ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 17 تير 1392     |     کد : 56232

اهمیت آموزش هاي ویژه زندگی مشترک در خانه و مدرسه

برخی خانواده ها اصلا به كودكشان نمي توانند در زمينه انتخاب همسر آموزش هاي لازم را بدهند که ریشه آن به به فقر فرهنگي و اجتماعي بر می گردد.



برخی خانواده ها اصلا به كودكشان نمي توانند در زمينه انتخاب همسر آموزش هاي لازم را بدهند که ریشه آن به به فقر فرهنگي و اجتماعي بر می گردد.



به گزارش خبرگزاری مهر، هر فردي خواه ناخواه یک روند تربيتي را می گذراند كه در جامعه كنوني و خصوصا در كشور ما اين روند از خانواده شروع می شود و بعد در مدرسه ادامه پیدا می کند و البته رسانه هاي گروهي هم در جهان امروز در روند تربیت و آموزش افراد دخالت دارند.

با ورود كودك به دوران مدرسه دوره جديي در زندگي فرد شروع مي شود. كودك در اين دوره كه تا دوره انتخاب همسر ادامه مي يابد تدريجا با شيوه ها و ملاكهاي همسرگزيني آشنا مي شود و در اين راستا از مثلث گروه آموزشي، آموزش هايي را دريافت مي كند.

خانواده

در حال حاضر در كشور ما كمتر خانواده اي وجود دارد كه بتواند مسئوليتش را در اين زمينه به خوبي و با موفقيت به انجام برساند چرا كه با شكافي كه ميان نسل قبلي و نسل حاضر از لخاظ فرهنگي ايجاد شده، با چند نوع خانواده مواجه هستيم، نوع اول خانواده هايي را تشكيل مي دهند كه اصلا به كودكشان نمي توانند در زمينه انتخاب همسر آموزش هاي لازم را بدهند.از عوامل اين مساله مي توان به فقر فرهنگي و اجتماعي خانواده هاي مذكور اشاره كرد كه باعث مي شود افرادي ناآگاه و ناموفق تحويل جامعه گردد.

نوع دوم را خانواده هايي تشكيل مي دهند كه بر اين مساله آگاهند كه بايد فرزندانشان را نسبت به آينده و مساله انتخاب همسرآموزش داده و آماده نمايند ولي قسمت اعظم اين گروه روش انتخاب همسر و زندگي خودشان را به فرزندانشان آموزش مي دهند كه اين گروه نيز با توجه به شكاف فرهنگي ايجاد شده در جامعه كنوني، تنها توانسته اند آموزشهاي تاريخ گذشته خود را به فرزندانشان انتقال دهند. هر چند كه اين نوع تربيت شايد در زمان خودش توام با موفقيت بوده است و ليكن اكثر افرادي كه در اين نوع خانواده ها بزرگ مي شوند داراي آگاهي ها و ملاك هاي درستي نسبت به امر انتخاب همسر و تشكيل زندگي مشترك نمي باشند.

نوع سوم را خانواده هايي تشكيل مي دهند كه متاسفانه تعدادشان در جامعه ما خيلي پايين است و اين نوع، خانواده هايي هستند كه به طورآگاهانه و با استفاده از دانش و فرهنگ و اجتماعي به روز،مي توانند فرزندانشان را با آمادگي لازم نسبت به آينده و مساله انتخاب همسرتحويل جامعه دهند.

اهميت نقش آموزش هاي خانواده روي فرزندان بر همه آشكار است و طبق طبقه بندي سه گانه بالا مي توان نتيجه گرفت كه يكي از مهمترين عوامل تاثير گذار بر ازدواج هاي ناموفق، به نوع خانواده ها و روش آموزشي آنها بر مي گردد.

مدرسه

مدرسه نيز در دوره اي خاص از زندگي هر فرد، نقش اول را در زمينه آموزشي بازي مي كند حتي بيشتر از خانواده كودك با ورود خود به محيط مدرسه قدم در اجتماعي شدن بيشتر بر مي دارد. نقش مدرسه نيز در جهت ارائه آموزش هاي لازم به افراد بر هيچ كس پوشيده نيست.مدرسه مي تواند با آموزش مهارت هاي اجتماعي،آموزش نقش پذيري و...كمك قابل توجهي به افراد ارائه نمايد. ولي متاسفانه در جامعه كنوني و با توجه به روش آموزشي حاكم بر مدارس و آمار روزافزون طلاق در ميان زوجين، به طوركامل آشكار است كه مدارس نمي تواند از عهده اين مسئوليت خود برآيند. همه يقين داريم كه در مدارس به آموزش مهارت هاي اجتماعي كمتر توجه مي شود و اين خلاء مشكلات زيادي مي تواند براي افراد در آينده بوجود آورد.

رسانه هاي گروهي

نقش آموزش رسانه هاي گروهي، خصوصا مهمترين آنها تلويزيون بر هيچ كس پوشيده نيست. در جامعه كنوني شايد به جرات مي توانيم بگوييم كه قوي ترين عامل فرهنگ ساز همين تلويزيون مي باشد كه كودكان از همان سنين اوليه با آن همراه مي شوند و بيشتر اوقات زندگي شان را صرف آن مي كنند. برنامه هاي تلويزيوني به خصوص فيلم هايي كه پخش مي شوند اگر با منطق و اصول صحيح توليد شوند به شك مي توانند راهكار خيلي قدرتمند باشند براي فرهنگ سازي.

تحقيقات نشان مي دهند كه تلويزيون مي تواند حتي خلاءهاي ايجاد شده توسط خانواده و مدرسه را نيز پر كند. با اين توضيح كه برنامه هاي تلويزيوني مي تواند فرهنگ صحيح تشكيل خانواده و رواج ملاكهاي صحيح ازدواج را بر عهده داشته باشند و راههاي رسيدن به ازدواج هاي موفق را به جوانان انتقال دهند.هر چند كه در سالهاي اخير در برخي از برنامه هاي تلويزيون افراط و تفريط هايي مشاهده شده است، ولي بعضي برنامه هاي موفقي نيز در اين زمينه ديده شده است در مجموع توجه برنامه سازان تلويزيون و سينما به مساله فرهنگ سازي صحيح در تغيير نگرش جوانان مي تواند خيلي موثر واقع شود.

از ديگر رسانه هاي گروهي مي توان روزنامه ها، نشريات، كتابها، اينترنت و...را نام برد كه داراي تاثيرات زيادي در ايجاد نگرش مثبت و ارائه راهكارهاي صحيح در اين زمينه مي باشند.

بنابراين عوامل تربيتي و آموزشي در زندگي فرد نقش اساسي را بازي مي كنند و اين عوامل هستند كه فرد را آماده مي كند تا وارد مرحله مهم ديگري در زندگي"تشكيل زندگي مشترك"شود. در اين خصوص تلاش خانواده ها و مخصوصا دولت هر جامعه مد نظر مي باشد كه در اين صورت مي توانند نسلي پويا موفق و خوشبختي بياورند. 


نوشته شده در   دوشنبه 17 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode