ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 آذر 1388     |     کد : 5881

از گرم و سرد كردن مكرر غذاها بپرهيزيد

دكتر بهرام حاج كريم متخصص بيماري هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان در گفتگو با ايسنا، اظهار كرد: بهتر است غذا به اندازه نياز تهيه و در صورت اضافي بودن، به محض خنك شدن، در يخچال نگهداري شود...

دكتر بهرام حاج كريم متخصص بيماري هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زنجان در گفتگو با ايسنا، اظهار كرد: بهتر است غذا به اندازه نياز تهيه و در صورت اضافي بودن، به محض خنك شدن، در يخچال نگهداري شود.
وي با تاكيد بر اين كه بايد از گرم و سرد كردن مكرر غذاها پرهيز شود، تصريح كرد: اين امر علاوه بر ايجاد مسموميت در غذاها، موجب از دست رفتن خواص آن ها نيز مي شود.
وي افزود: بعد از پختن مواد غذايي، حتي در صورت نگهداري در يخچال، بهتر است طي 24 ساعت آينده، آن ها را مصرف كرد.
دكتر بهرام حاج كريم ايجاد مسموميت بسته به نوع مواد غذايي، طرز تهيه، مواد به كار رفته در آن ها و مدت زمان فساد را متفاوت دانست و اظهار كرد: برخي از مواد غذايي فاسد شده بلافاصله پس از مصرف، موجب بروز علائم شديد مثل اسهال و استفراغ مي شوند.
دكتر حاج كريم با ذكر اين مطلب كه برخي علائم مسموميت طي 24 ساعت پس از مصرف بروز مي كنند، اضافه كرد: مسموميت ها در برخي ديگر از غذاها موجب بروز علائمي در كبد به صورت آسيب كبدي، چندين هفته پس از مصرف مي شوند.
وي تخم مرغ را محيط مناسبي براي رشد ميكروب ها دانست و گفت: اين ماده غذايي پس از پخته شدن، به ويژه به صورت نيم پز، بلافاصله بايد مصرف شود و نبايد صرف آن به زمان ديگري موكول گردد.
اين پزشك متخصص افزود: شيرهاي پاستوريزه شده حتي در صورت جوشاندن، در صورت اتمام تاريخ انقضا، مي توانند ايجاد مسموميت كنند و نبايد مورد مصرف قرار گيرند.
ايشان نسبت به مسموميت به وجود آمده در اثر كنسروهاي آلوده هشدار داد و تاكيد كرد: بايد كنسروها قبل از مصرف، به مدت20 الي 30 دقيقه جوشانده شوند. چرا كه ممكن است آلوده به سم بسيار قوي و كشنده بوتوليسم باشند.
وي با بيان اين كه نگهداري مواد غذايي به مدت طولاني در يخچال مي ‌تواند موجب فساد محيط داخل يخچال شود، ابراز كرد: بايد داخل يخچال به فواصل مشخص شسته شود. همچنين از قرار دادن غذاها به مدت طولاني و ميوه و سبزي نشسته در يخچال خودداري گردد.
اين پزشك متخصص افزود: پياز پوست كنده شده، ميكروب هاي محيط را جذب مي كند و نگهداري آن جهت مصارف بعدي حتي در يخچال، مي تواند موجب مسموميت شود.


نوشته شده در   سه شنبه 24 آذر 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode