هيچ حد و مرزي براي طراحان خودروهاي مفهومي وجود ندارد
برترين خودروهاي مفهومي امسال
جام جم آنلاين: اگر قرار باشد آينده صنعت خودروسازي را هماكنون مشاهده كنيم خودروهاي مفهومي همان چيزي هستند كه بيشترين كمك را به ما ميكنند. بدون ترديد ميتوان گفت خودروهاي مفهومي قدمتي به درازاي تاريخ پيدايش صنعت خودروسازي دارد.
درحقيقت از همان موقع كه نخستين خط توليد خودرو سال 1279 خورشيدي در ميشيگان راهاندازي شد، طراحان خودرو به سالها بعد فكر ميكردند؛ دوراني كه رهآورد آن فورد مدل تي در سال 1927 يا بي.ام.و روداستار1 در سال 1935 بود. اكنون كه بيش از 110 سال از راهاندازي نخستين كارخانجات توليد انبوه خودرو در جهان ميگذرد و طي تمام اين دوران خودروهاي مفهومي، فراتر از تصورات، الهامبخش سازندگان خودرو بودهاند. اين بخش از صنعت خودروسازي از آنچنان پيشرفتي برخوردار بوده كه حتي كارشناسان خودرو محصولات مفهومي برخي شركتهاي خودروساز را براي استفاده در ماه و مريخ مناسب ميدانند!
در سال گذشته نمونههاي هيجانانگيزي از خودروهاي مفهومي طراحي و روانه نمايشگاههاي خودرو شده است كه در اين گزارش به بررسي برجستهترين آنها خواهيم پرداخت. توجه كنيد خودروهاي مفهومي بدون توجه به سطح فناوريهاي مورد استفاده در آنها طراحي ميشوند و اين ميتواند آنها را به خودروهاي توصيف شده در داستانهاي علمي ـ تخيلي شبيه سازد. موضوعي كه قطعا قيمت تمام شده ساخت چنين خودرويي در حال حاضر را به عرش ميرساند. دقيقا به همين دليل ايده اصلي طراحي خودروهاي مفهومي، گذر از مرزهاي ذهني، فناوري و محدوديتهاي ساخت است تا راه براي خودروهاي تجاري آينده هموار شود.
لامبورگيني آونتادور جي
اين خودرو نخستين بار در نمايشگاه ژنو امسال رونمايي شد. مهندسان لامبورگيني كه پيش از آن تجربه موفقيتآميز آونتادور را مشاهده كرده بودند موتور ابتكار عمل خود را روشن كرده و با تغييراتي اساسي در ساختار آن، محصولي متفاوت و البته مفهومي ارائه كردند كه قرار نيست هيچ وقت به مرحله توليد انبوه برسد. آونتادور جي ساختاري فوق آيروديناميك داشته كه در كنار موتور 12 سيلندر 5/6 ليتري كه تواني معادل 700 اسب بخار توليد ميكند با سرعت خيرهكنندهاي حركت ميكند. اين خودرو را ميتوان محصولي خاص براي جاده و نه استفادههاي درونشهري به شمار آورد. باله عقبي خودرو از فيبر كربني است كه در پايداري آن در سرعتهاي بالا تأثير بسزايي دارد. لامبورگيني تنها يك دستگاه از اين خودرو توليد كرده و قيمت 75/2 ميليون دلاري براي آن تعيين كرده است. با اين قيمت بعيد نيست اين خودرو براي هميشه در تالار دستاوردهاي لامبورگيني ماندگار شود!
فولكس واگن هووركار
خودروهاي مفهومي كه نمادي از توانمندي بشر در آينده به شمار ميآيد لزوما نبايد ظاهري همچون خودروهاي امروزي داشته باشند. مهندسان فولكس واگن نگاه جاهطلبانهاي در اين خصوص داشته و خودروي عجيبي طراحي كردهاند كه خبري از چرخ در آن نيست، بلكه مانند يك سيستم هوايي در فاصله چند سانتيمتري از سطح زمين حركت ميكند! خودروي هووركار يكي از سه خودروي مفهومي است كه اين شركت خودروساز در قالب پروژهاي موسوم به پروژه خودروي مردم طراحي كرده است. ايده چنين پروژهاي نخستين بار سال گذشته توسط فولكس واگن در چين ارائه شد اما شايد خوشبينترين مدير اين شركت نيز تصور نميكرد 33 ميليون بازديدكننده اينترنتي را وادار به واكنش كند. پس از آن بود كه 119 هزار طرح سر از فولكس واگن درآورد و در نهايت سه طرح به مرحله توليد اوليه رسيد. مهمترين نكتهاي كه در اين خودرو جلب توجه ميكند ظاهر باريك و ساختار كمحجم آن است. هووركار در زمره خودروهاي دو نفره جاي ميگيرد كه البته قرار نيست روي زمين حركت كند! جزئيات چندان زيادي از اين خودرو منتشر نشده كه اين خود بر خاص بودن آن بيشتر ميافزايد.
پژو اونيكس
اين روزها بسياري از شركتهاي مطرح خودروسازي جهان محصولاتي روانه بازار ميكنند كه عنوان سوپر يا همان فوقالعاده يا خاص را دارند، اما آيا بهراستي همه آنها شايسته چنين عنواني هستند؟ محصول جديد پژو يعني اونيكس خودروي خاصي به شمار ميآيد كه به جرأت شايسته چنين عنواني است. خودروهاي سوپري كه در تاريخ خودروسازي جاودانه شدهاند معمولا به گذشته تعلق دارند، اما حالا اونيكس تعريف جديدي از اين نوع خودروها ارائه كرده و نكته مهمتر اين است كه شباهت چنداني به خودروهاي خاص قبلي ندارد. بدنه اين خودرو از فيبر كربني ساخته شده كه تأثير بسزايي در وزن كم آن و حركت با ثبات و شتاب بيشتر دارد. پژو اين خودروي مفهومي را در نمايشگاه خودروي پاريس امسال به دنيا معرفي كرد تا نشان دهد با محصولي كه 600 اسب بخار توان دارد برنامههاي گستردهاي براي آينده دارد. اونيكس تنها 1100 كيلوگرم وزن دارد، يعني تقريبا معادل يك خودروي خيلي كوچك شهري، رقمي كه در مقايسه با ظاهر پرهيبتش چندان قابل باور نيست، اما اين تأثير فيبر كربني است! خودرو از سيستم موتوري دوگانه سوزي بهره ميبرد كه در حقيقت تركيبي از موتور 7/3 ليتري هشت سيلندري و سيستم الكتريكي مجهز به باتريهاي ليتيومي است كه 80 اسب بخار توان بيشتر به خودرو اهدا ميكند.
مرسدس بنز انر جي ـ فورس
شايد يكي از خودروهايي كه سال 1400 يعني كمتر از ده سال ديگر در جادهها و كوهستانها به حركت درخواهد آمد محصولي از مرسدس بنز موسوم به انر ـ جي ـ فورس باشد. اين خودرو در رديف شاسيبلندها جاي ميگيرد و از آنچنان ابهتي برخوردار است كه شايد براي استفاده درونشهري انتخاب مناسبي نباشد. با توجه به تمام خلاقيتي كه در طراحي و ساخت اين خودرو در نظر گرفته شده است، نميتوان بسادگي از كنار چراغهاي اضطراري و اسكنر توپوگرافي 360 درجهاي آن گذشت كه با سيستم تعليق الكترونيكي خودرو هم در ارتباط است. اين مجموعه در سقف خودرو جاسازي شده و در سفرهاي كوهستاني و بياباني كمك زيادي به راننده ميكند. نشان ديگري از تعلق اين خودرو به آينده را بايد در تأمين سوخت انر جي ـ فورس جستجو كرد. سلول سوختي انرژي لازم را براي حركت خودرو تأمين ميكند و اين يعني توجه به معيارهاي زيستمحيطي و حركت بر اساس انرژيهاي پايدار و پاك. در سقف خودرو مخزن مخصوصي تعبيه شده كه آب بازيافت شده در آن ذخيرهسازي شده و براي توليد انرژي وارد يك مبدل فوق مدرن برقابي ميشود. مرسدس بنز براي معرفي هر چه بهتر اين خودرو به دنيا نسخه اسباب بازي آن را نيز طراحي كرده است.
ماگنا استير ميلاكوپيك!
علاقهمندان به خودرو شايد اين رؤيا را تصور كنند كه خودروي شاسي بلندشان قابليت تبديل شدن به كلاس وانت يا خودرويي با سقف متحرك را داشته باشد؟ شركت خودروسازي كوچك و نه چندان شناخته شده مگنا استير در اتريش پاسخي براي اين خواسته ارائه كرده است: ميلاكوپيك. به جرأت ميتوان گفت اين خودرو مجموعهاي از سه خودروست: اسپرت شاسي بلند، وانت و روياي ديرين اتومبيلهايي با سقف متحرك. قلب اين ابتكار عمل هم سقف متحركش است كه در آن از صفحات شيشهاي استفاده شده و به لطف ستونهاي مخصوصي كه در شاسي خودرو جاسازي شده قابليت حركت به عقب يا جلو را دارد. همچنين اين سقف شيشهاي از مادهاي قابل انعطاف ساخته شده كه امكان در هم فرو رفتن آن را فراهم ميكند. از سوي ديگر تركيب ساختار دو در و هيبت شاسي بلند آن، اين خودرو را شبيه بي.ام.و X6 كرده است. نكته جالب توجه اين كه شركت مگنا مدعي است در طراحي ساختار اين خودرو از كفشهاي اسپرت امروزي الهام گرفته است. از اين خودرو ميتوان به عنوان انتخابي ايدهآل براي سفرهاي خارج شهر و كوهستاني ياد كرد چون به لطف سقف متحرك و تا شدن كامل صندلي عقب، فضاي كاملا مناسبي براي حمل اسباب و اثاثيه و حتي دوچرخه و موتورسيكلت كوچك فراهم ميشود. اين خودرو نظر بسياري از كارشناسان صنعت خودرو بويژه محصولات مفهومي را جلب كرده است و پيشبيني ميشود در زمره خودروهاي مفهومي جاي گيرد كه تا چند سال آينده به مرحله توليد انبوه و تجاري خواهد رسيد.