ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 بهمن 1390     |     کد : 32707

فصل گروكشي كارنامه‌ها در مدارس

پايان هر ترم در مدرسه دولتي يعني شروع يك جدال؛ يك طرف «ولّي» دانش‌آموز و يك طرف مدير مدرسه، در ميانه ميدان هم كارنامه و دانش‌آموزان نگران.

جام جم آنلاين: پايان هر ترم در مدرسه دولتي يعني شروع يك جدال؛ يك طرف «ولّي» دانش‌آموز و يك طرف مدير مدرسه، در ميانه ميدان هم كارنامه و دانش‌آموزان نگران.

امسال هم در بسياري از مدارس دولتي كارنامه دانش‌آموزان به اين شرط به والدين داده مي‌شود كه آنها دست به جيب شوند و به نام «مشاركت‌هاي مردمي» پولي به مديران بدهند.

والدين اسم اين مبالغ را پول‌هاي «اجباري» گذاشته‌اند ولي مديران آن را چيزي جز وظيفه در قبال مدرسه و مخارجش نمي‌دانند؛ در اين ميان اما مديران عاليرتبه وزارت آموزش و پرورش نام «تخلف» را براي آن بيشتر مي‌پسندند.

موضع رسمي وزارت آموزش و پرورش چه وقتي از زبان شخص وزير بيان مي‌شود و چه زماني كه مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايت آن را تشريح مي‌كند، بسيار مردم‌پسند است.

به گفته حميدرضا حاجي‌بابايي و قاسم مستقيم، دريافت پول از والدين به بهانه‌هاي مختلف بويژه هنگام دريافت كارنامه تخلف است، به همين علت با هر مديري كه دست به چنين كاري بزند بشدت برخورد مي‌شود.

منظور اين دو مقام مسوول از برخورد، همان توبيخ است يعني واژه‌اي كه به مذاق هيچ مديري خوش نمي‌آيد و البته همان واژه‌اي كه مردم ديگر باورش نمي‌كنند.

خرداد ماه امسال مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و رسيدگي به شكايات آموزش و پرورش با تاكيدي دوباره بر موضع وزارتخانه متبوعش از مردم خواست به محض مشاهده دريافت پول در قبال تحويل كارنامه، اين موضوع را به ستاد مركزي نظارت بر ثبت‌نام اعلام كنند.

بعد از اين اعلام، والدين زيادي به اين ستاد مراجعه كردند يا با آن تماس گرفتند، اما گويا روند رسيدگي به شكايات در اين ستاد آنقدر كُند است كه بسياري از شكات را نااميد مي‌كند.

البته تماس با سامانه 1820 نيز به عنوان پل ارتباطي ميان مردم و مديران آموزش و پرورش هم به عنوان راه دومي براي اعلام شكايات معرفي شد كه لااقل تماس‌هاي مردمي با روزنامه جام‌جم نشان مي‌داد كه تماس گرفتن با اين سامانه نيز از دست دادن وقت است.

حالا با باز نشدن اين گره چندوجهي در حالي كه فصل توزيع كارنامه‌ها نيز شروع شده، صداي اعتراض برخي والدين از يك سو و صداي اعتراض برخي مديران از سوي ديگر بلند شده هر چند با اين وصف هنوز وزارت آموزش و پرورش ترجيح مي‌دهد به ظاهر، جانب مردم را بگيرد.

مديران : چاره اي جز گرفتن پول نداريم

شايد حرف مديراني را كه از گرفتن پول آن هم به اجبار از والدين دفاع مي‌كنند فقط مديران مدارس دولتي بفهمند؛ آنهايي كه گرفتن پول را تنها ابزار گشتن چرخ مدارس مي‌دانند و توبيخ مدير براي گرفتن پول را بدترين تصميم.

ديروز خبرگزاري مهر صحبت‌هاي مدير يكي از مدارس منطقه 2 تهران را منتشر كرد كه از خرج كردن پول‌هاي آنچناني براي دانش‌آموزان و ناخن‌خشكي براي كمك مالي به مدرسه گلايه داشت.

اين مدير كه مي‌گويد برخي مواقع هزينه‌هاي مدرسه را از حقوقش پرداخت مي‌كند و وقتي سرانه‌ها به حساب مدرسه واريز شد پول‌هاي خرج كرده را از آن برمي‌دارد، معتقد است به جاي تهديد مديران به توبيخ، مفهوم كمك به مدرسه بايد فرهنگسازي شود البته دريافت وجه از والدين حتي گرو نگه‌داشتن كارنامه‌ها زماني كه بدانيم مدارس با چه تنگناهاي مالي مواجه‌اند زياد هم غيرمنطقي به نظر نمي‌رسد، اما مشكل وقتي شروع مي‌شود كه مقامات عالي آموزش و پرورش از يك سو براي افزايش سرانه مدارس تلاشي نمي‌كنند و از سوي ديگر دريافت وجه از والدين را تخلف مي‌دانند و براي مردم حق اعتراض قائل مي‌شوند.

براي همين است كه كارشناسان آموزشي معتقدند آموزش و پرورش به جاي دنبال كردن سياست يك بام و دو هواي فعلي بايد راه‌حلي را بيابد كه هم مشكل مدارس حل شود و هم والدين با پرداخت پول‌هاي ناخواسته مواجه نشوند.

مريم خباز - گروه جامعه 


نوشته شده در   دوشنبه 24 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode