ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 فروردين 1392     |     کد : 52295

پروانه‌ای برای یك مبارز انقلابی

سریال «پروانه» به كارگردانی «جلیل سامان» كه در 17قسمت 40 دقیقه‌ای تولید شده است از امشب ساعت 20 و 45 دقیقه از شبكه سه به نمایش در می‌آید. این سریال هر شب بجز پنجشنبه‌ و جمعه‌ در جدول پخش این شبكه گنجانده شده و تكرار آن نیز ساعت 14 و 20 دقیقه روز بعد خواهد بود.



سریال «پروانه» به كارگردانی «جلیل سامان» كه در 17قسمت 40 دقیقه‌ای تولید شده است از امشب ساعت 20 و 45 دقیقه از شبكه سه به نمایش در می‌آید. این سریال هر شب بجز پنجشنبه‌ و جمعه‌ در جدول پخش این شبكه گنجانده شده و تكرار آن نیز ساعت 14 و 20 دقیقه روز بعد خواهد بود.

جلیل سامان علاوه بر كارگردانی، نویسنده این مجموعه تلویزیونی است و ساخت سریال موفق ارمغان تاریكی را در كارنامه دارد.قصه پروانه مربوط به اواخر دهه پنجاه و روایتگر داستان جوانی است كه در آن دوره با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌كند.

منصور سهراب‌پور تهیه‌كننده سریال پروانه است و حامد كمیلی، سارا بهرامی، مهدی سلوكی، هدایت هاشمی، الهام چرخنده، نیما رئیسی، قطب‌الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، داوود فتحعلی‌بیگی، علی عامل هاشمی، بهنام قربانی، الهام خادمی و متین‌السادات ستوده در آن ایفای نقش كرده‌اند.

حامد كمیلی در این سریال در نقش امیر، یك مبارز انقلابی جلوی دوربین رفته است. مهدی سلوكی، شهرام عبدلی، الهام چرخنده (عاطفه) و علی هاشمی همرزمان امیر هستند. سارا بهرامی در نقش پروانه ظاهر شده و الهه خادمی نقش دوست او را بازی می‌كند. قطب‌الدین صادقی نیز نقش پدر پروانه را ایفاكرده است. هدایت هاشمی در نقش یك روحانی مبارز جلوی دوربین رفته است و فرشید نوابی نیز در یكی از گروهك‌های سیاسی عضویت دارد. نیما رئیسی در قامت یك ضدقهرمان ظاهر شده و در نقش طالبی مقابل امیر می‌ایستد. این مجموعه تلویزیونی قرار بود دهه فجر سال گذشته از شبكه سه سیما پخش شود، اما به دلیل افشا شدن پایان داستان، تولید آن متوقف شد و سامان پس از بازنویسی داستان، ساخت آن را از سر گرفت.

پروانه جسورانه‌تر از ارمغان تاریكی

سامان درباره تفاوت‌های دو سریال «ارمغان تاریكی» و «پروانه» گفت:‌ این دغدغه را داشتم كه كار بعدی‌ام بهتر باشد. وقتی پروانه را شروع كردم، می‌ترسیدم كه كیفیتش در همان سطح كار قبلی باقی بماند و بهتر نشود. همیشه سعی می‌كنم كارهای بعدی‌ام را با قبلی‌ها مقایسه كنم. احساس می‌كنم هر یك از این دو سریال برای خودشان ویژگی‌هایی دارند؛ البته موقعیت‌ها مشابه هستند، ولی تركیب گروه بازیگران، قصه‌گویی و دكوپاژ (نمابندی) متفاوت است. به هر حال منتظرم سریال پخش شود و ببینم مردم چه واكنشی نشان می‌دهند. این كارگردان با بیان این كه به سینمای كلاسیك علاقه زیادی دارد، افزود:‌ به نظر من در ارمغان تاریكی طرح و قصه كلاسیك‌تر بود و در پروانه جسورانه‌تر برخورد كردم.

وی با اشاره به لوكیشن‌های سریال اظهار كرد: قرار بود به شهر قم برویم كه امكانش فراهم نشد. بیشتر صحنه‌ها را در تهران و شهرهای شمالی گرفتیم.

در این سریال نزدیك به 60 درصد صحنه‌های خارجی داریم كه این رقم در ارمغان تاریكی 20 درصد بود. برای ما ضبط صحنه‌های خارجی دهه 50 كار دشواری بود؛ چون نسبت به آن زمان همه نماها مثل ماشین‌ها و پوشش آدم‌ها عوض شده است. مشخص‌ترین مكانی كه ما آن را در سریالمان نشان می‌دهیم، میدان آزادی است؛ این میدان نسبت به آن زمان خیلی تفاوت نداشته است، فقط ترافیكش بیشتر شده است. به همین خاطر ما سعی كردیم زوایایی را انتخاب كنیم كه این میدان واقعی‌تر به نظر برسد.

با توجه به این كه سریال پروانه قرار بود دهه فجر از تلویزیون پخش شود، درباره تغییر زمان پخش آن از سامان پرسیدیم كه وی پاسخ گفت: من فكر می‌كنم الان زمان بهتری برای پخش پروانه باشد. در آن ده روز تحلیل‌های زیادی درباره انقلاب و شاه می‌شود و مردم تصاویر زیادی درباره این موضوع می‌بینند.

به همین خاطر یك مقدار خسته می‌شوند و سریال خوب دیده نمی‌شود. ضمن این‌كه در دهه فجر با سریال به‌عنوان یك كار مناسبتی برخورد می‌كنند؛ در حالی كه من بارها گفته‌ام كه این قصه و سریال را من به سازمان صدا و سیما سفارش داده‌ام و این‌طور نبوده كه آنها بخواهند به من كار سفارش بدهند.

سامان با بیان این كه سریال پروانه با حداقل امكانات و در شرایط سخت ساخته شده، توضیح داد:‌ با این كه سریال ما یك كار تاریخی بود، ولی در برآورد، بودجه‌اش را مثل سریال‌های معمولی محاسبه كردند. ما دوربین را هر جا می‌گذاشتیم مشكل داشتیم؛ چون باید كاری می‌كردیم كه خودروهای جدید و لوله‌های گاز كوچه‌ها و چیزهای دیگر دیده نشود.

از دیگر عوامل این مجموعه می‌توان به محمد افسری مدیر تصویر و نور، رضا بهارانگیز تدوین و فرید سعادتمند موسیقی اشاره كرد.عباس نصرالله، جانشین تولید این سریال است و بهزاد كزازی، محسن نوروزی، اصغر نژادایمانی و پیام حسین سوری به عنوان طراح صحنه و مه‌لقا ناقد به عنوان طراح لباس با آن همكاری داشتند؛ محمدجواد مقدس نیز مدیر صدابرداری مجموعه است.تیتراژ سریال پروانه را «مانی رهنما» از خوانندگان موسیقی پاپ كشورمان براساس شعری از عبدالجبار كاكایی خوانده است و شهاب‌الدین نجفی سازنده این تیتراژ است.


نوشته شده در   دوشنبه 26 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode