ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 بهمن 1390     |     کد : 31886

شنبه 8 بهمن 5 ربيع الاول 28 ژانويه

وفات حضرت سكينه بنت الحسين(ع) در سال 117 هجرى قمرى ...

وفات حضرت سكينه بنت الحسين(ع) در سال 117 هجرى قمرى

حضرت سكينه، دختر ابى عبدالله الحسين(ع) و رباب، دختر امرء القيس است. نام اصلى وى، " آمنه" يا " اميمه" بود و مادرش رباب او را به " سكينه" ملقّب ساخت.

اين بانوى شريف علوى در دامن مهرانگيز پدر ارجمندش حضرت امام حسين(ع) و مادر گرانمايه‏اش حضرت رباب(س) و عمه بزرگوارش حضرت زينب كبرى)س) پرورش يافت و از راهنمايى و تربيت ناب برادرش حضرت على بن الحسين)ع(، معروف به زين العابدين در ايّام امامت آن بزرگوار، بهره‏هاى وافر يافت.

وى از زنان خردمند و داناى عصر خويش بود. علاوه بر بهره‏مندى كامل از حُسن جمال، از فضايل معنوى مانند تعّبد، تديّن و تقواى الهى برخوردار بود و در زمينه شعر، سخنورى و فصاحت بيان از ممتازان عصر و خانه وى، هميشه مجمع ادبا، شُعرا و سخن سرايان عرب بود.

درباره تاريخ تولدش، اطلاع دقيقى در دست نيست. امّا وى در واقعه عاشورا، دخترى رشيد و بالغ بود.

برخى از مورخان، وى را در واقعه كربلا، بين ده تا سيزده ساله خوانده‏اند. بنابراين تولدش بايد ميان سال‏هاى 47 تا50 قمرى باشد. او در مدينه و در اواخر عصر امامت حضرت امام حسن مجتبى(ع) ديده به جهان گشود.

امام حسين(ع) به تمامى فرزندانش، از جمله سكينه، عشق و علاقه داشت و آنان را به خاطر برخوردارى از فضايل و كمالات نفسانى، بسيار دوست مى‏داشت.

روايت شد، كه آن حضرت درباره سكينه و مادرش رباب و خانه‏اى كه آن دو در آن زندگى مى‏كردند شعرى عاطفى سرود كه ترجمه‏اش چنين است:

به جانت سوگند ! من به راستى خانه‏اى كه سكينه و مادرش رباب در آن باشند، دوست دارم. من آن دو را دوست دارم و براى آنان دارايى‏ام را نثار مى‏كنم و هيچ ملامت‏گرى نمى‏تواند مرا در اين كار سرزنش كند.

آن حضرت، پس از واقعه كربلا، به مدت 57 سال زندگى كرد. در آغاز، تحت كفالت برادر بزرگوارش امام زين العابدين(ع) قرار داشت تا اين كه ازدواج نمود و به خانه همسرش نقل مكان كرد.

اين بانوى مكرمه، بين 67 تا 70 سال زندگى كرد و سرانجام در كمال شرافت و عفت دار فانى را وداع گفت.

درباره در گذشت اين بانوى بزرگ علوى، دو روايت نقل شده است: روايت نخست حاكى است كه وى در پنجم ربيع الاوّل سال 117 هجرى قمرى و در عصر خلافت هشام بن عبدالملك و در حاكميت خالد بن عبدالملك بن حارث، در مدينه بدرود حيات گفت و روايت ديگر مى‏گويد كه وى در پنجم ربيع الاوّل سال 126 هجرى قمرى در مكه معظمه وفات يافت.

به هر روى، در گذشت وى در پنجم ربيع الاوّل، مورد اتفاق تاريخ نگاران و سيره نويسان است. در همان سالى كه حضرت سكينه(ع) وفات يافت، خواهرش حضرت فاطمه بنت الحسين(ع) نيز در مدينه بدرود حيات گفت.



درگذشت احمد بن محمد بن ابراهيم مشهوربه سُلَفي حافظ برجسته قرآن در سال576هجري قمري

« احمد بن محمد بن ابراهيم» مشهوربه« سُلَفي» از فقيهان، محدثان و حافظان برجسته قرآن مجيد در سال576هجري قمري درقرن6 هجري قمري درگذشت. اين فقيه شافعي مذهب براي كسب علم سفرهاي متعدد كرد و سرانجام پس ازسالها علم آموزي درلغت و فقه دانشمندي توانا شد. سُلَفي علاوه برتدريس درمدرسه اسكندريه آثاربسيارتأليف كرد كه ازآن ميان «اَلاربعينُ البُلدانيّه» را مي توان نام برد.



پیام امام خیمنی(ره) به گفته های بختیار در سال 1357 هجري شمسي

حضرت امام خميني(ره) در سال 1357 هجري شمسي درباره گفته‎هاي بختيار پيامي فرستادند و اعلام كردند: آنچه كه ذكر شده است كه شاپور بختيار در سمت نخست وزير من مي پذيرم ؛ دروغ است، بلكه تا استعفا نكند او را نمي‎پذيرم چون اورا قانوني نمي‎دانم. امام راحل در بخش پاياني اين پيام افزودند كه من با بختيار تفاهمي نكردهام و آنچه كه سابق گفته است كه گفتگوي بين او ومن بوده دورغ محض است. ملت بايد موضع خود را حفظ كنند و مراقب توطئه ها باشند . ديگر حادثه مهم اين روز تحصن حدود چهل تن از روحانيون تهران براي اعتراض به جلوگيري از بازگشت امام خميني(ره) به ايران بود. آنان در مسجد دانشگاه تهران تحصني نامحدود كردند. در ميان اين روحانيون متحصن بزرگاني چون دكتر بهشتي و آيت الله مطهري حضور داشتند؛ و بتدريج شمار روحانيون متحصن بيش از 400 نفر شدند.



درگذشت استاد محمد فراهتي اديب و دانشمند در سال 1358 هجري شمسي

استاد محمد فراهتي اديب و دانشمند گرانمايه بعد از عمري خدمت به اسلام و تبعيين و ترويج قرآن كريم در سال 1358 هجري شمسي به رحمت حق پيوست . اين عارف وارسته در سال 1293 شمسي در خانواده اي روحاني به دنيا آمد و تحت توجهات ويژه جد بزرگوارش آيت الله حاج صدر العلماكاشاني پرورش يافت. استاد فراهتي در سالهاي سياه و خفقان و استبداد با ايماني خلع ناپذير و بي هيچ هراسي ارشاد و هدايت مردم نهاد . ايشان بيش از سي سال در مسجد آقا بزرگ كاشان جلسات قرآن تشكيل دادو شاگردان بسياري تربيت كرد.



رحلت آية الله سيد عبدالعزيز طباطبائى 1374 هجری شمسی

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

تولد:

دانشمند فرهيخته، محقق وارسته و پژوهشگر پرتلاش، مرحوم آية الله سيد عبدالعزيز طباطبائى، 21 جمادى الثانى 1348 هـ.ق. برابر با چهارم آبان 1308 هـ.ش. در خانواده اى علمى و ريشه دار در نجف اشرف به دنيا آمد.

خاندان:

پدرش نوه دخترى و مادرش نوه پسرى فقيه بزرگ شيعه آية الله العظمى سيد محمدكاظم طباطبائى يزدى صاحب عروة الوثقى بود. خاندان سيد يزدى، يكى از خاندانهاى مشهورى بودند كه در حوزه علميه نجف و فقاهت شيعه نقش مؤثرى داشتند. محقق طباطبائى دوران كودكى خود را در چنين خانواده اى ميان كتاب و كتابخانه و مدرسه گذراند و طبيعتا استعداد اين كودك خردسال با چنين شرايطى پرورش پيدا مىكرد. دوستان ايام كودكى وى، اذعان مىكنند كه او از همان سالها متين و كم صحبت و بىتكلف بود و در گفتار و كردار بزرگترها دقت مىكرد. محقق طباطبايى ضمن خاطرات دوران كودكى خود به كتابهايى اشاره مىكند كه در كتابخانه و پشت شيشه، توجهش را جلب كرده بودند و وى ساعاتى از وقت خود را به تهيه فهرستى از اسم اين كتابها و نام نويسندگان آنها مىگذراند. وى كه در آن زمان، به خاطر سن كم خود، اجازه دست زدن به كتابها را نداشته، مجبور بوده از پشت شيشه فقط آنچه بر عطف كتابها نوشته شده بود را يادداشت كند. اين موضوع، نقش مؤثر محيط علمى او را در علاقمندى به كتاب و كتابت به خوبى نشان مىدهد.

اساتيد:

1- سيد هاشم حسينى تهراني( مؤلف كتاب علوم العربية) : ادبيات،صرف و نحوى 2- سيد جليل طباطبائى يزدى: توضيح المراد و منطق 3- آية الله سيد عبد الاعلى سبزوارى: شرح منظومه سبزوارى 4- شيخ صدرا بادكوبى: اسفار ملاصدرا 6و7- ميرزا حسن نبوى و شيخ ذبيح الله قوچانى : شرح لمعه 8- آية الله سيد على علامه فانى اصفهانى: قوانين ميرزاى قمى 9و10- شيخ عبدالحسين رشتى(مؤلف شرح كفايه و كشف الاشتباه) و شيخ مجتبى لنكرانى(مؤلف كتاب أوفى البيان) : دروس عالى سطح 11و12- آية الله العظمى سيد عبدالهادى شيرازى و آية الله العظمى حاج سيد ابوالقاسم موسوى خوئى : درس خاج فقه و اصول

سفرهاى تحقيقى:

محقق طباطبايى تابستان هر سال با سفر به ايران، به كتابخانه هاى خصوصى و عمومى مراجعه مىكند و ضمن مطالعات فراوان يادداشتهاى زيادى تهيه مىنمايد. در سه سفر حج نيز در كتابخانه هاى مكه و مدينه نسخ خطى نفيسى را مىبيند و برخى از آنها را به طور كامل استنساخ مىكند. همچنين در تابستان سال 1342 هـ ش. از عراق به سوريه و لبنان سفر مىكند و در يك اقامت سه ماهه، در كتابخانه هاى ظاهريه، مجمع علمى دمشق، كتابخانه اوقاف حلب و كتابخانه دانشگاه آمريكايى بيروت مطالعات زيادى انجام مىدهد و به گفته خود ايشان، در اين سفر با ديدن اين كتابخانه ها دنياى تازه اى به روى وى گشوده مىشود. آشنايى و الفت محقق طباطبايى با دانشمند بزرگ و كتابشناس باعظمت، مرحوم شيخ آقابزرگ تهرانى، تأثير بسيارى در شخصيت علمى وى ايجاد مىكند. يادداشتهايى را كه از سفرهاى متوالى به ايران به همراه مىآورد، هر بار در اختيار شيخ آقابزرگ تهرانى قرار مىدهد تا هم از زير چشم تيزبين استاد بگذرد و او را راهنمايى كند و هم براى تدوين دائرة المعارف بزرگ كتابشناسى شيعه، الذريعة إلى تصانيف الشيعة، مورد استفاده قرار گيرد. محقق طباطبايى تا پايان عمر، شيفته استاد بود و از او به عظمت و بزرگوارى ياد مىكرد. وى از همان سالهاى چاپ الذريعه، فكر نوشتن مستدركى را براى آن در سر مىپروراند، اما متأسفانه چاپ كتاب به كندى پيش مىرفت و نوشتن مستدرك را به تأخير مىانداخت. از اين رو محقق طباطبايى اقدام به استنساخ متن كامل كتاب الذريعه نمود ـ كه چاپ جلد هاى 13 و 14 الذريعه نيز براى آنكه سريعتر چاپ شود، از روى همين نسخه در نجف چاپ شد. وى در سال 1399 هـ ق. دست به كار تدوين مستدرك الذريعه شد و شروع به جمع آورى و فيش كردن كتابهايى نمود كه نام آنها در الذريعه نيامده است. محقق طباطبايى يبشتر وقت خود را تا پايان عمر يعنى هفتم ماه رمضان 1415 هـ ق. صرف تدوين اين اثر گرانسنگ نمود و گنجينه اى بالغ بر يازده هزار فيش بر جاى نهاد. همچنين، از جمله كسانى كه نقش مؤثرى در روحيه پرتلاش و پرحوصله او، در امر تحقيق و پژوهش داشت، علامه امينى صاحب كتاب الغدير رحمة الله عليه بود. محقق طباطبايى به مدت 25 سال پيوسته در كنار علامه امينى به جمع نسخ خطى و اداره كتابخانه أميرالمؤمنين عليه السلام در نجف مىگذراند و بسيارى از مايه علمى خود را مديون شاگردى وى مىدانست. محقق طباطبايى ضمن ارتباط علمى خود با علامه امينى، وى را در تهيه منابع كتاب گرانسنگ الغدير ياورى مىكند و در طى سفرهاى خود به كتابخانه هاى ايران و تركيه، در به ثمر رسيدن تحقيقات علامه امينى نقش بسزايى را ايفا مىكند. بعد از سفرى كه محقق طباطبايى در سال 1342 به سوريه و لبنان داشت ، دو سفر ديگر نيز همراه با فرزند علامه امينى به سوريه و تركيه مىرود ، علامه امينى هم كه در ايران به سر مىبرد به آنان مىپيوندد و به علت كسالت نمىتواند در تركيه بماند و ناچار به بازگشت مىشود. در آن سفر محقق طباطبايى و فرزند علامه امينى در تركيه مىمانند و مقدار زيادى از نسخ نفيس را براى كتابخانه اميرالمؤمنين عكسبردارى مىكنند. محقق طباطبايى كه مدتى سرپرستى اين كتابخانه را برعهده داشت، نسخ خطى كتابخانه را در سه جلد تنظيم مىكند. اين فهرست اكنون به صورت متوالى در مجله تراثنا منتشر مىشود. وى در سال 1397 نجف را ترك مىكند و عازم ايران مىشود و در قم سكنى مىگزيند. ايشان در قم، در ادامه راه دو استاد بزرگ خود، مشغول به تكميل مستدرك و تعليقاتى كه بر الذريعه و الغدير داشت مىشود. محققين و نويسندگان در ايران از محضر وى بهره مند مىشوند و او نيز با دست باز، از هر كارى كه در زمينه تحقيقات تاريخ و رجال و تراجم و حديث و كتابشناسى شيعه انجام مىشود استقبال مىكند. وى هميشه از استاد خود آية الله ميرزا محمدعلى اردوبادى (1380 هـ ق.) به بزرگى ياد مىكرد و يكى از خصوصيات بارز او را كمك علمى به ديگران در تحقيق و رفع مشكلات علمى مىدانست. محقق طباطبايى، خود نيز، راه و روش استاد را در پى مىگيرد و منزل و كتابخانه خود را در اختيار محققين و پژوهشگران قرار مىدهد، به طورى كه خانه ايشان، روز و شب محل تردد اهل قلم مىشود و گاهى حدود ده ساعت از شبانه روز خود را صرف راهنمايى و تكميل آثار ديگران مىكرد. مؤسسات مختلف تحقيقات اسلامى در ايران وجود ايشان را مغتنم دانسته، در تحقيقات خود به ايشان مراجعه مىكردند. از جمله مؤسساتى كه محقق طباطبائى با ايشان همكارى مىنمود ، مؤسسه آل البيت عليهم السلام، مركز الغدير للدراسات الاسلامية، بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى، مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى و بنياد بعثت را مىتوان نام برد. محقق طباطبائى براى بازديد از نسخ خطى به بسيارى از شهرهاى ايران مسافرت نمود و با بسيارى از دانشمندان ملاقات كرد. كتابخانه هاى بسيارى را ديد و يادداشت هاى بى شمارى تهيه نمود. همچنين يك بار ديگر نيز از ايران به تركيه عزيمت نمود و به مدت دو ماه در كتابخانه هاى تركيه، از جمله كتابخانه احمد ثالث، اياصوفيا، لاله لى، كوپرلى، فيض الله افندى، فاتح، جارالله ايوب، قليچ على پاشا و ولىالدين جارالله افندى، به مطالعه پرداخت ونسخه هاى ناياب و ارزشمندى را فهرست نمود. محصول اين سفر چند دفتر نسخه هاى خطى تركيه و چند دفتر احاديث مربوط به فضائل و مناقب اهل بيت عليهم السلام، از منابع حديثى، تفسيرى، تاريخى واعتقادى مهم و چاپ نشده اهل سنت است كه مجوعه آنها را نتائج الأسفار ناميد. همچنين در سفرهايى كه به كشورهاى ديگر داشت مجموعه مهمى از ميكروفيلم ها و نسخ عكسى از كتابخانه هاى مختلفى چون كتابخانه موزه بريتانيا و كتابخانه بادليان آكسفورد در انگلستان، كتابخانه دار الكتب الظاهريه در دمشق و اسماعيل پاشا در حلب، كتابخانه دانشگاه رياض عربستان، كتابخانه بلديه اسكندريه و دار الكتب المصريه در مصر، كتابخانه خدابخش پاتنه و فاطريه لكهنو در هندوستان، كتابخانه جامع كبير صنعاء يمن، كتابخانه چستربيتى ايرلند، كتابخانه ميلان ايتاليا، كتابخانه ملى پاريس، و... تهيه كرد. اين مجموعه اكنون در كتابخانه عمومى محقق طباطبايى در قم نگهدارى مىشود و مورد استفاده محققين مىباشد. محقق طباطبايى با بسيارى از دانشمندان و اسلام شناسان دنيا مخصوصا در كشورهاى عربى ارتباط داشت و در ايجاد ارتباط علمى بين پژوهشگران داخل كشور با دنياى عرب نقش مؤثرى داشت.

آثار:

1ـ مستدرك الذريعة 2ـ أضواء على الذريعة : تعليقاتى است بر كتاب الذريعه آقابزرگ تهرانى همراه با تكميل اطلاعات و رفع اشتباهات اين كتاب گرانسنگ. 3ـ معجم أعلام الشيعة: اين كتاب به عنوان مستدرك طبقات أعلام الشيعه شيخ آقابزرگ تهرانى تراجم علماى شيعه را بر اساس قرون و در هر قرن به ترتيب الفبائى آورده است و مجموعا شامل دو جلد است. جلد اول اين كتاب يك سال پس از درگذشت محقق طباطبائى توسط انتشارات مؤسسه آل البيت به چاپ رسيد و جلد دوم آن همچنان به صورت خطى باقى است. 4ـ تعليقات على طبقات أعلام الشيعة: حاوى تعليقاتى است كه محقق طباطبائى بر كتاب طبقات آغابزرگ نوشته است . از اين تعليقات، تعليقات الكرام البررة (قرن سيزدهم) ، و نقباء البشر (قرن چهاردهم) همراه اصل كتاب به چاپ رسيده است. 5ـ تصحيح تتمه نقباء البشر: كتاب نقباء البشر شيخ آغابزرگ تهرانى تا پايان حرف عين در چهار جلد به چاپ رسيده است، ولى از اين حرف تا حرف ياء همچنان به صورت خطى باقى مانده است. محقق طباطبائى با استفاده از يادداشتهاى دستنويس ايشان، اين اثر را مرتب كرده بودند و بنا داشتند با مرور و اصلاح و تكميل و حذف مكررات آن را به چاپ برسانند. 6ـ انباء السماء برزية كربلاء: اين اثر تكميل و تنظيم كتاب سيرتنا وسنتنا از علامه امينىا ست همراه با اضافات بسيار زياد. 7ـ على ضفاف الغدير: اين كتاب به عنوان مستدرك جلد اول الغدير علامه امينى شامل رواة حديث غدير همراه با شرح حال ايشان است، محقق طباطبايى مدارك و منابعى را كه به دست علامه نرسيده بود استخراج كرده و معرفى روات حديث غدير را مطابق اسلوب علامه امينى آورده است. 8ـ فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه أميرالمؤمنين عليه السلام: محقق طباطبايى در ايامى كه در كتابخانه اميرالمؤمنين در نجف اشرف همراه با علامه امينى به تهيه منابع الغدير مىپرداختند، اقدام به تهيه فهرست نسخ خطى كتابخانه نمود. اين فهرست در سه جلد تهيه شده كه در دو جلد اول آن به معرفى نسخ عربى و در جلد سوم به معرفى نسخ فارسى پرداخته است. آقاى دكتر على نقى منزوى از اين اثر در تأليف كتاب سنخه هاى خطى فارسى بهره جسته است و از آن با عنوان "يادداشتهاى سيد عبدالعزيز طباطبائى" نام مىبرد. اين فهرست كه بر اساس الفبايى اسم كتاب تنظيم شده، اكنون به صورت سلسله مقالات در مجله " تراثنا " در قم از طرف مؤسسه آل البيت عليهم السلام منتشر مىشود. اولين بخش اين فهرست در شماره 55 اين مجله به چاپ رسيده و اكنون در شماره 63 و 64 مجله ، به حرف جيم رسيده است. 9ـ فهرست نسخ خطى كتابخانه آستان قدس رضوى: محقق طباطبائى به دعوت آستان قدس رضوى در مشهد اقدام به تهيه فهرستى به زبان فارسى از نسخ خطى حديث و فقه كتابخانه آستان قدس رضوى نمود. اين فهرست اكنون در كتابخانه آستان قدس رضوى نگهدارى مىشود. 10ـ فهرست نسخ خطى كتابخانه دانشگاه علامه طباطبائى شيراز: اين اثر در جلد اول سالنامه ميراث اسلامى ايران (سال 1373 هـ. ش.) به چاپ رسيده است. 11ـ فهرست نسخه هاى كتابخانه آقاى سيد محمدعلى طباطبائى قاضى تبريزى. 12ـ فهرست كتابخانه مزار عبدالقادر گيلانى در بغداد. 13ـ فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه ثقة الاسلام در تبريز: اين فهرست با دو فهرست سابق در نشريه نسخه هاى خطى دانشگاه تهران، دفتر هفتم، از صفحه به چاپ رسيده است. محقق طباطبايى اين فهرست را در ايامى كه براى جمع آورى نسخه هاى نفيس براى كتابخانه اميرالمؤمنين به ايران سفر مىنمود، به زبان فارسى تهيه نمود و بر آن مقدمه اى درباره خاندان طباطبايى و زندگى سيد محمدعلى قاضى نوشت. 14ـ تصحيح فهرست منتجب الدين: اين اثر در سال 1404 هـ.ق. با تحقيق و تصحيح محقق طباطبايى در قم منتشر شد، ولى ايشان با توجه به تعليقات قابل توجهى كه بعد از آن بر اين كتاب نوشته بودند بناى چاپ مجدد آن را داشتند. اين تعليقات بر كتاب افزوده شد و اكنون آماده چاپ مىباشد. 15ـ تصحيح الأربعون المنتقى من مناقب المرتضى: تأليف ابوالخير حالكمى طالقانى، در شماره اول مجله تراثنا و نيز به صورت مستقل چاپ شده است. 16ـ تصحيح ترجمة الإمام الحسن عليه السلام: اين كتاب، بخش چاپ نشده طبقات ابن سعد است كه محقق طباطبائى با رهنمود علامه امينى نسخه آن را از كتابخانه........ مورد تصحيح قرار مىدهند و به صورت مستقل براى چاپ آماده مىكنند، اين كتاب پس از درگذشت ايشان از طرف مؤسسه آل البيت عليهم السلام به چاپ رسيد. 17ـ تصحيح ترجمة الإمام الحسين عليه السلام: اين كتاب هم همچون ترجمة الإمام الحسن عليه السلام از طبقات ابن سعد مورد تصحيح قرار مىگيرد و در زمان حيات ايشان از طرف مؤسسه آل البيت عليهم السلام چاپ و منتشر مىشود. 18ـ تصحيح مقتل أمير المؤمنين عليه السلام: تأليف ابن أبى الدنيا. 19ـ تصحيح مناقب أمير المؤمنين عليه السلام: از أحمد بن حنبل. 20ـ تصحيح كتاب نسائى.... 21ـ تحقيق رساله طرق حديث من كنت مولاه فعلى مولاه : تأليف ذهبى، اين رساله تاكنون نسخه اى از آن يافت نشده بود و تنها نامى از آن در ميان كتب ذهبى مانده بود و محقق طباطبائى نسخه اى از آن را در كتب خطى كتابخانه دانشگاه تهران يافته و مورد تحقيق قرار مىدهند. اين رساله با تعليقات فراوان ايشان، از طرف انتشارات دليل به چاپ رسيد. 22ـ ترجمة أمير المؤمنين من تاريخ ابن عساكر. 23ـ فرائد السمطين. 24ـ تصحيح عقد الدرر فى أخبار المهدى المنتظر: از يوسف بن يحيى سلمى دمشقى. 25ـ تصحيح فهرست شيخ طوسى: از آنجا كه چاپ مصحح و منقحى از كتاب جليل فهرست شيخ طوسى رحمة الله عليه در دست نبود، محقق طباطبائى اين كتاب را با ده نسخه معتبر آن تصحيح مىكند كه پس از رحلت ايشان همراه با مقاله اى كه ايشان براى كنگره شيخ طوسى تهيه كرده بودند، از طرف كتابخانه محقق طباطبائى منتشر شد. 26ـ تصحيح مطالب السئول. 27ـ أهل البيت عليهم السلام فى المكتبة العربية: در اين اثر كتابهايى كه اهل سنت درباره زندگى، مناقب، تاريخ، زندگانى، كلمات ... اهل بيت عليهم السلام نوشته اند، كتابشناسى و معرفى شده است. اين كتاب ابتدا به صورت سلسله مقالات در مجله تراثنا منتشر مىشد و پس از درگذشت ايشان، متن كامل كتاب ااز سوى مؤسسه آل البيت عليهم السلام منتشر شد. 28ـ الغدير فى التراث الاسلامى: اين اثر كتابشناسى غدير خم است و در آن فهرست كتابها و معرفى نسخ خطى آنها و شرح حال مختصرى از مؤلفين آنها از ابتداى قرن دوم هجرى تا قرن پانزدهم معرفى شده است. اين كتاب را بار اول دار المؤرخ العربى در بيروت منتشر كرد و پس از آن با افزوده هايى، در ايران از سوى انتشارات الهادى در سال 1373 هـ.ش. انتشار يافت. محقق طباطبائى پس از آن نيز به تكميل اين كتاب پرداخت و اكنون به همراه آن اضافات براى نوبت سوم آماده چاپ مىباشد. اين كتاب در سال 1411 هـ.ق. از طرف انتشارات كتابخانه چهل ستون با ترجمه آقاى مهدى جعفرى به زبان فارسى منتشر شد و بار ديگر نيز جناب آقاى محمد انصارى زنجانى با ترجمه بخشهاى بسيارى از اين كتاب و اضافه و تعديل بعضى از مطالب، آن را با عنوان " غدير در آينه كتاب " منتشر نمود. 29ـ فهرست تصانيف كراجكى. 30ـ الشيخ المفيد وعطاءه الفكرى الخالد: شامل كتابشناسى آثار شيخ مفيد است و در جلد اول مجموعه المقالات والرسائل كنگره شيخ مفيد به چاپ رسيد. 31ـ مخطوطات اللغة العربية فى مكتبات إيران: كتابشناسى نسخ خطى لغت عربى در كتابخانه هاى ايران. اين اثر در يادنامه ايشان از طرف موسسه آل البيت عليهم السلام چاپ و منتشر شد. 32ـ مكتبة العلامة الحلى: اين كتاب گرانسنگ حاوى كتابشناسى مفصل آثار علامه حلى و ذكر نسخ خطى آنها در كتابخانه هاى جهان مىباشد. اين كتاب چهل روز بعد از درگذشت محقق طباطبائى از سوى مؤسسه آل البيت عليهم السلام منتشر شد. 33ـ نتائج الأسفار:.... 34ـ فوائد الأسفار: اين كتاب شامل كتابشناسى منتخب نسخ خطى كتابخانه هاى مدرسه امام عصر شيراز، جارالله ايوب، الأحمدية، الظاهرية، المتحف البريطانى، كتابخانه آية الله خادمى، مدرسه نمازى خوى، مدرسه علوى ( مدرسه مريم بيگم) خوانسار و مدرسه ولى عصر خوانسار، مقبره روزبهان شيرازى، كتابخانه دانشكده پزشكى شيراز، مدرسه صدر بابل و همچنين فوايد رجالى و تاريخى و وفيات بعضى از علما و اشعار است. 34ـ فهرست تفصيلى منتخب نسخه هاى خطى كتابخانه هاى تركيه: اين اثر استاد در كتابخانه آية الله العظمى مرعشى نجفى به شماره 4172 و 4173 نگهدارى مىشود و در فهرست نسخ خطى آن كتابخانه ج 11 صص 183 ـ 184 شناسانده شده اند. 35ـ قيد الأوابد و جمع الشوارد: در اين كتاب متون بسيارى از نسخ مختلفى جمع آورى شده كه شامل فضايل اهل بيت و اشعار و تراجم و .... است. از آن ميان مىتوان به شرح نهج البلاغه نظام الدين گيلانى، همراه با شرح مفصل و تاريخ تأليف و انتهاى نسخه و ذكر برخى از نكات دقيق و بعضى از اشعار آن و همچنين تفسير خطبه شقشقيه سيد مرتضى، المعجم ابن الأعرابى، معجم الصحابه ابن نافع معجم الصحابه بغوى، ذيل تاريخ بغداد ابن نجار، المعجم الكبير طبرانى، مسند رويانى، المسلسلات ابن جوزى، المصنف ابن أبى شيبه، صحيح ابن حبان، الذرية الطاهره دولابى اشاره كرد. 36ـ فهرست منتخب نسخه هاى خطى كتابخانه هاى حجاز: محقق طباطبايى درباره اين اثر مىنويسد: "دانشگاه تهران گروهى را براى عكسبردارى از نسخ خطى، عازم حجاز نمود كه دوست من دانشمند كتابشناس و فهرست نگار مشهور استاد محمد تقى دانش پژوه در ميان آنان بود. من نيز با ايشان به حجاز رفتم و در كتابخانه هاى حرمين شريفين : كتابخانه عارف حكمت، كتابخانه مدينه منوره، كتابخانه محموديه، كتابخانه حرم نبوى، كتابخانه مظهر كه در رباط مظهر مقابل بقيع بود، كتابخانه حرم مكى، و كتابخانه مكه مكرمه، به بررسى نسخ خطى پرداختيم" (الغدير فى التراث الاسلامى، ص241). اين اثر در سال 1386 تأليف شده است. 37ـ فهرست منتخب نسخه هاى خطى كتابخانه هاى تبريز: از كتابخانه هاى محمدعلى قاضى طباطبايى، ثقة الاسلام و ايروانى. 38ـ الحسين والسنة: اين كتاب در سال 1397 هـ.ق. در قم منتشر شده. 39ـ المهدى فى السنة النبوية. 40ـ حياة الشيخ يوسف البحرانى: اين كتاب را محقق طباطباىى در سال 1377 هـ.ق. تأليف كرده اين اثر ابتدا در مقدمه كتاب الحدائق الناظرة به چاپ رسيد و سپس به صورت مستقل در نجف اشرف به چاپ رسيد. اين كتاب اولين اثرى است كه از محقق طباطبايى به چاپ رسيده، با اين حال مىتوان در آن ميزان تبحر و دانش وى را در اين كتاب مشاهده كرد. ايشان بعدها مطالب زيادى را مخصوصا در قسمت تأليفات شيخ يوسف بحرانى به اين كتاب افزودند و حجم كتاب اكنون به دوبرابر حجم كتاب چاپ شده رسيده است. 41ـ شخصيت علمى و مشايخ شيخ طوسى: در دفتر دوم سالنامه ميراث اسلامى ايران (سال 1374 هـ.ش.) به چاپ رسيده. 42ـ قبسات من فضائل أمير المؤمنين عليه السلام: محقق طباطبايى در اين كتاب به بررسى اسانيد و طرق حديث سدّ الأبواب ، حديث صعود على على منكب النبى، حديث رد الشمس، حديث ثقلين و حديث الطير وهمچنين درباره أعمش و حاكم نيشابورى و كتاب قصة الطير پرداخته است. اين كتاب از سوى انتشارات دليل به چاپ رسيد. 42ـ مذكرات المتحف البريطانى: كه در آن به ذكر چند نسخه نفيس از كتابخانه موزه بريتانيا و معرفى مفصل ونقل برخى از مطالب آنها پرداخته است. اين كتاب در سال 1404 هـ.ق. تأليف شده است. 43ـ زندگىنامه آية الله العظمى سيد محمدكاظم يزدى: محقق طباطبائى به نوشتن تاريخ و زندگى جد بزرگوارش بسيار اهتمام مىورزيد و از هنگامى كه در نجف اشرف به سر مىبرد اقدام به جمع آورى اطلاعات و اسناد زندگى و عصر سيد محمدكاظم يزدى نمود. اين يادداشتها در دفترهاى گوناگونى نوشته شده و نياز به تنظيم دارد. مواردى كه محقق طباطبايى بدانها پرداخته شامل : نسب سيد يزدى، مؤلفات وى و معرفى كامل نسخ خطى و چاپها و شروح و حواشى و ترجمه هاى آنها، اساتيد سيد يزدى، شاگردان وى كه شامل زندگى بسيارى ازشاگردان در آن ذكر شده، اشعار، خانواده سيد يزدى و زندگىنامه مفصل فرزندان وى، مواجهه سيد يزدى با استعمار انگليس ها و مدرسه سيد يزدى كه بخش مفصلى است شامل : تأسيس مدرسه و معرفى خصوصيات آن، كتابخانه مدرسه، شاگردان مدرسه و... مىباشد. محقق طباطبايى در كنار اين يادداشت ها اقدام به جمع آورى و ضميمه كردن مدارك تاريخى و فتاواى سياسى سيد يزدى نمود و كتاب را مستند و مستدل نمود. وى همچنين در اين كتاب يادداشتهاى شيخ محمدحسين كاشف الغطاء درباره سيد يزدى و قسمت هايىاز كتاب " عقود حياتى " نوشته آية الله كاشف الغطاء درباره قضاياى مشروطه و استبداد و جنگ انگليس را از روى دستخط علامه كاشف الغطاء كه در كتابخانه وى نگهدارى مىشود نقل نموده است. اين مجموعه نياز به تنظيم و ترتيب دارد تا به صورت يك اثر ماندگار از زندگى آية الله العظمى سيد محمدكاظم طباطبايى يزدى درآيد و به عنوان منبع، مورد استفاده محققين قرار گيرد.

وفات:

سر انجام اين عالم وارسته و چهره‏ برجسته ى علم و دانش، به ويژه در زمينه شناخت نسخه هاى خطى در روز يکشنبه هفتم رمضان 1416 هـ.ق برابر با هشتم بهمن 1374ش پس از شصت و هشت سال عمر پر بركت‏ در راه دانش اندوزى و دانشمند پرورى چشم از جهان فرو بست و با رحلتش سوگى سنگين بر محافل علمى و فرهنگى جهان تشيع نشست.



تولد هَندل از بزرگترين آهگسازان آلماني در سال 1684 ميلادي

هَندل از بزرگترين آهگسازان آلماني در سال 1684 ميلادي در خانوادهاي مذهبي در ايالات ساكس آلمان به دنيا آمد. هندل را بيشتر بنام آهنگساز مذهبي مي شناسند، زيرا قطعات خود را براي ارگ كليسا و پيانو تنظيم كرده است . او در سال 1759 ميلادي در گذشت.



درگذشت پطر كبير امپراتور تزار روسيه در سال 1725 ميلادي

پطر كبير امپراتور تزار روسيه در سال 1725 ميلادي در گذشت . او در سال 1696 ميلادي بعد از مرگ تزار ايوان آلكسي يه ويچ تزار روسيه شد. پطر معتقد بود كه دستيابي به راههاي دريايي روسيه توجه خود را به سواحل دريايي بالتيك و درياي سياه معطوف كرد؛ پطر براي رسيدن به اين هدف از انجام دادن اعمال غير انساني نيز فروگذار نكرد؛ و جان و مال مردم از تجاوزات او در امان نبود.



درگذشت فئودور استايفسكي نويسنده بلند پايه روسي در سال 1881 ميلادي

فئودور استايفسكي نويسنده بلند پايه روسي در سال 1881 ميلادي جهان را بدرود گفت. پدر فئودور پزشك ارتش بود امام فئودور چون از ارتش بيزار بود به ادبيات پرداخت و بعد از چند سال نبوغ خود را در عرصه ادبيات آشكار كرد. داستا يفسكي آثاري چون آزردگان ؛ خاطرات خانه اموات و جنايت و مكافات را پديد آورد شهرت جهاني براي او به ارمغان آورند.



اعلان جنگ از جانب امپراتوري اتريش به دولت صربستان در سال 1914ميلادي

در آغاز جنگ جهاني اول در سال 1914ميلادي ، نخستين اعلان جنگ از جانب امپراتوري اتريش به دولت صربستان داده شد . اين امر به موجب ترور فردنياند وليعهد اتريش و همسرش در شهر سارايه و در صربستان بود . افزودن بر اين مردم صربستان با دخالتهاي اتريش در امور داخلي كشورشان با مخالفت برخاسته بودند و همين امر دولت اتريش را در حمله به اين كشور مصمم تر ساخته بود . در جنگ جهاني اول ، دولتهاي آلمان ، اتريش و عثماني در يك سو قرار داشتند و كشورهاي روسيه ، فرانسه انگلستان و صربستان جناح مقابل را تشكيل مي دادند. 





نوشته شده در   شنبه 8 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode