ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 شهريور 1392     |     کد : 59177

دوشنبه 18شهريور 1392 3ذی القعده 1434 -9سپتامبر 2013

18شهریور - 3 ذی القعده - 9سپتامبر ...

18شهریور - 3 ذی القعده - 9سپتامبر

18 شهریوردردفاع مقدس

* پایان عملیات کوچک قادر در اشنویه توسط ارتش (1364 ش)

اشاره:

عملیات قادر با رمز یا صاحب الزمان(عج) در محور سیدکان - چومان مصطفی به صورت گسترده در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۴ به فرماندهی ارتش انجام شد. این عملیات در تاریخ18/6/1364 خاتمه یافت.

18 شهریور درگذر تاریخ

* درگذشت نویسنده متعهد

«جلال آل احمد» (1348ش)

اشاره:

جلال آل احمد 11 آذر در سال 1302 در تهران متولد شد.

وی در سال 1322 رسماً عضو حزب توده شد و در کنار فعالیت‏های سیاسی، در رشته ادبیات فارسی، موفق به اخذ دانشنامه لیسانس گردید. در سال 1326 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. جلال، نویسندگی را از 16 سالگی آغاز کرده بود و پس از این که جذب حزب توده شد با آثار «کسروی» آشنا گردید. در مبارزه حزبی آل احمد جز شکست و سرخوردگی چیزی وجود ندارد، اما نهضتی که عمیق‏ترین تأثیر را بر روحیه او گذارد

قیام 15خرداد1342می‏باشد. جلال آل‏احمد در این هنگام به این حقیقت رسید که هر چه مکتب غیرخودی هست،

جز فریب و استثمار و استعمار، چیزی ندارند. وی به این نتیجه رسید که تنها امید رهائی بسیج توده‏ها در دست روحانیت آگاه است نه روشنفکران غرب و شرق‏زده. بعد از این که جلال نسبت به روحانیت و به ویژه امام خمینی)(اظهار علاقه نمود، ساواک او را مورد تهدید قرار داد و سعی کرد که جلال را از روحانیت جدا کند. در سال 1347، جلال تهدید به مرگ شد. ساواک می‏خواست که وی را بدون سر و صدا از میان بردارد. سرانجام در یک صحنه ساختگی و مشکوک در این روز، بدون هیچ گونه سابقه بیماری در 46 سالگی دارفانی را وداع گفت. پیکر جلال آل احمد در مسجد فیروزآبادی در ری به خاک سپرده شد.

* درگذشت استاد «علی نقی وزیری» موسیقی‏دان و پایه ‏گذار موسیقی جدید ایران (1358 ش)

اشاره:

علی نقی وزیری در سال 1266 به دنیا آمد و از چهارده سالگی با موسیقی آشنا شد. وی در 31 سالگی به مدت 5 سال در پاریس و برلین به تحصیل و تجربه در علوم متعارف موسیقی غرب پرداخت. وزیری در 1302 که به ایران بازگشت، مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد و به چاپ کتاب‏های متعدد و کنسرت‏ها و ضبط صفحات گرامافون اقدام نمود. وزیری از سال 1314 که حاضر نشد ارکستر مدرسه را برای نوازندگی در یک میهمانی درباری شرکت دهد، از کار برکنار شد و به خانه‏نشینی روی آورد. با استفاده از این فرصت، به تحقیق در زمینه موسیقی پرداخت و هیئت علمی دانشگاه تهران پس از مدتی وی را به عنوان استاد کرسی هنر و زیباشناسی به تدریس در دانشگاه مأمور کرد. وزیری پس از شهریور 1320 به ریاست اداره موسیقی کشور و مجله موسیقی و اداره رادیو مشغول شد، اما چون با کارشکنی‏ها مواجه گردید به دانشگاه برگشت و تا پایان زندگی به تدریس پرداخت. او اولین پایه‏گذار و پدر موسیقی جدید ایران پس از انقلاب مشروطه است و باید او را پایه‏گذار موسیقی جدید ایران دانست. وزیری در ساختن و پرداختن نخستین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت کرد و قطعاتی مانند ای وطن، خاک ایران و نیز مارشِ ظَفَر را ساخت. استاد وزیری همچنین اولین کتاب در رشته موسیقی ایرانی به شیوه علمی را با نام «شیوه‏نامه» تار نگاشته است. استاد علی نقی وزیری سرانجام در 92 سالگی در گذشت.

* آغاز فعالیت خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی (1380 ش)

اشاره:

در روز 18 شهریور 1380، مصادف با میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) خبرگزاری زنان جمهوری اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. مهم‏ترین هدف از راه این خبرگزاری، توجه همه جانبه به موضوعات مربوط به زنان است تا مشکلات و مسائل آنان را به صورت گسترده منعکس کند. نکته دیگر، بُعد بین‏المللی آن است، چرا که اخبار و گزارش‏هائی که از زنان ایرانی در خارج از کشور منعکس می‏شود، وضعیت زنان را به شکل واقعی بیان نمی‏کند. به این ترتیب، اطلاع رسانی درست می‏تواند زن را در بهترین جایگاه انسانی و اجتماعی خود قرار دهد. حوزه‏های فعّالیت این خبرگزاری در زمینه‏های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، سیاسی و ادبی است.

* در یمن کودتا شد و ایران رژیم تازه آن کشور را به رسمیت شناخت(1349ش)

* دکتر صادق رضازاده شفق سناتور و استاد ممتاز دانشگاه درگذشت(1350ش)

* تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی با 3 مدال طلا و یک مدال برنز و 28 امتیاز مقام دوم را احراز کرد. (1352ش)

* جرالد فورد به موجب اختیارات خود، ریچارد نیکسون رئیس جمهوری سابق آمریکا را مورد عفو قرار داد(1353ش)

3ذی القعده در گذر تاریخ

* تولد «ابن مُنَیِّر» فقیه و مفسر مسلمان مصری(620 ق)

اشاره:

ابوالعبّاس ناصرالدین احمد بن محمد بن منصور معروف به ابن مُنَیِّر در اسکندریه در مصر زاده شد. وی علوم مقدماتی را نزد پدرش فراگرفت و سپس رشته‏های مختلف علوم دینی چون فقه، ادبیات عرب و علوم قرآن را نزد اساتید مشهور زمان آموخت و در این رشته‏ها تخصص یافت. ابن مُنَیِّر در دوران زندگی خود، مناصب مختلفی داشته و مدتی متصدی قضاوت بوده است، هرچند که با سعایت و حسادت جمعی از دشمنانش از این کار برکنار شد. از این دانشمند مسلمان، آثار متعددی در زمینه‏ی تفسیر قرآن و دیگر علوم برجای مانده که کتاب الانصاف فیما تَضَمَّنَهُ الکَشّاف مِن الاعتِزال، بارها در قاهره به چاپ رسیده است. همچنین البحر الکبیر و نیز تحریرُ التَنزیه و تَحذیرُ التشبیه از دیگر آثار اوست. ابن مُنَیِّر در 63 سالگی در اسکندریه‏ی مصر درگذشت و در مسجدی که امروزه به جامع المُنَیِّر معروف است

به خاک سپرده شد.

* رحلت استاد کبیر «آیت‏ الله

سیّدمحمد فشارکی» فقیه محقق و عالم امامی

(1316 ق)

اشاره:

سیّدمحمد بن امیر سیّد قاسم طباطبائى فشارکی اصفهانی، از بزرگان علمای شیعه در اوایل قرن چهاردهم هجری و از شاگردان میرزای شیرازی است. او در همان زمان، مرجعِ تدریسِ افاضل بسیاری در سامرا بود. پس از وفات استاد، راهی نجف اشرف گردید و حوزه‏ی درس وی نیز در آن سامان برپا شد. میرزای نائینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری و دیگر بزرگان از شاگردان ایشان هستند. مراتب علم و فضل آیت الله فشارکی به اندازه‏ای است که درکلمات برخی از بزرگان به «استادِ کبیر» معروف می‏باشد. علی رغم فراهم بودن شرایط لازم جهت به دست گرفتن ریاست علمی و مرجع دینی، به این امور اعتنائی نکرد و تنها به تدریس و تألیف پرداخت. اِصالةُ البَرائه، الاغتسالِ و الفُروعُ المُحَمَّدیَّه ازآثار اوست. مدفن این عالم بزرگ در نجف واقع شده است.

9 سپتامبر در گذر تاریخ

* تولد «لوئیچی گالوانی» پزشک، فیزیک‏دان و ریاضی‏دان ایتالیائی (1737م)

* تولد «لئون تولْسْتویْ» نویسنده بلند آوازه روسی (1828م)

* آغاز جنگ ‏های «هفت ساله» میان امپراتوری ایران و روم (572م)

(ر.ک: 24 ژوئیه)

* امضای قرارداد تسلیم نیروهای ژاپنی به چین، پس از پایان جنگ جهانی دوم (1945م)

* مرگ «آلفرد وینی» شاعر و نویسنده برجسته فرانسوی (1863م)

* درگذشت «اِسْتِفان مالارْمِه» ادیب معروف فرانسوی (1898م)

* روز ملی و استقلال «کره شمالی» و تأسیس این کشور (روز جمهوری) (1948م)

* مرگ «ازار لومیس پاوْنْد» ادیب و نویسنده مشهور آمریکائی (1972م) (ر.ک: 8 آوریل)

* روز ملی و استقلال «تاجیکستان» از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)


نوشته شده در   شنبه 16 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode