ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 9 اسفند 1391     |     کد : 50356

پنج شنبه 10اسفند 1391 -17ربيع الثاني 1434 - 28فوريه 2013

10 اسفند در گذر تاریخ ...

10 اسفند در گذر تاریخ
* ورود «امام خميني»(ره) به قم پس از پانزده سال دوري (1357ش)
اشاره:
امام خميني(ره) پس از بازگشت پيروزمندانه به ميهن اسلامي ايران، در تهران اقامت نمودند تا پايه‏هاي حكومت اسلامي استقرار يابد. معظمٌ له پس از تشكيل دولت موقت و سامان‏يابي نسبي اوضاع كشور، بنا به وعده‏اي كه داده بودند هجده روز پس از پيروزي انقلاب در تاريخ دهم اسفند 1357ش، به كانون انقلاب اسلامي، يعني قم عزيمت نمودند. اما آن حضرت، 11 ماه بعد در اثر ابتلا به بيماري قلبي، در دوم بهمن 1358ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس، به علت ضرورت رهبري نظام اسلامي از نزديك و لزوم حضور ايشان در مركز كشور، تا پايان عمر پر بار خويش در تهران اقامت گزيدند.
* آغاز به كار رسمي كميته حُسن نيت در اوايل جنگ تحميلي (1359 ش)
اشاره:
براساس پيشنهاد وزراي امور خارجه سازمان كنفرانس اسلامي و موافقت اجلاس سران، كميته حسن نيت با هدف پايان دادن به جنگ عراق و ايران از طرق صلح‏آميز به وجود آمد. اين كميته كه بعدها نام خود را به كميته صلح تغيير داد و از رؤساي جمهوري برخي كشورهاي اسلامي تشكيل شده بود، با انجام سفرهايي به تهران و بغداد، آخرين نظريات دو كشور متخاصم را دريافت مي‏كرد و پس از جمع‏بندي اين نظريات، نشست‏هايي را ترتيب مي‏داد. در نهايت تصميمات اين كميته درچارچوب قطعنامه و يا بيانيه صادر و اعلام مي‏شد. اولين سفر كميته حسن نيت به تهران و بغداد در تاريخ 10 اسفند 1359 صورت گرفت و پس از پايان اين سفر، اولين طرح خود را ارايه نمود كه در آن به احترام كامل به تماميت ارضي، عدم تصرف اراضي با اعمال زور، همچنين آتش‏بس ميان ايران و عراق و نيز عقب‏نشيني و چگونگي استفاده طرفين از آبراه شطّ العرب اشاره شده بود. در اين طرح، همچنين پيش‏بيني شده بود كه ناظران نظامي سازمان كنفرانس اسلامي بر آتش بس و عقب نشيني نظارت كنند. در اين ميان، جمهوري اسلامي ايران، پيش شرط هرگونه آتش بس را عقب‏نشيني مزدوران بعث عراق به مرزهاي بين المللي و معرفي آغازگر جنگ عنوان نمود كه با مخالفت عراق، اين طرح و طرح‏هاي بعدي كميته صلح، راه به جايي نبردند، سرانجام كار كميته صلح پس از نه سفر و ارايه شش طرح صلح، و در حالي كه وضعيت جبهه‏ها به نفع ايران بود، در بيستم آبان 1365ش در جدّه عربستان بدون دسترسي به نتيجه مطلوب پايان پذيرفت.
* جشن «سده» يکي از اعياد ملي و رسمي ايرانيان قبل از اسلام
اشاره:
جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از بهمن ماه برگزار می‌شود. جشن «سَدَه» بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.
17 ربیع الثانی درگذر تاریخ
* تولد «عبدالقادر بَدَواني» متخلّص
به «قادري» مورخ معروف هندي(947 ق)
*انتشار «روزنامه‏ ي صور اسرافيل»
در صدر مشروطيت(1325 ق)
*درگذشت عالم بزرگوار «ملا قربانعلي زنجاني» معروف به حجت الاسلام(1328 ق)
* وفات محدث و رجالي ملامحمد نخجواني(1334 ق)

* رحلت مدرس برجسته و عالم رباني
آيت ‏اللَّه سيد مصطفي صفايي خوانساري(1413 ق)
28 فوریه در گذر تاریخ
* انعقاد پيمان اتحاد سياسي نظامي
بين روسيه و پروس (1813م)
*آغاز قيام مردم سوئد عليه استعمار دانمارك (1522م)
* روز استقلال كشور «مصر» از تحت‏الحمايگي استعمار انگلستان (1922م)
* درگذشت «ايوان پاوْلوف» پزشك
و زيست شناس بزرگ روسي (1936م) 


نوشته شده در   چهارشنبه 9 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode