ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 خرداد 1392     |     کد : 54468

چهار شنبه 8خرادد -18رجب1434 - 29مي2013

8 خرداد درگذر تاريخ ...

 8 خرداد درگذر تاريخ

*آغاز انتشار روزنامه
«صور اسرافيل» در دوران مشروطه (1286 ش)
اشاره:
اولين شماره نامه هفتگي صوراسرافيل چند ماه پس از پذيرش مشروطيت ايران در هشتم (يا يازدهم) خرداد 1286 از چاپ خارج شد و به دست مردم رسيد. اين روزنامه با پيشنهاد و كوشش ميرزاجهانگيرخان شيرازي معروف به صور اسرافيل و علي اكبر دهخدا اداره و منتشر مي‏شد. جهانگيرخان اين روزنامه را با هدف تكميل معني مشروطيت و حمايتِ مجلس شوراي ملي و كمك به روستائيان، ضعفا، فقرا و مظلومين انتشار مي‏داد. در آغاز، صوراسرافيل هفته‏اي يكبار منتشر مي‏شد. تا آن وقت، ادبيات و انشاء ايراني عموماً و روزنامه‏ها، خصوصاً به طرز نگارش قديم، سراسر الفاظ مسجَّع، پرتكلف و بي‏حقيقت و بدون معني و خالي از سود و اثر بود. اين روزنامه در تغيير نگارش تأثير فراواني داشت. روزنامه صوراسرافيل در طول انتشار خود دچار مشكلاتي شد. چندين بار نويسنده آن را تكفير كردند و چند بار بساط روزنامه‏نويسي آن را در هم پيچيدند. اين روزنامه سرانجام پس از 32 شماره انتشار و در پي به توپ بستن مجلس توسط محمد علي شاه قاجار و پس از قتل ميرزا جهانگيرخان، مدتي تعطيل شد تا اين‏كه دهخدا آن را چند شماره در اروپا منتشر كرد و پس از مدتي براي هميشه تعطيل شد.

* تصويب قانون تأسيس دانشگاه تهران توسط مجلس شوراي ملي (1313 ش)
اشاره:
به موجب قانون تأسيس دانشگاه، مصوَّب هشتم خرداد سال 1313 ش، در اين تاريخ، از مدارس عالي آن زمان از قبيل دارالمعلّمين عالي، مدرسه حقوق و علوم سياسي و مدرسه عالي طبّ، دانشگاه تهران تشكيل شد و اجزاء مختلف آن به سرعت ايجاد گرديد. تا قبل از آن، در نقاط مختلف كشور، مدارس قديمه‏اي وجود داشت كه در آنها، علوم اسلامي و بسياري از مباحث مربوط به علوم عقلي و نقلي تدريس مي‏شد. مجموعه اين مدارس و ايجاد مدارس عالي ديگر نظير دارالفنون و دارالمعلّمين و همچنين لزوم وحدت و تمركز در اداره اين مدرسه‏هاي عالي سبب شد كه وزارت فرهنگ به روش جديد طرح دانشگاهي را تدوين نمايد. اين لايحه به مجلس شوراي ملي ارسال و در هشتم خرداد 1313 به تصويب رسيد. سرانجام در تاريخ پانزدهم بهمن 1313 ش، سنگ بناي دانشگاه تهران نيز گذاشته شد و پس از مدتي به پذيرش دانشجو اقدام نمود.

*رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت ‏اللَّه «مير سيد علي فاني اصفهاني» (1368 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه مير سيدعلي فاني اصفهاني در سال 1294 ش (1333 ق) در اصفهان به دنيا آمد. وي از نه سالگي به تحصيل مقدمات علوم اسلامي روي آورد و پس از طي مقدمات و سطوح، در محضر حضرات آيات: سيد محمد نجف آبادي و ميرسيدعلي نجف آبادي به درجات بالاي علمي دست يافت. آيت‏اللَّه فاني، پس از نيل به درجه اجتهاد، از اصفهان راهي نجف اشرف شد و در مدت اقامت سي ساله در آن شهر به تدريس فقه و اصول، تفسير، كلام و اخلاق و... مشغول شد. ايشان در سال 1352 ش به ايران مراجعت نمود و در قم به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. آثار باقي مانده از آيت‏اللَّه فاني اصفهاني، متجاوز از هشتاد جلد كتاب مي‏باشد كه عموماً در علوم اسلامي همچون فقه، اصول، كلام، فلسفه و تفسير نگاشته شده است. دستور حج و عمره، فوايد رجاليه، اربعين حديث و تفسير سوره فاتحه و... از جمله آثار ايشان است. اين عالم امامي و فقيه اصولي سرانجام در هشتم خرداد 1368 در 74 سالگي درگذشت.

*طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت شهر تهران را به هم ریخت(1351ش)
اشاره:
طوفانی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت شهر تهران را به هم ریخت. علاوه بر خسارات مالی زیاد چهار کشته و سه زخمی باقی گذاشت

* درگذشت حبيب الله كسمائي(1381-1309)
فيلمنامه نويس سينماي ايران

* آغاز به كار مجتمع مس سرچشمه (1361 ش)

* ورود اتومبیل های خارجی به ایران در سال جدید روزانه به دویست دستگاه افزایش یافت(1355ش)

* حداکثر جریمه رانندگی پانصد تومان شد(1354ش)

*جریمه بیست نوع تخلف رانندگی افزایش یافت(1352ش)

* سیل مهیب تبریز 8 کشته برجای گذاشت و صدها خانه ویران شد(1350ش)

18 رجب در گذر تاريخ

*تولد «حجت الاسلام اشرفي» فقيه مسلمان(1220 ق)
اشاره:
حاج ملامحمد معروف به حجت الاسلام اشرفي براي تكميل تحصيلات خود به حوزه‏ي نجف در عراق رفت و از محضر استادان بنام آن ديار كسب فيض نمود. وي پس از چندي درعلوم حديث، تفسير قرآن و كلام، مهارت بسيار يافت و استادي برجسته شد. از وي مؤلفاتي سودمند بر جاي مانده است كه از آن جمله اسرار الشهاده مي‏باشد. حجت الاسلام اشرفي سرانجام پس از 95 سال مجاهدت علمي و عملي در سال 1315 ق رحلت كرد.

*درگذشت «سيدعلي كازروني» استاد فلسفه و عرفان(1343 ق)
اشاره:
آقا سيد علي مجتهد كازروني شيرازي، فرزند مرحوم حاج سيد عباس مجتهد كازروني در سال 1278 ق متولد شد. در 1291 از كازرون به شيراز آمد و تا سال 1304 در شيراز به تحصيل معقول و منقول پرداخت. معقول را نزد شيخ احمد شيرازي نجفي - كه شاگرد حكيم عباس دارابي بوده - و شيخ محمد حسين شانه‏ساز تحصيل كرد. احتمالاً اواخر دوره‏ي تدريس حكيم عباس (متوفي 1300) را نيز درك نموده است. از سال 1304 تا 1315 در نجف اقامت كرد و از حوزه‏ي درس آخوند ملامحمدكاظم خراساني بهره‏مند شد و به مقامات عالي نائل آمد. از سال 1319 تا پايان عمر در شيراز به تدريس، خصوصاً تدريس فلسفه و عرفان اشتغال داشت. بسياري از مدرسين و فضلاي شيرازي در معقول و منقول شاگردان او بوده‏اند. مرحوم آقا سيدعلي نمونه‏اي از سلف صالح بوده است. شاگردان او و ساير مردم شيراز داستان‏ها از صفاي نفس و تقواي او دارند. اين فيلسوف و عارف الهي سرانجام در 65 سالگي بدرود حيات گفت.

*وفات حضرت «ابراهيم» فرزند رسول اكرم(ص)(10 ق)

* تولد عالم بزرگ «شيخ عباس آل ‏كاشف الغطاء» (1323 ق)

29 مي در گذرتاريخ

* تصرف بندر «قُسطَنطنيّه» پايتخت امپراتوري روم شرقي توسط تركان عثماني (1453م)

* تولد «آندره سِلِسيوس» منجم، فيزيك‏دان و محقق سوئدي (1701م)

* اختراع ماشين بخار توسط «دني پاپَن» فيزيك‏دان فرانسوي (1707م)

* مرگ «هَمْفْري دِيوي» شيمي‏دان و مخترع انگليسي و پدر الكتروشيمي (1829م)

* مرگ «اواريست گالوا» نابغه رياضي فرانسه (1832م)

* فتح «اِوِرِسْتْ» مرتفع‏ترين قله جهان (1953م)

*حمله هواپيماهاي جمهوري خواهان اسپانيا به ناو آلماني (1937م)

* تولد باب هوپ
(2003-1903)

* اختراع بالگرد توسط «سيكورِسكي» مبتكر لهستاني (1908م)


نوشته شده در   دوشنبه 6 خرداد 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode