ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 15 شهريور 1391     |     کد : 42318

رونمايي از ‌12 فيلم ديده نشده دوران قاجار

12 حلقه فيلم ديده نشده دوران قاجار پس از 13 سال كه براي مرمت به فرانسه فرستاده شده بود، بزودي رونمايي مي‌شود.

سينماي مظفري با رويكرد به پخش آثار تاريخي در كاخ گلستان راه‌اندازي مي‌شود
رونمايي از ‌12 فيلم ديده نشده دوران قاجار
12 حلقه فيلم ديده نشده دوران قاجار پس از 13 سال كه براي مرمت به فرانسه فرستاده شده بود، بزودي رونمايي مي‌شود. اين فيلم‌ها به دوره مظفرالدين شاه قاجار برمي‌گردد؛ دوره‌اي كه با ورود دوربين فيلمبرداري به ايران، سينما در كشورمان تولد يافت.

اين فيلم‌ها كه نمايش آن بزودي آغاز خواهد شد جز 22 حلقه فيلمي است كه 13 سال پيش در كاخ گلستان از مجموعه بناهاي تاريخي دوران قاجار كشف شد و با رايزني يكي از ايرانشناسان با مركز ملي فيلم فرانسه جهت مرمت به اين كشور فرستاده شد، اما اين فيلم‌ها تنها فيلم‌هاي مكشوفه دوران قاجار نيستند براي آن كه بهمن 89 نيز 38 حلقه فيلم ديگر به طور اتفاقي از يكي از انبارهاي عمارت خورشيد در مجموعه كاخ گلستان كشف شد و هم‌اكنون اين فيلم‌ها در مرحله مرمت قرار دارد.

مسعود شريفي، مدير كاخ گلستان در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: فيلم‌ها هنگام كشف بسيار وضع نابساماني داشت، اما با تلاش‌هاي پروفسور شهريار عدل يكي از ايرانشناسان كشورمان كه در خارج كشور فعاليت مي‌كند و همكاري بسيار خوبي با يونسكو و مركز ملي فيلم فرانسه دارد، حلقه فيلم‌هاي مكشوفه براي مرمت در اختيار مركز ملي فيلم فرانسه قرار گرفت.

به گفته وي، اين فيلم‌ها مدتي پيش از مركز ملي فيلم فرانسه تحويل گرفته شده كه در اين مدت بايد كارهاي كارشناسي و اموالي آن انجام مي‌شد و پروفسور شهريار عدل هم به تهران مي‌آيد.

مدير كاخ گلستان در حالي از رونمايي اين فيلم‌ها تا ده روز ديگر خبر مي‌دهد كه يكي از كارشناسان رونمايي اين فيلم‌ها را به اين زودي بعيد مي‌داند. به گفته وي فيلم‌هاي يادشده ارديبهشت به ايران تحويل شده و در اين مدت اقداماتي براي تبديل اين فيلم‌ها به ديجيتال صورت گرفته است.

آنچه مسلم است فيلم‌هاي مرمت شده داراي ارزش تاريخي بسياري است. مسعود شريفي مدير كاخ گلستان درباره ارزش اين فيلم‌ها مي‌گويد: فيلم سفرهاي مظفرالدين شاه قاجار به فرنگ هم به لحاظ تاريخي و هم به لحاظ نشان دادن اسناد تاريخي سفر مظفرالدين شاه داراي اهميت است و حلقه فيلم‌هاي كشف شده جزو اولين فيلم‌هاي آغازين سينماي ايران است، ضمن اين‌ كه در ميان فيلم‌ها اولين فيلم رنگي دنيا كه به مظفرالدين شاه اهدا شده نيز موجود است.

مدير كاخ گلستان در مورد وضع فيلم‌هاي كشف شده در سال 89 اظهار كرد: فيلم‌هاي دوره قاجار در دو دوره در كاخ گلستان كشف شد. يك دوره مربوط به حدود 13 سال پيش است كه براي مرمت به مركز ملي فيلم فرانسه ارسال ‌شد و در دوره دوم كه به اواخر سال 89 برمي‌گردد هنگامي است كه ساماندهي انبارهاي تاريخي كه 50 ـ 40 سال در آنها بسته بود آغاز مي‌شد كه به طور اتفاقي از كشوي مخفي يكي از ميزها حلقه فيلم‌هاي مربوط به اين دوران كشف شد.

به گفته وي، فيلم‌هاي كشف شده دوره دوم هم‌اينك در پروسه مرمت قرار گرفته است. وي در پاسخ به اين سوال كه هزينه مرمت اين فيلم‌ها تاكنون چقدر بوده توضيح مي‌دهد: با تلاش‌هاي پروفسور شهريار عدل و رايزني‌هايي كه با سفير فرانسه و مركز ملي فيلم فرانسه داشتيم، هزينه مرمت اين فيلم‌هاي تاريخي ـ كه پرهزينه هم بود ـ رايگان انجام شد.

راه‌اندازي سينماي تاريخي گلستان

شريفي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين فيلم‌هاي تاريخي به نمايش عموم هم درخواهد آمد، مي‌گويد: ابتدا اين فيلم‌ها در يك نشست مطبوعاتي رونمايي مي‌شود، اما از آنجا كه از مركز فيلم فرانسه خواهش كرديم كه تبديل ديجيتال آنها را نيز در اختيارمان قرار دهند در نظر داريم بعد‌ها به نمايش عموم هم بگذاريم.

وي افزود: در پروسه توسعه كاخ گلستان در نظر داريم سينماي تاريخي كاخ گلستان ـ سينماي مظفري ـ را با همكاري وزارت ارشاد تا سال آينده با اتمام كارهاي بازسازي راه‌اندازي كنيم كه اين سينماي تاريخي تبديل به پاتوق سينماگران شود و در آن فيلم‌هاي تاريخي به نمايش درآيد.

سيما رادمنش / گروه فرهنگ و هنر


نوشته شده در   چهارشنبه 15 شهريور 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode