ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 13 اسفند 1392     |     کد : 68411

لبخند تئاتر شهر به روی مردم تبریز/ رهایی هنر نمایش گروهی از انزوا

تئاتر تبریز این روزها در حالی به سمت اجراهای نوروزی حرکت می کند که چند صباحی است با اقبال و استقبال هنردوستان تبریز، روح تازه ای در کالبد این هنر نمایشی دمیده شده است.

تبریز- خبرگزاری مهر: تئاتر تبریز این روزها در حالی به سمت اجراهای نوروزی حرکت می کند که چند صباحی است با اقبال و استقبال هنردوستان تبریز، روح تازه ای در کالبد این هنر نمایشی دمیده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر، هنری گروهی است که بدون اتحاد عوامل اجرایی به نتیجه ای نمی رسد و این هماهنگی باید تا پایان روز اجرا برقرار باشد، هنری که سبقه ای طولانی در دیار اولین ها دارد و میرزا فتحعلی آخوندزاده از نخستین مترجمان و نویسندگان تئاتر تبریزی بود که 120 سال پیش برای نخستین بار این هنر را به روی صحنه برد.

با وجود این سابقه طولانی مدتی بود که تئاتر تبریز در سکون بسر می برد و با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری مواجه بود بطوریکه در چند سال گذشته از یک سو با توجه به اینکه مدیران خانه تئاتر تبریز برای اجرای فعالیت ها منتظر صدور دستورات بودند و از سوی دیگر بدلیل ناآگاهی این مسوولان با عرصه هنر بویژه تئاتر، هنرمندان این عرصه تمایل چندانی به ادامه فعالیت های هنری نداشته و پیشکسوتان نیز در انزوا قرار گرفته بودند.

بر اساس این گزارش، در زمان مدیریت شهردار سابق طرح ملی برای اختصاص دادن بخشی از شهر به نام تئاتر شهر مصوب شده بود که پس از تصویب، تاکنون هیچ گونه اقدامی در این خصوص انجام نیافته است.

مرداد ماه سالجاری با تغییر نام خانه تئاتر به تئاتر شهر و انتخاب تیم مدیریتی آن از مجموعه هنرمندان باعث شد که تمام سالن های خالی و بی روح خانه تئاتر از حضور گروه های مختلف پر شود و اکنون این به مرحله ای رسیده است که شاهد اجراهای همزمان در سه سالن تئاتر شهر هستیم.

گروه های مختلف تئاتر با ارایه بهترین نمایشنامه ها در طول مدت کوتاهی توانسته اند، تماشاگران علاقه مند به این هنر را به تئاتر شهر بکشانند و با اجرای همزمان چندین تئاتر به تماشاگر حق انتخاب داده می شود که با توجه به سلیقه و علایق خود نمایش مورد نظر خود را تماشا کند.

یکی از مهم ترین دغدغه گروه های ئتاتر و هنرمندان بحث های مالی است که سال های سال این امر باعث عقب ماندن آنها در ترویج این هنر گروهی شده است، موضوعی که اداره کل ارشاد به تنهایی نمی تواند در این خصوص پاسخگوی تمام هنرمندان باشد و این هنر حمایت دستگاه های مختلف استانی را می طلبد.

حرکت گروه های تئاتر تبریز نسبت به دهه گذشته بی نظیر است

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خانه تئاتر تبریز از مرداد ماه امسال زیر نظر این انجمن فعالیت می کند، اظهار داشت: خانه تئاتر تبریز قبل از مرداد ماه امسال زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مدیریت می شد که حدود چند ماهی است که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی استان فعالیت می کند.

رامین راستی حرکت گروه های تئاتر تبریز را نسبت به دهه گذشته بی نظیر دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت های گروه های تئاتر در 10 سال گذشته فلج شده بود اما اکنون شاهد حرکت های بی نظیر گروه ها در تئاتر شهر هستیم.

وی از ورود دوباره پیشکسوتان به عرصه تئاتر تبریز خبر داد و افزود: مدیران دهه گذشته اهمیت چندانی به فعالیت های گروهی نمی دادند و این امر باعث شده بود که پیشکسوتان در انزوا قرار بگیرند.

مدیر تئاتر شهر تبریز از اجرای همزمان سه نمایش در روز خبر داد و گفت: متاسفانه در سال های گذشته فقط از سالن اصلی برای اجرا استفاده می شد اما اکنون در سه سالن تئاتر شهر تبریز روزانه به طور همزمان سه نمایش اجرا می شود.

راستی اضافه کرد: با اجرای همزمان نمایش ها حق انتخاب به تماشاگر داده می شود تا بر اساس علاقه خود نمایش مورد نظر خود را انتخاب کرده و تماشا کند.

 سال 93 سال شکوفایی تئاتر شهر خواهد بود

وی با بیان اینکه هنر تئاتر سه برابر فیلم و سینما در تماشاگر تاثیر دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه دغدغه تماشای تئاتر در تماشاگر به وجود آمده ، روزانه حدود یکصد تماس تلفنی از طرف شهروندان برای تماشای تئاتر داریم که به علت کثرت تماشاگر تا پایان اردیبهشت ماه سال 93 سالن های نمایشی رزرو شده است.

مدیر تئاتر شهر تبریز ادامه داد: امروزه با تغییر نگرش مدیران تئاتر شهر با روند رو به رشد تماشاگران تئاتر مواجه هستیم و این امر نوید حضور مردم را در سالن های تئاتر سال آینده نشان می دهد.

راستی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تئاتر شهر به دست هنرمندان اداره می شود و مدیریت همسو با فعالیت های هنرمندان و به دور از بروکراسی های اداری شده است، باعث افزایش حضور تماشاگر در سالن های نمایش شده است.

وی همسویی نگاه مدیران با هنرمندان را در ارتقای هرچه بیشتر جایگاه تئاتر در جامعه کارساز دانست و افزود: مدیری می تواند در این زمینه موفق باشد که در هنر تخصص داشته و تنها به فکر صدور دستورات نباشد.

مدیر تئاتر شهر تبریز گفت: دستگاه های دولتی برای پر کردن خلاء های خود می توانند از هنر گروهی برای پیام رسانی به مردم استفاده کنند.

راستی خاطر نشان کرد: تماشاگران به آسانی به هر نمایشی که اجرا می شود بها نمی دهند و با اجرای همزمان سه نمایش در تئاتر شهر حق انتخاب به آنها داده می شود.

وی همچنین ادامه داد: با برطرف کردن مشکلات مالی می توانیم به بهترین نحو نمایش های تماشاگرپسند را به شهروندان ارایه دهیم.

راستی از مدیرکل جدید ارشاد اسلامی استان خواست تا با در اختیار گذاشتن سالن های نمایشی مجتمع فرهنگی به تنوع مکانی اجرای نمایش تئاتر کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در پارک های شهر نمایش های تئاتر برای شهروندان اجرا می شود.

راستی با اشاره به تاثیرگذاری تئاتر در تماشاگر گفت: برای ساخت فیلم هزینه های کلانی لازم است اما هنر تئاتر با هزینه های جزئی ساخته می شود و تاثیرگذاری درکوتاه ترین زمان را در تماشاگر دارد.  

وی از افزایش زمان تمرین در تئاتر شهر خبر داد و افزود: با توجه به اینکه در سال های گذشته ساعت کاری تئاتر شهر هفت ساعت بود، دو ساعت زمان کاری به علت تمرین زیاد گروه های هنری افزایش یافته است.

هنرمندان به حد کافی از آموزش تئاتر بهره مند نیستند  

یکی از پیشکسوتان تئاتر کلانشهر تبریز با بیان اینکه کلمه گروه در کارهای تئاتری این شهر معنا و مفهومی ندارد، اظهار داشت: تئاتر هنری وابسته به گروه است و هیچ فردی به تنهایی نمی تواند تئاتر را به بهترین شکل برای تماشاگر ارایه دهد.

حمید منصوری افزود: یکی از معزلات تئاتر این است که در مقاطع مختلف افرادی در یک مقطع زمانی بنا به دلایل خاصی به عرصه تئاتر می آیند و پس از مدتی می روند.

وی با اشاره به مشکل اصلی ئتاتر کلانشهر تبریز گفت: یکی از مهم ترین مشکل هنر تئاتر این است که هنرمندان برای یاد گرفتن این هنر از آخرین مرحله شروع می کنند و قبل از آموزش اجرا می کنند که البته برای جلوگیری از این امر اقداماتی انجام شده اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

منصوری ارتباط کم رنگ تئاتر و تماشاگر را یکی دیگر از مشکلات تئاتر کلانشهر تبریز دانست و اظهار داشت: کار تئاتر باید سرگرم کننده باشد تا مردم بتوانند بر اساس سلایق خود به این هنر روی بیاورند که البته در این میان متاسفانه با توجه به اینکه برخی از تماشاگران هنوز در تامین نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه هستند، دلیلی برای دنبال کردن نمایش های تئاتر ندارند.

منصوری خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته هنر تئاتر به شدت سرکوب شده که امیدواریم با تغییر رویکرد دولت یازدهم شاهد تغییرات اساسی در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد بخش خصوصی مانعی برای پیشرفت کارهای فرهنگی است و هنرمندان باید با پرداخت هزینه اقدام به تمرین کنند که این امر از بضاعت مالی این قشر خارج است.

 تنوع مکان اجرای تئاتر در کلانشهر تبریز از دست رفته است

عضو شورای ارزشیابی نمایش آذربایجان شرقی با اشاره به نبود تنوع مکانی اجرای تئاتر در تبریز اظهار داشت: با افزایش تراکم اجرا در تئاتر شهر تبریز تنوع مکان اجرای تئاتر در کلانشهر تبریز از دست رفته است.

شهرام خزرایی اضافه کرد: با توجه به اینکه فضاهای فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است، هنرمندان توان پرداخت هزینه اجاره را ندارند و باید در یک مکان نمایش های خود را اجرا کنند.

وی ادامه داد: برای حل مشکل مالی گروه های هنری تئاتر باید نگاه اقتصادی ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم برای جبران هزینه ها اقداماتی انجام دهیم.

خزرایی اظهار داشت: محصول و خروجی های نمایش تئاتر بیشتر است اما در فروش بلیط و تبلیغ نمایش موفق نیستیم و برخی از هنرمندان برای خالی نماندن سالن اجرا مجبور هستند دعوت نامه بدهند.

وی همچنین در ادامه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای تمام هنرمندان باشد و باید دستگاه های مختلف نیز گروه های هنری را یاری کنند.

 با توجه به اینکه هنر تئاتر بیشتر از سه برابر تاثیرگذاری سینما را در تماشاگر دارد، می تواند پیام ها را در سرdعترین زمان به تماشاگر بدهد و امید است با حمایت های مالی متولیان امر و دستگاه های مختلفی که در راستای آگاهی دهی به مردم تلاش می کنند نقش موثری داشته باشد.

.............................

گزارش از زهرا ناصران


نوشته شده در   سه شنبه 13 اسفند 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode