ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 مرداد 1392     |     کد : 58160

سه شنبه 29مرداد 1392 -12شوال 1434 -20آگوست 2013

29 مرداد در دفاع...

29 مرداد دردفاع مقدس

* شهادت شهید غلامرضا ابراهیمی (1363ش)
شهید غلام‏رضا ابراهیمی در سال ۱۳۴۰ش در روستای علی‌آباد سربیشه متولد شد. غلام‏رضا در کودکی مادرش را از دست داد و یتیم شد؛ این امر در روحیه او تأثیر فراوان گذاشت. وی همراه پدر به کار دامداری و کشاورزی روی آورد و همواره به دیگران کمک می‌کرد و از این‏رو مورد احترام همه بود. غلام‏رضا قبل از رسیدن به سن سربازی، ازدواج کرد و صاحب دو فرزند پسر شد. همیشه دوستان و آشنایان را نصیحت می‌کرد و می‌گفت: «پیرو علی (ع) باشید و نماز بخوانید و روزه بگیرید، خمس و زکات بدهید و به اسلام خدمت کنید.» غلام‏رضا در سال ۱۳۶۱ش برای انجام خدمت مقدس سربازی به نیروی انتظامی پیوست؛ مدتی در زاهدان خدمت کرد، سپس به‏منظور دفاع از مرزهای میهن اسلامی، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد تا این‏که سرانجام در تاریخ بیست و نهم مردادماه ۱۳۶۳ هجری شمسی، تیر دشمن پیکر پاکش را نشانه رفت و در سن ۲۳ سالگی به خیل شهدا پیوست. پیکر پاک شهید غلام‏رضا ابراهیمی در بیرجند تشییع و در روستای زادگاهش (علی‌آباد سربیشه) به خاک سپرده شد.



* شهادت شهید حسن شوکت ‏پور (1368ش)



اشاره:



شهید حسن شوکت‏پور در دوازدهم آذرماه سال ۱۳۳۱ش در شهر سمنان و در شب شهادت امام حسن مجتبی (ع) در خانواده‌ای مذهبی و متدین دیده به جهان گشود. او تحصیلات ابتدائی را در سمنان گذراند و پس از آن به‏همراه خانواده به روستای درجزین از توابع سمنان مهاجرت کرد. او با وجود سن کم، به مجالس مذهبی و تحصیل علوم دینی علاقه‏مند بود. حسن پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۳ش در یکی از دبستان‌های تهران به فعالیت‏های فرهنگی پرداخت و پس از پیروزی انقلاب از سوی دفتر عمران حضرت امام خمینی (ره) به کردستان رفت و در آن‌جا به فعالیت‏های عمرانی و سازندگی مشغول شد. پس از آن، مدتی با واحد فرهنگی حزب جمهوری اسلامی همکاری کرده و به افشای جنایات گروهک منافقین در کردستان پرداخت. با شروع جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در بیش‏تر عملیات‏ها شرکت کرد. او به‏دلیل توانائی‌های بسیاری که داشت به‏عنوان مسئول تدارکات قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) منصوب شد و در عملیات والفجر ۸ بر اثر اصابت ترکش به کمرش مجروح و قطع نخاع گردید. پس از سپری کردن دوره نقاهت به‏عنوان فرماندهی لجستیک نیروی مقاومت و جانشین فرماندهی لجستیک سپاه به فعالیت پرداخت و پس از تحمل چهار سال درد و رنج در سحرگاه بیست و نهم مردادماه ۱۳۶۸ هجری شمسی در بیمارستان بقیةالله به فیض عظیم شهادت نائل گردید.



29 مرداد درگذر تاریخ



* آغاز دوره پنجم مشروطه و دوران سیاه دیکتاتوری شاه و سلطه آمریکا (1332 ق)



اشاره:



به دنبال کودتای آمریکائی 28 مرداد 1332 و متلاشی شدن نهضت ملی و حضور بلامنازع آمریکا در ایران، دوره پنجم مشروطه همراه با دوران سیاه دیکتاتوری محمدرضا شاه و سلطه آمریکا در ایران آغاز شد. رژیم شاه و استعمار آمریکا در پی رسیدن به آرامش داخلی و امنیت مورد نظر در سطح منطقه، آخرین نفس‏های حق‏خواه و معترض آیت‏الله کاشانی را با دستگیری ایشان بریدند و فدائیان اسلام را که با تفکر و خطمشی اسلامی، علیه اقدامات رژیم به فعالیت مسلحانه دست زده بودند، اعدام و تشکیلات جوان آنان را متلاشی کردند. رژیم شاه برای حفظ موقعیت خود و سرکوب جنبش‏های مردمی و قیام ملت، با کمک مستشاران آمریکائی، دست به تشکیل سازمان مخوف و جهنمی ساواک زد و دست آن را در انجام هر جنایتی باز گذاشت. ازسال 1332، یک بار دیگر قدرت استبداد و سلطه استعمار، موجب شکل‏گیری دیکتاتوری پهلوی گردید. این دوره سیاه که دومین دوره دیکتاتوری دودمان پهلوی است تا سال 1357 به مدت 25 سال ادامه یافت و در نهایت با فراگیر شدن نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، متلاشی شد.



* تغییر نام پیمان بغداد به سازمان پیمان مرکزی، موسوم به «سنتو» (1338ش)



اشاره:



سازمان پیمان مرکزی موسوم به سنتو که با شرکت ایران، ترکیه، پاکستان و انگلیس تشکیل شده بود، در این روز، جایگزین پیمان بغداد گردید. اگرچه آمریکا رسماً عضو پیمان سنتو نبود و به عنوان ناظر در جلساتِ آن شرکت می‏کرد، اما عملاً در تمامی تصمیماتِ این پیمان دخالت و نقش مؤثر داشت. در واقع، پیمان سنتو، حلقه مرکزی سیستم نظامی غرب علیه شوروی سابق بود و پیمان‏های ناتو در غرب و سیتو در خاور دور را به یکدیگر متصل می‏کرد. این پیمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج ایران در سال 1357 ش به حالت تعلیق درآمد و عملاً مُنحل شد.



* اعلام آمریکا مبنی بر اشتباه در حمله به هواپیمای مسافربری ایران (1367)



اشاره:



پس از گذشت حدود 45 روز از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط نظامیان متجاوز آمریکائی در خلیج فارس و کشته شدن 298 نفر از سرنشینان آن، دولت آمریکا در حالی این حمله را اشتباه خواند که پیش از آن به فرمانده ناو مهاجم آمریکائی مدال شجاعت و لیاقت اعطا کرده بود.



* اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر آغاز آتش ‏بس میان ایران و عراق  (1367 ش)



اشاره:



رژیم عراق که تصور نمی‏کرد، جمهوری اسلامی ایران قطعنامه 598 شورای امنیت را بپذیرد، در قبال پذیرش ایران، به فکر به راه انداختن جنگی دوباره بود. بنابراین با حمله گسترده به مناطق مرزی، قصد پیشروی به خاک ایران را داشت که با مقاومت نیروهای ایرانی، این حملات خنثی گشت. از آن پس مذاکرات طولانی با سازمان ملل با مسؤولان سیاسی ایران و عراق آغاز شد و سرانجام در نهمین جلسه ملاقات با دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، خاویر پِرِز دِکوئیار، در شانزدهم مرداد 67، وزیر خارجه ایران، پاسخ جمهوری اسلامی ایران را مبنی بر قبول برقراری آتش‏بس اعلام کرد. پس از آن، دبیر کل سازمان ملل متحد، تاریخ 29 مرداد 1367 برابر با 20 اوت 1988 م را برای برقراری آتش‏بس عنوان نمود.



* رحلت محمدحسین بهجتی؛ شاعر و روحانی فرزانه (1386ش)



اشاره:



حاج شیخ محمدحسین بهجتی اردکانی (شفق) در سال ۱۳۱۴ش چشم به جهان گشود. وی از سن هفت سالگی، فراگیری علم و دانش را در مکتب‌های آن زمان شروع کرد و در سال ۱۳۳۱ش به تشویق ملامحمد حائری به ‌قم رفت و در مدرسه خان - آیت‏الله العظمی بروجردی - و فیضیه و حجتیه سکنی گزید. شیخ محمدحسین بهجتی هم‏زمان با این دروس، تاریخ و حدیث و زبان انگلیسی را تا حدودی فرا گرفت. این عالم گران‏قدر یزدی با بزرگانی چون آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی، مسعودی خمینی و مقام معظم رهبری حضرت آیت‏الله العظمی خامنه‏ای هم‏درس و هم‏مباحثه بود. وی هم‏چنین از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‏الله سیدروح‏الله خاتمی و اولین شاعر شعر انقلاب اسلامی - متخلص به شفق - بود که پس از سال‌ها تلاش علمی در حوزه علمیه قم و امامت جماعت مسجدالرسول - مسجد اردکانی‏ها - در تهران، انجام امور فرهنگی در بخش انتشارات سپاه و تدریس فارسی و عربی به دعوت آیت‌الله مصباح یزدی در شهر مقدس قم؛ پس از تصدی مسئولیت نمایندگی امام (ره) و امامت جمعه یزد، توسط مرحوم آیت‏الله خاتمی به امامت جمعه اردکان منصوب شد. شیخ محمدحسین بهجتی، سراینده یکی از اشعار معروفی که همه بچه‌ها از دوران دبستان آن را به یاد دارند، با مطلع «هرچه که بیند دیده خدایش آفریده...» سرانجام در شامگاه دوشنبه بیست و نهم مردادماه سال ۱۳۸۶ هجری شمسی در سن ۷۳ سالگی پس از سال‌ها بیماری مزمن قلبی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.



* درگذشت میرزا رضا کلهر،



نامدارترین خوشنویس دوره قاجاریه (1271ش)



اشاره:



میرزا رضا کلهر فرزند رحیم بیک ، در سال 1245 هجری قمری ، در منطقه کلهر کرمانشاه به دنیا آمد . در آغازجوانی به مقتضای ایلی به سواری و تیراندازی متمایل گشت ، اما بعدها به خوشنویسی روی آوردو به تهران رهسپار شد و نزد « میرزا محمد خوانساری » تعلیم خط گرفت . کلهر به سرعت از استادش پیشی گرفت و ناگزیر خطوط به جا مانده از میر عماد را سرمشق قرار داد. وقتی که آوازه او در افواه مردم پیچید ، ناصرالدین شاه قاجار او را دعوت نمود و مدتی به شاگردی نزدکلهر مشق خط نمود. علاقه شاه به وی هیچگاه باعث نگردید به درآمد دربار متکی گردد و با حقوق اندکی که از راه کتابت دریافت می داشت روزگار گذراند، تا سرانجام در سال 1310 ه.ق بر اثر بیماری وبا درگذشت.



* تصویب بر برقراری حکومت نظامی در اصفهان برای مدت یک ماه در مجلس (1357ش)



12 شوال دردفاع مقدس



برای این روز حادثه مهمی



در تقویم‌های قمری نیافتیم



20 آگوست درگذر تاریخ



* درگذشت «خورشید جی کاما» ایران شناس هندی (1909م)



* مرگ «ویلْفِردو پارِتو» فیلسوف برجسته ایتالیایی (1923م)



* مرگ «رومَنْ رولان» نویسنده و ادیب معروف فرانسوی (1944م)



* تهاجم ارتش پیمان ورشو به چکسلواکی و اشغال این کشور (1968م)



* روز استقلال «استونی» از اتحاد جماهیر شوروی سابق (1991م)



* روز ملی «مجارستان»





نوشته شده در   دوشنبه 28 مرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode