ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 تير 1392     |     کد : 56775

یکشنبه 30 تير 1392 -12رمضان 1434 - 21جولاي 2013

30 تير در گذر تاريخ ...


30 تير در گذر تاريخ
* درگذشت خطيب شهير و واعظ معروف حجت الاسلام شيخ «احمد كافی» (1357 ش)
اشاره:
حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ احمد كافي يزدي در سال 1307ش برابر با سال 1347 ق در مشهد مقدس به دنيا آمد. در شب‏هاي جمعه براي صدها نفر از زائران امام رضا(ع) با شور و حال خاصي دعاي كميل مي‏خواند و فضايي معنوي ايجاد مي‏كرد. وي، واعظي متدين و خطيبي غيور و در امور ديني، بسيار جدّي بود.
* قيام مردم مسلمان ايران به رهبري آيت ‏الله «كاشاني» و به قدرت رسيدن مجدد مصدق (1331ش)
اشاره:
وقتي كه دكتر مصدق مي‏خواست علاوه بر نخست وزيري، وزارت جنگ را نيز برعهده بگيرد، با مخالفت شاه مواجه شد. بنابراين مصدق استعفا داد و شاه هم بلافاصله احمد قوام را مأمور تشكيل كابينه نمود. احمد قوام بلافاصله پس از نخست‏وزيري، نغمه شوم جدائي دين از سياست را سر داد و آيت‏الله كاشاني تهديد كرد، در صورتي كه قوام كنار نرود اعلام جهاد كرده و كفن مي‏پوشد و پيشاپيش مردم حركت خواهد كرد.
به اين ترتيب وقايع سي‏تير شكل گرفت و قيام عمومي مردم مسلمان، در شهرهاي مختلف ايران آغاز شد. هرچند اين تظاهرات به وسيله عوامل شاه به خاك و خون كشيده شد، اما در نهايت، شاه، عقب‏نشيني كرد و چون در رضايت و تطميع آيت‏الله كاشاني توفيقي به دست نياورد، مجبور شد، قوام را بركنار كرده و بار ديگر مصدق را به نخست وزيري مأمور سازد و وزارت جنگ را نيز به او بسپارد.
12 رمضان در گذر تاريخ
* انجام عقد اخوت ميان رسول خدا(ص) و حضرت علي(ع) (1 ق)
اشاره: وقتي آيه‏ي «اِنّما المؤمنونَ اِخوَةٌ»
(حجرات، 10) نازل شد، پيامبر(ص) بين ياران خود از مهاجر و انصار عقد اخوت برقرار كرد و هر يك از مهاجران را با يكي از انصار برادر ساخت. آن حضرت همچنين در پايان، حضرت علي(ع) را به برادري خويش انتخاب نمود. حضرت علي(ع) هرگاه بر روي منبر مي‏نشست مي‏فرمود: من بنده‏ي خدا و برادر رسول خدا(ص) مي‏باشم و هر كه غير از من، چنين ادعائي كند دروغگو مي‏باشد.
* خروج مسلمانان از مدينه جهت شرکت در غزوه بدر (2ق)
اشاره: در پي آزار و اذيت اهالي مكه، نسبت به تازه مسلمانان و مهاجرين، سرانجام تصميم به يورش نظامي به سوي مدينه گرفتند. پيامبر اكرم(ص) در روز دوازدهم ماه مبارك رمضان سال دوم هجري قمري از تصميم قريش مبني بر هجوم آنان به سوي مدينه باخبر گرديد و با تعدادي از يارانش به سوي آنان حركت كرد و زودتر از قريش به سرزمين بدر و چاه‌هاي آن رسيد و چاه‌ها را به تصرف خويش درآورد. از آن سو، سپاه قريش نيز به بدر رسيده و در برابر سپاهيان اسلام قرار گرفتند. تعداد مسلمانان، سيصد و سيزده تن؛ حدود يك سوم سپاهيان كفر و شرك بود.
در آغاز، نبرد انفرادي و سپس درگيري گروهي به وقوع پيوست و سپاهيان اسلام با رهبري خردمندانه پيامبر (ص)، مشركان و كافران را با شكستي سخت روبه‌رو كرده و بزرگان و فرماندهان آنان را كشتند، عده‌اي را زخمي و عده‌ ديگري را اسير كردند و مابقي، به سوي مكه عقب‌نشيني كرده و پيام پيروزي اسلام و شكست خفت‌بار كفر و شرك را به اهالي مكه رسانيدند. در اين نبرد، دلاوري‌هاي حضرت علي (ع) و حمزه سيّدالشهداء به‌همراه ساير فرماندهان بسيار چشم‌گير بود.
* نزول كتاب مقدس انجيل بر حضرت عيسي بن مريم(ع)
اشاره: آن‏چه كه براي هدايت آدميان توسط حضرت عيسي(ع) آورده شده، از دسترس ما خارج استو
آن‏چه كه به نام اناجيل در كتاب مقدس ديده مي‏شود، محصول تلاشِ مسيحيان و رسولان دوره‏ي اول مسيحيت مي‏باشد. ولي نام انجيل دوازده بار در قرآن مجيد ذكر شده است. قرآن، انجيل را كتاب خدا مي‏داند انجيل‏هاي كنوني چهار است: انجيل مَرقُس در حدود سال‏هاي 70 - 65 ميلادي. انجيلِ متي و لوقا پس از مَرقُس و انجيلِ يوحَنّا، شصت سال پس از مسيح يعني سال 93 ميلادي نوشته شده است.
* درگذشت «ابن جوزي» متكلم، محدث و فقيه(597 ق)
اشاره: ابوالفرج جمال الدين عبدالرحمن بن
علي بن جوزي بغدادي معروف به ابن جوزي، فقيه، مفسّر، محدّث و واعظ است كه در طب، تاريخ، عرفان و اكثر فنون متداول نيز، متبحّر بوده است. از كارهاي بي‏سابقه‏ي ابن جوزي، بيان يك دوره تفسير قرآن بر روي منبر است. ابن جوزي از سيزده سالگي به تأليف پرداخت و از آن‏جا كه تا پايان عمر از نوشتن باز نايستاد شمار آثارش را تا بيش از 380 كتاب و رساله ذكر كرده‏اند. وفات ابن‏جوزي در 86 سالگي در بغداد واقع شد و در مقبره‏ي بابُ الحَرْب مدفون گرديد.
* رحلت عالم و فقيه شيعه
«محمدتقي مامقاني» (1312 ق)
اشاره: ميرزا محمدتقي بن ملامحمد مامقاني تبريزي متخلص به نيّر و معروف به حجت الاسلام، از علماء و دانشمندان آذربايجان و داراي قريحه‏ي شعري لطيفي بود. وي در 1247 ق در تبريز به دنيا آمد و در 57 سالگي در تبريز دار فاني را وداع گفت و بنا به وصيتش، در وادي السلام نجف اشرف مدفون گشت.
در 22 سالگي براي تحصيل علوم ديني راهي نجف گرديد. پس از استفاده از محضر اساتيد بزرگ آن شهر به تبريز بازگشت و به تأليف و تدريس همت گماشت. آتشكده در مراثي، ديوان غزليات، عِلمُ السّاعه و نُصرَةُالحَق از جمله تأليفات وي مي‏باشند.
21 جولاي در گذر تاريخ
* به آب انداختن اولين كشتي هسته‏اي به نام «ساوانا» در آمريكا (1958م)
* قدم نهادن اولين بشر بر روي كره ماه (1969م)


نوشته شده در   جمعه 28 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode