ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 تير 1392     |     کد : 56486

دو شنبه 24 تير 1392-6رمضان 1434 -15جولاي 2013

مهاجرت علماء و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري در جريان نهضت مشروطه (1285ش) ...


24 تير در گذر تاريخ
* مهاجرت علماء و مردم تهران به قم و آغاز هجرت كبري در جريان نهضت مشروطه (1285ش)
اشاره:
در ادامه نهضت مشروطه، پس از آن كه خواسته‏هاي علماء و مردم در مورد تأسيس عدالت خانه و اجرأي قوانين اسلام و... عملي نشد، علماء تصميم گرفتند كه به قم مهاجرت نموده و در حرم حضرت معصومه(س) تحصن كنند. درنهايت در 24 تير 1285 ش برابر با 23 جمادي الاول 1324، حضرات آيات سيّد محمدطباطبائي و سيّد عبدالله بهبهاني در رأس يك گروه هزار نفري به سوي قم حركت كردند و مهاجرت كبري را شروع نمودند. سرانجام بر اثر فشار متحصنين، مظفرالدين شاه تمامي خواسته‏هاي آنان را پذيرفت و در 14 مرداد 1285ش، طي فرماني، ضمن عزل عين‏الدوله، صدر اعظم مستبد خود، دستور برگزاري انتخابات و تشكيل مجلس شورا را صادر كرد. در نهايت علماء و مردم متحصن در قم، ده روز بعد از امضاي فرمان مشروطه، با احترام به تهران بازگشتند.
* ترور روحاني مجاهد آيت‏ الله «سيّدعبدالله بهبهاني» يكي از سران اصلي مشروطيت (1289ش)
اشاره:
آيت الله سيّدعبدالله بهبهاني با آغاز نهضت مشروطه، به صف مبارزان پيوست و با ياري و همكاري آيت الله
سيّدمحمدطباطبائي،رهبري‌مشروطه‏خواهان رابه‌عهده‌گرفت.
سرانجام با نقشه تندروها، در 24 تيرماه 1289 ش برابر با نهم رجب 1328 ق، مزدوران به خانه اين روحاني مجاهد رفته و با شليك سه گلوله، وي را به شهادت رساندند.
* رحلت حكيم و زاهد متالّه آيت الله «سيّد موسي زرآبادي قزويني» (1313 ش)
اشاره:
آيت‏الله سيّدموسي زرآبادي در حدود سال 1256 ش (1294 ق) در قزوين به دنيا آمد.
ايشان در قزوين و تهران از محضر حضرات آيات:
ميرزا ابوالحسن جلوه، ميرزا حسن كرمانشاهي، شيخ فضل‏الله نوري و... استفاده كرده و در علوم عقلي و نقلي به استادي رسيد. سيّد موسي در علوم غريبه يكي از استادان مسلم ومتبحر بوده است و در مراحل تقوي و تهذيب
نفس و سلوك شرعي نيز از نخبگان عصر خود بود،
ليكن استادان و مربيان او در اين زمينه‏ها شناخته شده نيست.
آيت‏الله زرآبادي به همراه ميرزا مهدي اصفهاني و شيخ مجتبي قزويني خراساني، سه ركن عمده مكتب تفكيك را در سده چهاردهم هجري تشكيل مي‏دهند.
بر اساس اين مكتب كه ايشان از بزرگان آن است‌‌‌‌، ناب سازي و خالص ماندن شناخت‏هاي قرآني و فهميدن اين شناخت‏ها و معارف به دور از تأويل و مخلوط شدن با افكار و نيز بر كنار از تفسير به رأي از اهداف آن به شمار مي‏رود. سرانجام در بيست و چهارم تير ماه 1313 ش برابر با دوم ربيع‏االثاني 1353 ق در 59 سالگي به سراي باقي شتافت و در صحن امامزاده حسين قزوين به خاك سپرده شد.
* شهادت شاعر و عالم متعهد علامه «سيّداسماعيل بلخي» توسط ايادي رژيم افغانستان (1347ش)
اشاره:
علامه سيّداسماعيل بلخي در سال 1295ش (1336ق) در قريه بَلخاب از توابع بلخ در شمال افغانستان به دنيا آمد. در سال 1346ش راهي نجف اشرف گرديد و با بزرگاني همچون حضرات آيات سيّد محسن حكيم، سيّدابوالقاسم خويي و علامه اميني و به ويژه حضرت امام خميني ديدار و گفتگو نمود. وي در بازگشت به افغانستان از ايران عبور كرد و مورد استقبال حوزه‏هاي علميه قرار گرفت. وي پس از ورود به افغانستان، به مبارزات خود ادامه داد لذا در صدد از ميان برداشتن اين مجاهد في سبيل‏الله برآمدند. و در 24 تيرماه 1347 ش برابر با 18 ربيع‏الثاني 1388 ق در سن 52 سالگي از طريق تزريق مواد زهرآلود به دستور ظاهرشاه، پادشاه افغانستان در كابل به شهادت رسيد.
* رحلت آيت ‏الله «سيّدمحمد حسن آل ‏طيب جزايري» عالم بزرگ خوزستان (1373ش)
اشاره:
آيت‏الله سيّدمحمد حسن آل‏طيب جزايري در 23 سالگي به حوزه علميه قم رفت و در محضر آيات عظام: حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي، سيّد محمد حجت كوه كمره‏اي و سيّد احمد خوانساري زانوي ادب به زمين زد و پس از آن به شوشتر بازگشت و رياست حوزه علميه آنجا را برعهده گرفت و طي سال‏هاي متمادي به تدريس و تربيت طلاب علوم ديني، وعظ و ارشاد، امامت جماعت، تأليف و تصنيف و مبارزه با فساد و امر به معروف و نهي از منكر پرداخت.
اين فقيه فرزانه در علوم عقلي و نقلي چون فقه، اصول، حديث، نجوم، حساب و رياضيات و ادبيات عرب، مهارت فراوان داشت.
از ايشان آثاري برجاي مانده كه منظومه در حكمت، تحرير عروةالوثقي و الرّياضُ المرضيه از آن جمله است. سرانجام پس از كسالتي طولاني، در شب بيست و پنجم تيرماه 1373ش برابر با 6 صفر 1415ق در 82 سالگي چشم از جهان فروبست و پس از تشييعي با شكوه به خاك سپرده شد.
* تولد حضرت آیت الله العظمي
اما م خامنه‌‏ای» در مشهد مقدس
(1358 ق / 24 تیر 1318 ش)
* دکتر محمدرضا عاملی تهرانی از قائم مقامی حزب رستاخیز استعفا کرد و دلیل استعفای خود را عدم توجه حزب به خواسته های مردم عنوان کرد(1357ش)
6 رمضان در گذر تاريخ
* نزول كتاب مقدس تورات بر «حضرت موسي بن عمران» به نقل از نبي اكرم(ص)
اشاره:
تورات، لفظ عربي شده کلمه «تورا» به زبان عبري است که به‌معناي تعليم و آموزش يا ارشاد است، يهوديان آن را ناموس، شريعت و قانون مي‌دانند، اما «تورات» در متداول‌ترين کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتيق (تورات) و از کتاب مقدس يهوديان است که به «اسفار خمسه» نيز مشهور است.
اين پنج کتاب سفر از کتاب مقدس عبارت‌اند از: ۱- سفر تکوين يا پيدايش؛ در اينجا داستان آفرينش جهان و سلسلةالنسب انسان، سرگذشتي از آدم و حوا، نوح، ابراهيم، لوط، اسماعيل، اسحاق، يعقوب و فرزندان اوست و با سرگذشت مرگ حضرت يوسف عليه‌السلام به پايان مي‌رسد. ۲- سفر خروج؛ در اينجا مطالبي چون ماجرأي بردگي بني اسرائيل در مصر، تولد و پيامبري حضرت موسي (ع)، خروج بني اسرائيل از مصر و سرگرداني آن‌ها در بيابان است. در اين سفر خروج، احکام بسياري گفته شده و اعطاي ده فرمان يا «احکام عشره» به حضرت موسي (ع) در همين بخش است. ۳- سفر لاويان؛ شامل احکام ديني و شرعي و آداب و قواعدي است که درواقع به‌منزله کتاب راهنماي کاهنان بني اسرائيل از «سبط لاوي» و آداب عبادت در معبد و حدود طهارت و پاکي و نهي از زنا با محارم و ساير روابط جنسي و اوقات مقدس و اعياد خاص است. ۴- سفر اعداد؛ شامل مسافرت
بني اسرائيل در دشت (بيابان) و حوادثي که بين راه مصر و سرزمين موعود بر اين قوم گذشت و فتح اراضي کنعان است. ۵- سفر تثنيه؛ تکرار شرأيع و مقررات و فرمان‌هاي اسفار قبلي از زبان حضرت موسي (ع) خطاب به بني اسرائيل به‌طور اختصار و تعيين يوشع به‌عنوان رهبر بني اسرائيل و درنهايت، درگذشت حضرت موسي (ع) پيغمبر است و چون تکرار احکام و گزارش‌هاي قبلي است، گاه آن را «تکرار تورات» يا «تورات مکرر» گويند. در سنت يهوديت و مسيحيت، تورات را به موسي (ع) نسبت مي‌دهند ولي چنين برداشتي ندارند که عين الفاظ تورات، وحي الهي است. لذا از اين نظر با مسلمانان فرق دارند، زيرا مسلمين تورات تحريف نشده را عين وحي الهي مي‌دانند.
* در قرآن کريم تأکيد شده است که کتاب‌هاي آسماني يهوديان و مسيحيان (تورات و انجيل) تحريف شده است.
آيه ۷۵ سوره بقره: گروهي از يهوديان کلام خدا را مي‌شنوند و به‌رغم اين‌که آن را مي‌فهمند، تحريفش مي‌کنند.
آيه ۷۹ سوره بقره، آيه ۷۸ سوره آل‌عمران، همين معنا را دارد که کساني به دست خود، کتابي مي‌نويسند و مي‌گويند که از جانب خداست.
آيه ۴۶ سوره نساء و آيه ۱۳ سوره مائده، به مسئله تحريف کلام از جانب اهل کتاب اشاره دارد. آيه ۴۱ سوره مائده، باز همين نکته را با تعبير ديگري آورده است.
* در مصاديق اين تحريف به موضوعات مختلفي اشاره شده که بايد در قسمت مربوطه مطالعه شود. فقط يک موضوع تحريف شده مهم را در اينجا بيان مي‌کنيم و آن، وصف پيغمبر اسلام (ص) و بشارت به پيامبري اوست. همچنان‌که در قرآن هم بيان شده، در تورات و انجيل هم آمده ولي يهود و نصارا، آن را تحريف کردند.
* درگذشت «ابو يعلي محمدبن حسن شريف جعفري» عالم نامي قرن پنجم (463 ق)
اشاره:
ابويعلي محمد بن حسن شريف جعفري، از نوادگان جعفر طيار بود كه از متكلمان شيعه در بغداد به شمار مي‏رفت. وي پس از تكميل مقدمات نزد علماي خاندان خويش، به حوزه‏ي درس شيخ مفيد ملحق گرديد و از حواريين و اصحاب خاص استاد شد. جعفري پس از رحلت شيخ مفيد، كرسي تدريس و فتوي و رهبري شيعيان را در بغداد به دست گرفت. از اين عالم رباني آثار بسياري بر جاي مانده كه نَزهةُ النّاظر و تنبيهُ الخاطر، اخبار المُختار و ايمان آباءُالنّبي(ص) و... از آن جمله‏اند.
* رحلت فقيه جليل «حمزة بن عبدالعزيز ديلمي» (463 ق)
اشاره:
ابويعلي حمزة بن عبدالعزيز ديلمي طبرستاني معروف به «سَلاَّر»، فقيه بزرگ شيعه و از شاگردان شيخ مفيد و سيّد مرتضي علم الهدي است.


نوشته شده در   شنبه 22 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode