ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 ارديبهشت 1391     |     کد : 35682

«طهران نو» موقعيت‌هاي كمدي زندگي را روايت مي‌كند

فريد سجادي حسيني در دومين تجربه سريال‌سازي خود بعد از سريال «بانو» مشغول كارگرداني سريال «طهران نو» براي پخش از شبكه 5 سيماست.

جام جم آنلاين: فريد سجادي حسيني در دومين تجربه سريال‌سازي خود بعد از سريال «بانو» مشغول كارگرداني سريال «طهران نو» براي پخش از شبكه 5 سيماست.
سريالي كه اميد سهرابي، فيلمنامه آن را نوشته و علي تقي‌پور تهيه‌كنندگي آن را عهده‌دار است و تركيبي از بازيگران مطرح تلويزيون، سينما و تئاتر در چينش بازيگران اين مجموعه تلويزيوني در كنار هم خودنمايي مي‌كند. مجموعه‌اي كه با نگاه به فهرست بازيگرانش بايد گفت يكي از پربازيگرترين سريال‌هاي تلويزيون در سال‌هاي اخير است.

سريال طهران نو از آنجايي آغاز مي‌شود كه كيا مقدم بعد از سال‌ها دوري از وطن به خاطر پيگيري برخي مسائل شخصي و در حالي كه در زندگي زناشويي خود شكست خورده است، به كشور بازمي‌گردد، اما در همان بدو ورود با اتفاقي روبه‌رو مي‌شود كه زندگي خودش و بسياري را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

حالا سكانس‌هاي قسمت سوم سريال در يك بيمارستان در حال تصويربرداري است، در اين سكانس‌ها مهران احمدي در نقش «نعيم»، بهروز شعيبي در نقش «طاهر»، علي سرابي در نقش «كيا» و هومن سيدي در نقش «عادل» بازي مي‌كنند.

علي سرابي كه سال‌هاست در زمينه بازيگري تئاتر فعاليت مي‌كند و يكي از بهترين‌هاي اين عرصه است، به عنوان مهم‌ترين تجربه حضور در تلويزيون در سريال طهران نو يكي از نقش‌هاي اصلي را به عهده دارد. سرابي معتقد است تلويزيون مهم‌ترين رسانه‌اي است كه ارتباط مستقيمي با مخاطب دارد و از اين جهت فضاي مناسبي براي يك بازيگر است تا با مخاطبانش ارتباط بيشتر و بهتري داشته باشد.

وي در ادامه درباره حضورش در اين سريال مي‌گويد: امسال در سريال سهمي براي دوست به كارگرداني مسعود اطيابي بازي كردم و اواسط تصويربرداري سهمي براي دوست اميد سهرابي با من تماس گرفت و پيشنهاد بازي در اين سريال را با من در ميان گذاشت و حقيقتا به دليل مشغله زياد ابتدا حاضر به قبول كردن اين كار نبودم، اما بعد از خواندن فيلمنامه به حدي از قصه و ساختار مناسب آن خوشم آمد كه بازي در اين مجموعه را پذيرفتم؛ به جرات مي‌توانم بگويم كه اين فيلمنامه يكي از بهترين فيلمنامه‌هايي است كه تا به حال خوانده‌ام. علاوه بر اين‌كه اين سريال گروه بازيگران بسيار خوبي دارد، به همين دليل فكر كردم چقدر در كنار اين بازيگران ياد خواهم گرفت و تجربه خوبي براي من خواهد بود.

سرابي در ادامه درباره ويژگي‌ نقش خود در اين سريال افزود: در نقش كيا سعي كردم وفادار به قصه باشم و شخصيت را درست روايت كنم، چراكه خود نقش در فيلمنامه فراز و فرود‌هاي بسياري دارد و ترجيح مي‌دهم به جاي اين‌كه در خدمت سبك بازيگري خودم باشم، در خدمت متن و اثر نويسنده باشم و خوانش درستي از متن داشته باشم.

روايت درست از كمدي موقعيت

بهروز شعيبي، يكي ديگر از بازيگران اين سريال است كه در اين سكانس، نقش يك بيمار را بازي مي‌كند، روي يك تخت دراز كشيده و ظاهرا حادثه‌اي برايش اتفاق افتاده كه پايش به بيمارستان كشيده شده است و مابين ديالوگ‌هاي رد و بدل شده بين او و نعيم (مهران احمدي)‌ حرفي از كليه هم به ميان مي‌آيد !

بعد از تصويربرداري اين سكانس، بهروز شعيبي بازيگر نقش (طاهر) درباره حضورش در اين مجموعه و برداشت شخصي‌اش از نقشي كه به او سپرده شده است، مي‌گويد: طاهر شخصيتي است كه زندگي‌اش دچار فراز و فرودهاي زيادي مي‌شود و در طول سريال هم مخاطب اين فراز و فرودها را مي‌بيند. حضورم در اين كار هم به دليل كارگردان خوب اين مجموعه بود كه سال‌هاست مي‌شناسمش و همچنين گروه بازيگران خوب و البته فيلمنامه قوي آن. نوع روايت قصه را دوست دارم و حضور بازيگراني كه تا پيش از اين، آنها در چنين نقش‌هايي ديده نشده‌اند، برايم جذاب بود. وي در ادامه درباره تفاوت اين سريال كه در قالب كمدي درام روايت مي‌شود، با ساير مجموعه‌ها و سريال‌هاي تلويزيوني مي‌گويد: من درباره اين تفاوت خيلي نمي‌توانم اظهارنظر كنم و بايد منتظر پخش آن باشيم، اما مي‌توانم بگويم به نظرمن يك سريال چند شاخصه براي موفقيت در تلويزيون دارد، يكي از آنها ساعت و زمان پخش است و مهم تر از همه اين‌كه رابطه خوبي پشت دوربين و جلوي دوربين بين عوامل يك كار شكل گرفته باشد.

نكته: يكي از ويژگي‌هاي سريال طهران نو تعداد بازيگراني است كه در آن ايفاي نقش مي‌كنند. بازيگران معروفي كه قرار است آنها را در نقش‌هاي متفاوت ببينيم
وي در ادامه درباره نقاط قوت اين سريال مي‌گويد: در فيلمنامه طهران نو، قصه در عين جديت يك بار كمدي هم دارد كه براي آدم‌هاي قصه، كمدي نيست و خيلي هم موقعيت جدي است، اما براي بيننده كه نظاره‌گر قصه است، ممكن است كه بار كمدي داشته باشد. دومين مورد نگاه درست كارگردان به قصه و نوع روايت آن است و نكته بعد ارتباط شخصيت‌هاي قصه با هم است. مثلا در سكانس‌هايي كه من با علي سرابي و شقايق دهقان بازي دارم، ما تلاش نمي‌كنيم شوخي را به متن يا حركاتمان اضافه كنيم. سعي مي‌كنيم اتفاق را بدرستي شكل بدهيم. گره خوردن تمام اين شاخصه‌ها باعث مي‌شود ما به آن اتفاق كه روايت درست از متن و روايت يك قصه كمدي اجتماعي است، نزديك شويم.

شروع با فيلمنامه كامل

علي تقي‌پور، تهيه‌كننده سال‌هاست با سجادي حسيني ارتباط نزديكي دارد و به گفته خودش سال‌ها پيش در سريال «ترور» او در مقام بازيگر رابطه دوستي آنها شكل گرفته است و تا به امروز ادامه دارد.

تقي‌پور درباره شكل‌گيري اين سريال مي‌‌گويد: از آقاي اميد سهرابي دعوت كرديم تا قصه‌اي را براي ما بنويسد كه در عين كمدي بودن داراي مضموني اجتماعي باشد و خوشبختانه ايشان دعوت ما را پذيرفت و از آنجا كه من آشنايي و دوستي قديمي با فريد سجادي حسيني داشتم، پيشنهاد كارگرداني اين مجموعه را به ايشان دادم كه خوشبختانه پذيرفتند.

وي در ادامه مي‌گويد: از ويژگي‌هاي اين سريال كه به نظر من در زمان پخش از سريال‌هاي موفق سيما خواهد شد، اين است كه بشدت وفادار به متن است و به گونه (ژانر)‌ خود كه گونه كمدي ـ درام است، وفادار است. اين در حالي است كه به نظر من در سريال‌سازي در كشور ما خيلي به گونه اهميت داده نمي‌شود. اين سريال قصه بسيار منسجمي دارد و در مسير واحدي هم حركت مي‌كند. از ويژگي‌هاي ديگر سريال اين است كه بسيار پربازيگر و پرلوكيشن است و البته تفاوت ديگر شايد در اين باشد كه بازيگران در نقش‌هايي ظاهر شده‌اند كه با ساير كارهايي كه تا امروز از آنها ديده‌ايم، متفاوت است.

تقي‌پور دليل افت كيفيت برخي سريال‌ها را ضعف فيلمنامه مي‌داند و در اين‌باره مي‌گويد: متاسفانه بسياري از سريال‌ها از ضعف فيلمنامه برخوردارند و گاهي حتي در زمان تصوير‌برداري، گروه فيلمنامه كامل در اختيار ندارد، اما خوشبختانه ما از زمان شروع تصوير برداري طهران نو فيلمنامه كامل در اختيار داشتيم و با دكوپاژ كامل سر صحنه حاضر مي‌شديم.

سكانسي كه امروز بايد تصويربرداري شود، چند بار تكرار مي‌شود و در اين ميان گهگاه صداي خنده گروه فضاي راهرويي را كه در آنجا تصويربرداري انجام مي‌شود، پر مي‌كند. بعد از اين‌كه اين سكانس به تاييد فريد سجادي حسيني مي‌رسد، دقايقي با او به گفت‌وگو مي‌نشينيم.

وي در ابتدا درباره تفاوت اين سريال با ساير مجموعه‌هايي كه از تلويزيون به نمايش درمي‌آيد، مي‌‌گويد: تلاش نمي‌كنم سريالي بسازم كه با ساير مجموعه‌ها فرق داشته باشد. از نظر من، تفاوت اين كار در درونش است. درون اين اثر ويژگي‌هاي قابل توجهي مي‌بينم. به بيان ديگر، نگاه يا بيان واقع‌‌گرايانه زندگي مردم و جامعه در اين سريال ديده مي‌شود كه آن را تبديل مي‌كند به اثري كه شما هم لحظه‌هاي كميك در آن مي‌بينيد و هم لحظه‌هاي تراژيك. ما به هيچ وجه كار طنز انجام نمي‌دهيم؛ نمونه اين كارها را دوستان ما در ساير مجموعه‌ها انجام مي‌دهند و نمونه‌هاي خوب اين‌گونه هم گهگاه در ميان آنها ديده مي‌شود. ما كاري مي‌سازيم كه فيلمنامه قابل توجهي دارد و اجرايي كه اميدواريم قابل توجه باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا پس از ساخت سريال بانو بعد از سال‌ها وقفه باز به سريال‌سازي روي آورده است، مي‌گويد: من نمي‌توانم بيكار بمانم و به محض اين‌كه كاري تمام مي‌شود، اگر به من پيشنهاد مجري طرح يا برنامه‌ريز هم بشود، سر كار مي‌روم.

وي درباره تركيب بازيگران اين مجموعه مي‌گويد: از ابتدا با كمك آقايان سهرابي و تقي‌پور شروع كرديم به چينش بازيگران و همين‌طور بازيگراني كه به كار اضافه مي‌شدند و خودشان پيشنهاد مي‌دادند و در نتيجه به تركيبي كه در حال حاضر مي‌بينيد، منجر شد كه به نظر من تركيب خوبي است.

از همين چند ساعت همراه بودن با گروه سازنده آن مي‌توان همدلي و ارتباط خوب آنها را در كار متوجه شد و البته علاقه تك‌تك عوامل به كاري كه انجام مي‌دهند. هدايت خوب سجادي‌حسيني به كل گروه انرژي زيادي مي‌دهد و اكثر كساني كه مجموعه‌هاي موفقي را راهي آنتن تلويزيون مي‌كنند، بيش از هر چيز از پشت صحنه و گروه خوب كارشان صحبت مي‌كنند كه سريال طهران نو نيز از اين گروه خوب بهره‌مند است.

از ديگر عواملي كه در ساخت سريال طهران نو همكاري دارند، مي‌توان به نويسنده: اميد سهرابي با همراهي اميررضا طلاچيان، دستيار اول و برنامه‌ريز: روزبه سجادي حسيني، مدير توليد: جعفر عروجي، طراح صحنه و لباس: بابك كريمي، مدير تصويربرداري: داوود اميري، عكاس: ناصر سجادي حسيني، صدابردار: فرزام منطقي، طراح گريم: امير اسكندري، تدوين: روزبه فرازمند. بازيگران: مهران احمدي، علي سرابي، هومن سيدي، بهروز شعيبي، شقايق دهقان، ندا مقصودي، سميرا ذكايي، ليندا كياني، گلاره عباسي، بهناز جعفري، آتنه فقيه‌نصيري، پوراندخت مهيمن، سوگل طهماسبي، بيژن افشار و... اشاره كرد.

بهناز شيرباني / جام‌جم


نوشته شده در   يکشنبه 3 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode