ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 شهريور 1392     |     کد : 59279

چهارشنبه 20شهريور 1392- 5ذی القعده 1434 -11سپتامبر 2013

20 شهریور- 5 ذی القعده - 11سپتامبر...

20 شهریور- 5 ذی القعده - 11سپتامبر
20 شهریور دردفاع مقدس
* شهادت شهید ناصر ضیغمی (1365ش)
اشاره: در سال1341درشهر«کبودرآهنگ» از توابع استان همدان چشم به جهان گشود، پدر و مادر ناصر شادی حضورش را جشن گرفتند و با عشق و علاقه او را در دامان خویش پروراندند.از همان آغاز در دوران کودکی حلاوت ایمان بر کام جانش ریخته شد. ناصر در دوران نوجوانی در کنار درس و تحصیل به پدر و مادرش کمک می‌کرد همزمان با اوج‌گیری مبارزات مردم علیه رژیم شخصیت الهی و حماسی او باعث شد که حتی لحظه‌ای در دفاع از اسلام از پای ننشیند. ناصر پس از اخذ دیپلم به مرکز تربیت معلم رفت و در آنجا مشغول تحصیل شد. پس از پیروزی انقلاب به شغل معلمی در مناطق دورافتاده پرداخت، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی سنگر تدریس را رها نمود و لباس جهاد بر تن کرد و به صف رزمندگان اسلام پیوست، مدتی بعد، سمت مسئولیت تبلیغات تیپ انصار‌الحسین (ع) را بر عهده گرفت.ناصر ضیغمی سردار سپاه اسلام پس از سال‌ها مبارزه در تاریخ 20/6/1365در جزیره مجنون به شهادت رسید و در کنار دیگر عاشقان درگاه حق تعالی در ضیافت کروبیان شرکت کرد.
* عملیات کوچک انصار در هورالعظیم توسط سپاه پاسداران (1365ش)
20 شهریور در گذر تاریخ
* شهادت شهید مجید حدادیان (1357ش)
اشاره: مجید در سال 1336 در تهران دیده به جهان گشود. کودکی را در سایه پدر و مادر مهربانش سپری کرد و از تربیت صحیح اسلامی بهره مند گشت. سپس به تحصیل پرداخت و تا سال سوم دبیرستان درس خواند. مجید سپس مشغول به کار شد و در زمینه مکانیکی به کسب تجربه پرداخت. او حاکمیت طاغوت را مانع اجرای احکام دین می دانست لذا به جمع انقلابیون پیوست. مجید به ورزش علاقه فراوانی داشت و در کشتی صاحب سبک بود. در راه اندازی تظاهرات از دیگران پیشی می گرفت و عاشق شهادت بود. در روز بیستم شهریور ماه سال 1357 همراه عده ای از مردم تهران به سوی سرچشمه حرکت کرد تا جمع به مخالفان رژیم بپیوندد که هدف تیر جیره خواران طاغوت قرار گرفت ودر بیست و یک سالگی به شهادت رسید. مزار شهید مجید حدادیان در بهشت زهرا (س) قرار دارد.
* شهادت عالم مجاهد آیت ‏الله «سیّداسدالله مدنی» دومین شهید محراب در تبریز (1360 ش)
اشاره: آیت‏الله سیّداسدالله مدنی در سال 1292 ش (1323ق) در روستایی در آذرشهر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود و در سنین جوانی برای تحصیل علوم دینی به قم عزیمت نمود. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح، در حدود چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام خمینی(ره) مشغول شد. سپس راهی نجف اشرف گردید و در جلسات درس حضرات آیات: سیّدابوالحسن اصفهانی، سیّد عبدالهادی شیرازی، سیّد محسن حکیم و سیّد ابوالقاسم خوئی شرکت نمود. آیت‏الله مدنی، سال‏ها پیش از ورود به عرصه مبارزات سیاسی، در مقابل افکار ضددینی کسروی مقابله کرده بود و با شهید نواب صفوی همکاری داشت. با آغاز قیام مردمی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره)و تبعید آن حضرت به نجف اشرف، آیت‏الله مدنی در کنار استاد و رهبر خود قرار گرفت و در ایام سفر به ایران، ضمن نام بردن از حضرت امام، رسالت و وظایف مردم مسلمان را در برابر رژیم پهلوی بیان می‏کرد. آیت الله مدنی در سال 1350 به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس نمود. چندی بعد بر اثر فعالیت‏هائی که علیه رژیم ستم‏شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهرهای مختلف تبعید شد و با اوج‏گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت. این روحانی مبارز، پس از پیروزی انقلاب به دعوت مردم همدان، راهی این شهر گردید و از طرف مردم این استان به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت. آیت الله مدنی پس از شهادت آیت‏الله قاضی طباطبایی، نخستین امام جمعه تبریز، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در این سنگر به پاسداری و حراست از آرمان‏های انقلاب اسلامی همت گماشت. این مجاهد نستوه سرانجام در بیستم شهریور 1360 ش برابر دوازدهم ذی‏قعده 1401 ق در 68 سالگی در همین سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز توسط منافقین به شهادت رسید. و پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
* افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه در تبریز (1378ش)
* ارتحال آیت الله «سیّدعباس خاتم یزدی» استاد برجسته حوزه علمیه قم (1380 ش)
اشاره: آیت‏الله سیّدعباس خاتم یزدی در سال 1309 ش (1349 ق) در یزد متولد شد. وی پس از اتمام مقدمات و سطح در زادگاه خود، در سال 1334 ش راهی قم گردید و در درس خارج آیات عظام: سیّد محمد محقق داماد، سیّد محمدرضا گلپایگانی، محمد علی اراکی و حضرت امام خمینی(ره) شرکت نمود. آیت‏الله خاتم در سال 1339 ش وارد حوزه نجف اشرف شد و در اقامت 18 ساله خود در آن شهر، از محضر درس حضرات آیات: سیّد محسن حکیم، سیّد محمود شاهرودی و حضرت امام و به ویژه از درس آیت‏الله خوئی بهره‏های وافری برد تا به مقام عالی اجتهاد دست یافت. ایشان همچنین در نجف به عضویت شورای استفتاء امام خمینی درآمد و به نمایندگی و وکالت معظمٌ له به حج مشرف شد. آیت الله خاتم یزدی علاوه بر تدریس سطوح در نجف، پس از ورود به قم، مشغول تدریس درس خارج فقه و اصول گردید و شاگردان فاضلی تربیت نمود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو دفتر استفتاء امام، دبیر شورای سیاست‏گذاری ائمه جمعه و نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان از دوره اول بود. این عالم ربانی سرانجام در بیستم شهریور 1380 ش برابر با 22 جمادی الثانی 1422 ق در 71 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییعی شکوهمند، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
5 ذی القعده در گذر تاریخ
* تجدید بنای خانه کعبه توسط «خلیل الرَّحمن حضرت ابراهیم(ع)» به امر پروردگار
اشاره: خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم علیه السلام توسط او ساخته شد بعداً طوفان نوح باعث شد که ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو گردید، اما ابراهیم خلیل می‎دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد و بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه، ساخته شود.
* وفات «سیّدبن طاووس» عالم و محدث عالیقدر شیعه(664 ق)
اشاره: رضی الدین سیّد علی بن
موسی بن جعفر معروف به سیّد بن طاووس در سال 589 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر دانشمند خود، سعدالدین ابوابراهیم ونیز جد بزرگوارش وَرّام ابن ابی فراس استفاده کرد و بعدها از افادات دیگر بزرگان حلّه، بهره‏ی وافی بُرد. شهره‏ی سیّد به زودی در سراسر عراق پیچید و او پس از مدتی راهی بغداد گردید. سیّد در مدت پانزده سالی که در پایتخت بود، بارهابه قضاوت، وزارت و دیگر امور دولتی فرا خوانده شده بود که هر بار به طریقی آن مشاغل را نمی‏پذیرفت. سال‏های پایانی عمر شریف سیّد در زادگاهش سپری شد و به تدریس و تألیف پرداخت. او از دانشمندان پر کار مسلمان به شمار می‏رفت، چنانکه آثار متنوعی در علم کلام، اخلاق، فقه، حدیث از او به جای مانده است. یکی ازتألیفات مهم ابن طاووس به نام اَللُّهُوف، درباره‏ی وقایع روز عاشورا است که از کتب معتبر تاریخ اسلام به شمار می‏رود. کتاب مهم دیگر او المَلاحِمُ و الفِتَن فی ظهور آثار الحُجّه نام دارد که در مورد رویدادهای قبل و هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است. سیّدبن طاووس، شاگردان فاضلی پرورش داد که پدر علامه حلی و علامه حلی از آن جمله‏اند. در اواخر عمر سیّدبن طاووس و حضور او در بغداد، این شهر در محاصره‏ی لشکریان متوحش مغول قرار گرفت. هلاکوخان مغول در این هنگام سیّد را فراخوانده، امان نامه‏ای برای او و یارانش صادر کرد. سیّد که در پی راهی برای بیرون بُردن مؤمنان از پایتخت بود، هزار تن را گرد آورده، با حمایت سربازان هلاکوخان، آنان را به حِلّه رساند. پس از آن بار دیگر به بغداد بازگشت تا شاید مؤمنی را از دردی برهاند یا بی‏گناهی را از کیفر رهایى بخشد. سرانجام سیّد بن طاووس، سرور فقیهان عراق در
5 ذیقعده‏ی سال 664 ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت. سیّد قبلاً کفن خود را تهیه کرد و آن را در حج بیت الله الحرام، لباسِ احرام خود قرار داد. همچنین آن کفن را در کعبه‏ی معظّمه و روضات مطهّره‏ی پیامبر اکرم(ص) و ائمه‏ی بقیع(ع) و عراق متبرک کرد و آن را وسیله‏ی شفاعتِ آن بزرگواران قرار داده بود. وفات سیّد بن طاووس در 75 سالگی در بغداد روی داد و بدنِ وی را به نجف اشرف منتقل کرده، به خاک سپردند.
* درگذشت «ابن ‏هِشام» فقیه و نحویِ بزرگ عرب(761 ق)
اشاره: ابومحمد عبدالله بن یوسف بن عبدالله ملقب به جمال الدین و مشهور به ابن هشام و علامه، از بزرگان و دانشمندان نامدار نحو و ادبیات قرن هشتم هجری در ذی‏القعده‏ی سال 708 ق در قاهره به دنیا آمد. وی از شاگردان تاج الدین تبریزی و عبداللطیف بن مُرحَّل بوده و درکثرت احاطه بر بسیاری از قواعد و تحقیقات وسیع و مباحث دقیق، مشهور و محل مراجعه‏ی جمع زیادی از طلاب و افاضل بوده است. ابن هِشام در ابتدا شافعی مذهب بوده و سپس حنبلی را برمی‏گزیند. ابن هشام به زودی در نحو شهرتی عظیم به دست آورد و سرآمد همگان شد. او حتی بر استادانش برتری یافت و آثارش در فراسوی مرزهای مصر و شام به دست دانش‏پژوهان و اندیشمندان افتاد. معروف‏ترین کتاب ابن هشام مُغنی اللَّبیب می‏باشد. این کتاب از همان آغاز مورد توجه بسیارِ علما قرار گرفت و هم اکنون نیز پس از گذشت قرن‏ها، هم‏چنان در زمره‏ی کتاب‏های درسی مدارس علمیه است. هم‏چنین کتاب التَّذکِرَه، الجامِعُ الصَّغیر و قطرالنَّدی نیز از جمله آثار اوست. وفات این عالم و محدث شهیر در 53 سالگی در مصر واقع گردید.
11 سپتامبردر گذر تاریخ
* اشغال رسمی جزیره «سری‏لانکا» توسط استعمارگران انگلیس (1798م)
* ابداع ورزش «جودو» توسط یک معلم ورزش ژاپنی (1882م)
* ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1944م)
* آغاز به کار نخستین تلفن همراه (موبایل) (1946م)
* درگذشت «محمدعلی جناح» بانی استقلال پاکستان و قائد اعظم این کشور (1948م)
* مرگ «نیکیتا خُروشچُف» رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق (1971م)
* وقوع کودتای خونین شیلی و قتل «سالوادور آلنده» رئیس‏ جمهور این کشور (1973م)
* حمله به‏برج ‏های تجارت‏ جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت ‏دفاع در واشینگتن (2001م)


نوشته شده در   دوشنبه 18 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode