ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 فروردين 1389     |     کد : 7135

خاموشي راوي بي‌همتاي روايت فتح

جمعه 20فروردين‌ماه سال 1372 قتلگاه فكه، راوي فتح را به شهر آسمان‌ برد ...

جمعه 20فروردين‌ماه سال 1372 قتلگاه فكه، راوي فتح را به شهر آسمان‌ برد .
شهيد سيد مرتضي آويني، سيد شهيدان اهل قلم راوي 8سال دفاع مقدس روايتي بي‌همتا از روزگار خون و حماسه به يادگار گذاشت.
شهيد آويني از نخستين كار خود با گروه جهاد اينگونه مي‌گويد: گروه جهاد، نخستين گروهي بود كه بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت. 2نفر از اعضاي گروه در همان روزهاي اول جنگ در قصرشيرين اسير شدند و نفر سوم، درحالي‌كه تير به شانه‌اش خورده بود، از حلقه محاصره گريخت.
گروه بار ديگر تشكل يافت و در روزهاي محاصره خرمشهر براي تهيه فيلم وارد اين شهر شد: «وقتي به خرمشهر رسيديم هنوز خونين‌شهر نشده بود. شهر هنوز سرپا بود، اگرچه احساس نمي‌شد كه اين حالت زياد پر دوام باشد و زياد هم دوام نياورد. ما به تهران بازگشتيم و شبانه‌روز پاي ميز موويلا كار كرديم تا نخستين فيلم مستند جنگي درباره خرمشهر از تلويزيون پخش شد؛ فتح خون.»
مجموعه 11قسمتي «حقيقت» كار بعدي گروه محسوب مي‌شد كه يكي از هدف‌هاي آن ترسيم علل سقوط خرمشهر بود. «يك هفته‌اي نگذشته بود كه خرمشهر سقوط كرد و ما در جست‌و‌جوي «حقيقت» ماجرا به آبادان رفتيم كه سخت در محاصره بود؛ توليد مجموعه حقيقت اينگونه آغاز شد.»
كار گروه جهاد در جبهه‌ها ادامه يافت و با شروع عمليات والفجر8، شكل كاملاً منسجم و به هم پيوسته‌اي پيدا كرد. آغاز تهيه مجموعه زيبا و ماندگار روايت فتح كه بعد از اين عمليات تا پايان جنگ به‌طور منظم از تلويزيون پخش شد، به همان ايام باز مي‌گردد.
شهيد آويني درباره انگيزه گروه جهاد در ساختن اين مجموعه كه نزديك به 70برنامه است. چنين مي‌گويد: «انگيزش دروني هنرمنداني كه در واحد تلويزيوني جهاد سازندگي جمع آمده بودند، آنها را به جبهه‌هاي دفاع مقدس مي‌كشاند؛
وظايف و تعهدات اداري. اولين شهيدي كه داديم علي طالبي بود كه در عمليات طريق‌القدس به شهادت رسيد و آخرين‌شان مهدي فلاحت‌پور است كه همين امسال (1371) در لبنان شهيد شد... و خوب، ديگر چيزي براي گفتن نمانده است، جز آنكه ما خسته نشده‌ايم و اگر باز جنگي پيش بيايد كه پاي انقلاب اسلامي در ميان باشد، ما حاضريم.
مي‌دانيد! زنده‌ترين روزهاي زندگي يك مرد آن روزهايي است كه در مبارزه مي‌گذراند و زندگي در تقابل با مرگ است كه خودش را نشان مي‌دهد.»
اواخر سال 1370 مؤسسه فرهنگي روايت فتح به فرمان مقام معظم رهبري تاسيس شد تا به كار فيلمسازي مستند و سينمايي درباره دفاع مقدس بپردازد و تهيه مجموعه روايت فتح را كه بعد از پذيرش قطعنامه رها شده بود، ادامه دهد.
شهيد آويني و گروه فيلمبرداران روايت فتح سفر به مناطق جنگي را از سر گرفتند و طي مدتي كمتر از يكسال كار تهيه 6برنامه از مجموعه 10قسمتي «شهري در آسمان» را به پايان رساندند و مقدمات تهيه مجموعه‌هاي ديگري را درباره آبادان، سوسنگرد، هويزه و فكه تدارك ديدند.
شهري در آسمان كه به واقعه محاصره، سقوط و باز پس‌گيري خرمشهر مي‌پرداخت در ماه‌هاي آخر حيات زميني شهيد آويني از تلويزيون پخش شد اما برنامه وي براي تكميل اين مجموعه و ساختن مجموعه‌هاي ديگر با شهادتش در روز جمعه بيستم فروردين 1372 در قتلگاه فكه ناتمام ماند.


نوشته شده در   يکشنبه 22 فروردين 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode