ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 خرداد 1391     |     کد : 37905

کوچ عشایر آذربایجان به دامنه سهند مراغه آغاز شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: کوچ ییلاقی عشایر استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی به 129 هزار هکتار از مراتع ییلاقی سهند در مراغه آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: کوچ ییلاقی عشایر استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی به 129 هزار هکتار از مراتع ییلاقی سهند در مراغه آغاز شد.

حسین رضوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد: همه ساله با گرم شدن هوا 750 خانوار عشایری به همراه 105 هزار دام کوچ خود را به مراتع سهند آغاز می‌کنند.

رضوی افزود: عشایر سهند همه ساله از شهرهای مراغه، مهاباد، میاندوآب، ملکان، بناب، اسکو، میانه و آذرشهر به سهند کوچ می‌کنند.

وی افزود: این عشایر کوچ خود را از 15 خرداد آغاز و تا 15 شهریورماه در مراتع سهند به دامپروری، تولید گوشت، لبنیات و دیگر فرآورده‌های دامی می‌پردازند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه در ادامه افزود: شیر، گوشت و پشم عمده تولیدات عشایر دامنه‌های سهند در طول تابستان است.

وی تصریح کرد: عشایر یا همان مردمان کوچ‌رو، خودکفاترین قوم در ایران هستند که نان بازوی خویش را می‌خورند و با پشتکار فراوان و سازگاری با محیط‌های سخت و دشوار برای بهره‌برداری، عمده‌ترین تولیدکننده بخش کشاورزی، دام و گوشت، کشت و باغ هستند.

رضوی گفت: باید با حمایت و سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های صنایع، خدمات، تولید و اشتغال عشایری به حمایت از تولید ملی رونق بخشید و از نیروی فعال، تحصیلکرده و نیروهای آماده به‌کار عشایر بهره برد.

وی افزود: عشایر بهترین منابع انسانی تامین‌کننده و مقرون به صرفه به لحاظ هزینه تولید برای کشور هستند و عشایر این سرزمین نشان داده‌اند که چگونه با کمترین امکانات، می‌توان بیشترین بهره‌وری را در امور اقتصادی داشت و نان بازوی خود را چگونه خورد.

مراتع سهند به خاطر داشتن آب و هوای خنک و علوفه مناسب از مهم‌ترین مناطق ییلاقی عشایر در شمالغرب کشور است.


نوشته شده در   يکشنبه 21 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode