ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 2 آذر 1392     |     کد : 63021

نزول رتبه تبریز در کشور/ ضرورت توجه به تخصص گرایی در احیای دوباره تبریز

عضو شورای شهر تبریز گفت: سیاست گذاری و مدیریت در سطوح کلان مدیریتی می تواند در پیشرفت و توسعه شهر های کشور اثر گذار باشد ...

خبرگزاری مهر: عضو شورای شهر تبریز گفت: سیاست گذاری و مدیریت در سطوح کلان مدیریتی می تواند در پیشرفت و توسعه شهر های کشور اثر گذار باشد و اجرای سیاست های بسته دولت قبلی در تنزل رتبه شهر تبریز موثر است.رسول درسخوان شامگاه پنجشنبه به مناسبت روز جهانی شهرسازی در مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری تبریز با بیان این مطلب افزود:در حال حاضر شهر تبریز به عنوان اولین شهر در پایمالی تخصص گرایی در پیشرفت شهری می توان برشمرد و حل این مشکل یکی از ضروریات کاری شورای است.

درسخوان اضافه کرد:نکته ای که باید مورد توجه قرارگیرد اینکه موقعیت جغرافیائی شهرتعیین کننده میزان تاثیر پذیری شهر از سیاست خارجی است.شهرهائی که به مرکز جغرافیائی کشورنزدیکترند واز مرزهای بین المللی دورتر طبیعتا کمتر از شهرهای نزدیک به مرزهای بین المللی ازسیاست خارجی تاثیر می پذیرند.

وی تصریح کرد: شهر تبریز از موقعیت جغرافیایی خاص در کشور و منطقه بوده و نباید اجازه داد تا از شهر های همتراز خود در منطقه عقب بماند.

درسخوان با اشاره به اینکه فناوری ضرورت پیشرفت شهر هاست اظهار داشت:تفکرات تکنوکراتیک و ضرورت آن در مدیریت شهری به دلیل پیچیدگی جوامع انسانی در شهرها یکی از مواردی است که با توسعه اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و سیاسی ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: در بررسی علل توسعه یافتگی وتوسعه نیافتگی شهر،توجه عموم مردم ونخبگان ومتفکرین تبریزی عمدتا به سیاست های داخلی معطوف شده است.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: شهر تبریز به عنوان مرکزاقتصادی وفرهنگی شمالغرب کشور ایران ودارای روابط تاریخی وسیع با شهرهای کشورهای اروپائی ،قفقاز ،آسیای مرکزی .... ونزدیکترین قطب شهری ایران با جهان غرب وبخشی از جهان اسلام ازجمله ترکیه ،عراق وکشورهای همسایه شان در توسعه اقتصادی،اجتماعی وعلمی وفرهنگی اش به شدت از سیاست خارجی دولت ملی تاثیرمی پذیرد .وغفلت ازاین امربرای افرادتاثیر گذاردرامرمدیریت شهری پذیرفتنی نیست.

رئيس مرکز آموزشي علمي کاربردي شهرداري تبريز در اين همايش با اشاره به لزوم برگزاري چنين همايش هايي در همکاري دوسويه مراکز علمي و نهاد هاي اجرايي در حوزه شهر سازي را گامي مهم در توسعه شهري تبريز دانست.

رضا خليلي افزود:مراکز علمي در حوزه هاي شهرسازي و عمران مي تواند بستر و نيروي انساني لازم براي بکارگيري طرح هاي مختلف توسعه شهري را فراهم کند.

وي تصريح کرد:اين مرکز با حمايت بهره گيري از شوراي چهارم شهر تبريز و بااستفاده از بستر منطقي و ارتباط دوسويه با دستگاه هاي اجرايي مانند شهر داري تبريز توانسته است در مدت کوتاهي رتبه سوم مراکز عمراني کشور را کسب کرده ات.

خليلي اعلام کرد: در اين مرکز يک هزار و 269دانشجو در بيست و هفت رشته مشغول تحصيل هستند که به عنوان مشاور در حوزه هاي عمليلتي مانند اجراي طرح کلان شهر تبريز فعاليت مي کنند.

رئيس مرکز آموزشي علمي کاربردي شهرداري تبريز ابراز داشت اين مرکز نيازمند اختصاص رشته هايي مانند مهندسي برق مترو به دليل احداث مترو تبريز و تدريس در رشته مديزيت بافت فرسوده به دليل تمرکز بافت هاي فرسوده در شهر تبريز است و ارائه اين گونه رشته ها به اين مرکز يک ضرورت است.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تبريز نيز در اين همايش با اشاره به بهره گيري از تخصص مراکز تحقيقاتي و علمي در طرح هاي توسعه اي کلان شهري گفت:استفاده از نظريه هاي روز استادان برتر کشور در قالب اينگونه همايش ها مي تواند نظريه ساختاري و راهبردي بهتري براي شهر تبريز ارائه کرد.

محمد عزتي افزود:طرح هاي جامع در حال اجراست و زماني اين طرح ها مي تواند به موفقيت کامل برسد که در مسير نظريه هاي راهبردي با نگرش علمي و کاربردي قرار گيرد و تصميم گيرندگان عمران شهري نيز با اجراي انعطاف منطقي و در نظر گرفتن شرايط بومي تبريز رسيدن به اين مهم را ميسر سازند.


نوشته شده در   شنبه 2 آذر 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode