ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 30 ارديبهشت 1392     |     کد : 54099

سه شنبه 31ارديبهشت -11 رجب1434 - 21مي2013

وفات «ابوالقاسم شاطبي» معروف به «امام القُرّاء» عالم و قاري مشهور قرآن كريم(590 ق)...

31 ارديبهشت درگذر تاريخ

* وفات «ابوالقاسم شاطبي» معروف به «امام القُرّاء» عالم و قاري مشهور قرآن كريم(590 ق)
اشاره:
ابوالقاسم قاسم بن فيرة بن ابي‏القاسم شاطبي در سال 538 ق به دنيا آمد. وي علاوه بر قرائت، در تجويد و تفسير قرآن، حديث، نحو، لغت و ساير علوم ديني متداول عصر خود از دانشِ خوبي برخوردار بود. او كه از مشاهير قاريان قرآن به شمار مي‏رفت، به امام القراء، شهرت يافت. شاطبي با وجود آن كه نابينا بود، از هوش و استعداد سرشاري بهره داشت و بسياري از احاديث را در حافظه ثبت كرده بود.
* آغاز طرح تقسيم اراضي توسط هيئت‏هاي هفت نفره واگذاري زمين (1359 ش)
اشاره:
در زمان رژيم پهلوي، بسياري از اراضي حاصلخيز و مرغوب به طرق مختلف از صاحبان آنها ستانده مي‏شد و به دارايي‏هاي خاندان منحوس پهلوي ملحق مي‏گشت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با فراهم شدن مقدمات اجراي برنامه اصلاحات زمين در استان‏ها، هيئت‏هاي هفت نفره واگذاري زمين در شهرستان‏ها تعيين شدند تا كار تقسيم اراضي را به موجب طرح اصلاحات ارضي اسلامي آغاز نمايند. در اين راستا با اصلاح لايحه واگذاري زمين، تقسيم اراضي بين كشاورزان آغاز شد كه بر اساس آن، اراضي احيا شده كه در دست افراد و شركت‏هاي طاغوت بوده و نيز اراضي موات و مراتع، كه در اختيار دولت اسلامي است با رعايت مصالح جامعه در اختيار افراد گذاشته مي‏شود. همچنين اراضي بايري كه قبلاً آباد بوده و نيز اراضي آباد، با رعايت موازين شرعي و به مقتضاي حكم حاكم اسلامي، تصميم‏گيري شد.

* بستري شدن حضرت امام خميني(ره) در بيمارستان به دليل بيماري (1368 ش)
اشاره:
با آشكار شدن علائم خونريزي در دستگاه گوارش امام خميني(ره) در بيست و هشتم ارديبهشت 1368، بيماري ايشان كه به تازگي عود كرده بود، حادتر شد. در اين زمان فعاليت‏هاي شبانه‏روزي تيم پزشكي ويژه آغاز گرديد و معظم له در 31 ارديبهشت، جهت انجام عمل جراحي، به بيمارستان انتقال يافتند. پس از انجام عمل جراحي بر روي دستگاه گوارش ايشان مجالس نيايش در مساجد سراسر كشور براي شفاي ايشان برگزار شد و مردم براي سلامتي ايشان، دعا كردند. در نهايت، در حالي كه پزشكان، تمام تلاش خود را براي بهبود وضعيت جسماني حضرت امام به كار بسته بودند، روح بلند و ملكوتي ايشان در شامگاه 13 خرداد 68 به ملكوت اعلي پيوست و عاشقانش را به سوگ نشاند.

* تجليل از مقام علمي استاد علامه آيت‏اللَّه «حسن حسن‏زاده آملي» در دانشگاه تهران (1374ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه حسن حسن زاده آملي در سال 1307 ش در يكي از روستاهاي توابع آمل به دنيا آمد. پس از فراگيري دروس مقدماتي، راهي تهران شد و از استاداني همچون محمدتقي آملي، ميرزا ابوالحسن شعراني، ميرزا احمد آشتياني و سيد ابوالحسن رفيعي قزويني در علوم عقلي و نقلي بهره برد. سپس راهي قم گرديد و خوشه‏چين درس آيت‏اللَّه ميرزا هاشم آملي و ديگران شد و به درجه والايي در علم دست يافت. اين دانشمند نامدار بيش از يكصد و ده عنوان كتاب در موضوعات عرفان، فلسفه، كلام، روايت، رجال، فقه، رياضي، نجوم و ادبيات و... به رشته تحرير درآورده است. از جهت پاسداشت خدمات علمي و فرهنگي استاد حسن‏زاده آملي، دانشگاه تهران در پايان ارديبهشت 1374 ش، مجلس بزرگداشتي براي تجليل از اين استاد فرزانه برپا داشت.

* آیت الله شریعتمداری در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی بر لزوم مراعات قانون اساسی ایران تکیه کرد(1357ش)
اشاره:
وي گفت: این قانون اساسی علاوه بر آنکه سند آزادیخواهانی بود که اختیارات شاه را محدود می کرد در مورد قانونگذاری نیز به روحانیون نقش عمده ای می داد

* در لبنان بین چریک های فلسطینی و ارتش جنگ شدیدی درگرفت و عده زیادی از طرفین کشته و زخمی شدند(1352ش)

* هویدا برای یک دیدار رسمی به مجارستان رفت(1353ش)

* دو تن از افسران مستشاری ایالات متحده امریکا ساعت 6/5 بامداد در قیطریه به قتل رسیدند.(1354ش)

10 رجب در گذر تاريخ

* ولادت حضرت علي اصغر(ع) فرزند امام حسين(ع)(60 ق)
اشاره:
عبداللَّه رضيع(شيرخواره) يا علي اصغر، فرزند سيد الشهداء امام حسين(ع) است كه در روز عاشورا در آغوش پدر با تير حرمله يا عَقبةِ بن بِشر به شهادت رسيد. مادرش، رباب، دختر امرءُالقيس بود. وقتي امام براي آخرين وداع، مقابل خيمه‏ها آمد، زينب(س)، علي اصغر را آورد. وي در آغوش امام بود كه تيري بر گلوي او اصابت نمود و به شهادت رسيد. آن گاه امام(ع) جسد آن كودك را در كنار خيمه‏ها در گودالي كه حفر كرد، به خاك سپرد.

* ولادت «امام محمدتقي(ع)، جواد الائمه(ع)» (195 ق)
اشاره:
حضرت امام محمدتقي(ع) امام نهم، در مدينه‏ي منوره به دنيا آمد. روز تولد آن حضرت را پانزده و نوزده رمضان نيز گفته‏اند. ابوجعفر، كنيه و جواد، تقي، قانع، مرتضي و نجيب از القاب آن امام مي‏باشند. نام مادر امام را سَبيكِه گفته‏اند. آن حضرت در 8 سالگي و در زمان مأمون به امامت رسيد و در عصر معتصم عباسي در 25 سالگي شهيد شد. فرزندان امام جواد(ع) را چهار تن ذكر كرده‏اند. آن امام بزرگوار، از محبوبيت فوق العاده‏اي در ميان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه‏ي بخشندگي زيادي كه داشت به جواد به معناي بخشنده مشهور شد. خانه‏ي امام جواد(ع) پناهگاه نيازمنداني بودكه از هر سو نااميد شده و به مساعدت امام چشم دوخته بودند. در دوران امام جواد(ع) حوزه‏ي نفوذ اسلام، پهنه‏ي گسترده‏اي را شامل مي‏شد.اين امر زمينه را براي انتقال و نشر آراء مختلف فراهم آورد و باب مباحثه و گفت‏وگو بين انديشمندان مسلمان و غيرمسلمان را باز كرد. در اين ميان، آن امام به عنوان يادگار پيامبر اسلام(ص)، از هر فرصتي بهره مي‏برد تا مردم را با علوم و معارف والاي اسلامي آشنا سازد و از نفوذ انديشه‏هاي غيرالهي جلوگيري كند.

* رحلت عالم و مجتهد بزرگ آيت ‏اللَّه «ميرزا باقر قاضي تبريزي» (1366 ق)
اشاره:
ميرزا باقر قاضي تبريزي فرزند ميرزا محمدعلي در سال 1285 قمري در تبريز متولد گرديد. وي از محضر اساتيدي چون ميرزا حبيب‏اللَّه رشتي، ملاحسينقلي همداني، فاضل شربياني، آخوند خراساني، علامه محمد كاظم يزدي، شريعت اصفهاني و شيخ حسن مامقاني بهره‏ها گرفت. اين عالم رباني پس از كسب اجازات متعدد از اساتيد معظم خويش، به تبريز مراجعت كرد و به تدريس و رفع حوايج مردم پرداخت. از ميرزا باقر قاضي آثار گران‏بهايى چون حاشيه‏ي رسائل شيخ مرتضي انصاري، حاشيه‏ي رياضُ المسائل، حاشيه‏ي فُصول الاصول و الدُّرَرُ الغَرَويَّه في الفوائِدُ العلميه و... باقي‏مانده است. ميرزا باقر، اخلاق حسنه‏اي داشت؛ انساني حليم، متواضع و به دور از مسايل دنيوي بود و تا آخرين لحظه‏ي زندگي، از وجوهات شرعي استفاده‏ي شخصي نكرد. اين عالم بزرگ سرانجام در دهم رجب 1366 قمري در 81 سالگي در تبريز وفات يافت و پيكر مطهرش با شكوهي تمام، تشييع و تدفين شد.

21 مي در گذر تاريخ

* آزمايش اولين بمب هيدروژني امريكا در جزيره «بي‏كيني» (1954م)

* ترور «راجيوگاندي» نخست وزير پيشين هند (1991م)

* استعفاي ژنرال «سوهارتو» رئيس جمهور مستبد اندونزي (1998م)

* زادروز افلاتون ،عالم بزرگ یونان باستان 


نوشته شده در   دوشنبه 30 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode