ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 ارديبهشت 1392     |     کد : 53217

يکشنبه 15 ارديبهشت - 24جمادي الثاني ارديبهشت - 5مي

5 1 ارديبهشت درگذر تاريخ...

5 1 ارديبهشت درگذر تاريخ
* صدور تاريخي‏ترين سند مبارزه امام خميني(ره) براي دعوت به قيام براي خدا (1323 ش)
اشاره:
در حالي كه تبليغات مسموم عليه اسلام و روحانيت و حوزه‏هاي علميه، سعي داشت در سطح وسيعي مردم را از اصول راستين اسلام دور نمايد، حضرت امام خميني(ره) در 15 ارديبهشت 1323 ش برابر با 11 جمادي‏الاول 1363 در سن چهل و دو سالگي، اولين بيانيه سياسي خود را صادر كردند. در اين بيانيه، حضرت امام ضمن بررسي و تحليل اوضاع گذشته، حال و آينده مردم، قيام براي خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان كردند و صريحاً علماي اسلام و جامعه اسلامي را به قيام عمومي فراخواندند و نسبت به سكوت در برابر توطئه‏هاي ضد اسلام هشدار دادند.
* انحلال رسمي حزب توده به دليل خيانت به آرمان ‏هاي جمهوري اسلامي (1362 ش)
اشاره:
حزب توده ايران در سال 1320 ش با مرام كمونيستي تشكيل شد. اما طولي نيز نكشيد كه اين حزب به عامل و مزدور شوروي در ايران تبديل گشت و به همين دليل هيچ گاه مردم مسلمان ايران از آن استقبال نكردند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، فعاليت حزب توده كه در زمان رژيم شاه ممنوع شده بود پس از سي سال، از سر گرفته شد. اما اعضاي اين حزب همچنان به تلاش براي تأمين منافع نامشروع شوروي در ايران ادامه دادند. با اعترافات و اطلاعات به دست آمده در مورد نقش شوروي در توطئه عليه انقلاب اسلامي، براي براندازي نظام جمهوري اسلامي مسؤولان نظام جمهوري اسلامي، ادامه فعاليت اين حزب را بر خلاف مصالح نظام تشخيص داده و پس از دستگيري سران آن، حزب توده را منحل اعلام كردند.
* صدور فرمان اجرايي دولت آمريكا در تحريم اقتصادي جمهوري اسلامي ايران (1374 ش)
اشاره:
پس از آنكه دولت آمريكا، تحريم‏هاي اقتصادي خود در طول سال‏هاي جنگ تحميلي را كافي نديد، به فكر اين افتاد كه دامنه اين تحريم‏ها را وسعت داده و جمهوري اسلامي ايران را در جهان منزوي سازد. از اين رو، بيل كلينتون، رييس جمهور وقت آمريكا در پانزدهم ارديبهشت ماه 1374 ش، با مستمسك قرار دادن اين كه عملكرد ايران، باعث تهديد عليه صلح و امنيت كليه ملت‏هاست؛ ايران همچنان از تروريسم بين‏المللي حمايت مي‏كند؛ روند صلح خاورميانه را به مخاطره مي‏افكند و به دنبال دستيابي به سلاح‏هاي كشتار جمعي است تحريم‏هايي عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال نمود. . علي رغم گستردگي اين تحريم و تحريم‏هاي بعد، آمريكا هيچ‏گاه به هدف خود كه همان به زانو درآوردن دولت و ملت انقلابي ايران است، نائل نشد.
* درگذشت شاعر توانا و اديب معاصر استاد «محمدعلي مرداني» (1378 ش)
* رحلت محقق فرزانه و پژوهشگر نهج‏البلاغه حجت الاسلام «محمد دشتي» (1380 ش)
اشاره:
استاد فرهيخته، حجت الاسلام و المسلمين شيخ محمد دشتي در سال 1367، مؤسسه تحقيقاتي اميرالمومنين(ع) را بنيان نهاد و با كمك گروهي از محققان، كتاب‏هاي ذيل را فراهم نمود: فرهنگ سخنان معصومين در 15 جلد، تحليل تاريخي سياسي معصومين در 14 جلد و سيره امام علي(ع) در 15 جلد، ترجمه نهج البلاغه، فرهنگ واژه‏ها، موضوعات كلي و معارف نهج‏البلاغه در 4 جلد، اسناد و مدارك نهج‏البلاغه و ده‏ها اثر ديگر. وي در بازگشت از سفر تبليغي خويش از كاشان در 5 ارديبهشت 1380 دچار سانحه تصادف شد و پس از گذشت ده روز، در نيمه همان ماه برابر با 11 صفر 1422ق در پنجاه سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.
* اعلام عزاي عمومي در پي دريافت خبر شهادت جمعي از علما در عراق (1382 ش)
اشاره:
در پي اعلام خبر شهادت 182 تن از فضلا و علماي حوزه علميه نجف اشرف كه 138 تن از آنان ايراني بودند و تصور مي‏شد در زندان‏هاي رژيم بعثي عراق به سر مي‏برند، روز پانزدهم ارديبهشت 1382، عزاي عمومي اعلام شد و كليه حوزه‏هاي علميه جهان تشيع، تعطيل گرديدند. در پيام مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏الله العظمي خامنه‏اي كه در همين زمينه منتشر شد. مسؤوليت اين جنايت را تنها مختص رژيم سفاك عراق ندانستند و كساني را كه با كمك‏ها و سياست‏هاي خود، آن رژيم را تقويت و تجهيز كرده‏اند نيز مسؤول اين حادثه در پيشگاه خدا و مردم عراق عنوان كردند.
* روز بزرگداشت «شيخ صدوق» دانشمند شهير شيعه
اشاره:
ابوجعفر محمد بن علي بن بابْوِيه معروف به شيخ صدوق در حدود سال 306ق در خاندان اهل علم و فقاهت و با بشارت حضرت صاحب‏الزمان(عج) در شهر مقدس قم به دنيا آمد. وي از بيش از 200 تن از دانشمندان بزرگ عصر بهره برد. در حلقه درسي اين فقيه سترگ، عالمان نامداري پرورش يافتند كه شيخ مفيد، حسن بن محمد قمي، علم الهدي سيد مرتضي، هارون بن موسي تلعكبري و حسين بن عبيدالله غضائري از آن جمله‏اند. همچنين كتاب عظيم «من لايحضر الفقيه» در 4 جلد به عنوان يكي از اركان كتب اربعه شيعه، شامل شش هزار حديث و نيز كتاب مدينه العلم در 10 جلد كه مفقود شده، امالي، خِصال، عيون اخبار الرّضا(ع) و عِلَلُ الشرايع از جمله سيصد كتاب ارزشمند اين عالم كم‏نظير شيعه مي‏باشند. شيخ صدوق در اواخر عمر به درخواست شيعيان شهر ري، ساكن آن شهر شد و در سال 381ق در 75 سالگي درگذشت و در مكاني كه به نام او مشهور است به خاك سپرده شد.
* آیات عظام گلپایگانی، شریعتمداری و نجفی مرعشی به مناسبت چهلمین روز شهدای یزد اعلامیه دادند(1357ش)
24جمادي الثاني در گذر تاريخ
* درگذشت «يحيي بن قاسم ثَعْلَبي» ملقب به «ابوزكريا» اديب و شاعر مشهور عرب(616 ق)
اشاره:
ابوزكريا، يحيى بن قاسم ثَعْلَبي، فقيه، قاري، مفسّر، نحوي، لغوي، عروضي و شاعر ماهر بود. او سال‏ها در مدرسه‏ي نظاميه‏ي بغداد به تدريس اشتغال داشت و شاگردان زيادي پرورش داد. از ابوزكريا كه در ميان اعراب بيشتر به عنوان اديب و شاعر مطرح مي‏باشد، ديوان شعري به جاي مانده است. سرانجام ابوزكريا در سال 616 ق در 95 سالگي بدرود حيات گفت.
* تولد فقيه و مرجع بزرگوار تقليد حضرت آيت‏ الله «حاج شيخ محمدعلي اراكي» (1312 ق)
اشاره:
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمدعلی اراکی(ره) در 24 جمادي الثاني 1312 ق. در اراك ديده به جهان گشود. .وي، در نوجواني وارد حوزه علميه اراك شد و دروس سطح حوزه را نزد آيه الله العظمي سيد محمد تقي خوانساري به خوبي پشت سر گذراند. آيه الله اراكي به سفارش استاد معمم شد. با يكي از بستگان ازدواج نمود.
* ارتحال عالم بزرگ آيت ‏الله «سيدمحمدرضا گلپايگاني» زعيم حوزه‏ي علميه‏ي قم(1414 ق)
اشاره:
سيدمحمدرضا فرزند سيدمحمدباقر موسوي گلپايگاني در سال 1316 قمري در «گوگد» گلپايگان ديده به جان گشود. وي بعد از درگذشت آيت‏الله حائري، به تدريس خارج فقه و اصول پرداخت. معظم له از آغاز نهضت 15 خرداد 1342 تا پيروزي انقلاب اسلامي همراه امام خميني(ره) بوده و از پشتيبانان آن امام محسوب مي‏شد. آيت الله گلپايگاني داراي تاليفات و تقريرات متعددي نيز مي‏باشند كه كتاب الحج، كتاب القضا و الطهاره و... از آن جمله‏اند. اولين مدرسه‏ي علوم ديني به سبك جديد، اولين موسسه‏ي بزرگ قرآني در قم، اولين فهرست بزرگ فقهي و حديثي بااستفاده از دانش و اختراعات جديد بشري و تأسيس و ساخت صدها مدرسه، مسجد، موسسه‏ي ديني در كشور و خارج ازكشور از جمله خدمات اين عالم رباني مي‏باشند. سرانجام اين فقيه جليل و مرجع كبير در 18 آذر 1372 ش در 96 سالگي بدرود حيات گفت و در كنار اساتيد بزرگ خود در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون شد.

5 مي در گذر تاريخ
* تولد «آلفرد كبير» امپراتور بريتانيا معروف به نجيب‏ترين پادشاه انگلستان (848م)
* تولد «كارل ماركس» فيلسوف آلماني و بنيان‏گذار فلسفه ماترياليسم تاريخي
* مرگ «ناپلئون بُناپارت» امپراتور فرانسه در تبعيدگاه خود در جزيره سنت هلن (1821م)
* اولين مسافرت فضايي امريكا توسط «آلن بارتلت شپرد» (1961م)
* درگذشت «بابي ساندز» مبارز بزرگ ايرلندي (1981م)
* روز جهاني ماما


نوشته شده در   جمعه 13 ارديبهشت 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode