ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 تير 1392     |     کد : 55609

چهارشنبه 5 تير 1392 -17شعبان1434 - 26ژوئن 2013

آيت‏الله ميرزا احمد آشتياني، فقيه و فيلسوف شيعي، كوچك‏ترين فرزند ميرزا حسن مجتهد آشتياني، فقيه سرشناس روزگار ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه قاجار، در حدود...


‌5 تير درگذر تاريخ
* رحلت فقيه و فيلسوف بزرگوار آيت ‏الله «ميرزا احمد آشتياني» (1354ش) 
آيت‏الله ميرزا احمد آشتياني، فقيه و فيلسوف شيعي، كوچك‏ترين فرزند ميرزا حسن مجتهد آشتياني، فقيه سرشناس روزگار ناصرالدين شاه و مظفرالدين شاه قاجار، در حدود سال 1261ش (1300ق) در تهران به دنيا آمد. وي پس از تحصيل علوم مقدماتي، چندي به درس فقه و اصول پدر خويش حاضر گشت و پس از رحلت او، در حوزه درس استادان ديگري چون شيخ مسيح طالقاني و سيّد عبدالكريم لاهيجي حضور يافت. ايشان همچنين پس از مدتي حكمت مشاء، حكمت متعاليه، عرفان نظري، طب و رياضيات و نجوم را آموخت و به مقاطع بالاي علمي رسيد. آيت الله آشتياني در چهل سالگي رهسپار نجف گشت و افزون بر كسب فيض از محضر استاداني چون ميرزاي نائيني و آقاضياءالدين عراقي، خود نيز مجلس درس فلسفه داير ساخت. ايشان پس از اقامت ده ساله در نجف، به ايران باز گشت و بقيه عمر را در تهران به تدريس فقه و اصول و علوم عقلي، تأليف كتاب و ارشاد مردم گذراند. اين عالم رباني علاوه بر احاطه بر علوم عقلي و نقلي، در طبِّ قديم و دانش رياضي نيز دست داشت و خط را به نيكوئي مي‏نوشت. وي عارفي خوش خلق، متواضع، سليم النَّفس، متعبّد و پارسا بود. از ميرزا احمد آشتياني آثار متعددي به جاي مانده است كه نامه رهبران، لوامِعُ الحقايق، مقالات احمديه و كلمةُ الطيبَه و نيز بيش از سي حاشيه و شرح بر اكثر كتب مهم فقه و اصول و فلسفه و حكمت و عرفان، از آن جمله‏اند. سرانجام اين عالم رباني در 5 تير ماه 1354 ش برابر با 15 جمادي الثاني 1395 ق در نود و پنج سالگي در تهران درگذشت و در صحن حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري به خاك سپرده شد. ميرزا احمد آشتياني به هنگام وفات، متصدي مدرسه علميه مروي، بزرگ‏ترين حوزه علميه تهران بود.
* ارتحال آيت ‏الله «رضا مدني كاشاني» مرجع بزرگ و زعيم حوزه علميه كاشان (1371 ش)
اشاره: آيت‏الله شيخ رضا مدني كاشاني فرزند آيت‏الله ملاعبدالرسول مدني مجتهد كاشاني، در حدود سال 1282ش (1321 ق) در كاشان به دنيا آمد. وي نخست علوم قديمه را فراگرفت و سپس به فراگيري علوم جديد پرداخت. آيت الله مدني پس از ورود آيت‏الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي به قم، به درس ايشان حاضر شد و مورد لطف و توجه ايشان قرار گرفت و از ايشان اجازه اجتهاد دريافت نمود. وي در اين دوران با عالماني همچون حضرات آيات سيّد محمد تقي خوانساري، سيّد احمد خوانساري، آخوند ملا علي همداني و حاج آقا روح الله كمالوند هم مباحثه بود. سپس به امر پدر و خواست مردم به كاشان بازگشت و حوزه علميه كاشان را تأسيس كرد. آيت‏الله مدني كاشاني همزمان به تدريس مدارج عالي فقه مشغول شد و مرجع امور ديني مردم گشت. براهينُ الحَجِّ للفقهاء و الحُجَج، القصاصُ لِلفقهاء و الخواص و الخلافه از جمله كتاب‏هاي ايشان است. سرانجام اين عالم رباني در پنجم تيرماه سال 1371 برابر با 24 ذي حجه سال 1412 ق در 89 سالگي دار فاني را وداع گفت و در كاشان به خاك سپرده شد.
17شعبان درگذر تاريخ
* مرگ «تيمور گوركاني» سرسلسله‏ ی تيموريان(807 ق)
* رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏الله «شيخ حسنعلي اصفهاني» معروف به «نخودكي» (1361ق)
اشاره: آيت‏الله شيخ حسنعلي اصفهاني معروف به نخودكي فرزند ملاعلي اكبر در نيمه‏ي ذي‏قعده سال 1279 قمري در اصفهان ديده به جهان گشود و از كودكي تلاش و جدّيت وافر در تزكيه نفس، تهجّد و عبادت داشت. وي با مراقبت حاج محمدصادق فولادي تحصيلات مقدماتي را در اصفهان فرا گرفت. آن گاه ازمحضر آخوند ملامحمد كاشي، جهانگيرخان و حاج سيّد سينا بهره‏ها گرفت. سپس به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر بزرگاني چون سيّدمحمد فشاركي، سيّد مرتضي كشميري و ملااسماعيل قره‏باغي تلمذ نمود. آيت‏الله نخودكي اصفهاني پس از مراجعت از نجف اشرف در مشهد مقدس اقامت گزيد و از محضر فرزانگان اين ديار نيز بهره‏مند گشت. او علاوه برتدريس و تحقيق و عبادت بسيار، به مستمندان و نيازمندان توجه ويژه‏اي داشت. آيت الله نخودكي سرانجام در 17 شعبان 1361 قمري وفات يافت و در جنب ايوان عباسي (مقابل صحن ايوان طلا) در حرم حضرت رضا(ع) مدفون گرديد.
* درگذشت عالم و فقيه جليل و مرجع بزرگ آيت ‏الله «ملاعلي آخوند همداني» (1398ق)
اشاره:
آخوند ملاعلي همداني، در سال 1313 ق در يكي از روستاهاي همدان به دنيا آمد. مقداري از دروس خود را در همدان خواند و سپس چند سالي در تهران ادامه‏ي تحصيل داد. وي در سال 1340 ق به قم رفت و از درس ميرزا جواد ملكي تبريزي و آيت الله حائري استفاده برد. آخوند ملاعلي همداني در سال 1350 ق حسب امر آيت‏الله حائري يزدي در همدان مقيم شد و حوزه‏ي علميه‏ي همدان را تأسيس كرد. از وي تأليفات متعددي به جا مانده است. اين عالم رباني سرانجام در 85 سالگي در همدان دار فاني را وداع گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
26 ژوئن درگذر تاريخ
* تولد «ماركو پولو» سياح و جهانگرد معروف ايتاليائي در ونيز (1254م)
* تولد «ويليام تامسون» معروف به «لُرد كلوين» فيزيك‏دان انگليسي (1824م)
* اختراع سينماي ناطق توسط «جان سابتيل» آمريكائي (1927م)
* درگذشت «كريستين اِسْنوك» مستشرق و اسلام‏شناس
معروف هلندي (1936م)
* امضاء منشور سازمان ملل متحد در سانفرانسيسكو (1945م)
* روز ملي و استقلال «ماداگاسكار» از استعمار فرانسه (1960م)
* روز استقلال كشور افريقائي «سومالي» از استعمار انگلستان (1960م)
* روز بين ‏المللي ملل متحد در حمايت از قربانيان شكنجه
* روز جهاني مبارزه با قاچاق و استعمال مواد مخدر


نوشته شده در   سه شنبه 4 تير 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode