ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1391     |     کد : 42912

چهار شنبه 29 شهريور 1391 - 2 ذي القعده 1433 - 19 سپتامبر 2012

رویدادهای مهم 29 شهريور در گذر تاریخ ...

رویدادهای مهم 29 شهريور در گذر تاریخ

درگذشت بنیان ‏گذار كتاب‏شناسی ایران (1359ش)
اشاره:
خان‏بابا مشار از پايه‏گذاران كتاب‏شناسي كتاب‌هاي چاپي فارسي به‏شمار مي‏رود. وي پس از اتمام تحصيلات مقدماتي و متوسطه خود به خدمت وزارت دارايي درآمد. مُشار ۲۱ سال در وزارت دارايي كار كرد و سرانجام به ميل خود بازنشسته شد و به كشاورزي و تحقيق پرداخت. برجسته‏ترين اثر او كتابي است كه به فهرست مؤلفان كتاب‏هاي چاپي عربي و فارسي اختصاص دارد. • از ميان خدمات مشار به‌نظر مي‌رسد که فهرست كتاب‏هاي چاپي فارسي بيش‏تر مورد مراجعه و محمل شهرت مشار است، اما تأليف اصلي او، مؤلفين كتب چاپي فارسي و عربي است كه يك زندگينامه - كتاب‏شناسي به سبك معجم المطبوعات العربيه و المعربه (۱۳۳۹ق / ۱۲۹۹ش)، تأليف يوسف اليان سركيس است. مشار براي گردآوري مواد اثر خود ۱۵ سال در ايران و عراق سفر كرد و از موجودي كتابخانه‌ها و كتاب‏فروشي‌هاي بسياري در شهرهايي هم‏چون تهران، قم، اصفهان، مشهد، تبريز، نجف، و كربلا صورت‌برداري كرد. اثر ديگر مشار، يعني فهرست كتاب‌هاي چاپي فارسي، حاصل ابراز علاقه انجمن ايراني فلسفه و علوم انساني به سرپرستي سيدحسن تقي‌زاده نسبت به تهيه كتاب‏شناسي جامع انتشارات فارسي در رشته‌هاي مورد علاقه انجمن بود. مشار حاصل كار خود را به رايگان در اختيار انجمن ايراني فلسفه و علوم انساني گذارد.
مشار پس از آن‏كه ناشري نيافت، اثر گران‏قدر خود، مؤلفين كتب چاپي فارسي و عربي را به هزينه شخصي در ۶ جلد منتشر كرد.
در اين اثر، به پيروي از سبك معجم المطبوعات العربيه، افراد به‏ترتيب نام كوچك و سپس نام پدرشان معرفي شده‌اند و نام خانوادگي در آن نقشي ندارد. البته اين سنت رايج عربي براي فارسي‌زبانان معاصر نامأنوس است و اشكالي است كه لازم است برطرف شود.
خان‏بابا مشار در سال ۱۳۵۹ هجري شمسي درگذشت. اهميت كار وي براي كتاب‏شناسي ايران از آن‌رو است كه وي پايه كتاب‏شناسي كتاب‌هاي چاپي فارسي را نهاد، كاري كه پيش از او كسي به آن اقدام نكرده بود. كتاب او، جامع‌ترين كتاب‏شناسي كتاب‌هاي چاپي فارسي تا زمان انتشار آن‏هاست.

شهادت شهيد محمدعلی گنجی ‏زاده (1361ش)
اشاره:
سال ۱۳۴۱ش بود که شهيد محمدعلي گنجي‏زاده در اردستان از شهرستان‏هاي استان اصفهان چشم به جهان هستي گشود. محمدعلي شور و شوق عجيبي براي آموختن علوم ديني داشت، به‏همين علت از کودکي به مسجد رفت. تحصيلاتش را با معدل ۱۹ و ۲۶ صدم در رشته رياضي فيزيک تا اخذ مدرک ديپلم در اصفهان ادامه داد و با رتبه ۱۰۶ در رشته برق و ‌الکترونيک پذيرفته شد. گنجي‏زاده با آغاز انقلاب فرهنگي در دانشگاه‌ها به استان کردستان عزيمت کرد و طي مدت ۶ ماه در نهاد جهاد سازندگي به فعاليت پرداخت. جنگ تحميلي برگ زرين ديگري از زندگي او بود، هجوم تجاوزکارانه رژيم بعثي عراق، محمدعلي را در لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به جبهه‏هاي حق عليه باطل رهنمون ساخت. محمدعلي پس از پايان دوره آموزشي تحت عنوان مربي تخريب به فعاليت مشغول شد. گنجي‏زاده پس از شهادت سردار ناصر کاظمي، مسئوليت فرماندهي تيپ شهداء را بر عهده گرفت، شهيد محمدعلي گنجي‏زاده سرانجام در تاريخ بيست و نهم شهريورماه سال ۱۳۶۱ هجري شمسي در هنگام پاک‏سازي جاده پيرانشهر - سردشت در سن ۲۰ سالگي به جمع شاهدان روز محشر ملحق گشت.

شهادت شهيد علی اصلی ‏پور فرقانی (1360ش)
اشاره:
شهيد علي اصلي‏پور فرقاني در سال ۱۳۴۳ش چشم به جهان هستي گشود. علي در كودكي به‏دنبال درگذشت پدر و مادرش، از دامن پرمهر مادر و سايه آرامش‌بخش پدر محروم شد و سرپرستي او را خواهرش به عهده گرفت. وي تحصيلات خود را پس از گذراندن دوره ابتدايي و راهنمايي، در هنرستان صنعتي سيدجمال‌الدين اسدآبادي در رشته برق ادامه داد. علي با تعهد به مكتب رهايي‌بخش اسلام در جريان پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي و پس از آن فعالانه در انجمن اسلامي هنرستان به خدمت مشغول شد و به بسيج مدرسه طلاچيان پيوست و در رشد و گسترش آن نقشي مؤثر ايفا نمود. با شور و اشتياق، آموزش‌هاي نظامي را فرا گرفت و با شروع جنگ‌ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران، به‏طور شبانه‌روزي در بسيج به فعاليت و حراست از انقلاب پرداخت. علي به‏واسطه علاقه و استعداد فراواني كه داشت، در مدت كوتاهي توانست چند قطعه بمب و نارنجك الكترونيكي و دستي بسازد و در اختيار بسيج قرار دهد تا در جبهه‌هاي جنگ مورد استفاده قرار گيرند. او آن‏قدر فعال و باشهامت بود كه روزها در محل مأموريتش تا ۱۵ ساعت مداوم به پاسداري مي‌پرداخت و در حراست از اسلام از جان مايه مي‌گذاشت. علي از دشمنان انقلاب بيزار بود. بارها توسط ايادي آمريكا مورد ضرب و جرح قرار گرفته و چندي در بيمارستان بستري شد. علي اصلي‏پور فرقاني در روز بيست و نهم شهريورماه سال ۱۳۶۰ هجري شمسي درحالي‏كه با چند تن از يارانش به حفاظت از نمايشگاه جنگ در خيابان استاد مطهري مشغول بود، مورد يورش ناجوانمردانه سه تن از تروريست‌هاي منافق قرار گرفته و زخمي شد؛ با اين حال به تعقيب منافقين پرداخته و يكي از آنان را با تير زد. اما ماشين ديگر منافقين از پشت سر، علي را به رگبار بست و يك تير به قلبش اصابت نمود و شهيد علي اصلي‏پور فرقاني در سن ۱۷ سالگي به صف عاشورائيان پيوست.

ترور «برهان الدین ربانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان(1390ش)
اشاره:
برهان‌الدین ربانی (۲۹ شهریور/سنبله ۱۳۱۹ در فیض‌آباد - ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ در کابل) رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور از ولایت بدخشان بود. وی در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد. ربانی در زمان مرگ رئیس شورای عالی صلح در افغانستان و مذاکره کننده ارشد دولت با گروه طالبان بود. وی از سال ۱۳۸۹ ه.ش. تا پایان زندگی‌اش، ریاست شورای عالی صلح افغانستان که با حکم حامد کرزی تشکیل شده بود را بر عهده داشت . این شورا وظیفه مذاکره با گروه طالبان با هدف دستیابی به صلح پایدار و یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان را بر عهده داشت. برهان‌الدین ربانی در بیست و نهم شهریور ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد. در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفت و گو بودند که یکی از نمایندگان طالبان، مواد منفجره‏ای که در دستارش (عمامه‏ای که بر روی سر می‏بندند) پنهان کرده بود را منفجر می‏کند.

سقوط هواپيماي حامل كمك به مناطق زلزله‏ زده طبس در شيراز (1357 ش)
اشاره:
پس از وقوع زلزله طبس كمك‏هاي مردمي و دولتي به اين منطقه سرازير شد. اما در بيست و نهم شهريور 1357ش، يك فروند هواپيماي سي 130 نيروي هوايي كه به منظور حمل وسايل و خواربار مورد نياز مردمِ زلزله زده طَبَس از پايگاه شيراز عازم تهران بود، در حدود ساعت هشت صبح، در فرودگاهِ دوشان تپه سقوط كرد و نه نفر ارتشي در آن كشته شدند.

رحلت فقيه معظم و جامع معقول و منقول، آيت الله «سيد محمد علي موحد ابطحي» (1381 ش)
اشاره:
آيت الله حاج سيد محمد علي موحد ابطحي در سال 1309 ش (1349 ق) در اصفهان، در بيت علم و فضيلت زاده شد. وي در هشت سالگي به تحصيل علوم ديني روي آورد و پس از فراگيري علوم مقدماتي، در پانزده سالگي به حوزه علميه قم مهاجرت كرد. آيت الله موحد ابطحي در قم در درس‏هاي خارج آيات عظام: سيد حسين بروجردي، سيد محمد حجت كوه كمره‏اي، سيد محمد محقق داماد، سيد احمد خوانساري، سيد محمدرضا گلپايگاني و علامه طباطبايي شركت جست و در علوم عقلي و نقلي به مدارج بالايي دست يافت. آن فقيه بزرگوار سپس در سال 1333 ش به نجف اشرف كوچيد و در محضر حضرات آيات: سيد محسن حكيم، سيد محمود شاهرودي، سيد ابوالقاسم خويي و سيد عبدالهادي شيرازي به شاگردي پرداخت تا اين كه به درجه والاي اجتهاد دست يافت. وي در سال 1353ش پس از بيست سال تحصيل و تدريس در نجف، به قم بازگشت و بساط تحقيق، تأليف و تدريس را در حوزه عمليه قم گسترانيد. آيت الله ابطحي از وقت خويش، به بهترين نحو استفاده مي‏كرد و در هر فرصت به خواندن و نوشتن مي‏پرداخت. از او بيش از يكصد و ده عنوان كتاب در علوم تفسير و فقه، اصول و رجال، حديث، تاريخ، كلام و فلسفه و ساير مسائل اسلامي بر جاي مانده است كه تهذيب المقال في شرح الرّجال در 5 جلد، اصول الفقه در 4 جلد، اخبار الرُّواة در 10 جلد، المعراج در 2 جلد و حياةُ الرَّسول از آن جمله‏اند. سرانجام شمع وجود آن فقيه بزرگ و پركار پس از 72 سال زندگي، در قم به خاموشي گراييد و در بيست و نهم شهريور 1381 ش برابر با شب سيزدهم رجب 1433 ق بدرود حيات گفت و در همان شهر به خاك سپرده شد.

رویدادهای مهم 2 ذي القعده در گذر تاریخ

وفات «ابن خزيمه» محدث و فقيه (311 ق)
اشاره:
ابوبكر محمد بن اسحاق بن خزيمه معروف به ابن خزيمه، در سال 223 ق متولد شد و از دوران جواني براي كسب علوم مختلف ديني به سرزمين‏هاي ديگر سفر كرد. ابن‏خزيمه سپس به تاليف كتب متعدد همت گماشت وآثار زيادي از خود بر جاي گذارد. مهم‏ترين اثر چاپي او كتاب التوحيد و اثبات صفات الرّب نام دارد كه در زمينه‏ي بحث‏هاي اعتقادي اسلام نگاشته شده است. ابن خزيمه در اين كتاب مفصلاً عقايد خود را در باب يگانگي خداوند بر مبناي آيات قرآن مجيد و روايات نقل شده از اهل بيت پيامبر گرامي اسلام بيان كرده و سپس صفات خداوند را شرح داده است. ابن خزيمه به هنگام مرگ، 88 سال داشت.

درگذشت «ميرخواندخاوند شاه» نويسنده و محقق (903 ق)
اشاره:
محمد بن برهان الدين خاوندشاه بلخي معروف به ميرخواند در سال 837 ق در بلخ به دنيا آمد. درجواني به هرات رفت و در دستگاه وزير اميرعليشير نوايى وارد شد واز كمك‏هاي وي برخوردار گرديد. ميرخواند از طرف «سلطان حسين بايقرا» به رياست خانقاه منصوب گرديد و به نوشتن تاريخ جامعي مأمور شد. نام اين كتاب روضةالصفا مي‏باشد كه از آفرينش عالم تا جلوس سلطان حسين به تخت سلطنت را در بر گرفته است. ميرخواند پس از يك بيماري طولاني، در سال 903 ق در 67 سالگي در خانقاه هرات درگذشت.

* افتتاح دومين دوره‏ ي اجلاسيه ‏ي مجلس شوراي ملي ايران توسط احمد شاه قاجار(1327 ق)

رویدادهای مهم 19 سپتامبر در گذر تاریخ

*كشف دو قطب مثبت و منفي جريان برق در فرانسه (1733م)
* ساخت «نفت مصنوعي» از طريق تقطير زغال سنگ (1907م)
* درگذشت «ريچارد لاجي بيرْدْ» مخترع اسكاتلندی تلويزيون (1956م)
* تشكيل اولين دولت آزاد الجزاير توسط سران انقلاب اين كشور (1958م)
* قتل «نورمحمد تَرَكي» طي كودتاي خونين «حفيظ الله امين» در افغانستان (1979م)
* تثبيت حضور نظامي آمريكا در خليج فارس با امضای قرارداد ده‏ ساله با كويت (1991م)


نوشته شده در   سه شنبه 28 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode