ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 فروردين 1392     |     کد : 51944

سه شنبه 20 فروردين 1391 - 28 جمادي الاول 1434 - 8 آوريل 2012

آغاز عمليات بزرگ والفجر يك در منطقه فكه توسط ارتش و سپاه (1362 ش) ...

20 فروردين دردفاع مقدس
* آغاز عمليات بزرگ والفجر يك در منطقه فكه توسط ارتش و سپاه (1362 ش)
اشاره: عمليات والفجر يك در بيستم فروردين 1362 با هدف انهدام نيروهاي دشمن و آزادسازي بخشي از نوار مرزي به وسعت 150 كيلومتر مربع صورت گرفت.
در اين عمليات كه با رمز يا محمد(ص)، يا اميرالمؤمنين(ع)، يا فاطمةالزهرا(س) در منطقه عملياتي شمال غرب فكه آغاز شد، علاوه بر آزادسازي چندين روستا و منطقه مرزي، صدها دستگاه تانك، نفربر و سلاح‏هاي سنگين و نيمه سنگين منهدم گرديده و 6500 نفر كشته و زخمي و 250 نفر اسير شدند.
* عمليات كربلاي 9، در قصرشيرين، توسط ارتشِ جمهوري اسلامي ايران (1366ش)
* شهادت هنرمند متعهد و سيد شهيدان اهل قَلَم «سيدمرتضي آويني» (1372 ش)
اشاره:
شهيد سيدمرتضي آويني در سال 1326 ش در شهر ري متولد شد و پس از اخذ ديپلم، مدرك فوق ليسانس معماري را از دانشگاه تهران گرفت. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به فعاليت در جهاد سازندگي مشغول شد و عازم روستاها گرديد. از آن پس به سوي فيلم سازي براي جهاد كشانده شد و بعدها در اين گروه، مجموعه فيلم‏هاي «روايت فتح» را به انجام رسانيد.
شهيد آويني از سال 1367 به فعاليت در حوزه هنري پرداخت و آثار متعددي را در اين زمينه از خود به يادگار گذاشت. شهيد از سال 1371 با تأكيد مقام معظم رهبري فعاليت دوباره‏اي را در جهت ساخت سري جديد روايت فتح آغاز كرد و همزمان با فعاليت گروه تفحص، تصاوير جديد روايت فتح را ضبط نمود.
سيدمرتضي آويني سرانجام در بيستم فروردين 1372، در يكي از فيلمبرداري‏هايي كه گروه روايت فتح در منطقه فكّه داشتند، بر اثر انفجار مين به خيل شهدا پيوست. پيكر پاك آن شهيد با حضور مقام معظم رهبري تشييع شد و از جانب معظم‏له، وي «سيد شهيدان اهل قلم» ناميده شد. در مراسم تشييع شهيد آويني، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، خود را بزرگ‏ترين داغدار آن عزيز خواندند.
20 فروردين درگذر تاريخ
* رحلت عالم نامي و فقيه جليل، آيت‏اللَّه «سيد مرتضي حسيني مرعشي نجفي» (1375 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه سيدابوالمجد ضياءالدين مرتضي حسيني مرعشي نجفي، برادر آيت‏اللَّه سيد شهاب الدين مرعشي نجفي، در سال 1286 ش (1325 ق) در بيت علم و تقوا در نجف به دنيا آمد.
اين فقيه وارسته در سال 1320 ش در ايران اقامت گزيد و در تبريز به تدريس خارج فقه، تأليف و تصنيف، امامت جماعت و ارشاد مردم اشتغال ورزيد. رجال الحديث، حاشيه عُروة الوُثقي و روضَةُ العارفين، از جمله آثار ايشان مي‏باشند. اين عالم جليل پس از عمري تلاش و كوشش در راه بزرگداشت شعائر ديني، در 20 فروردين 1375 ش برابر با 19 ذي قعده 1416 ق در 89 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاك سپرده شد.
* تبديل هنرسرای عالی، به دانشگاه علم و صنعت (1351ش)
* پیکاسو بانی سبک کوبیسم و نابغه جنجالی نقاشی در سن 93 ساگلی درگذشت(1352ش)
* ایران و جمهوری خلق چین اولین موافقتنامه بازرگانی را در پکن امضاء کردند.(1352ش)
* آغاز احداث شهرك اكباتان
كار ساختمان شهرک اکباتان در غرب تهران آغاز شد. (1354ش)
در آغاز قرار بود ظرف 5 سال چهل هزار آپارتمان در آنجا احداث شود
* قطع رابطه سياسي ايران با آمريكا (1359 ش)
اشاره:
سلطه بلامنازع آمريكا در ايران از كودتاي 28 مرداد 32 به مدت بيش از 25 سال در ايران ادامه داشت و تصويب كاپيتولاسيون و مصونيت براي اتباع آن كشور، دست آنان را در انواع دخالت‏ها باز گذاشته بود. سرانجام پس از اشغال لانه جاسوسي و استعفاي دولت موقت، دولت آمريكا دست به اقداماتي عليه ايران زد و در اين روز، رابطه دو كشور با حمايت قاطع حضرت امام قطع شد. از آن زمان تاكنون، آمريكا، علاوه بر قطع روابط سياسي، توطئه‏هاي متعددي در عرصه‏هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي عليه جمهوري اسلامي ايران طراحي و اجرا كرده و اين روند هم‏اكنون نيز ادامه دارد. اما اين اقدامات با شكست مواجه شده و بر عزم مردم ايران براي ايستادگي در برابر آمريكا و بر تلاش اين ملت براي خودكفايي، افزوده است.
* روز ملی انرژی هسته ای
اشاره:
فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

28 جمادي الاول درگذر تاريخ
* درگذشت «علي بن عباس بغدادي» معروف به «ابن رومي» شاعر عرب
(283 ق)
* تولد «حاج ملاعلي ميرزا خليلي» فقيه و عالم بزرگ ايراني(1226 ق)
* رحلت عالم مجاهد «ميرزا محمدحسن آشتياني» از رهبران مبارز نهضت تنباكو و از شاگردان شيخ انصاري در تهران(1319 ق)
اشاره:
ميرزا محمدحسن آشتياني ازعلماي برجسته‏ي عالم تشيع و از شاگردان ويژه‏ي شيخ مرتضي انصاري بود. وي پس از درگذشت شيخ انصاري به تهران آمد و به نشر انديشه‏هاي شيخ پرداخت. ميرزاي آشتياني به همراه علماي معتبر ديگر به مخالفت با امتياز انحصار خريد و فروش توتون و تنباكو به يك شركت انگليسي از سوي دولت ناصرالدين شاه پرداخت. تا اين كه با انتشار فتواي ميرزاي شيرازي در تحريم تنباكو، اين امتياز تحميلي ملغي گرديد. كُتبِ الْوَقف، احكامُ الاَواني و نيز بَحرُالفوائد و... از جمله تاليفات ايشان است. اين عالم رباني و فقيه بزرگ سرانجام در سال 1319 ق در تهران وفات يافت. جنازه‏ي او را به نجف انتقال داده و در مقبره‏ي شيخ جعفر شوشتري دفن كردند.
9 آوريل در گذرتاريخ
* درگذشت «فِرانْسيس بِيكُن»، فيلسوف شهير انگليسي (1626م)
* پايان جنگ‏هاي داخلي امريكا معروف به جنگ‏هاي انفصال (1865م)
* گشايش جبهه غربي با حمله آلمان به نروژ در اوايل جنگ جهاني دوم (1940م)
* كشتار فلسطينيانِ روستاي «ديرياسين» توسط صهيونيست‏هاي تروريست (1948م)
اشاره:
پس از تصويب در قطعنامه سازمان ملل، در 29 نوامبر 1947م، تصميم بر اين شد كه فلسطين به دو قسمت عرب و يهود تقسيم شود كه اين امر با اعتراض فلسطينيان روبرو گرديد. در اين ميان گروه‏هاي تروريستي صهيونيستي با سنگدلي تمام دست به عمليات كشتار اعراب فلسطيني و آواره كردن آنها زدند. يكي از بي‏رحمانه‏ترين ...
* درگذشت «هارولْدْ لِمْبْ» خاورشناس و مورخ معروف امريكايي (1962م)
* آغاز رسمي جنگ در بوسني و هرزگوين (1992م)
* تصرف بغداد توسط اشغال‏گران امريكايي و انگليسي در جريان حمله به عراق (2003م)
* سقوط «صدام حسين» ديكتاتور سفاك عراق در پي سقوط بغداد (2003م)


نوشته شده در   دوشنبه 19 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode