ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 شهريور 1392     |     کد : 58795

دوشنبه 11شهريور 1392 -25شوال 1434 -2 سپتامبر 2013

شهادت سردار «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا (1365ش)

11شهریور - 25شوال - 2سپتامبر

11 شهریوردردفاع مقدس

* شهادت سردار «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا (1365ش)

اشاره:

زندگینامه‌ محمود کاوه‌ در خرداد هزار و سیصد و چهل‌ در خانواده‌ای‌ مذهبی‌دیده‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از تحصیلات‌ ابتدایی‌ همراه‌ پدرش‌ خدمت‌ مقام‌معظم‌ رهبری‌ در مسجد امام‌ حسن‌ مجتبی‌ می‌رسند و ایشان‌می‌فرمایند: «اگر محمود دروس‌ کلاسیک‌ را به‌ اتمام‌ برساند و سپس‌ به‌دروس‌ حوزوی‌ بپردازد بهتر است‌.» پس‌ از آن‌ در مدرسه‌ راهنمائی‌«غزنوی‌»، ثبت‌ نام‌ و به‌ ادامه‌ تحصیل‌ مشغول‌ شد. بر اثر شرکت‌ در جلسات‌ علمای‌ مبارزی‌ همچون‌ شهید هاشمی‌نژاد وشهید کامیاب‌، تفکر مبارزاتی‌ او شکل‌ می‌گیرد و با شروع‌ تظاهرات‌ خیابانی ‌در سال‌ 1357 در راهپیمائی‌ها تا مرز شهادت‌ پیش‌ می‌رود. با تشکیل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ عضویت‌ در این‌ نهاد مقدس‌ را برمی‌گزیند و پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ی‌ آموزش‌، به‌ عنوان‌ مربی‌ تاکتیک‌ پادگان‌امام‌ رضا انتخاب‌ گردید. همزمان‌ با عزیمت‌ حضرت‌ امام‌ به‌ جماران‌، به‌ عنوان‌ سرپرست‌ یک‌گروه‌ بیست‌ نفره‌ جهت‌ حفاظت‌ از بیت‌ امام‌، به‌ تهران‌ اعزام‌ می‌شود. با شروع‌ جنگ‌ تحمیلی‌، وارد عرصه‌ی‌ نبرد با ضدانقلاب‌ داخلی‌ شده‌ و در بدو ورود به‌ سقّز، مسئولیت‌ خطیر گروه‌ اسکورت‌ را بر عهده‌ گرفته‌ و با اتّخاذ تاکتیک‌های‌ هجومی‌ و چریکی‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ فرد، عملیات‌ضدکمین‌ را علیه‌ ضدانقلاب‌ در کردستان‌ طراحی‌ و اجرا و در مدتی‌ اندک‌، وضعیت‌ نبرد در شهر سقّز و

حومه‌ی‌ آن‌ را به‌ نفع‌ نیروهای‌ خودی‌ تغییر داد.

وی‌ در سمت‌ فرماندهی‌ عملیات‌ سپاه‌ سقّز، با اجرای‌ عملیاتهای‌چریکی‌، دشمنی‌ را که‌ بر شهر سیطره‌ یافته‌ بود، آواره‌ی‌ کوه‌ها نمود. همزمان‌ با تشکیل‌ تیپ‌ ویژه‌ی‌ شهدا توسط‌ سرداران‌ شهید محمدبروجردی‌ و ناصر کاظمی‌، محمود به‌ عنوان‌ مسئول‌ عملیات‌ تیپ‌ معرفی‌ گردید و ضربات‌ مهلکی‌ را بر پیکر ضدانقلاب‌ وارد ساخت‌. با تعیین ‌مبلغ‌ هنگفتی‌ به‌ عنوان‌ جایزه‌ برای‌ به‌ شهادت‌ رساندن‌ کاوه‌ از سوی‌ دشمن، ‌نام‌ محمود کاوه‌، بر سر زبانها افتاد. آزادسازی‌ شهر بوکان‌ و سپس‌ جاده‌ی‌ مهم‌ و حیاتی‌ پیرانشهر سردشت‌، از جمله‌ عملیاتهای‌ گسترده‌ای‌ است‌ که‌ با فرماندهی‌ و جانفشانی‌ او انجام‌گرفت‌. با شهادت‌ شهیدان‌ کاظمی‌، گنجی‌زاده‌ و بروجردی‌، سکان‌ فرماندهی‌تیپ‌ ویژه‌ی‌ شهدا در سال‌ هزار و سیصد و شصت و دو به‌ او سپرده‌ شد. در همین‌ سال‌ علاوه‌ بر نبرد با ضدانقلاب‌، اقدام‌ به‌ انجام‌ عملیاتهای‌برون‌ مرزی‌ والفجر دو و سه و چهار نموده‌ و مناطق‌ مهمی‌ از میهن‌ اسلامی‌ را آزاد ساخت‌. با حاکم‌ شدن‌ آرامش‌ و امنیت‌ بر کردستان‌، تلاش‌ خود را معطوف‌مبارزه‌ با ارتش‌ عراق‌ نمود و در عملیاتهای‌ بدر، قادر، والفجر و کربلای‌صحنه‌های‌ غرور آفرینی‌ را آفرید. آخرین‌ مجروحیت‌ وی‌ در تک‌ حاج‌ عمران‌ بود که‌ در یک‌ نبرد تن‌ به‌ تن ‌با دشمن‌ بعثی‌ ترکش‌ نارنجک‌ به‌ سرش‌ اصابت‌ کرد. محمود کاوه‌ در یازدهم‌ شهریور ماه‌ 1365 در سن‌ 25 سالگی‌، هنگامی‌که‌ به‌ منظور تصرف‌ ارتفاعات‌ مهم‌ 2519، پیشاپیش‌ رزمندگان‌ اسلام‌ درحرکت‌ بود، در اثر اصابت‌ ترکش‌ خمپاره‌، به‌ فیض‌ عظیم‌ شهادت‌ نائل‌ آمد .

* آغاز عملیات کوچک نصر در منطقه غرب تپه الله ‏اکبر، به طور مشترک (1360ش)

* عملیات شهیدان رجائی و باهنر در بازی‏ دراز به طور مشترک (1360ش)

11 شهریور در گذر تاریخ

* وقوع زلزله وحشتناک در بوئین زهرا با بیش از 25 هزار نفر (1341 ش)

اشاره:

مقارن ساعت یازده صبح روز یازدهم شهریور 1341، زلزله بسیار شدیدی بخش وسیعی از ایران را لرزاند که مرکز اصلی آن در بوئین زهرا از توابع قزوین بود. در اثر این زلزله که در یک قرن اخیر در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‏رفت، متجاوز از بیست و پنج هزار نفر کشته و ده‏ها هزار نفر دیگر نیز زخمی و بی خانمان شدند. در زلزله بوئین زهرا که در سرزمینی به وسعت چهل هزار کیلومتر مربع روی داد، بیش از یکصد و ده روستا با خاک یکسان گردید.

* انتخاب آیت ‏الله

«مهدوی کنی» به نخست ‏وزیری پس از شهادت رجائی و باهنر

(1360 ش)

اشاره:

پس از انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجائی و باهنر، شورای ریاست جمهوری وظیفه اداره کشور را به عهده گرفت. در این میان، حضرت امام خمینی(ره) تأکید کردند که جای نیروهای از دست رفته سریعاً پر شود و پست‏ها فاقد مسئول نماند. لذا در همان ساعات اولیه پس از انفجار، مذاکره و مشاوره برای تعیین نخست وزیر آغاز شد. سرانجام پس از صحبت‏های طولانی، شورای موقت ریاست جمهوری، آیت‏الله محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کشور دولت شهید رجائی را به عنوان نخست وزیر به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد و ایشان با کسب 148 رأی از 179 رأی به نخست وزیری رسید.

* سخنرانی مهم آیت ‏الله «خامنه‏ای» در اجلاس سران عدم تعهد در زیمبابوه (1365 ش)

اشاره:

هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان عدم تعهد در هراره پایتخت زیمبابوه برگزار شد و حضرت آیت‏الله خامنه‏ای رییس وقت جمهوری اسلامی ایران در رأس هیئتی بلندپایه در این اجلاس شرکت کردند. ایشان در سخنرانی مهم خود در جمع سرانِ این جنبش، ضعف اراده در رهبران، ترس از رویارویی صریح با استکبار، تکیه بر کمک قدرت‏ها، باور نداشتن قدرت مردم و تکیه نکردن به آنان را مایه‏های اصلی انفعال و ضعف کشورهای جهان سوم و کمک اصلی به توسعه قدرت استکبار دانسته و نفس به وجود آمدن جنبش عدم تعهد را عصیان و طغیانِ کشورهای مستقل جهان سوم علیه نظام سلطه عنوان کردند. همچنین معظمٌ له در این سخنرانی، عمدتاً به ضعف‏های جنبش و علل این ضعف‏ها اشاره کرده و صریحاً اعلام نمودند که جنبش از وظیفه اصلی خود منحرف شده است. همچنین، این نخستین بار بود که جمهوری اسلامی ایران در این سطح در اجلاس سران عدم تعهد شرکت می‏کرد و اولین بار بود که رییس جمهور کشوری مواضع یک انقلاب را در این مقیاس وسیع و به نحوی عملی، صریح، ملموس و قابل اجرا برای جنبش عدم تعهد تشریح می‏نمود.

25 شوال در گذر تاریخ

* وفات «احمد هِروی» محدث و نویسنده‏ی ایرانی

(536 ق)

اشاره:

احمد هروی محدث و نویسنده‏ی مسلمان ایرانی از مدرسین برجسته‏ی مدرسه‏ی نظامیه بلخ به شمار می‏رفت. معروف‏ترین شاگرد او که در محضرش پرورش یافت، رشید الدین وطواط، ادیب، شاعر و سخن‏سرای شهیر بلخ بود. هروی در سال 520 ق پس از مراسم حج به بغداد آمد و به درخواست گروهی از دانشمندان و نویسندگان این شهر به تدریس حدیث و ادبیات پرداخت.

* شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان (148 ق)

اشاره:

حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه‏ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند. آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می‏گذشت. در میان امامان معصوم(ع)، برای هیچ کدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پُرمایه‏ی اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند. ولی برای امام صادق(ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش‏ها و رودرویى بنی‏امیه و بنی‏عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفاده‏ی کامل کرد و اسلام و فقهِ آن را از دیدگاه ائمه‏ی اهل‏بیت(ع) معرفی نمود و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه‏ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیّع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرصه کرد. امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزه‏ی علمیه‏ی اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده و علوم اسلامی را تدریس می‏نمود. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) می‏پرداخته و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی‏امیه و بنی‏عباس آشکار ساخت.

* حمله‏ی مزدوران رژیم ستم شاهی پهلوی به مدرسه‏ی فیضیه در قم(1383 ق)

اشاره:

همزمان با 25 شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) برابر با دوم فروردین سال 1342 ش، مجلس سوگواری از طرف حضرت آیت‏الله گلپایگانی در مدرسه‏ی فیضیه‏ی قم برگزار شد. در این مراسم عده‏ی زیادی از مزدوران رژیم پهلوی با لباس کشاورزان و چماقداران ضمن برهم زدن سخنرانی، به ضرب و شتم طلاب پرداختند. در این حمله‏ی وحشیانه، ضمن اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، بر اثر پرتاب طلبه‏ها از طبقات فوقانی و پشت‏بامِ مدرسه، تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. این واقعه، به شدت از جانب امام خمینی(ره) محکوم شد و سخنرانی شدیدی علیه رژیم شاه ایراد فرمودند. رژیم با این عمل می‏خواست هم زَهره‏چشمی از روحانیت بگیرد و هم حوزه را در مقابل مردم قرار دهد. اما افشاگری‏های حضرت امام و وقایع پس از آن، رژیم پهلوی را رسوا ساخت.

* امضای معاهده‏ی دوّم ابریشم بین امپراتوری عثمانی و پادشاهی صفویه(1025 ق)



2 سپتامبردر گذر تاریخ

* آغاز قیام «اردشیر بابکان» سرسلسله پادشاهان ساسانی علیه اشکانیان (223م)

* تسلیم نهایی کشور ژاپن

در برابر متفقین و پایان یافتن

کامل جنگ جهانی دوم (1945م)


نوشته شده در   شنبه 9 شهريور 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode