ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 9 تير 1391     |     کد : 38838

اگر مجبور به پله‌نوردي شديد

اين روزها در برج‌ها و اكثر ساختمان‌هاي بيش از چهار طبقه علاوه بر پله‌هاي ثابت، آسانسور هم ديده مي‌شود. حال فرض كنيد براي انجام كاري اداري وارد ساختماني چند طبقه شده‌ايد.

اگر مجبور به پله‌نوردي شديد
جام جم آنلاين: اين روزها در برج‌ها و اكثر ساختمان‌هاي بيش از چهار طبقه علاوه بر پله‌هاي ثابت، آسانسور هم ديده مي‌شود. حال فرض كنيد براي انجام كاري اداري وارد ساختماني چند طبقه شده‌ايد.

در حالي كه قصد ورود به آسانسور را داريد ناگهان برق قطع مي‌شود و شما مجبور مي‌شويد از پله‌هاي تيز و شيبدار ساختمان خود را به طبقه ششم برسانيد. زانوهايتان توان بالا رفتن ندارد و قلبتان ياري نمي‌كند. در اين زمان چه مي‌كنيد؟ بي‌خيال كارتان مي‌شويد يا به هر صورتي شده خود را به طبقه ششم مي‌رسانيد؟

بالا و پايين رفتن از پله در هر دقيقه بين 8 تا 11 كيلوكالري انرژي مي‌سوزاند. تحقيقات ثابت كرده است پله‌نوردي چربي مازاد بدن را مي‌سوزاند، پاها را ماهيچه‌اي مي‌كند و باعث استحكام استخوان‌ها بخصوص در نزديكي سن يائسگي مي‌شود اما بايد بدانيد پله‌نوردي براي بيماران قلبي، مبتلايان به پوكي استخوان، درد زانو و آسم مناسب نيست.

طبق مقررات ساخت و ساز ساختمان، پله‌اي راحت و استاندارد است كه هنگام حركت روي آن احساس خستگي مفرط، اضطراب و ترس نكنيد.

در بهترين حالت، ارتفاع پله‌ها بايد 17 تا 21 سانتي‌متر، پهناي آن 25 تا 30 سانتي‌متر و حداقل طول هر پله 60 سانتي‌متر باشد. اگر ارتفاع پله‌ها بيشتر از حد استاندارد باشد، ضرر زيادي به مفصل زانو وارد خواهد شد.

چه بايد كرد؟

1ـ بهتر است پله‌ها را يكي‌يكي طي كنيد. در ابتدا پاي راست‌تان را روي پله دوم و سپس پاي چپ را روي همان پله بگذاريد و به همين ترتيب پله‌ها را طي كنيد.

2ـ حركت تند روي پله‌ها باعث سايش قسمت زيرين مفصل زانو و گرفتگي ماهيچه پا مي‌شود، پس لااقل در پاگرد پله‌ها كمي مكث كنيد.

3ـ اگر مشكل قلبي داريد، پله‌ها را به آرامي طي كرده و بعد از هفت تا هشت پله استراحت كوتاهي كنيد و از طريق نورگير راه پله‌ها نفسي تازه كنيد.

4ـ اگر از درد كمر يا زانو رنج مي‌بريد، پله‌ها را از پهلو طي كنيد؛ يعني به ديوار تكيه داده و يكي يكي پله‌ها را بالا رويد.

5ـ در زمان پايين آمدن از پله‌ها يا سطوح شيبدار و تند هرگز به حالت مستقيم پايين نياييد؛ چون بيشترين فشار به كشكك زانو وارد خواهد شد. اگر كشكك آسيب ببيند، درد شديد و تورم زانو در انتظارتان خواهد بود، بنابراين همانند اسكي‌بازان عمل كرده و به حالت زيگزاگ يا مارپيچ پايين بياييد. اگرهم پهناي پله‌ها كم است، پاهايتان را به صورت اريب روي پله بگذاريد.

6ـ اگر چشمانتان آستيگمات است و در زمان پايين آمدن از پله‌ها نمي‌توانيد تطابق ايجاد كنيد، احتمال سرگيجه و سقوط زياد است، پس حتما نرده‌ها را بگيريد.

توجه:

اين روزها در اغلب ساختمان‌ها از كليدهاي برق زمان‌دار استفاده مي‌شود. اگر فاصله زماني ميان روشن و خاموش شدن برق كوتاه باشد، احتمال دارد وسط راه‌پله با تاريكي مواجه شويد، بنابراين توصيه مي‌شود با توجه به گروه سني ساكنان ساختمان، تعداد پله‌ها و طبقات، فاصله زماني ميان روشن و خاموش شدن چراغ‌ها را تنظيم كنيد.

فاخره بهبهاني - جام‌جم


نوشته شده در   جمعه 9 تير 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode