ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 اسفند 1390     |     کد : 34021

یکشنبه 21 اسفند 18 ربيع الثاني 11 مارس

درگذشت «ركن الدين ابو المظفر بر كيارق» فرزند ملك شاه سلجوقي در سال 498 هجري قمري ...

درگذشت «ركن الدين ابو المظفر بر كيارق» فرزند ملك شاه سلجوقي در سال 498 هجري قمري

« ركن الدين ابو المظفر بر كيارق» فرزند ملك شاه سلجوقي و چهارمين حاكم اين سلسله در سال 498 هجري قمري در بروجرد از دنيا رفت. بر كيارق در 13 سالگي پدرش را از دست داد و توسط تركان خاتون زوجه ملكشاه كه قصد به سلطنت نشاندن پسر چهار ساله اش را داشت به زندان افتاد. اما غلامان خاص خواجه نظام الملك در نظاميه اصفهان بر تركان خاتون شوريدند و بر كيارق را آزاد كردند. وي توسط همين گروه در ري به سلطنت نشست و از آن پس جنگها و نبردهاي بسياري ميان شاهزادگان مدعي سلطنت در قلمرو سلاجقه بر پا شد. بدين سبب در عهد بركيارق قدرت و وحدت دولت سلاجقه رو به ضعف نهاد و سر انجام عزيمتش به بغداد در پي بروز بيماريهاي سل در بروجرد از دنيا رفت.



درگذشت « محقق حلي ملقب به نجم الدين» از مفاخر علماي اماميه در سال 602 هجري قمري

«محقق حلي ملقب به نجم الدين» از مفاخر علماي اماميه و از بزرگان فقهاي شيعه در سال 602 هجري قمري چشم به جهان گشود. او عالمي جليل القدر و فقيهي فاضل بود و در شعر و ادب و فصاحت و بلاغت شهره آفاق بشمار مي رفت. علاوه بر فقاهت و جامعيت تمامي علوم در انشاء و قرييه شعري اديبي كم نظير بود و اشعار بسياري از اين محقق برجسته باقي است. او شاگردان فراواني تربيت كرد و اكثر فقهاي نامي جملگي خوشه چين خرمن كمالات وي به شمار مي رفتند كه از آن جمله مي توان به علامه حلي اشاره كرد. از اين فقيه برجسته آثاري قلمي متعددي بر جاي مانده است كه از آن جمله اند« شرايع الاسلام مختصر الشريع، معارج در فقه« و« كتاب نافع» را بر شمرد.


دستگيري 47تن ازدانشجويان ايراني مشغول تحصيل دراِمريكا در سال1358هجري شمسي

پس از پيروزي انقلاب اسلامي درايران، مردم و دولت ايران با اقدامات كينه توزانه دولت اِمريكا روبرو شدند. ازجمله اين اقدامات دستگيري 47تن ازدانشجويان ايراني مشغول تحصيل درا ِمريكا در سال1358هجري شمسي بود كه درچنين روزي صورت گرفت.



درگذشت دكترهوشنگ طاهري استادبرجسته دانشگاه، مترجم و منتقد در سال1369هجري شمسي

دكترهوشنگ طاهري ازاستادان برجسته دانشگاه، مترجم و منتقد صاحب نام درعرصه هنر در سال1369هجري شمسي درگذشت. دكترطاهري علاوه برتدريس دردانشكده هنرهاي دراماتيك و صداو سيما با مطبوعات همكاري مي‎كرد. وي ازپيشگامان ترجمه فيلم نامه‎هاي آثارمدرن سينمايي درايران محسوب مي‎شود. تاريخ سينماي هنري و هنراسلامي ازجلمه آثاردكترهوشنگ طاهري بشمارمي‎روند.



درگذشت حاج شيخ محمّد طيّب علايي نژاد در سال1373هجري شمسي

حاج شيخ محمّد طيّب علايي نژاد روحاني متعهد و مبارز ايراني در زادگاهش اصفهان در سال1373هجري شمسي بدرود حيات گفت. وي با برگزاركردن جلسات تبليغ و ارشاد به وظايف شرعي خويش عمل كرد. علايي نژاد با آگاه كردن مردم درمتن مبارزه ملت مسلمان با رژيم طاغوت قرارگرفت. حاج شيخ محمد طيّب علايي نژاد درسال1352بدست عوامل ساواك دستگيرو زنداني شد اما درزندان نيزبه مبارزه ادامه داد.


وقوع انقلاب روسيه و انقراض خاندان رومانوف در روسیه در سال1917ميلادي

انقلاب روسيه در سال1917ميلادي روي داد و خاندان رومانوف درروسيه منقرض شد. نابساماني هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، استبداد و خفقان و سودجوييهاي كارخانه داران موجبات نارضايتي كارگران و دهقانان روسي را فراهم آورد و اعتراضات پراكنده آنان را به انقلابي سراسري درروسيه بدل ساخت. اما درمقابل اين قيام سراسري مردم روسيه، تزار سياست سركوي و كشتارآنان را پيشه كرد و اين اقدامات تزارباعث نزديكي اعضاي ميانه رو مجلس با انقلابيون شد. بدين ترتيب انقلابيون دولت موقت تشكيل دادند و نيكلاي دوم آخرين تزارخاندان رومانوف ناچاراستعفا كرد و دوران حكومت اين خاندان درروسيه پايان يافت. گفتني است كه انقلاب روسيه بنا به تقويم روسي به انقلاب اكتبرمعروف است.



درگذشت سِرالكساندرفلمينگ كاشف پني سيلين در سال1955ميلادي

سِرالكساندرفلمينگ كاشف پني سيلين يا همان ماده حياتي قرن20ميلادي در سال1955ميلادي بدرود حيات گفت. او دردانشگاه لندن تحصيل كرد و سپس درهمين مركزعلمي درمقام استاد ميكروب شناس بتدريس و تحقيق پرداخت. فلمينگ درسال1945ميلادي جايزه نوبل را دررشته‎هاي طب و فيزيولوژي دريافت كرد نامش درتاريخ علم ثبت شد.



آغاز حمله شارل پنجم امپراتوراسپانيا براي سركوبي ناوگان الجزاير در سال1541ميلادي

حمله بزرگ شارل پنجم امپراتوراسپانيا براي سركوبي ناوگان الجزاير در شمال اِفريقا در سال1541ميلادي آغازشد. درآن زمان ناوگان الجزايرقدرت بسيارداشتند و اسپانيا به همين علت درنظرداشت كه آنها را ازميان بردارند. درجنگ دريايي اسپانيا و الجزايربيش از370ناو جنگي و بيش از20000سربازمسلح اسپانيايي به الجزايريها حمله كردند. اما درنهايت وقوع طوفاني مهيب بخش عمده سپاه اسپانيا را درخليج الجزايرنابود كرد و ناوگان الجزايردرجنگ پيروز شدند.


نوشته شده در   يکشنبه 21 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode