24 تير در گذر تاريخ
* مهاجرت علماء و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري در جريان نهضت مشروطه (1285ش)
اشاره:
در ادامه نهضت مشروطه، پس از آن كه خواستههاي علماء و مردم در مورد تأسيس عدالت خانه و اجرأي قوانين اسلام و... عملي نشد، علماء تصميم گرفتند كه به قم مهاجرت نموده و در حرم حضرت معصومه(س) تحصن كنند. درنهايت در 24 تير 1285 ش برابر با 23 جمادي الاول 1324، حضرات آيات سيّد محمدطباطبائي و سيّد عبدالله بهبهاني در رأس يك گروه هزار نفري به سوي قم حركت كردند و مهاجرت كبري را شروع نمودند. سرانجام بر اثر فشار متحصنين، مظفرالدين شاه تمامي خواستههاي آنان را پذيرفت و در 14 مرداد 1285ش، طي فرماني، ضمن عزل عينالدوله، صدر اعظم مستبد خود، دستور برگزاري انتخابات و تشكيل مجلس شورا را صادر كرد. در نهايت علماء و مردم متحصن در قم، ده روز بعد از امضاي فرمان مشروطه، با احترام به تهران بازگشتند.
* ترور روحاني مجاهد آيت الله «سيّدعبدالله بهبهاني» يكي از سران اصلي مشروطيت (1289ش)
اشاره:
آيت الله سيّدعبدالله بهبهاني با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پيوست و با ياري و همكاري آيت الله
سيّدمحمدطباطبائي،رهبريمشروطهخواهان رابهعهدهگرفت.
سرانجام با نقشه تندروها، در 24 تيرماه 1289 ش برابر با نهم رجب 1328 ق، مزدوران به خانه اين روحاني مجاهد رفته و با شليك سه گلوله، وي را به شهادت رساندند.
* رحلت حكيم و زاهد متالّه آيت الله «سيّد موسي زرآبادي قزويني» (1313 ش)
اشاره:
آيتالله سيّدموسي زرآبادي در حدود سال 1256 ش (1294 ق) در قزوين به دنيا آمد.
ايشان در قزوين و تهران از محضر حضرات آيات:
ميرزا ابوالحسن جلوه، ميرزا حسن كرمانشاهي، شيخ فضلالله نوري و... استفاده كرده و در علوم عقلي و نقلي به استادي رسيد. سيّد موسي در علوم غريبه يكي از استادان مسلم ومتبحر بوده است و در مراحل تقوي و تهذيب
نفس و سلوك شرعي نيز از نخبگان عصر خود بود،
ليكن استادان و مربيان او در اين زمينهها شناخته شده نيست.
آيتالله زرآبادي به همراه ميرزا مهدي اصفهاني و شيخ مجتبي قزويني خراساني، سه ركن عمده مكتب تفكيك را در سده چهاردهم هجري تشكيل ميدهند.
بر اساس اين مكتب كه ايشان از بزرگان آن است، ناب سازي و خالص ماندن شناختهاي قرآني و فهميدن اين شناختها و معارف به دور از تأويل و مخلوط شدن با افكار و نيز بر كنار از تفسير به رأي از اهداف آن به شمار ميرود. سرانجام در بيست و چهارم تير ماه 1313 ش برابر با دوم ربيعاالثاني 1353 ق در 59 سالگي به سراي باقي شتافت و در صحن امامزاده حسين قزوين به خاك سپرده شد.
* شهادت شاعر و عالم متعهد علامه «سيّداسماعيل بلخي» توسط ايادي رژيم افغانستان (1347ش)
اشاره:
علامه سيّداسماعيل بلخي در سال 1295ش (1336ق) در قريه بَلخاب از توابع بلخ در شمال افغانستان به دنيا آمد. در سال 1346ش راهي نجف اشرف گرديد و با بزرگاني همچون حضرات آيات سيّد محسن حكيم، سيّدابوالقاسم خويي و علامه اميني و به ويژه حضرت امام خميني ديدار و گفتگو نمود. وي در بازگشت به افغانستان از ايران عبور كرد و مورد استقبال حوزههاي علميه قرار گرفت. وي پس از ورود به افغانستان، به مبارزات خود ادامه داد لذا در صدد از ميان برداشتن اين مجاهد في سبيلالله برآمدند. و در 24 تيرماه 1347 ش برابر با 18 ربيعالثاني 1388 ق در سن 52 سالگي از طريق تزريق مواد زهرآلود به دستور ظاهرشاه، پادشاه افغانستان در كابل به شهادت رسيد.
* رحلت آيت الله «سيّدمحمد حسن آل طيب جزايري» عالم بزرگ خوزستان (1373ش)
اشاره:
آيتالله سيّدمحمد حسن آلطيب جزايري در 23 سالگي به حوزه علميه قم رفت و در محضر آيات عظام: حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيّد محمد حجت كوه كمرهاي و سيّد احمد خوانساري زانوي ادب به زمين زد و پس از آن به شوشتر بازگشت و رياست حوزه علميه آنجا را برعهده گرفت و طي سالهاي متمادي به تدريس و تربيت طلاب علوم ديني، وعظ و ارشاد، امامت جماعت، تأليف و تصنيف و مبارزه با فساد و امر به معروف و نهي از منكر پرداخت.
اين فقيه فرزانه در علوم عقلي و نقلي چون فقه، اصول، حديث، نجوم، حساب و رياضيات و ادبيات عرب، مهارت فراوان داشت.
از ايشان آثاري برجاي مانده كه منظومه در حكمت، تحرير عروةالوثقي و الرّياضُ المرضيه از آن جمله است. سرانجام پس از كسالتي طولاني، در شب بيست و پنجم تيرماه 1373ش برابر با 6 صفر 1415ق در 82 سالگي چشم از جهان فروبست و پس از تشييعي با شكوه به خاك سپرده شد.
* تولد حضرت آیت الله العظمي
اما م خامنهای» در مشهد مقدس
(1358 ق / 24 تیر 1318 ش)
* دکتر محمدرضا عاملی تهرانی از قائم مقامی حزب رستاخیز استعفا کرد و دلیل استعفای خود را عدم توجه حزب به خواسته های مردم عنوان کرد(1357ش)
6 رمضان در گذر تاريخ
* نزول كتاب مقدس تورات بر «حضرت موسي بن عمران» به نقل از نبي اكرم(ص)
اشاره:
تورات، لفظ عربي شده کلمه «تورا» به زبان عبري است که بهمعناي تعليم و آموزش يا ارشاد است، يهوديان آن را ناموس، شريعت و قانون ميدانند، اما «تورات» در متداولترين کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتيق (تورات) و از کتاب مقدس يهوديان است که به «اسفار خمسه» نيز مشهور است.
اين پنج کتاب سفر از کتاب مقدس عبارتاند از: ۱- سفر تکوين يا پيدايش؛ در اينجا داستان آفرينش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتي از آدم و حوا، نوح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اسحاق، يعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت يوسف عليهالسلام به پايان ميرسد. ۲- سفر خروج؛ در اينجا مطالبي چون ماجرأي بردگي بني اسرائيل در مصر، تولد و پيامبري حضرت موسي (ع)، خروج بني اسرائيل از مصر و سرگرداني آنها در بيابان است. در اين سفر خروج، احکام بسياري گفته شده و اعطاي ده فرمان يا «احکام عشره» به حضرت موسي (ع) در همين بخش است. ۳- سفر لاويان؛ شامل احکام ديني و شرعي و آداب و قواعدي است که درواقع بهمنزله کتاب راهنماي کاهنان بني اسرائيل از «سبط لاوي» و آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکي و نهي از زنا با محارم و ساير روابط جنسي و اوقات مقدس و اعياد خاص است. ۴- سفر اعداد؛ شامل مسافرت
بني اسرائيل در دشت (بيابان) و حوادثي که بين راه مصر و سرزمين موعود بر اين قوم گذشت و فتح اراضي کنعان است. ۵- سفر تثنيه؛ تکرار شرأيع و مقررات و فرمانهاي اسفار قبلي از زبان حضرت موسي (ع) خطاب به بني اسرائيل بهطور اختصار و تعيين يوشع بهعنوان رهبر بني اسرائيل و درنهايت، درگذشت حضرت موسي (ع) پيغمبر است و چون تکرار احکام و گزارشهاي قبلي است، گاه آن را «تکرار تورات» يا «تورات مکرر» گويند. در سنت يهوديت و مسيحيت، تورات را به موسي (ع) نسبت ميدهند ولي چنين برداشتي ندارند که عين الفاظ تورات، وحي الهي است. لذا از اين نظر با مسلمانان فرق دارند، زيرا مسلمين تورات تحريف نشده را عين وحي الهي ميدانند.
* در قرآن کريم تأکيد شده است که کتابهاي آسماني يهوديان و مسيحيان (تورات و انجيل) تحريف شده است.
آيه ۷۵ سوره بقره: گروهي از يهوديان کلام خدا را ميشنوند و بهرغم اينکه آن را ميفهمند، تحريفش ميکنند.
آيه ۷۹ سوره بقره، آيه ۷۸ سوره آلعمران، همين معنا را دارد که کساني به دست خود، کتابي مينويسند و ميگويند که از جانب خداست.
آيه ۴۶ سوره نساء و آيه ۱۳ سوره مائده، به مسئله تحريف کلام از جانب اهل کتاب اشاره دارد. آيه ۴۱ سوره مائده، باز همين نکته را با تعبير ديگري آورده است.
* در مصاديق اين تحريف به موضوعات مختلفي اشاره شده که بايد در قسمت مربوطه مطالعه شود. فقط يک موضوع تحريف شده مهم را در اينجا بيان ميکنيم و آن، وصف پيغمبر اسلام (ص) و بشارت به پيامبري اوست. همچنانکه در قرآن هم بيان شده، در تورات و انجيل هم آمده ولي يهود و نصارا، آن را تحريف کردند.
* درگذشت «ابو يعلي محمدبن حسن شريف جعفري» عالم نامي قرن پنجم (463 ق)
اشاره:
ابويعلي محمد بن حسن شريف جعفري، از نوادگان جعفر طيار بود كه از متكلمان شيعه در بغداد به شمار ميرفت. وي پس از تكميل مقدمات نزد علماي خاندان خويش، به حوزهي درس شيخ مفيد ملحق گرديد و از حواريين و اصحاب خاص استاد شد. جعفري پس از رحلت شيخ مفيد، كرسي تدريس و فتوي و رهبري شيعيان را در بغداد به دست گرفت. از اين عالم رباني آثار بسياري بر جاي مانده كه نَزهةُ النّاظر و تنبيهُ الخاطر، اخبار المُختار و ايمان آباءُالنّبي(ص) و... از آن جملهاند.
* رحلت فقيه جليل «حمزة بن عبدالعزيز ديلمي» (463 ق)
اشاره:
ابويعلي حمزة بن عبدالعزيز ديلمي طبرستاني معروف به «سَلاَّر»، فقيه بزرگ شيعه و از شاگردان شيخ مفيد و سيّد مرتضي علم الهدي است.