ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1391     |     کد : 41517

چهار شنبه 1 شهريور 1391 - 4 شوال 1433 - 22 آگوست 2012

رویدادهای مهم 1 شهريور در گذرتاريخ ...

رویدادهای مهم 1 شهريور در گذرتاريخ

شهادت شهيد سيّد مجيد شوشتری (1364ش)
اشاره:
در سالروز ولادت اميرالمؤمنين (ع) در سال ۱۳۴۵ش در ميان خانواده‌اي متدين از روستاي قاسم‌آباد از توابع استان خراسان، کودکي از تبار خاندان پاک زهراي اطهر (س) قدم بر خاک نهاد: شهيد سيّدمجيد شوشتري. مادر که مدت‏ها در انتظار فرزندي بود، عهد کرد او را سال‏ها بعد به پيشگاه احديت تقديم نمايد... سيّدمجيد، دوران پر از شور و نشاط کودکي را در جمع صميمي خانواده سپري نمود و در هفتمين پائيز زندگي، قدم به راه کسب علم و دانش نهاد. وي در حين تحصيل و با وجود سن کمي که داشت در مبارزات انقلابي و در تظاهرات‌ها شرکت مي‏کرد. هنوز نوجواني بيش نبود که علي‌رغم اصرار معلمان، سنگر علم را رها ساخت و به سوي سنگر جهاد و شهادت شتافت و با عزمي راسخ و اراده‏اي پولادين راهي جبهه‌هاي نور عليه ظلمت شد. سيّدمجيد به مدت ۵ سال در مناطق عملياتي و مرزي کشور در مقابل متجاوزان بعثي ايستادگي نمود و گلبوسه‌هاي زخم را بر تن خريد تا سرانجام در دره حسين‏آباد - بين سردشت و بانه - ‌در اثر اصابت تير دشمن به ناحيه قلب در سن ۱۹ سالگي با عشق به خدا جاودانه شد و بر دو بال فرشتگان، معصومانه به ديار خلوص و صفا پر کشيد. آري! يکم شهريورماه سال ۱۳۶۴ هجري شمسي عاشوراي شهادت سيّدمجيد شوشتري است.

شهادت شهيد سيّدصادق شفيعی (1365ش)
اشاره:
روز دوازدهم دي‏ماه سال ۱۳۳۹ش بود، محله نوچه در شهرستان رودبار در استان گيلان را به شادي سالروز ولادت اميرمؤمنان حضرت علي (ع) تزئين نموده بودند که در همين روز، نوزادي پاک از تبار فرزندان زهراي اطهر (س) پا به عرصه گيتي نهاد: شهيد سيّدصادق شفيعي. سيّدصادق، دوران کودکي و نوجواني را در زادگاهش سپري کرد و با اوج‌گيري مبارزات انقلاب اسلامي در صف سربازان روح‌الله (ره) قرار گرفت و فعاليت‌هاي سياسي خود را در شهر تهران گسترش داد. وي پس از پيروزي شکوهمند انقلاب اسلامي، به رودبار بازگشت و به ياري دوستانش جهاد سازندگي اين شهرستان را بنيان نهاد. با آغاز جنگ تحميلي، سيّدصادق به جبهه‌هاي حق عليه باطل شتافت. پس از چندي بر اثر انفجار مين، مدت ۹ ماه در بيمارستان شيراز بستري شد و براي مدتي طولاني از حضور در ميدان‏هاي نبرد محروم گرديد. شفيعي در اين مدت به جذب و هدايت جوانان و رسيّدگي به امور خانواده‌هاي شهدا و رزمندگان پرداخت. شهيد بزرگوار در سال ۱۳۶۰ش به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و مسئوليت‏هاي بي‌شماري هم‏چون مسئوليت واحد ۱۰۶، مسئوليت محور ادوات، معاونت گردان ادوات و فرماندهي تيپ الحديد لشگر ۲۵ کربلا را بر عهده گرفت. سيّد در تمام عمليات‏هاي لشگر ۲۵ کربلا شرکت مي‏نمود تا اين‏که سرانجام فرمانده پاک و دلاور استان گيلان، سيّدصادق شفيعي در تاريخ يکم شهريورماه سال ۱۳۶۵ هجري شمسي در سن بيست و شش سالگي و در روز غدير خم از جزيره مينو به آسمان پر کشيد.

شهادت شهيد لطف ‌الله نامداری (1367ش)
اشاره:
شهيد لطف‌الله نامداري در دوم شهريورماه سال ۱۳۳۶ش در خانواده‌اي مذهبي در اشتهارد از توابع تهران قدم به عرصه دنياي فاني نهاد. لطف‌الله بعد از گذراندن تحصيلات دوره‏هاي ابتدائي و راهنمائي خود به‏واسطه مشکلات مالي خانواده‏اش نتوانست ادامه تحصيل بدهد و سرانجام مجبور به ترک تحصيل شد. نامداري طي جريان به پيروزي رسيّدن انقلاب شکوهمند اسلامي، به سهم خود نقش مهمي ايفا کرد و در سال ۱۳۵۸ش به‏عنوان خدمت‏گزار جذب آموزش و پرورش شد. لطف‌الله پس از آغاز جنگ تحميلي عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، چند مرتبه به جبهه‌هاي حق عليه باطل شتافت تا اين‏که سرانجام در تاريخ يکم شهريورماه سال ۱۳۶۷ هجري شمسي در سن ۳۱ سالگي به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

رحلت فقيه جليل آيت ‏الله «علی شاهرودی» (1311ش)
اشاره:
آيت ‏الله شيخ علی شاهرودی در حدود سال 1250ش (1288ق) در شاهرود به دنيا آمد. وي در ابتدا براي فراگيري علوم اسلامي راهي تهران شد و در آنجا به مدت پنج سال به كسب علم مشغول بود. آيت‏الله شاهرودي سپس براي ادامه تحصيلات خود عازم نجف اشرف گرديد و در حلقه درس آخوند ملامحمد كاظم خراساني جاي گرفت. ايشان در طي ساليان حضور در محفل درس آخوند خراساني، در زمره شاگردان برجسته آن بزرگوار به شمار مي‏آمد و در اين سال‏ها به مدارج والاي علمي دست يافت. با رحلت آخوند، آيت‏الله شاهرودي عازم كربلاي معلي گرديد و يكسره به درس و بحث پرداخت و در مدت اقامت پانزده ساله‏اش در آن شهر، شاگردان فراواني تربيت نمود. ايشان همچنين بر عروةالوثقي حاشيه‏اي نگاشت و رساله عمليه فارسي خود را به رشته تحرير درآورد. اين عالم جليل و فقيه زاهد در اواخر عمر بر اثر بيماري و براي معالجه راهي كاظمين گرديد تا اينكه در اول شهريور 1311ش برابر با بيستم ربيع‏الثاني 1351ق در شصت و يك سالگي بدرود حيات گفت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

شهادت مبارز انقلابي «سيّد اسدالله لاجوردی» توسط منافقين (1377 ش)
اشاره:
سيّداسدالله لاجوردي در سال 1314 ش در تهران به دنيا آمد. وي در نوجواني دروس دبيرستان را نيمه كاره رها كرد و همراه پدر به كار و فعاليت پرداخت. بعدها به دروس حوزوي روي آورد و تا حد كفايه پيش رفت. با آغاز نهضت اسلامي مردم به رهبري امام خميني، شهيد لاجوردي نيز به اين جريان پيوست و در تاسيس و ايجاد جمعيت‏هاي مؤتلفه اسلامي در سال 1341ش نقش مهمي ايفا كرد. وي به همراه شهيدان بهشتي و مطهري تصميم به ائتلاف بر ضد رژيم گرفت و فعاليت زيادي در اين زمينه از خود نشان داد. اين مبارز انقلابي، اولين بار پس از اعدام انقلابي حسنعلي منصور، نخست‏وزير پهلوي، بازداشت شد و مبارزه عليه رژيم پهلوي و زندان‏هاي پياپي او تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت. شهيد سيّداسدالله لاجوردي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، از طرف شهيد دكتر بهشتي به دادستاني انقلاب اسلامي منصوب گرديد و پس از آن رياست سازمان زندان‏هاي كشور را عهده‏دار شد. منافقين بارها كمر به قتل او بستند تا اينكه در اول شهريور 1377، در سن 63 سالگي در محل كار خود در بازار تهران، به دست منافقي مزدور به شهادت رسيّد. پيكر آن مبارز نستوه و فداكار، پس از تشئيعي باشكوه، در گلزار شهداي بهشت زهرا و در كنار شهيدان هفتم تير به خاك سپرده شد.

روز بزرگداشت «حسين بن عبدالله»
معروف به «ابوعلي سينا» و روز پزشك
اشاره:
ابوعلي حسين بن عبدالله بن حسين بن علي بن سينا ملقَّب به حجة الحق، معروف به شيخ الرئيس، از حكماي بزرگ و علماي نامدار جهان و پزشكان اسلام است. وي در سوم ماه صفر سال 370 ق در بلخ به دنيا آمد و از خردسالي به فراگيري علوم زمان پرداخت تا اين‏كه در جواني، علامه دهر گرديد. او چنان در علم پيش‏رفت كه استادان خود را استاد شد و عمرش به بيست نرسيّده بود كه به مطالعه علوم فلسفي همت گماشت. هرگاه مسأله‏اي از مسائل بر او مشكل مي‏شد، با وضو به مسجد شهر مي‏رفت و حلّ آن مسأله را از خداوند مي‏خواست. ابوعلي سينا به سبب معالجه بيماري امير نوح بن منصور ساماني، مقرب پادشاه گرديد. شيخ از اين فرصت استفاده كرد و به كتابخانه دربار راه يافت. در مدت عمر ابوعلي‏سينا، وقايع متعددي بر او گذشت كه از وزارت تا زندان را در بر داشت. شيخ به زبان‏هاي فارسي و عربي، تاليفات فراوان دارد كه اشارات، شفا، حكمت عرشيه، قضا و قَدَر و لغةالعَرَب و... از آن جمله‏اند. سرانجام اين دانشمند شهير و فيلسوف كبير در 58 سالگي در همدان درگذشت و در همان شهر مدفون گرديد. به پاسداشتِ اين پزشك نامدار مسلمان، روز اول شهريور در جمهوري اسلامي ايران، روز پزشك نامگذاري شده است.

رویدادهای مهم 4 شوال در گذرتاريخ
تصرف شهر نيشابور توسط «يعقوب ليث صفاری» و سرنگوني سلسله ‏ی طاهريان(259 ق)
اشاره:
طاهريان اولين سلسله‏ي حكومتي در ايران پس از اسلام هستند كه در اوايل قرن سوم هجري در خراسان قدرت يافتند. تشكيل دولت طاهري در خراسان ناشي از ضعف و گرفتاري عمومي خلفاي عباسي در اين زمان بود. با آن كه خلفاي عباسي از طاهريان حمايت مي‏كردند ولي يعقوب ليث تنها با پشتوانه‏ي شمشيرزنانِ سيستاني بر طاهريان پيروز شد و خليفه را مجبور به تأئيد خود نمود. اين تائيد ناشي از پيروزي‏هاي پي‏درپي يعقوب ليث صفاري در شرق ايران بود. همچنين پس از فتح كابل توسط يعقوب و ارسال غنايم بسيار براي خليفه‏ي عباسي، از جانب خليفه، حكومت بلخ و طَخارستان به وي واگذار شد. با اين قدرت‏گيري يعقوب، او در شوال 259 ق، نيشابور، پايتخت حكومت طاهريان را فتح كرد و به حكومت پنجاه ساله‏ي ايشان بر ايران خاتمه داد.

درگذشت «ابوبكر محمد بن حسن دارقطنی»
عالم و اديب (351 ق)
اشاره:
محمد بن حسن دار قطني عالم واديب قرن چهارم، از قاريان و مفسرين مشهور قرآن در عصرِ خود بود. دار قطني بيشتر عمر خود را در راه تاليف آثار علمي سپري كرد. المُعجَمُ الكبير، المناسك و المَوضِع في معاني القُرآن از جمله تاليفات اوست.

تولد «سيّد محمد دلداری» عالم بزرگ هندی (1260 ق)
اشاره:
سيّدمحمددلداري، تحصيلاتش را نزد پدر و ديگر علماي آن عصر آغاز كرد و پس از سال‏ها كسب دانش در علوم مختلف ديني، به تاليف كتب ارزشمندي همت گماشت. از جمله آثار او كه متجاوز از چهل جلد است، مي‏توان به كتاب عِمادُ الاجتهاد در علم فقه اشاره كرد.

رحلت عالم مجاهد و مبارزه‏ي آيت الله
«سيّد عبدالحسين لاري» (1342 ق)
اشاره:
آيت الله سيّدعبدالحسين لاري در صفر سال 1264 ق در لار به دنيا آمد. بعد از اتمام دوره‏ي مقدماتي و سطح، راهي نجف اشرف گرديد و در درس ميرزاي بزرگ شيرازي حاضر شد. وي علاوه بر اخذ اجازه‏ي اجتهاد از استاد، از آيات عظام محمدحسين كاظمي، فاضل ايرواني، لطف الله مازندراني و ملاحسينقلي همداني نيز گواهي اجتهاد دريافت كرد. آيت الله لاري به دستور آيت الله شيرازي جهت هدايت و رهبري مردم خطه‏ي فارس به لارستان رفت. ايشان در اولين گام، حوزه‏ي علميه‏ي لار را تاسيس نمود و به نشر احكام اسلامي همت گماشت. حضور مجتهد مقتدري مانند آيت‏الله لاري، باعث كم نفوذ شدن مبلغان مسيحي و انزواي آنان گرديد. ضبط و ثبت اموال حاكم دست نشانده، احداث كارخانه‏ي اسلحه سازي، آموزش نيروهاي نظامي و امتناع از پرداخت ماليات به دولت مركزي، گام‏هاي مهمي بود كه به رهبري آيت الله لاري جهت ايجاد ملت اسلام برداشته شد. قيام ايشان در حمايت از مشروطه‏خواهان شيراز و رويارويى با نيروهاي دولتي و نيز همكاري بادليران تنگستان در مقابله با متجاوزان انگليسي از جمله فعاليت‏هاي آيت الله لاري در راه استقلال مردم و اعاده‏ي شرافت اسلامي مي‏باشد. از آيت‏الله لاري حدود چهل اثر فقهي، كلامي، فقهي - سياسي، اصولي و... به يادگار مانده است. اين عالم مجاهد سرانجام در 86 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در شهرستان جَهرم به خاك سپرده شد. آرامگاه ابدي وي در جهرم، معروف به مقبره‏ي «آقا»، زيارتگاه پيروان خاندان عصمت و طهارت و فرزندان جهاد و شهادت است.

* درگذشت عالم برجسته «ميرزا رضا كلباسي» (1383 ق)

رویدادهای مهم 22 آگوست در گذرتاريخ
* مرگ «وارِن هستينْگِز» سياست‏مدار انگليسي (1818م)
* امضاي قرارداد «ژنو» در مورد عدم تعرض به مجروحين و اسيران جنگ (1864م)
* تولد «دني پاپن» فيزيك‏دان فرانسوي و مخترع ديگ بخار (1647م)
* انتخاب «هنري كيسينْجِر» به وزرات امور خارجه امريكا (1973م)
* مرگ «روژه مارتين دوگار» نويسنده شهير فرانسوي (1958م)


نوشته شده در   سه شنبه 31 مرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode