ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 شهريور 1392     |     کد : 58896

پنجشنبه 14شهريور 1392 -28شوال 1434 -5سپتامبر 2013

ادامه تهاجمات رژیم عراق به مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش) ...


14شهریور - 28شوال - 5 سپتامبر

14 شهریوردر دفاع مقدس

* ادامه تهاجمات رژیم عراق به مرزهای غربی جمهوری اسلامی ایران (1359 ش)

اشاره:

صدام حسین، دیکتاتور بعثی عراق، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بغض و کینه خود را نسبت به ایران آشکار نمود و به طور آشکار و پنهان، درصدد تعرض به انقلاب اسلامی برآمد. اعزام ستون پنجم عراق به خوزستان برای انجام اقدامات تخریبی، اخراج ده‏ها هزار ایرانی تبعه عراق و اهداء هزاران قبضه اسلحه سبک به شیوخ منطقه نیز در این راستا صورت گرفت. همچنین رژیم جنگ‏طلب عراق از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع جنگ تحمیلی، 563 مورد تجاوز زمینی، 221 مورد تجاوز هوائی و 24 مورد تجاوز دریائی به سرزمین اسلامی ایران صورت داد و تنها از ابتدای سال 1359 تا پایان شهریور همان سال، جنگ افروزان بعث عراق، حداقل روزی سه بار به حریم کشورمان تجاوز می‏کردند. این تجاوزات سرانجام به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در 31 شهریور 1359 شروع هشت سال جنگ خونین انجامید.

14 شهریوردرگذرتاریخ

* شهادت آیت‏الله

«علی قدوسی» دادستان کل انقلاب اسلامی (1360 ش)

اشاره:

آیت‏الله شیخ علی قدوسی در سال 1306 در نهاوند به دنیا آمد. در 15 سالگی به تشویق پدر که عالم معروف شهر بود، راهی قم شد و به تحصیلات حوزوی روی آورد. پس از اتمام سطح، از درس خارج آیت‏الله بروجردی و حضرت امام بهره برد و فلسفه را از علامه طباطبائی فراگرفت. آیت‏الله قدوسی در فراگیری رموز فلسفه از خود نبوغ فراوانی بروز داد به گونه‏ای که مورد توجه خاص استاد قرار گرفت و علامه طباطبائی، ایشان را به دامادی خود پذیرفت. وی از سال 41 به جریان سیاسی ضدرژیم پیوست و در این راه متحمل سختی‏های فراوان و زندان گردید. شهید قدوسی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مورد اعتماد قاطع زُعمای حوزه بود و در دوران انقلاب با پیروی از راه امام، همگام با مردم، نهایت تلاش خود را در پیروزی انقلاب اسلامی به کار بست. این مجاهد نستوه پس از پیروزی نهضت اسلامی، از طرف حضرت امام(ره) به دادستانی کل انقلاب اسلامی، منصوب شد و در این سنگر به خدمت پرداخت. سرانجام این عالم ربانی در اثر انفجاری توسط منافقین کوردل به فیض شهادت نائل آمد و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

* شهادت سرتیپ

«وحید دستجردی» رئیس کل شهربانی کشور (1360ش)

اشاره:

سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی در سال 1304 در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از پشت سرگذاشتن دروس ابتدائی و متوسطه، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و پس از 32 سال خدمت در پست‏های مختلف باز نشسته شد. این شهید بزرگوار که از طرفداران نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به شمار می‏رفت، پس از پیروزی انقلاب، در اسفند 1357 به خدمت دعوت گردید و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد. سرهنگ وحید دستجردی سرانجام در واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در 8 شهریور 1360 به شدت زخمی شد و شش روز بعد بر اثر جراحات وارده، به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

* تیرگی روابط سیاسی ایران و کویت (1366 ش)

اشاره:

در پی پشتیبانی‏های مکرر سیاسی و اقتصادی دولت کویت از رژیم بعث عراق جهت ادامه تجاوزات این رژیم به خاک جمهوری اسلامی ایران، از دهم تا چهاردهم شهریور 66، سه فروند موشک «سرگردان» به خاک کویت اصابت کرد که آخرین آن، خسارت کلی به بار آورد. دولت کویت که جمهوری اسلامی را مسئول این حمله‏ها می‏دانست، با ارسال شکایتی به سازمان ملل خواستار اقدامات بازدارنده این سازمان علیه ایران گردید و در پی آن، ارتباط خویش را با ایران به حداقل رساند.

* درگذشت دانشمند معاصر دکتر «سیّد مرتضی آیت ‏الله زاده شیرازی» (1379 ش)

اشاره:

دکتر سیّد مرتضی آیت‏ الله زاده شیرازی از نوادگان میرزای بزرگ شیرازی، در سال 1307 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از آن که دروس حوزوی را در نجف و سپس تهران پشت سرگذاشت، در 23 سالگی به دانشکده معقول و منقولِ دانشگاه تهران راه یافت و پس از اخذ لیسانس، جهت گذراندن دوره‏های فوق لیسانس و دکتری، راهی دانشگاه قاهره گردید. دکتر شیرازی در طول اقامت ده ساله خود در مصر و اخذ دکترای زبان و ادبیات عرب، به مدت پنج سال در دانشگاه الازهر به تدریس زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشت و سپس برای گذراندن دوره تخصصی زبان‏های سامی، وارد دانشگاه کمبریج انگلستان شد. وی در طول حیات علمی‏اش، به مدت 21 سال سردبیر نشریه علمی و پژوهشی دانشکده ادبیات بود و به تألیف و ترجمه بیش از 25 اثر و نگارش حدود بیست مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی توفیق یافت. برخی از آثار استاد شیرازی بدین قرارند: ترجمه کتاب الادب المقارِن با نام ادبیات تطبیقی، فرهنگ اصطلاحات روز و فرهنگ چند زبانه مجمعُ اللُّغات. این استاد فرزانه سرانجام پس از عمری تلاش خستگی‏ناپذیر در چهاردهم شهریور

1379 ش در 72 سالگی بر اثر عارضه قلبی چشم از جهان فروبست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

28 شوال در گذر تاریخ

* تولد «سنائی غزنوی» عارف و شاعر بزرگ ایرانی

(473 ق)

اشاره:

ابوالمجد مجدود بن آدم سنائى غزنوی، شاعر بلند مرتبه‏ی ایرانی و عارفِ مشهور و از استادان مسلم شعرفارسی است که در غزنین به دنیا آمد. وی در آغاز جوانی، شاعردربار و مداح سلطان مسعود و بهرام شاه غزنوی بود. ولی بعد از سفر به خراسان و اقامت چندساله در آن دیار و دیدار با مشایخ تصوف، تغییرات شگرفی در او به وجود آمد و کارش به زهد و انزوا و تأمل در حقایق عرفانی کشید. بروز شخصیت اصلی سنائى از این اوان صورت گرفت و در این دوره به سرودن قصاید معروف خود در زهد و وعظ و عرفان و ایجاد منظومه‏های حدیقَةُ الحَقیقه و طریقُ التَّحقیق و سیرُالعِباد و... توفیق یافت و نخستین بار، قصائد و منظومه‏های خاصی را به بحث در مسائل عرفانی اختصاص داد. تأثیر اشعار سنائى در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن غیر قابل انکار است. آثار او پُر است از معارف و حقایق عرفانی و اندیشه‏های دینی، زهد، وعظ و تمثیلات تعلیمی که با بیانی شیوا و استوار ادا شده است. وی (به احتمال زیاد) در سال 545 قمری در غزنین وفات یافت و در همان شهر به خاک سپرده شد.

* رحلت حکیم و فیلسوف شهیر آیت ‏الله «سیّدحسین بادکوبه‏ ای لاهیجی» (1358ق)

اشاره:

آیت‏الله سیّد حسین بادکوبه‏ای لاهیجی، فرزند سیّد رضا در سال 1293 ق در یکی از روستاهای توابع بادکوبه در آذربایجان به دنیا آمد. مقدمات علوم اسلامی را از محضر پدرش که از علمای عالی مقام عراق بود اخذ کرد و پس از فوت او به تهران آمد و در مدرسه‏ی صدر ساکن شد. او در تهران به مدت هفت سال از محضر عالمان نامداری همچون سیّدابوالحسن جلوه و میرزا هاشم اشکوَری، بهره برد و در فلسفه و ریاضیات به استادی رسید. آیت الله بادکوبه‏ای سپس راهی نجف اشرف گردید و در حلقه‏ی درس اصولِ آخوند خراسانی و فقهِ شیخ محمد حسن مامقانی حاضر شد. از آن پس به تدریس فقه و اصول و فلسفه پرداخت ولی تدریس فلسفه‏ی او شهرت بیشتری یافت. در نجف، کمتر کسی در علوم عقلی همطراز او بود به طوری که این عالم بزرگوار به همراه آیت‏الله غروی اصفهانی را برجسته‏ترین استاد و صاحب مکتب علوم عقلی در نجف به شمار آورده‏اند که در علوم نقلی نیز دارای مقام شامخی بوده‏اند. علامه سیّدمحمد حسین طباطبائى و سیّدجلال الدین آشتیانی از شاگردان معروف این فیلسوف شهیر می‏باشند. حاشیه بر اسفار، حاشیه بر کتاب الشَّواریق و حاشیه بر کتابِ طهارتِ شیخِ انصاری از جمله آثار آیت الله بادکوبه‏ای به شمار می‏روند. سرانجام این حکیم الهی و فیلسوف زاهد در 65 سالگی در نجف اشرف به لقاءالله پیوست و در جوار مرقد منور امام علی(ع) به خاک سپرده شد.

5 سپتامبردر کذر تاریخ

* درگذشت آلبرت شوایتزر، طبیب و دانشمند (1965م)

* آغاز طغیان رودخانه بزرگ

«هوانْگْ هو» در چین (1887م)

* امضای معاهده «پورْتْسْموت» و پایان جنگ بین روسیه و ژاپن (1905م)

* وقوع خونین ‏ترین نبرد میان فرانسه و آلمان در جریان جنگ جهانی اول (1915م)

* مرگ «شارْلْ پگی» نویسنده و ادیب فرانسوی (1941م) (ر.ک: 7 ژانویه)

* مرگ «پیر لاکْلو» ادیب و نویسنده برجسته فرانسوی (1803م)

* حمله به ورزشکاران اسرائیلی در المپیک مونیخ از سوی کماندوهای فلسطینی (1972م)

* گشایش مسجد بزرگ دارالبیضاء در کشور آفریقائی مراکش (1993م)

* درگذشت «مادر تِرزا» بانوی خدمت‏گزار بشریت (1997م)


نوشته شده در   سه شنبه 12 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode