ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 29 فروردين 1389     |     کد : 7229

گفت‌وگوی دوستانه درباره مسئله خلافت

كتاب «گفت‌وگوی دوستانه درباره مسئله خلافت» منتشر شد

كتاب «گفت‌وگوی دوستانه درباره مسئله خلافت» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «گفت‌وگوی دوستانه درباره مسئله خلافت» تأليف سيدعليرضا حسينی به همت انتشارات دليل ما منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در اين كتاب نويسنده مسئله خلافت و امامت را كه يكی از مهم‌ترين مسائلی است كه ريشه‌ای‌ترين تفاوت شيعه و سنی از آن نشأت می‌گيرد را در قالب گفت‌وگويی دوستانه ارائه می‌دهد.
به باور نويسنده، در جوامعی همچون جامعه ايران كه شيعيان و اهل سنت در كنار هم با الفت و مهربانی زندگی می‌كنند مسلما روشن‌فكران و آزادانديشان اين دو گروه اعتقادی دوست دارند با افكار و عقايد يكديگر آشنا شوند.
از آنجا كه مؤلف معتقد است، تفهيم و تفاهم در سايه گفت‌وگو بهتر انجام می‌گيرد، اين مسئله را در قالب ملاقات‌های دوستانه در هفت روز شرح می‌دهد. روز اول مختص به معارفه و آشنايی است و روز دوم درباره اختلاف در عين هماهنگی است.
نويسنده در بخش روز سوم، فرق انتصابی يا انتخابی بودن خلافت را توضيح می‌دهد و به چهار مورد اشاره می‌كند. وی در اين بخش به چهار تفاوت اشاره می‌كند و می‌نويسد: «اگر آن طور كه ما شيعيان می‌گوييم كه خدا خليفه را تعيين كرده و پيامبر اكرم(ص) آن‌را تبليغ فرموده باشد، مبدأ و شهور مذهب شيعه از زمان پيامبر(ص) خواهد بود و ممكن نيست بعد از آن حضرت(ص) باشد».
مؤلف در فصل چهارم به معرفی منابع بحث می‌پردازد و دو موضوع مسلمانان پس از رحلت پيامبر اكرم(ص) و دقت و كنجكاوی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بخش بعدی به عوامل خودكامگی و استبداد می‌پردازد و به خلفای انتصابی پيامبر(ص) اشاره می‌كند و دلايل روايی اين انتصاب را از منابع اهل سنت بيان می‌كند.
موضوع بخش ششم اين نوشتار بررسی سند روايات انتصاب در منابع اهل سنت است. نويسنده پس از آن‌كه دلالت روايات انتصاب را از منابع اهل سنت بررسی می‌كند، به ذكر امامان دوازده‌گانه در منابع اهل سنت می‌پردازد. فصل بعدی و پايانی اين كتاب «ائمه اهل بيت(ع) در منابع اهل سنت» است.
نويسنده در اين بخش می‌آورد: «حديث شريف غدير «من كنت مولاه فهذا علی مولاه...» را بسياری از علمای اهل سنت متواتر دانسته‌اند، از جمله ذهبی در سيره اعلام النبلاء، پس از نقل آن از جابر می‌گويد: اين حديث جداً در سطح بالايی از خوبی و نيكويی است و متن آن متواتر است».
يادآور می‌شود، كتاب «گفت‌وگوی دوستانه درباره مسئله خلافت» تأليف سيدعليرضا حسينی، در 72 صفحه به شمارگان 2000 نسخه به بهای 8000 ريال به همت انتشارات دليل ما منتشر شد.


نوشته شده در   يکشنبه 29 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode