ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 تير 1392     |     کد : 56099

يکشنبه 16 تير 1392- 28شعبان1434 -7جولاي 2013

رحلت عالم رباني آيت ‏الله «زين‏ العابدين مرندي» (1301ش) ...

16 تير در گذر تاريخ

* رحلت عالم رباني آيت ‏الله «زين‏ العابدين مرندي» (1301ش)

اشاره:

آيت ‏الله شيخ زين‏العابدين بن اسماعيل مرندي، در سال 1229ش (1266ق) در مرند در آذربايجان شرقي به دنيا آمد و مقدمات علوم و معارف اسلامي را در زادگاهش سپري نمود. وي پس از آن راهي نجف گرديد و از محضر عالمان نام‏آوري همچون ميرزاي بزرگ شيرازي و ميرزاحبيب‏الله رشتي بهره‏مند شد. آيت‏الله مرندي پس از سالياني حضور در درس مراجع بزرگوار تقليد، خود به تدريس پرداخت و شاگرداني پرورش داد. اين عالم رباني پس از مدتي در بخشي از آذربايجان به عنوان مرجع تقليد مطرح شد و رساله عمليه ايشان به نام مِنهاجُ العِباد منتشر گرديد. آيت‏الله مرندي سرانجام در شانزدهم تيرماه 1301ش برابر با دوازدهم ذي‏قعده 1340ق در 72 سالگي به لقاءالله شتافت و در وادي‏السلام نجف اشرف مدفون شد.

* ثبت رصد خانه مراغه از دوره ايلخاني در فهرست آثار ملي ايران

* ثبت مجموعه پاسارگاد در فهرست آثار فرهنگي ميراث جهاني يونسكو (1383ش)

* رحلت فقيه اصولي و عالم ديني «آيت ‏الله ميرزا ابوالهدي كرباسي» (1316ش)

اشاره:

آيت‏الله ميرزا ابوالهدي كرباسي (كلباسي) در اواخر قرن سيزدهم هجري قمري در خانداني عالم پرور در اصفهان به دنيا آمد و تحصيلات خود را در محضر پدر و عده‏اي ديگر از علماء گذارند. وي سپس براي تكميل دروس خود در حدود سال 1281ش رهسپار نجف اشرف گرديد و در درس خارج اصول و فقه حضرات آيات آخوندملامحمدكاظم خراساني و سيّدمحمدكاظم يزدي شركت جست. آيت‏الله كرباسي پس از سالياني توقف در نجف و رسيدن به مقامات عالي اجتهاد، به زادگاه خود بازگشت و حلقه درس خارج فقه، اصول و درايه و رجال خود را تشكيل داد. اين فقيه عالي مقام از عالماني همچون سيّد حسن صدر، ميرزا هاشم خوانساري چهار سوقي و ملا علي محمد نجف آبادي اجازه روايت داشت و خود نيز از مشايخ اجازه حضرات آيات: سيّد شهاب الدين مرعشي نجفي، سيّد حسين خراساني و شيخ عبدالحسين گروسي بود. آيت‏الله كرباسي همچنين كتب متعددي را به رشته تحرير درآورد كه حاشيه بر كفايةُ الاصول، البَدرُالتّمام، زَلاّتُ الاَقدام و الفوائدُ الرّجاليه از آن جمله‏اند. اين فقيه جليل سرانجام در شانزدهم تيرماه 1316 ش برابر با بيست و هفتم ربيع‏الثاني 1356 ق درگذشت و در مقبره خانوادگي‏شان در قبرستان تخت فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.

* درگذشت شاعر اهل بيت استاد «سيّد رضا حسيني» ملقب به «سعدي زمان» (1365 ش)

اشاره:

استاد سيّدرضا حسيني مُلَقَّب به سعدي زمان در سال 1289 ش در آذربايجان به دنيا آمد و پس از تكميل تحصيلات مقدماتي و كسب علم در محضر استادان زمان، در شمار فضلاي سرشناس قرار گرفت. وي علاوه بر تبحر در ادبيات فارسي و تركي و عربي، به تحصيل علوم متداول، توجه عميق نشان داد و توانست در كلام، منطق، تاريخ، حديث، فقه، تفسير قرآن و حقوق و عرفان، اطلاعات وسيعي به دست آورد. سيّدرضا از ابتداي تحصيل، قريحه شاعريش شكوفا شد و از چهارده سالگي زبان به شعر گشود. هنوز جوان بود كه نامش بر زبان‏ها افتاد و به جهت خلوص نيت و دلبستگي شديدي كه به خاندان عصمت و طهارت داشت، قريحه و قلمش را در زمينه نشر فضايل و مناقب و مراثي آن بزرگواران به كارگرفت. وي در آن زمان با انتشار مجموعه شعري‏اش در اين زمينه، تحسين و تمجيد علماء و استادان نامدار شعر و ادب را برانگيخت و شهرتش آذربايجان را فرا گرفت. استاد حسيني يكي از درخشان‏ترين چهره‏هاي ادبياتِ مرثيه تركي آذري است و با ظهور وي در اين عرصه، تحولي چشمگير در روند عادي نوحه سرايي و مديحه‏پردازي زبانِ اسلامي پديد آمد. استاد حسيني سرگذشت و مصائب خاندان بزرگوار رسالت و ولايت را از مآخذ معتبر اسلامي، اعم از شيعه و سنّي استخراج مي‏كرد و آنها را با زباني شاعرانه و آميزه‏اي از حماسه و عاطفه بيان مي‏نمود و اشعاري گيرا و دلنشين مي‏سرود. وي سعي داشت با استفاده از منابع معتبر، مرثيه‏هاي رسا و دور از آميختگي به تحريف و خرافات به وجود آوَرَد كه تلاش او باعث ايجاد جرياني اصلاح‏گرا در عرصه ادبيات و شعر مذهبي آذربايجان گرديد. از اين شاعر متعهد، آثار ادبي متعددي بر جاي مانده كه لمعات حسيني، نجوم درخشان، بهار بي‏خزان و آثار الحسيني در 2 جلد از آن جمله‏اند. استاد سيّد رضا

حسيني به وارستگي زيست تا آن كه در تيرماه 1365 ش

در 76 سالگي درگذشت و در حرم حضرت عبدالعظيم دفن شد.

* روز ماليات

28 شعبان در گذر تاريخ

* درگذشت «ابن حاجب» محدث و مورخ مسلمان(630 ق)

اشاره:

ابن حاجب در سال 593 ق در دمشق به دنيا آمد و براي بهره‏گيري از دانش محدثان عصر خود، به شهرها و نقاط مختلف سفر كرد. ابن حاجب در علم حديث، سرآمد علماي عصر خود بود، كه تاليفاتي از وي به جاي مانده است.

* رحلت عالم فرزانه «ملاحسينقلي همداني» استاد بزرگ اخلاق(1311 ق)

اشاره:

آخوند ملاحسينقلي همداني عارف والاقدر، فقيه و حكيم فرزانه و از بزرگ‏ترين استادان عرفان و اخلاق، در سال 1239 قمري در روستاي «شوند» در «جزين» همدان متولد گرديد. از استادان وي مي‏توان به شيخ عبدالحسين تهراني (شيخ العراقين)، شيخ مرتضي انصاري و آقاسيّدعلي شوشتري و از شاگردان دانشمند او مي‏توان به شيخ محمد بهاري، سيّد احمد كربلائي، شيخ موسي شراره، سيّدمهدي حكيم، ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي و سيّد جمال‏الدين اسدآبادي اشاره نمود. به گفته‏ي استاد شهيد مطهري، حوزه‏ي تعليم و تربيت آخوند همداني، بيشتر حوزه‏ي تربيت بود تا تعليم.مدفن اين سالك راه حق در كربلا واقع گرديده است.

* آغاز سلطنت رسمي»احمدشاه» آخرين پادشاه قاجار(1332 ق)

اشاره:

پس از محمد علي شاه قاجار، پسرش احمدشاه در 27 جمادي الثاني 1327 ق در دوازده سالگي به پادشاهي برگزيده شد. چون احمدشاه كودكي بيش نبود، كارها به دست هيئت مديره‏اي افتاد كه زمام امور را تا تشكيل مجلس تازه، در كف خود گرفت. در اين ميان ابوالقاسم خان ملقب به ناصرالملك، نيابت سلطنت يافت و تا شعبان 1332 ق در اين مقام بود و از آن پس، چون احمدشاه به سن قانوني رسيده بود، به طور رسمي، پادشاه ايران گرديد.

6 جولاي در گذر تاريخ

* ساخت ساعت معروف «بيگ بن»

در انگلستان (1856م)

* مرگ «ژان نيكلا رِمْبو» شاعر و اديب فرانسوي (1891م)

* تولد «سرگئي آيزْنِشْتايْنْ» كارگردان معروف سينماي جهان (1898م)

* درگذشت «ادوارد براون» اديب و خاورشناس معروف انگليسي (1926م)

* درگذشت خانم «گابريلا ميسْتْرال» شاعر بزرگ آمريكاي لاتين (1957م)

* روز ملي و استقلال «جزاير سليمان» (1978م)

* به آتش كشيده شدن سفارت آمريكا در قطر توسط يك فلسطيني (1982م)

* تولد ویتوریو دسیکا ،کارگردان ايتاليائي(1974- 1902م)


نوشته شده در   شنبه 15 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode