ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 23 فروردين 1392     |     کد : 52150

لزوم آموزش خانواده ها/ نیازهای آموزشی خانواده ها چیست؟

آموزش هايي كه والدين نياز دارند با توجه به پيشرفت جامعه، بسيار زياد و متنوع است، اما براي آموزش والدين لازم است


خبرگزاری مهر-  آموزش هايي كه والدين نياز دارند با توجه به پيشرفت جامعه، بسيار زياد و متنوع است، اما براي آموزش والدين لازم است در هر منطقه، نيازهاي آموزشي آنان به طور دقيق شناسايي شده و براساس آنها برنامه آموزشي طراحي شود.خانواده يك نهاد و واحد اجتماعي و مطابق با نيازهاي فطري هر فرد در هر جامعه و فرهنگ است و حفظ استحكام و قوام آن نيز محتاج تلاش و همفكري همه انديشمندان مسئول و دانشمندان علوم انساني و تربيتي است. يكي از ويژگي هاي دنياي امروز، انفجار علم و دانش در همه حوزه ها و تاثير ژرف آن در زندگي فردي واجتماعي است. به تناسب اين گسترش علوم، حيات رواني انسان ها پيچيدگي مي يابد و براي شناخت بهتر انسانها نسبت به يكديگر در مناسبات اجتماعي كه خانواده بارزترين و عميق ترين نمونه ي آن است، محتاج به علم و دانشي بيش از گذشته هستيم.

اين امر، آموزش هاي مستمر را براي هر زن و مردي ضروري مي سازد، آموزش هايي كه در نتيجه آن ضمن شناخت بيشتر، خانواده ها قادر باشند، نقش ها و وظايف خود را در مقابل همسر و فرزندان انجام دهند. وقتي زني را تعليم دهيم، در واقع خانواده اي را تعليم داده ايم.

نتايج تحقيقات روانشناسي در پس از سالهاي 1890 تاكنون، براين نكته تاکيد دارد كه پرورش و تكامل كودك در درجه اول با محيط خانوادگي و محل زندگي او رابطه دارد و بين اختلاف زناشويي و هماهنگ نبودن اطفال در اجتماع وبه طور كلي جرائم جوانان رابطه است.

اهداف آموزش والدين

نقش بسيار مهم خانواده در تربيت فرزندان بر كسي پوشيده نيست. اين كانون مقدس خانواده است كه اعضاي جامعه را مي پروراند وتحويل مي دهد. فرزندان قبل از سنين مدرسه، در خانواده به سر مي برند، حتي در سنين مدرسه نيز به جز حدود شش ساعت در هر شبانه روز بقيه وقت خود را در خانه مي گذرانند و از همه جوانب خانواده، رفتار والدين، گفتارها، كردارها، امر ونهي ها تاثير مي پذيرند.

در جامعه پيشرفته كنوني، خانواده مسايل و مشكلات گوناگوني دارد. اول از هر چيز، هماهنگي فرهنگ و روش هاي رفتاري زن و شوهر است كه پس از تشكيل خانواده ضروري است. پس از آن، مراقبت هاي بهداشتي دوران بارداري، مراقبت هاي كودك شيرخوار، تنظيم روابط كودك با افراد خانواده، آموزش هاي پيش دبستاني و آمادگي كودك براي رفتن به كودكستان و دبستان، امور تحصيلي كودك، رويارويي فرزند با دوران نوجواني و چگونگي ارتباط با اودر اين دوران، انتخاب رشته تحصيلي فرزندان و انتخاب دوستان و معاشران، چگونگي گذراندن اوقات فراغت، علايق و گرايش هاي عاطفي در فرزندان از جمله مسائلي هستند كه خانواده با آنها روبروست. در صورتي كه هر يك از اين مسايل به طور آگاهانه حل نشود مي تواند خانواده را از حالت عادي خارج كرده و مشكل آفرين گردد.

مي توان اهداف آموزش والدين "آموزش خانواده" را اين گونه ذكر كرد:

- كمك به اوليا در تربيت صحيح فرزندان با توجه به ضرورتها.
- رفع يا كاهش مشكلات خانوادگي كه پس از ازدواج و تشكيل خانواده بروز مي كند.
- ايجاد هماهنگي بين آموزش هاي مدرسه و خانه وتعميم آموزش هاي مدرسه درخانه.
-اصلاح ديدگاه ها وسليقه هاي فوري در تربيت فرزندان.
- آموزش ويژه براي پر كردن اوقات فراغت و ارضاي نياز هاي روحي والدين و فرزندان
- آموزش سياسي ،اجتماعي ومذهبي.
- آشنا كردن اوليا با تربيت صحيح فرزندان و امور تحصيلي آنان با توجه به وجود تفاوت هاي فردي ميان فرزندان يك خانواده.

نيازهاي آموزش والدين

اولين نكته اي كه در آموزش والدين بايد مورد توجه قرار گيرد، نيازهاي آموزشي آنان است. برخي از موضوعاتي را كه والدين به آموزش آنها نياز دارند عبارت اند از:هدف و مفهوم زندگي، روابط مناسب زناشويي، اقتصاد خانواده، وظيفه زن وشوهر در دوران بارداري و شيرخوارگي فرزندان، مراقبت در تحصيل فرزندان، مسايل تربيتي و پول تو جيبي فرزندان، رابطه پدر ومادر با اولياي مدرسه، بازنشستگي يا تجديد دوران خوش گذشته.

آموزش هايي كه والدين نياز دارند با توجه به پيشرفت جامعه، بسيار زياد و متنوع است. اما براي آموزش والدين لازم است در هر منطقه، نيازهاي آموزشي آنان به طور دقيق شناسايي شده و براساس آنها برنامه آموزشي طراحي شود، زيرا كه بايد به طور دقيق مشخص شود والدين در هر موضوع تربيتي در چه سطحي هستند وسطح مطلوب كدام است؟ كدام يك از موضوعات براي آنها اولويت بيشتري دارند؟ براي تعيين و تشخيص نيازهاي آموزشي مي توان از روش مصاحبه و پرسش نامه استفاده كرد و از افرادي كه بيشتر با والدين تماس دارند ويا تجربيات بيشتري دارند نظير معلمان، مسئولان، تعاوني ها، روحانيون و مددكاران اجتماعي كمك گرفت.



نوشته شده در   جمعه 23 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode