ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 اسفند 1391     |     کد : 50158

يکشنبه 6اسفند 1391 -13ربيع الثاني 1434 - 24فوريه 2013

6 اسفند در گذر تاریخ ...

6 اسفند در گذر تاریخ
* رحلت حكيم و فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه «ميرمحمد حسين شهرستاني» (1275ش)
اشاره: آيت‏اللَّه سيدضياءالدين ميرمحمد حسين بن مير محمدعلي شهرستاني حائري، در حدود سال 1218ش (1256ق) در خاندان اهل علم و از سادات مرعشي مازندراني منتسب به امام سجاد(ع) در كرمانشاه به دنيا آمد. وي پس از طي مقدمات و سطوح عالي حوزوي، در حلقه درس شيخ محمد حسين اردكاني، فقه و اصول را فرا گرفت و پس از سالياني به اجتهاد نائل آمد. هيئت و نجوم را از ميرزا باقر يزدي و حساب و هندسه و عروض را از ميرزا عَلاّم هروي حائري آموخت و در اين علوم به تبحر رسيد. ايشان در پنجاه سالگي به زيارت مشهد رضوي رفت و سپس به كربلا بازگشت و علاوه بر تدريس و تأليف، مرجعيت جمعي از شيعيان را برعهده گرفت. اين محقق، اديب و شاعر امامي، از دوازده سالگي شروع به تأليف نمود و حدود هشتاد اثر ارزنده از خود به يادگار گذاشت. سرانجام در ششم اسفند 1275ش (3 شوال 1315ق) در پنجاه و هفت سالگي بدرود حيات گفت و در رواق حسيني، نزديك ديوار شهدا به خاك سپرده شد.
* تصويب قانون احداث راه ‏آهن سراسري ايران (1305ش)
اشاره: به موجب قانون احداث راه‏آهن جنوب ايران كه در ششم اسفند ماه سال 1305 ق به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد، مخارج ساختمان راه آهن ايران از محل عوارض قند و شكر و چاي تامين گرديد و قرار شد تا خط آهن از خورموسي به خرمشهر و از آنجا به تهران متصل شود. نخستين كلنگ احداث راه‏آهن ايران در 23 مهر سال 1306ش در تهران به زمين زده شد در سوم شهريور سال 1317 ش خاتمه يافت. طول راه آهن سراسري ايران در آن سال در حدود 1400 كيلومتر بود كه ازبندر امام خميني (شاهپور سابق) در جنوب به بندر تركمن در شمال متصل مي‏شد.
* صدور اعلاميه روحانيان مبارز خراساني درباره قيام خونين تبريز (1356ش)
اشاره: پس از آنكه مراسم بزرگداشت چهلمين روز شهادت مردم قم در حادثه 19 دي اين شهر، در تبريز به خشونت گراييد، قيام بزرگ 29 بهمن 1356 در تبريز شكل گرفت و عده زيادي از مردم بي‏گناه به خاك و خون كشيده شدند. در هفتمين روز شهداي 29 بهمن تبريز، اعلاميه‏اي با امضاي روحانيون مبارز خراساني انتشار يافت و رژيم را در مورد اين واقعه، مورد انتقاد قرارد داد. در بخشي از اين اعلاميه آمده بود: «به اين جنايتكاران روزگار و روسياهان جامعه هشدار مي‏دهيم كه ما از هدف مقدس خود دست نكشيده و براي رسيدن به آن هدف عالي و قرآني و انساني، تا آخرين نفس، در مقابل اعمال وحشيانه شاهانه ايستادگي خواهيم كرد».
* بمباران كوهدشت، سقز، پل دختر و مهاباد توسط هواپيماهاي عراق (1362ش)
اشاره: در اثر اين بمباران وحشيانه اين شهرها، حدود پنجاه نفر از هموطنان به شهادت رسيده و بيش از چهار صد نفر ديگر زخمي شدند.
* كشتار مسلمانان نمازگزار فلسطين در مسجد الخليل از سوي يك صهيونيست اسراييلي (1372ش)
اشاره: در حالي كه مقامات حكومت خودگران عرفات در حال گفت‏وگو براي سازش با رژيم غاصب اسراييل بودند، يك صهيونيست نژادپرست به سوي نمازگزاران روزه‏دار در حرم حضرت ابراهيم (ع) در شهر الخليل فلسطين تيراندازي كرد و بيست و نه نفر را شهيد و شمار بيشتري را زخمي نمود. دولت‏هاي غربي تنها به ابراز تأسف اكتفا كردند. اين حمله تروريستي باعث وقوع ناآرامي‏هاي چندماهه در سرزمين‏هاي اشغالي و قيام مردم مسلمان اين مناطق گرديد و در عوض رژيم صهيونيستي فرد تروريست را پس از محاكمه به بهانه اين كه بيماري رواني دارد، از مجازات رهايي داد.
13 ربيع الثاني در گذر تاریخ
* وفات «ابن هِشام» مورخ شهير عرب (218 ق)
اشاره: ابومحمد عبدالملك بن هِشام معروف به ابن هِشام، مورّخ نامي عرب در بصره در جنوب عراق به دنيا آمد و بيشتر ايام عمر خود را به مطالعه درباره‏ي زندگي پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) سپري كرد. او در علم نحو نيز عالمي برجسته بود و با شعر و ادب آشنايي داشت. اما شهرت اصلي ابن‏هشام به جهت تأليف كتاب السيرَةُ النَّبويّه است كه به نام وي سيره‏ي ابن هِشام خوانده مي‏شود. اين كتاب از منابع مهم درباره‏ي زندگي حضرت محمد(ص) به شمار مي‏رود. 


نوشته شده در   شنبه 5 اسفند 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode