ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 آبان 1391     |     کد : 44900

دوشنبه 8 آبان 1391 - 13 ذي الحجه 1433 - 29 اكتبر 2012

رویدادهای مهم 8 آبان در گذر تاریخ ...

رویدادهای مهم 8 آبان در گذر تاریخ

درگذشت آیت الله عمیدزنجانی ، استاد حوزه و رئیس سابق دانشگاه تهران (1390ش)
اشاره:
آیت الله عباسعلی عمید زنجانی 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، بدنیا آمد. عضویت در گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی و تدریس حوزه و دانشگاه و دو دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از جمله سوابق مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی است. وی که از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‏برد در بامداد 8 آبان دار فانی را وداع گفت.

انتشار و به جريان انداختن سكه ‏هاي جديد در انقلاب اسلامي (1358 ش)
اشاره:
با سرنگوني نظام شاهنشاهي و به دنبال آن، انجام تغييرات وسيع در ساختارهاي دولتي و نيز تلاش در محو جميع آثار باقي مانده از رژيم منحط ستمشاهي، مسأله تغيير شكل ظاهري سكه ‏هاي رايج نيز عملي گرديد و در اين روز، سكه‏هاي جديد يك، دو، پنج و بيست ريالي كه از سوي بانك مركزي ايران ضرب گرديده بود در جريان پول كشور قرار گرفتند. بر روي اين سكه‏ ها مبلغ سكه به عدد و سال ضرب آن و در طرف ديگر سكه ‏ها، دوازده عدد گل لاله در اطراف، و در قسمت بالاي آن كلمه جمهوري اسلامي ايران و در قسمت پائين، مبلغ سكه به حروف حك شده بود.

رویدادهای مهم 13 ذي الحجه در گذر تاریخ

انعقاد دومين پيمان اهل يثرب معروف به به عَقَبه ‏ي دوم با پيامبر در مكه
(13 بعثت)
اشاره:
پيمان عقبه‏ي دوم، ميان پيامبر وعده‏اي از اهل يثرب كه به حج آمده بودند منعقد شد و يثربيان از پيامبر اسلام(ص) درخواست كردند كه آن حضرت به مدينه مهاجرت كند. در اين پيمان، آنها مسؤوليت دفاع از پيامبر را بر عهده گرفتند. اين پيمانِ مهم و سرنوشت ساز چندي پس از پيمان عقبه‏ي اول منعقد شد. مسلمان شدن شماري از مردم يثرب موجب شد تا آيين حيات بخش اسلام در بين بسياري از اهالي اين شهر رواج يابد. در اين حال مردم يثرب پس از ديدار با پيامبر(ص) از او خواستند تا به شهر آن‏ها برود واين مقدمه‏ي هجرت بزرگ پيامبر(ص) به مدينه بود.

آغاز سلطنت «آلب ارسلان سلجوقي» پس از طغرل سلجوقي(455 ق)
اشاره:
آلپ ارسلان(ترکی: آلپ = شجاع، ارسلان= شیر) پسر چغری بیگ داوود دومین شاه از سلسله سلجوقی در ایران است. سلجوقیان نسب به سلجوق نامی می‌برند که یکی از خوانین ترکان در ماوراءالنهر و بخارا بوده است. او بعد از اسلام آوردن نام خود را به محمد تغییر داد و به‌خاطر شجاعت‌هایی که نشان داد لقب «آلپ ارسلان» گرفت که در ترکی به معنای «شیر شجاع» است. او پس از پدرش داود حاکم خراسان شد و پس از عمویش طغرل به سلطنت رسید. در زمان تسلط او بر ایران ترکان وسعت قلمرو خود را به حد ایران دوره ساسانی رساندند و بغداد را نیز که مرکز خلافت عباسی بود در اختیار گرفتند. آلپ ارسلان داماد طغرل بود و پس از وی حکومت را به دست گرفت و به بسیاری نقاط لشکر کشید که یکی از آنها قلمرو دولت بیزانس در آسیای صغیر بود که در نهایت در جنگ ملازگرد بر آنها ظفر یافت و این حادثه آسیای صغیر را به قلمرو ترکان تبدیل نمود و زبان و رسوم اهالی آنرا دگرگون ساخت. سلجوقیان بعدها تا حملات صلیبیون نیز در ترکیه دوام آوردند ولی در نهایت مقهور ترکان عثمانی شدند. بیشتر عمر الب ارسلان در جنگ با عیسویان سپری شد. او به قصد گسترش اسلام به ارمنستان حمله کرد و بر آن سرزمین غالب شد. اما بعد از غلبه بر آن سرزمین در سال ۴۶۴ با حمله رومانوس دیوجانوس، امپراتور بیزانس مواجه شد. این جنگ با شکست بیزانسی‌ها و دستگیر شدن رومانوس دیوجانوس به پایان رسید. وی حتی به گرجستان لشکر فرستاده آنجا را مسخر ساخت. آلپ ارصلان در جنگ ملازگرد آلپ ارسلان سرانجام به دست فردی به نام یوسف الخوارزمی که در جنگ آلب ارسلان با حاکم تاوغاچ دستگیر و زندانی شده بود به سختی مجروح شد و بعد از چهار روز جان سپرد .
رحلت عالم مجاهد و مجتهد مبارز آيت اللَّه «ميرزا محمدتقي حائري شيرازي» (1338 ق)
اشاره:
ميرزا محمدتقي گلشن حائري شيرازي از بزرگان علماي اماميه و از شاگردان مُبَرِّز و تربيت يافته‏ي ميرزاي شيرازي اول است. ايشان يكي از مشهورترين چهره‏هاي شناخته شده در علم و تقوي و غيرت و شهامت ديني و پرچمدار و رهبر انقلاب مسلمانان عليه اشغالگران انگليس بود. ميرزا، به خوبي احساس مي‏كرد كه هدف دولت انگليس از درخواست پذيرش نماينده‏ي دولت بريتانيا به عنوان رئيس حكومت عراق تسلط بر كشورهاي اسلامي است. از اين رو، فتوايى مشهور به نام فتواي دفاعيه كه مجوّزي رسمي براي نهضت مسلحانه‏ي مردم عراق بود صادر كرد. در اين فتوا، مطالبه‏ي حقوق، بر عراقيان واجب اعلام شده و در صورت عدم پذيرش انگلستان، جواز استفاده از قوه‏ي دفاعي عنوان شده بود. صدور فتواي ميرزا لرزه بر اركان حكومت استعمار پير افكند و دولت انگليس را به عقب‏نشيني از مواضع خود وادار نمود. او رهبر اصلي انقلاب 1920 م مردم مسلمان عراق عليه استعمار بود كه سرانجام توسط دست‏نشاندگان آنها مسموم گرديد و در هشتاد سالگي به لقاءاللَّه پيوست.
وفات آيت ‏اللَّه شيخ عبدالكريم گزي (1339 ق)
اشاره:
شيخ عبدالكريم گزي معروف به آخوند گزي در سال 1260 قمري در روستاي «گز» از توابع اصفهان به دنيا آمد. مقدمات علوم را در اصفهان فرا گرفت و در 38 سالگي به مقام اجتهاد نايل آمد. اهتمامش در رفع مشكلات مردم و حل اختلافات و رفع مخاصمات و قضاوت‏هاي عادلانه، چنان بود كه معروف به اداره‏ي عدليه‏ي سيار گرديد. با آن كه در ده سال آخر عمر، كليه‏ي امور قضايى اصفهان و توابع به دست او سپرده شده بود، هيچ گاه از مسير ساده‏زيستي و قناعت دور نگرديد و صفت مرد علم و تقوا را به حقيقت برازنده‏ي خويش ساخت. تذكرَةُالقبور در شرح حال علما و شعراي اصفهان و ديوان اشعار از جمله آثار آخوند گزي است. اين عالم رباني سرانجام در 79 سالگي وفات يافت و در تخت‏فولاد اصفهان به خاك سپرده شد.
رحلت رجالي نامدار و محدّث شهير شيعه آيت اللَّه «آقا بزرگ تهراني» (1389 ق)
اشاره:
شخ محمدحسن رازي مشهور به شيخ آقابزرگ در 11 ربيع‏الاول 1293 ق در تهران متولد شد. او فقيه، محقق، مُدقّق اصولي، رجالي، جامع علوم متنوعه و از شاگردان آخوند ملاكاظم خراساني، شريعت اصفهاني، سيدكاظم يزدي و ميرزا محمدتقي شيرازي بود. آقابزرگ با پشتكار خارق‏العاده و ايثار و عزم راسخ، هر چه كتاب و كتابخانه راغ داشت ملاحظه كرد و در حدامكان، نوشته‏هاي شيعه را جمع‏آوري نمود و به تهيه‏ي دايرةالمعارف كتاب‏شناسي شيعه يعني «الذَّريعَةُ اِلي تَصانيفِ الشّيعه» در 26 جلد پرداخت. علاوه بر اين كتب طَبَقاتُ اَعلامُ الشّيعه، مَعنيُ المَقال، هديةُالرّازي و الرَّشاد و... نيز از آثار ماندگار اين عالم بزرگ مي‏باشند. او از ملاكاظم خراساني، شريعت اصفهاني، ميرزا حسين نوري، شيخ طه نجف، سيدحسن صدر و ديگر بزرگان روايت كرده و زياده بر سي تن از علما از وي اجازه روايت داشتند. در محضر درس آقابزرگ تهراني علماي فاضل فراواني زانوي ادب زدند كه حضرات آيات سيدعبدالعزيز طباطبايي يزدي، سيدمرتضي نجومي، شهيد سيدمحمد علي قاضي طباطبايي، سيدمحمدصادق بحرالعلوم و... از آن جمله‏اند. آقابزرگ تهراني در نجف اشرف درگذشت و طبق وصيت او، در كتابخانه‏اش به خاك سپرده شد.
 
رویدادهای مهم 29 اكتبر در گذر تاریخ

* مرگ «ژان دالامْبِر» نابغه رياضي فرانسوي (1783م)
* ورود امپراتوري عثماني به جنگ جهاني اول پس از حمله به ناوگان روسيه (1914م)
* مرگ «ارنسْتْ ماخ» فيزيك‏دان و فيلسوف اتريشي (1916م) * جاي‏گزيني «آنكارا» به عنوان پايتخت تركيه به جاي «استانبول» (1923م)
* آغاز نخست وزيري «بنيتو موسوليني» ديكتاتور فاشيست ايتاليا (1922م) * روز ملي و اعلام جمهوري تركيه با روي كار آمدن «آتاتورك» در اين كشور (1923م) * مرگ «استِفان جورج» شاعر معروف آلماني (1933م) * درگذشت «لئون شارل آلبرت كالْمِتْ» كاشف واكسن (ب.ث.ژ) (1933م)
* حمله رژيم صهيونيستي به شبه جزيره سينا و آغاز جنگ دوم اعراب و اسرائيل (1956م) * قتل عام اهالي روستاي «كَفَر قاسم» توسط صهيونيست‌‏هاي تروريست (1956م)


نوشته شده در   يکشنبه 7 آبان 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode