ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 19 فروردين 1392     |     کد : 51940

دوشنبه 19 فروردين ؛ 27 جمادي الاولي؛ 8 آوريل

شهادت عالم مجاهد آيت‏اللَّه «سيدمحمد باقر صدر» و خواهرش «بِنتُ الهُدي» (1359 ش) ...

19 فروردين در گذرتاريخ
* شهادت عالم مجاهد آيت‏اللَّه «سيدمحمد باقر صدر» و خواهرش «بِنتُ الهُدي» (1359 ش)
اشاره:
آيت‏اللَّه سيدمحمدباقر صدر در سال 1313 ش (1353 قمري) در كاظمين در خانواده‏اي فقير اما نابغه‏پرور به دنيا آمد. پدرش فقيه بزرگوار سيدحيدر و مادرش دختر شيخ عبدالحسين آل ياسين و بانويي باتقوا بود. آيت‏اللَّه صدر در كودكي پدر را از دست داد و تحت كفالت برادرش، سيد اسماعيل، قرار گرفت. وي پس از فراگرفتن مقدمات و اصول نزد استادان آن زمان و برادرش، راهي نجف اشرف شد و قبل از 20 سالگي به مرحله اجتهاد نائل آمد. اين عالم جوان در سن 22 سالگي نخستين اثر علمي - تحقيقي خود را به نام «غايةُ الفكرِ في علمِ الاصولِ الفقه» را به جهان علم ارايه نمود و كتاب‏هاي فَلسفَتنا و اقتصادُنا كه پس از آن به رشته تحرير درآمدند سمبل قدرت نمايي ايدئولوژي اسلامي در برابر انديشه‏هاي وارداتي غرب بودند. آيت‏اللَّه صدر مسأله رهبري فكري را از مسأله رهبري سياسي جدا نمي‏دانست و همگام با فعاليت‏هاي فكري، به فعاليت‏هاي سياسي و رهبري سياسي جامعه نيز همت مي‏گماشت. از اين‏رو، وجودش خطري براي بعثيان به شمار مي‏آمد و همين امر باعث رنجش حاكمان بعثي عراق گرديد. آيت‏اللَّه صدر نقش ارزنده‏اي در حمايت از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) داشت و اين امر براي رژيم خونخوار عراق ناخوشايند بود. سرانجام حزب بعث عراق پس از دستگيري ايشان و نيز خواهر ارجمندش، سيده بنت الهُدي صدر، آنان را به طرزي فجيع به شهادت رساندند. شهادت اين مرد بزرگ و خواهر مكرمه‏اش پس از شكنجه‏هاي فراوان در زندان‏هاي رژيم بعثي عراق در روز 19 فروردين 1359 شمسي مصادف با 24 جمادي‏الاولي سال 1400 قمري در 47 سالگي واقع شد. بدن خونين و شكنجه ديده اين شهيدان به طور مخفيانه تحويل يكي از افراد خانواده صدر گرديد و اجساد مطهرشان بدون حضور ديگران به خاك سپرده شد.
19 فروردين درگذر تاريخ
* انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي (1367 ش)
* برگزاري كنفرانس ننگين برلين (1379 ش)
اشاره:
اجلاس «ايران پس از انتخابات پارلماني، قوه اصلاح در جمهوري اسلامي ايران» در روز نوزدهم فروردين 1379 ش، در محل خانه فرهنگ‏هاي جهان با همكاري اين خانه و بنياد هاينريس بل در شهر برلين آلمان برگزار شد. در اين نشست تعدادي از عناصر داخلي شامل نمايندگان گروه‏هاي ملي مذهبي و مشخصاً گروهك نهضت آزادي، خيزش زن سالارانه با گرايش فمينيستي، نويسندگان و خبرنگاران روزنامه‏هاي زنجيره‏اي و ... شركت داشتند. از آنجا كه اين جلسه بيشتر بازتابي سياسي داشت و علاوه بر به وقوع پيوستن صحنه‏هاي زشت و مستهجن در آن، سخنرانانِ ايراني به صورت‏هاي مختلف اركان نظام اسلامي و اعتقادات ديني را زير سؤال برده بودند، به عنوان يك كنفرانس غير علمي، ضد ارزشي و در مغايرت با اهداف و آرمان‏هاي اسلامي و ملي قلمداد گرديد. اين اجلاس، همچنين به علت حضور گروه‏هاي چپ افراطي مخالف با برگزاري اين نشست‏ها، بسيار متشنّج بود به گونه‏اي كه سخنراني مهمانان اين همايش، با شعارهايي عليه جمهوري اسلامي ايران و مجموعه‏اي از شعارهاي كمونيستي قطع مي‏شد. پخش تلويزيوني بخش‏هايي از اين كنفرانس كه در آن، سخنانِ سخنرانان ايراني و صحنه‏هاي مغاير با شئون اسلامي و انساني را به نمايش مي‏گذاشت، همگان را در جريان آنچه كه رخ داده بود، قرار داد. هر چند اين نشست در روزهاي بعد، با منعِ ورود گروه‏هاي افراطي چپ با آرامش برگزار شد، اما حضور افرادي از جمهوري اسلامي و بيان اتهامات كذب و افشاي اين خبر، خشم ملت مسلمان ايران را برانگيخت و در راهپيمايي‏هاي متعددي كه در كشور برگزار شد، اجلاس برلين به شدت محكوم گرديد.
26جمادي الاول درگذر تاريخ
* جلوس «شاه اسماعيل دوم» در قزوين(984 ق)
اشاره:
شاه طهماسب صفوي يازده پسر داشت كه بزرگ‏ترين آن‏ها، موسوم به محمد خدابنده بود. وي در هنگام مرگ پدر 45 سال داشت و هر چند يكسال بعد به تخت سلطنت نشست، اما در هنگام مرگ پدر به جهت ضعفي كه در چشم داشت، از پادشاهي استعفا كرد. اما اسماعيل ميرزا كه مورد خشم پدر بود و در زندان به سر مي‏برد توسط هواخواهانش رهايى يافت و بر تخت قدرت تكيه زد.
وي تمام برادران خود را يكي پس از ديگري به قتل رساند و هر كه را گمان مي‏كرد، در فكر پادشاهي باشد، از سرِ راه برداشت.
شاه اسماعيل دوم مردي عياش و خونخوار و سفيه بود و چون در جواني در هرات به دست معلّمي سني مذهب تربيت يافته بود، بر آن شد كه چون به شاهي برسد، مذهب شيعه را كه توسط پدرانش ترويج شده بود، براندازد. او همين كار را هم كرد و خطبه و سكّه را به نام خلفاي راشدين جاري ساخت.

* درگذشت «عبدالكريم بن احمد حَلَبي» محدث مسلمان (1178 ق)
اشاره:
عبدالكريم ابن احمد حَلَبي از مشهورترين محدثان عصر خود در شهر حَلَب - واقع در سوريه‏ي امروزي - بود. حَلَبي، فقه، اصول فقه، تفسير، حديث وديگر علوم متداول زمانش را نزد پدر و ديگر بزرگان آن عصر فرا گرفت. او پس از چندي نابينا شد، اما اميد و روحيه‏ي خود را از دست نداد و بيش از پيش به علم حديث، اشتغال يافت. از حَلَبي آثار و تاليفات متعددي بر جاي مانده است كه از بين آن‏ها مي‏توان به كتاب «ادعيةُ السَّفَر» اشاره كرد.

* واگذاري امتياز تأسيس بانك شاهي ايران به «رويتر» سرمايه‏دار انگليسي(1306 ق)
اشاره:
پس از لغوِ امتياز فوق العاده‏ي بارون رويتر مبني بر انحصار ساختمان راه آهن، استخراج معادن و تاسيس بانك ملي به يك تبعه‏ي انگليسي توسط دولت ايران، به زودي هردو طرف به علّت عظمت امتياز، دريافتند كه اين كار بدون مطالعه صورت گرفته شده است، بنابراين در سال 1306 ق دولت ايران به بارون دو رويتر پسر بارون جوليوس دو رويتر مذكور، به عنوان غرامتِ لغو امتياز پدرش، امتياز محدودتري اعطا كرد كه به موجب آن مي‏توانست بانكي تاسيس نموده و از بعضي معادن ايران بهره برداري كند. اين امتياز سرانجام به تاسيس بانك شاهي و بانك صنايع و معادن ايران منتهي گشت.
8 آوريل درگذر تاريخ
* افتتاح دوره جديد بازي‏هاي المپيك در آتن پايتخت يونان (1896م)
اشاره:
بازي‏هاي جهاني المپيك از سال‏ها پيش از ميلاد مسيح(ع) در يونان باستان انجام مي‏شد و جوانان را به رقابت‏هاي ورزشي و آماده سازي جسماني فرا مي‏خوانْد. بازي‏هاي المپيك كه در ابتدا به صورتي محدود، با نام المپيا خوانده مي‏شد، پس از گذشت مدتي رونقي فراوان يافت. با اين حال برخي مخالفان براي ...
* زادروز هوسرل ، پایه‌گذار پدیدار‌شناسی (1895م)
اشاره:
ادموند هوسرل، ریاضی‌دان و فیلسوف مشهور آلمانی نیمه‌ی‌ اول قرن بیستم میلادی بود. وی، «پدیده‌شناسی - فنومنولوژی» را تکمیل کرد. کتاب‌های او عمدتاً درباره‌ی منطق و منطق ریاضی است. هوسرل از فیلسوفان مهم و بنیان‌گذار «پدیدار‌شناسی» به‌شمار می‌رود. ادموند هوسرل در تاریخ هشتم آوریل سال ۱۸۵۹ ... 


نوشته شده در   دوشنبه 19 فروردين 1392  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode