در باره خودروي مفهومي سايدريوم
همه چيز بايد شخصي باشد
جام جم آنلاين: زماني كه دانشجويان دانشگاه استادوآل پااولیست طرحهاي مربوط به خودروي مفهومي خود يعني «سايدريوم» را براي شركت اپل اماده ميكردند هيچ گاه تصور نميكردند تا آنجا مورد توجه مديران ارشد اين شركت خودروساز قرار گيرد كه حتي در دوران بحران شديد اقتصادي نيز به سرمايهگذاري روي آن فكر كنند.
اين خودرو كه البته به نظر نميرسد تا يك دهه آينده خبري از توليد اوليه آن نيز باشد در رده خودروهاي مفهومي لوكس با انعطافپذيري خيرهكننده سيستمهاي داخلي قرار ميگيرد.
در كنار ظاهر اغواكننده و انحناهاي چشمنواز بدنه، فضاي داخلي اين خودرو مجموعهاي خيرهكننده از فناوريهايي است كه انگار قرار است به واسطه آنها راننده و سرنشين پس از سوار شدن بر آن تمايلي براي خروج از آن نداشته باشند! مبناي اصلي در طراحي فضاي داخلي اين خودرو توجه به شخصيسازي بخشهاي مختلف است.
در حقيقت همه چيز از جمله صندليها به گونهاي طراحي شدهاند كه هر سرنشين با توجه به ميل و علاقه خود، تغييراتي در وضعيت آنها ايجاد كند. صندليهاي اين خودرو از پنج بخش ساخته شده كه با تغييراتي ساده، كل ساختار آنها تغيير ميكند به طوري كه صندلي از حالت يك سطح صاف تا وضعيت معمولي صندلي به وضعيتهاي مختلف در ميآيد.
نكته جالب لايه تشكيلدهنده سطح خارجي صندلي است كه به جهت برخورداري از انعطاف لازم، منطبق با وضعيتهاي مختلف صندلي ميشود. صندليها قابليت چرخش داشته به طوري كه سرنشينان ميتوانند رودرروي يكديگر نيز بنشينند و اتاق كنفرانس مجهز به فناوريهاي برتر ارتباطاتي تشكيل دهند.
كنسول مركزي «Siderium» قابليت تبديل به ميز كوچك را داشته و حتي ميتوان از آن به عنوان يخچال و محل نگهداري نوشيدنيها استفاده كرد. نكته خيرهكننده اين خودرو مربوط به درهاي آن ميشود.
درها از شيشههاي هوشمند ساخته شدهاند و سرنشينان ميتوانند رنگ آنها را به سليقه خود تعيين كنند. در طراحي تمام چراغها و سيستمهاي نورپردازي بخصوص نورپردازي بخش خارجي از فناوري OLED ارگانيكي كه مصرف انرژي بسيار كمي دارند استفاده شده است.
اما مكانيسم تامين انرژي مورد نياز خودرو چگونه است؟ طراحان برزيلي فكر جالبي كردهاند به طوري كه انرژي مورد نياز به وسيله ريزسلولهاي خورشيدي تامين ميشود كه با رنگ خودرو تركيب شده و به مجموعه باتري و چهار موتور برقي كه در زير خودرو و روي چهار چرخ نصب شدهاند منتقل ميشود.