ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 26 فروردين 1389     |     کد : 7186

دريچه‌اي جديد براي جراحي مصدومان سوانح رانندگي

2 پزشك جراح ايراني در 2 عمل جداگانه در تهران توانستند براي نخستين‌بار انواع جديدي از اعمال جراحي را انجام دهند ...

2 پزشك جراح ايراني در 2 عمل جداگانه در تهران توانستند براي نخستين‌بار انواع جديدي از اعمال جراحي را انجام دهند .
و اين عمل‌ها دريچه جديدي را براي درمان مصدومان سوانح رانندگي در ايران مي‌گشايد.
در نخستين عمل، يك عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با ابداع نوعي روش جراحي ترميمي دست، موفق به درمان فلج حركتي بازو در مصدومان سانحه موتورسيكلت شد.
به گزارش مهر، دكتر مسعود ياوري گفت: با ابداع اين روش جراحي، درمان فلج حركتي بازو در اثر آسيب به شبكه عصبي در 6 نفر مصدوم سانحه ديده موتورسيكلت با موفقيت انجام شد. عضو هيأت علمي مركز جراحي سعادت آباد افزود: در اين روش جراحي با بهره‌گيري از عضله گراسيليس ران پا، بي‌حركتي يكطرفه بازو در چند مصدوم سانحه موتورسيكلت درمان شد.
ياوري با بيان اينكه اين مصدومان 25 تا 37 سال سن دارند و در اثر شدت تصادف و پارگي اعصاب شبكه بازويي در ناحيه كتف از هرگونه حركت‌دادن دست به سمت خارج بدن ناتوان شده بودند، عنوان كرد: در پي انتقال بخشي از عضله كشاله ران پا به ناحيه بازو و پيوند آن با شيوه‌اي منحصر به فرد، اكنون اين افراد قادر هستند فعاليت‌هاي عادي خود را به‌راحتي انجام دهند.
اين جراح ترميمي و ميكروسكپي دست، از عمل جراحي 8 ساعته روي هر يك از مصدومان خبر داد و افزود: عضله مورد نظر همراه با اعصاب و شريان‌هاي خوني از ناحيه پا با دقت جداسازي و با شيوه خاص به ناحيه دلتوئيد شانه با موفقيت پيوند شده است.
ياوري ادامه داد: سالانه بالغ بر 40 مورد از اين نوع مصدوميت در ناحيه بازو گزارش مي‌شود كه تا پيش‌از‌اين تكنيك، امكاني براي بهبود وضعيت زندگي و حركت دست اين افراد وجود نداشت.
معاون درمان بيمارستان 15 خرداد تصريح كرد: با استفاده از اين روش جراحي و ترميمي، حتي مصدوماني كه مدت‌ها از ضايعه آنها مي‌گذرد قادر به بهبودي هستند. وي به دوران نقاهت 9 تا 12 ماهه بعد از جراحي اشاره كرد و گفت: فيزيوتراپي بعد از عمل به بازگشت حركت بازو كمك قطعي مي‌كند.
اين روش درماني چندي پيش در كنگره جراحان دست ايران و فرانسه مطرح شد كه ضمن تاكيد بر منحصر به فرد بودن آن، از سوي تعدادي از جراحان به‌نام «دست دنيا» مورد تحسين قرار گرفت.

شيوه جديد جراحي تعويض مفصل زانو
در عملي ديگر يك پزشك و جراح ايراني براي نخستين بار در كشور، روش جراحي جديدي در عمل تعويض مفصل زانو را با موفقيت انجام داد. دكتر پيمان مير شاه‌ولد فوق تخصص جراحي زانو در اين خصوص گفت: روش جراحي معمول براي درمان آرتروز و ساييدگي مفصل زانو، جراحي عضله از كنار كشكك و برگرداندن كشكك است كه در اين روش بيمار بعد از جراحي ضمن داشتن خونريزي، تا مدتي از توان حركتي برخوردار نيست.
وي افزود: اما در اين روش كه ساب واستوس(Sub vastus) نام دارد، عضله بريده نمي‌شود و جراح از زير عضله به آرامي عضله را كنار مي‌زند و عمل صورت مي‌گيرد. اين روش جراحي تا‌كنون در بيمارستان‌هاي بقيه‌الله اعظم و شهيد چمران صورت گرفته است.
ميرشاه‌ولد درخصوص مزاياي اين روش گفت: در اين روش بيمار بعد از عمل جراحي از هيچ‌گونه محدوديت حركتي برخوردار نيست و مي‌تواند به‌كمك عصا پاي خود را بر زمين بگذارد و راه برود و هيچ محدوديتي هم در خم و راست كردن زانو ندارد.
وي يادآور شد: اين روش جديد كه در كتب روش‌هاي جراحي ارتوپدي نيز به آن اشاره شده، تا‌كنون در داخل مورد استفاده قرار نگرفته است و روش انجام آن توسط يكي از جراحان مسلمان در كنگره جراحان ارتوپد كشورهاي مسلمان كه چندي قبل در دوبي برگزار شد، ارائه گرديد.
اين جراح ايراني كه براي نخستين‌بار موفق به انجام اين روش جراحي در كشور شده، يادآور شد: به‌طور كلي بيمار بعد از اين روش جراحي ضمن اينكه درد و خونريزي كمتري دارد از دامنه حركتي بيشتري نيز برخوردار است و بعد از مدت زمان كمتري مي‌تواند كارهاي خود را انجام دهد.
وي با اشاره به اينكه تمامي پروتزهاي كار گذاشته‌شده داخل بدن از عمر محدودي برخوردارند، گفت: عمر متوسط اين پروتزها 15 سال است و برخي از شركت‌ها عمر 30 سال را هم براي پروتزهاي خود بيان مي‌كنند. به گفته وي با توجه به محدوديت عمر اين پروتزها افراد سالمند و سالخورده كه به مرور دچار ساييدگي مفصل زانو شده اند، نسبت به افراد جوان‌تر براي انجام اين نوع عمل جراحي مناسب ترند.
اين فوق‌تخصص جراحي زانو ادامه داد: در مورد افراد جوان نيز مي‌توان عمل تعويض مفصل را انجام داد اما با توجه به اينكه سلول‌هاي بدن به‌طور طبيعي بازآفريني مي‌شوند و در مورد پروتزهاي مصنوعي اين امكان وجود ندارد، بعد از مدتي با از بين رفتن كارايي آنها مي‌توان عمل مجدد براي بيمار انجام داد.
ميرشاه‌ولد اضافه كرد: انجام عمل مجدد به‌علت پايين آمدن كيفيت استخوان، طول عمر اوليه پروتز‌ها را نيز كمتر مي‌كند.به گفته اين متخصص، هزينه انجام جراحي تعويض مفصل شامل 5/2 ميليون تومان براي پروتز و حدود 5/4 ميليون تومان هزينه عمل و بيمارستان است.
اين فوق تخصص جراحي زانو يادآور شد: در آرتروز اصل بر پيشگيري و تلاش براي مبتلا نشدن به اين مشكل است اما درصورت بروز اين بيماري مي‌توان روش‌هاي دارويي، ورزش و فيزيوتراپي را به‌كار برد و در صورت پيشرفته بودن آن، تنها راه، استفاده از روش جراحي و تعويض مفصل است.


نوشته شده در   پنجشنبه 26 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode