ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 6 شهريور 1403
سه شنبه 6 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 بهمن 1390     |     کد : 32030

خردسالان در پازل آموزش‌های قرآنی كشور جايی ندارند

مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی با انتقاد از روند آموزش قرآن در كشور گفت: در نقشه اصلی كه برای آموزه‌های قرآنی در كشورمان طراحی و تأليف شده، هيچ نهادی به عنوان متولی آموزش قرآن به خردسالان مشخص نشده و اين قشر در اين پازل جايی ندارد.

انتقاد انجم شعاع از روند آموزش قرآن در كشور؛
مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی با انتقاد از روند آموزش قرآن در كشور گفت: در نقشه اصلی كه برای آموزه‌های قرآنی در كشورمان طراحی و تأليف شده، هيچ نهادی به عنوان متولی آموزش قرآن به خردسالان مشخص نشده و اين قشر در اين پازل جايی ندارد.
محمد انجم‌شعاع مديرعامل اتحاديه مؤسسات قرآنی مردمی به(ايكنا)، با اشاره به اهميت آموزش قرآن به كودكان و خردسالان اظهار كرد: چند سالی است كه بسياری از مؤسسات قرآنی، معلمان، مربيان و مروجان به سمت آموزش قرآن برای خردسالان گرايش پيدا كرده‌اند كه البته معنی اين جمله آن است كه در يك مقطع زمانی پس از انقلاب اين قشر عظيم كه می‌توانستند اثرگذاری زيادی در آموزش قرآن به خردسالان داشته باشند از اين حوزه بسيار مهم غافل بوده‌اند.
وی با بيان اينكه در سال‌های پس از انقلاب تا چند سال گذشته، آموزش قرآن به خردسالان بسيار كم‌رنگ بوده است، گفت: آموزش قرآن در چند دهه گذشته تنها محدود به برخی از مهدهای كودك آن هم به شكل كاملاً محدود انجام می‌شد و همين امر موجب شد كه فرزندان ما نه تنها به آموزه‌ها و مفاهيم قرآنی نزديك نشوند بلكه با قرآن و مفاهيم قرآنی نيز بيگانه‌تر شدند.
انجم‌شعاع با يادآوری غفلت از آموزش قرآن در سال‌های پس از انقلاب و توجه به اين حوزه طی چند سال گذشته، عنوان كرد: روند آموزش قرآن به خردسالان در كشور ما برخلاف ساير كشورهای اسلامی است؛ به اين معنا كه در اكثر كشورهای اسلامی، آموزش قرآن از قشر كودك و خردسال آغاز می‌شود، اما در كشور ما كودكان مخاطبان اصلی آموزش قرآن نيستند و به همين دليل بيشترين سرمايه‌گذاری آموزش قرآن بر روی بزرگسالان انجام شده است.
اين كارشناس قرآنی در اين بخش از سخنان خود با اظهار تأسف از اينكه در پازل كلی و نقشه اصلی كه برای آموزه‌های قرآنی در كشورمان طراحی و تأليف شده، هيچ نهادی به عنوان نهاد متولی آموزش قرآن به خردسالان مشخص نشده است، گفت: در امر آموزش قرآن به خردسالان متولی خاصی وجود ندارد؛ متولی بودن به اين معنا كه نه در شيوه‌ها‌ی كار، فعاليتی متمركز و ملی انجام شده و نه در متن، محتوا، استراتژی و چشم‌انداز دراز مدت تأمل شده است.
وی در ادامه با بيان اينكه در بخش دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترين نهاد در امر آموزش قرآن است و ساير بخش‌ها نيز هر كدام يك متولی خاص دارند، اظهار كرد: در حوزه كودك مسئوليت اصلی كار به صورت جدی بر دوش هيچ نهاد و دستگاهی نيست و سازمان بهزيستی نيز به اين دليل كه مسئوليت‌های خاص خود را عهده‌دار است، نمی‌تواند در اين حوزه وارد شده و آموزش‌های قرآنی را آن طور كه بايد به كودكان و خردسالان ارائه كند.
انجم شعاع با عنوان اين مطلب كه در عدم توانمندی بهزيستی نسبت به آموزش قرآن به خردسالان به اين دليل كه وظيفه اين سازمان توانمندسازی روحی و جسمی كودكان و مخاطبان است هيچ شكی وجود ندارد، گفت: بايد يك دستگاه توانمند در اين حوزه ورود پيدا كند كه البته به نظر می‌رسد از ميان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، تنها نهادی كه می‌تواند مسئوليت اين امر را بر عهده گرفته و بحث آموزش قرآن به خردسالان را دنبال كند وزارت آموزش و پرورش است.
وی با تأكيد بر لزوم ايجاد ساختاری در وزارت آموزش و پرورش به منظور آموزش قرآن به خردسالان، گفت: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با ايجاد يك ساختار منظم و هدفمند، به راه‌اندازی مهدهای قرآنی بپردازد و بحث آموزش قرآن به خردسالان را پی‌گيری كرده و گسترش دهد.
انجم شعاع با بيان اينكه برخی از كارشناسان و مسئولان معتقدند كه وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند متولی آموزش قرآن به خردسالان باشد، يادآور شد: قضاوت درباره مجموعه‌ای كه هنوز ورود پيدا نكرده كار درستی نيست و بايد به آموزش و پرورش كه طی سال‌های اخير نيز فعاليت‌های قرآنی خوبی برای دانش‌آموزان انجام داده اجازه دهيم كه در اين حوزه وارد شود و اين فرصت را در اختيار اين وزارت‌خانه قرار دهيم كه با تمام توان خود به برنامه‌ريزی در اين حوزه بپردازد.
اين كارشناس و مدرس قرآن در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری اينكه در حوزه آموزش قرآن به خردسالان با خلأ ساختاری و خلأ در شيوه‌ها و روش‌های آموزشی روبرو هستيم، اضافه كرد: بخش عمده‌ای از شيوه‌ها و روش‌هايی كه هم‌اكنون در حال اجرا برای خردسالان هستند، برگرفته از سلايق و برداشت‌های شخصی مجموعه‌های خاص هستند كه البته ممكن است بسياری از اين شيوه‌ها برای آينده كودكان ما مضر هم باشد.
انجم‌شعاع در بخش پايانی سخنان خود به برخی از شيوه‌های اثرگذار در امر آموزش قرآن به خردسالان اشاره كرد و ادامه داد: بهترين روش در آموزش قرآن و مفاهيم قرآنی به خردسالان، روش غيرمستقيم و بهره‌گيری از شيوه‌های سمعی و بصری است و اين اتفاق می‌تواند در قالب قصه‌ها و داستان‌های قرآنی، هنرهای تجسمی، فعاليت در فضای مجازی و نرم‌افزاری، انيمشين و ... رخ دهد.



نوشته شده در   سه شنبه 11 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode