ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 فروردين 1391     |     کد : 35561

تغذيه مناسب مهارکننده آلرژي فصلي

حداقل 25 درصد افراد به آلرژي‌هاي فصلي بخصوص در فصل بهار مبتلا مي‌شوند.

جام جم آنلاين: حداقل 25 درصد افراد به آلرژي‌هاي فصلي بخصوص در فصل بهار مبتلا مي‌شوند. اين نوع حساسيت به درجات متفاوتي در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست مي‌شود.
در واقع حساسیت‌های فصلی در برخورد با بيش از 130هزار ماده آلرژی‌زا به وجود می‌آید كه از راه‌های تنفسی، تماس‌های پوستی، خوردن و آشامیدن وارد بدن می‌شود و برخی افراد نیز به طور ژنتیكی آلرژی را از خانواده‌شان به ارث می‌برند.

با اين همه پزشكان دريافته‌اند كه نوع مواد غذایی مصرفی می‌تواند با تقویت و هوشمندسازی سیستم ایمنی بدن، شدت آلرژی‌های فصلی را كاهش داده یا بدن را نسبت به آنها تضعیف و آسیب‌پذیرتر كند.

به بيان ديگر، كاهش مقدار دریافت چربی مصرفی با افزایش نسبت اسیدهای چرب غیراشباع، استفاده بجا و به‌اندازه از فیبرهای محلول و نامحلول، ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها می‌تواند سیستم دفاعی بدن ما را در مقابله با آلرژی‌های فصلی تقویت كند.

دكتر كوروش جعفريان، متخصص تغذيه و رژيم‌‌درماني در گفت‌وگو با «جام‌جم» مي‌گويد: كساني كه وزن خود را در حد طبيعي و مهم‌تر از آن، نسبت توده عضلاني و بافت چربي بدن خود را در حد طبيعي حفظ كرده‌اند، علائم آلرژي را كمتر از ساير افراد بروز مي‌دهند.

به گفته وي، برخی از غذاها سبب افزایش یا كاهش عوارض ناشی از آلرژی خواهد شد. براي نمونه، از سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، كرفس و برخی از شكلات‌ها می‌تواند عوارض ناشي از آلرژي‌هاي فصلي را تشديد كند.

دكتر جعفريان مي‌‌افزايد: سيستم ايمني بدن در مواجهه با مواد آلرژي‌زا باعث ترشح هيستامين‌ها مي‌شود كه عوارضي چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزي صورت، خارش پوستي و در برخي افراد مشكلات تنفسي و گوارشي را همراه مي‌آورد.

اين پزشك متخصص مي‌‌گويد: همچنين عواملي چون كار و فعاليت زياد، كاهش ميزان خواب شبانه، انجام ورزش‌هاي سنگين، قرارگرفتن در محيط‌هاي آلوده، مصرف دخانيات و مواد مخدر و مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيك‌ها نيز مي‌تواند به تضعيف سيستم ايمني بدن و افزايش احتمال بروز آلرژي منجر شود.

وي ادامه مي‌دهد: مصرف مواد غذایی صنعتی و كارخانه‌ای فرآوري شده به‌دلیل وجود نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌های موجود در آنها، آجیل‌های كهنه، كنسروها، كمپوت‌ها و غذاهايي كه به مدت طولاني فريز مي‌شود و نيز غذاهاي سرشار از چربي‌هاي اشباع چون شيريني‌هاي خامه‌اي، سس مايونز، روغن‌هاي جامد و نيز فست‌فودها تضعيف‌كننده سيستم ايمني بدن است و می‌تواند به تشدید عوارض ناشي از آلرژي‌هاي فصلي كمك كنند.

لبنيات كم‌چرب، ميوه و سبزيجات تازه، ضدآلرژي

متخصصان تغذيه بر نقش برخي مواد غذايي در تقويت سيستم ايمني و پيشگيري از بروز آلرژي‌هاي فصلي اتفاق نظر دارند؛ از جمله اين متخصصان تاكيد مي‌كنند كه مصرف انواع ویتامین‌های گروه B مانند غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌های برگ سبزتیره مثل اسفناج، كرفس و انواع ویتامین‌های گروه C، مانند مركبات و سبزی‌های تازه و نيز سبزيجات غني از ويتامين A همچون هويج می‌تواند از شدت عوارض ناشي از آلرژي‌ها بكاهد.

دكتر جعفريان تاكيد مي‌كند: مصرف ماست كم‌چرب بخصوص ماست پروبيوتيك (فرآورده‌هايي كه مايه بايو به آنها افزوده شده است و هضم و جذب مواد خوراكي درون دستگاه گوارش به كمك آنها انجام مي‌شود) می‌تواند حساسیت را در افراد مستعد آلرژي كمتر كند. براين اساس افرادي كه به گرما و حتی گرده گیاهان حساسیت دارند، با خوردن روزانه 2 تا 3 لیوان ماست از ماه‌هاي قبل از شروع فصل آلرژي‌زا در مقابل حساسيت‌هاي فصلی ايمن می‌شوند. همچنين نوشيدن چاي سبز به دليل برخورداري از آنتي‌اكسيدان بالا، علائم التهابي در شخص را كاهش مي‌دهد.

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: سير و پیاز نيز به عنوان یك تقویت‌كننده بسیار قوی سیستم ایمنی بدن و یك ماده غذایی ضدباكتری و ویروس به كاهش عوارض آلرژي كمك مي‌كند. همچنين مصرف روغن‌های امگا- 3 شامل روغن ماهی و روغن دانه كتان و كانولا به پيشگيري از بروز عوارض آلرژي و نيز به تامین مواد معدنی نظیر ید و روی نیز كمك می‌كند.

پونه شيرازي - گروه سلامت


نوشته شده در   پنجشنبه 31 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode