ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 26 خرداد 1391     |     کد : 38215

كمتر كسي مي‌تواند خاطرات سال‌هاي اوليه زندگي‌اش را به ياد آورد. چون در اين زمان هنوز مغز نمي‌تواند اطلاعات را در قالب الگوهاي عصبي كه در حقيقت همان خاطرات هستند در ذهن ثبت كند.

كمتر كسي مي‌تواند خاطرات سال‌هاي اوليه زندگي‌اش را به ياد آورد. چون در اين زمان هنوز مغز نمي‌تواند اطلاعات را در قالب الگوهاي عصبي كه در حقيقت همان خاطرات هستند در ذهن ثبت كند.

ديروزم گم شده است
جام جم آنلاين: كمتر كسي مي‌تواند خاطرات سال‌هاي اوليه زندگي‌اش را به ياد آورد. چون در اين زمان هنوز مغز نمي‌تواند اطلاعات را در قالب الگوهاي عصبي كه در حقيقت همان خاطرات هستند در ذهن ثبت كند.
كودكان اطلاعات را در حافظه معنايي ثبت مي‌كنند، به همين علت همه آنچه را به آن نياز دارند، مانند شناسايي پدر و مادرشان در لحظه به ياد مي‌آورند.

از دو تا چهار سالگي به بعد حافظه رويدادي نيز در كودكان فعال مي‌شود. اين حافظه مسووليت ثبت جزييات يك رويداد خاص را به عهده دارد. اين خاطرات در بخش‌هاي مختلف قشر سطحي مغز يا كورتكس ذخيره مي‌شود.

كورتكس ديداري در قسمت پشت مغز و كورتكس شنوايي در طرفين مغز قرار دارد و همه اين قسمت‌ها از طريق هيپوكامپ به هم مرتبط مي‌شود.

در حقيقت هيپوكامپ از كنار هم قرار دادن اطلاعات دريافتي از هر يك از اين قسمت‌ها، الگويي عصبي را در مغز ثبت مي‌كند كه در هر قسمت آن خاطره‌اي ثبت شده است.

تا قبل از دو سالگي هيپوكامپ هنوز توانايي ندارد اطلاعاتي را كه از قسمت‌هاي مختلف كورتكس مغز دريافت مي‌كند به هم پيوند دهد. به همين سبب در اين سن نمي‌تواند رويداد‌هاي خاص را به ياد آورد.

از دو تا چهار سالگي هيپوكامپ فعال شده و به اين ترتيب كودك مي‌تواند اطلاعات را در قالب الگوهاي عصبي در مغزش ثبت كند.

زماني كه كودك در حال يادگيري مفاهيم اوليه زندگي و شناخت دنياي پيرامونش است، بيشتر از حافظه معنايي كمك مي‌گيرد و از اين رو ممكن است حافظه رويدادي پيچيده و غيرفعال شود.

در سال‌هاي اوليه زندگي، هدف كسب آگاهي‌هاي معنايي است و بنابراين هيچ ضرورتي براي بهره‌گيري از حافظه رويدادي وجود ندارد و اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار داد كه استفاده همزمان از حافظه معنايي و شناختي عملكرد، آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

بسياري از محققان بر اين باورند فراموشي كودكي موجب مي‌شود در سنين بزرگسالي نتوانيد خاطرات دوران كودكي خود را به خاطر آوريد.

در حقيقت اين طور به نظر مي‌رسد كه با گذشت زمان خاطرات دوران كودكي را فراموش مي‌كنيم. بر اساس اين نظريه ما انسان‌ها، با افزايش سن، خاطرات پيش از سنين چهار سالگي‌مان را فراموش مي‌كنيم و تنها چند خاطره ثابت از اين دوران در ذهنمان باقي مي‌ماند و اين يافته‌ها بيانگر اين است كه خاطرات دوران كودكي خاطراتي از جنس حافظه رويدادي نيست و به همين سبب هيچ الگوي عصبي شناخته شده‌اي از اين خاطرات در ذهن باقي نمي‌ماند.

مترجم: ميترا مهدوي
منبع: lifeinfo




نوشته شده در   جمعه 26 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode