ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 ارديبهشت 1391     |     کد : 36848

موبايل براي نوجوانان نخريد

به گفته پژوهشگران، افزون بر تاثير بداخلاقي تلفن همراه روي كودكان و نوجوانان، امواج راديويي آن نيز مخرب است...

به گفته پژوهشگران، افزون بر تاثير بداخلاقي تلفن همراه روي كودكان و نوجوانان، امواج راديويي آن نيز مخرب است
موبايل براي نوجوانان نخريد
شايد روزي كه كودك شما، براي اولين بار تلفن همراهتان را از دستتان گرفت و به تقليد از شما كودكانه با آن سوي خط حرف زد، باور نمي‌كرديد اين اسباب بازي چند دقيقه‌اي، تنها چند سال بعد، به اصراري از سوي او براي داشتن تلفن همراه مستقل تبديل شود و شما ندانيد آيا اين ابزار تازه از راه رسيده براي او لازم است يا نه.
هرچند اين روزها حتي در دست كودكان 8 ـ 7‌ساله هم تلفن همراه مي‌بينيد و كمتر دانش‌آموزي است كه به بهانه ابزار نظارت والدين، موبايل نداشته باشد، اما همچنان برخي روان‌شناسان بر سر داشتن يا نداشتن تلفن مستقل براي كودكان و نوجوانان ترديد دارند.

رقيه ارجي، روان‌شناسي است كه والدين را از خريداري تلفن همراه و بخصوص سيمكارت‌هاي اعتباري براي دانش‌آموزان منع مي‌كند و به فارس مي‌گويد: والديني كه قصد دارند براي فرزند خود تلفن ‌همراه خريداري كنند، قوانيني نيز براي استفاده صحيح از آن وضع كنند.

او با بيان اين‌كه در مواقعي شاهد هستيم استفاده از تلفن‌همراه به عنوان نياز اوليه در جامعه مطرح مي‌شود، اضافه مي‌كند: استفاده از تلفن‌همراه بين دانش‌آموزان بيشتر بين مقاطع راهنمايي و دبيرستان رواج دارد.

ارجي با اشاره به اين نكته كه ايجاد معضلات مختلف استفاده از تلفن همراه براي دانش‌آموزان به نبود آموزش استفاده درست از اين وسيله باز‌مي‌گردد، مي‌گويد: آسيب‌هاي استفاده دانش‌آموزان از تلفن‌همراه در افراد مختلف متفاوت است، چرا كه ممكن است در خانواده‌اي نظارت دقيق والدين و آموزش چگونگي استفاده نوجوان از تلفن‌همراه برقرار باشد ولي در خانواده‌اي درست مقابل اين شرايط وجود داشته باشد.

به گفته او، در شرايطي كه نوجوان دچار كمبود عاطفي باشد ميزان آسيب استفاده از تلفن همراه نيز در آن به مراتب بيشتر است.

آسان‌ترين راه ارتباط‌ با جنس مخالف

البته گاهي اوقات هم والدين براي اين‌كه نبودشان در كنار نوجوان ديده نشود و بيشتر به‌كارهاي خود برسند، براي فرزند خود تلفن همراه تهيه مي‌كنند.

وي با اشاره به اين‌كه بيشتر دانش‌آموزاني كه از تلفن همراه استفاده مي‌كنند در سن نوجواني و بروز نيازهاي غريزي و افزايش تمايل به جنس مخالف قرار دارند، بيان مي‌كند: نخستين و آسان‌ترين راه ارتباط‌ با جنس مخالف از طريق تلفن‌ صورت‌مي‌گيرد.

اين روان‌شناس ادامه مي‌دهد: با توجه به افزايش تعداد سيمكارت‌هاي اعتباري و قابل‌پيگيري نبودن شماره‌هايي كه از طريق اين نوع سيمكارت‌ها برقرار مي‌شود، والدين نمي‌توانند هيچ نوع نظارتي بر ارتباط‌هاي تلفني نوجوانان خود داشته باشند. نوجواني كه دچار خلأ عاطفي است، نياز به هم صحبت دارد كه ادامه ارتباط‌هاي تلفني به ملاقات‌هاي حضوري مي‌انجامد و اين ملاقات‌هاي حضوري مسائل و آسيب‌هاي خاص خود را براي فرد به همراه دارد.

تلفن همراه به مدرسه نرود

اين روان‌شناس معتقد است: براي كاهش آسيب‌هاي استفاده از تلفن ‌همراه بايد در خانواده‌ها فرهنگ‌سازي صورت بگيرد و والديني كه قصد دارند براي فرزند خود تلفن ‌همراه خريداري كنند، قوانيني براي استفاده صحيح از آن وضع كنند.

وي مي‌گويد: والدين در صورت لزوم به خريد سيمكارت براي فرزندشان، از سيمكارت‌هاي دائمي استفاده كنند چراكه اين نوع سيمكارت‌ها افزايش كنترل و نظارت والدين در ارتباط‌هاي نوجوان را فراهم مي‌كند.

ارجي با تأكيد بر اين‌كه نبردن تلفن‌همراه به مدرسه آسيب‌ كمتري براي دانش‌آموز به همراه دارد، افزود: والدين بايد در خصوص استفاده دانش‌آموز از تلفن همراه با مدارس هماهنگ شوند چراكه آوردن تلفن‌همراه در مدارس ممنوع است و والدين بايد به كودكان و نوجوانان آموزش دهند در هر شرايطي اجازه بردن تلفن همراه به مدرسه را ندارند.

آسيب به سلامتي كودكان

هرچند بيشترين اصرار براي داشتن تلفن همراه مستقل از سال‌هاي پاياني دوره ابتدايي ديده مي‌شود و در دوره دبيرستان به اوج مي‌رسد، اما روان‌شناسان معتقدند، استفاده از تلفن همراه براي كودكان ضرورتي ندارد و در صورت شرايط خاص، حتما بايد با نظارت والدين باشد و نوجوانان را در استفاده از اين وسيله به حال خود واگذار نكنيم. به گفته پژوهشگران علاوه بر تاثيرات بداخلاقي تلفن همراه روي كودكان و نوجوانان، امواج راديويي آن نيز بيشتر بر اين گروه‌هاي سني تاثير مي‌گذارد. نظرسنجي پايگاه اينترنتي تلفن همراه از والدين درباره سن مناسب استفاده از تلفن همراه نشان مي‌دهد: 27 درصد والدين در اختيار گذاشتن تلفن همراه پيش از 14 سالگي را براي كودكان مناسب نمي‌دانند.

بيشتر والدين نمي‌توانند در مقابل اصرار كودكاني كه تلفن همراه مي‌خواهند مقاومت كنند بنابراين بايد روش‌هاي مخالفت با خواسته كودكان را بررسي تا فرزندان به‌صورت منطقي از اين خواسته منصرف شوند. از طرف ديگر برخي والدين تلفن همراه را براي فرزندان خود وسيله‌اي ضروري مي‌دانند تا بتوانند در هر لحظه با آنها ارتباط برقرار كنند. ضررهاي اخلاقي و جسمي تلفن همراه براي كودكان غيرقابل انكار است و برخي از فيلم‌هاي غيراخلاقي و پيام‌هاي نامناسب از طريق تلفن همراه در بين كودكان پخش مي‌شود.

گوشي‌هاي ساده‌تر بخريد

متاسفانه در سال‌هاي اخير، خريد گوشي همراه براي كودكان و نوجوانان به ابزار نمايش قدرت مالي براي خانواده‌ها تبديل شده است، به طوري كه گاه پدر يا مادر گوشي بسيار ساده‌اي در اختيار دارد اما گوشي نوجوان خانواده كاربري بيشتري دارد، كارشناسان فرهنگي براين امر خرده مي‌گيرند و با تاييد خريد گوشي براي دانش‌آموزان تا حد امكان از والدين مي‌خواهند تا ساده‌ترين نوع گوشي انتخاب شود. گوشي‌‌هايي كه صرفا جنبه ارتباطي آنها در ميان است نه بيشتر. توصيه آنها اين است كه تا حد امكان دنبال مدل‌هاي ساده بروند تا بچه‌ها كمتر درگير جذابيت‌هاي آنها از قبيل انواع و اقسام امكانات صوتي و تصويري كه اغلب وقت‌گير و اعتيادآور هم هستند، شوند.


نوشته شده در   شنبه 30 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode