ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 بهمن 1390     |     کد : 31812

پنج شنبه 6 بهمن 3 ربيع الاول 26 ژانويه

وفات محمد بن احمد بن موسى مبرقع در قم سال315 هجرى قمرى ...

وفات محمد بن احمد بن موسى مبرقع در قم سال315 هجرى قمرى

محمد، فرزند احمد بن موسى مبرقع بن امام جواد(ع)، معروف به " أعرج" و مُكنّى به ابوعلى و ابوجعفر، كه از سادات رضوى و از نوادگان پاك سرشت امام محمد تقى(ع) است، در سوّم ربيع الاوّل سال 315 قمرى، در شهرمقدس قم وفات يافت.

محمد بن احمد را پس از تشييع با شكوه، در مقبره " چهل اختران " دفن نمودند.

گفتنى است كه در خيابان آذرِ شهر مقدس قم، محله‏اى است به نام " چهل اختران ". اين محله را سال‏هاى پيش " محلهِ موسويان" مى‏گفتند و در اين محله دو مقبره معروف وجود دارد: يكى به نام مقبره موسى مبرقع و ديگرى چهل اختران، كه هر دو از مقابر اختصاصى موسى مبرقع و خانواده، وابستگان و اولاد او است. در مقبره موسى مبرقع، علاوه بر قبر وى، قبر يكى از نوادگانش به نام احمد بن محمد بن احمد بن موسى مبرقع نيز وجود دارد. امّا در مقبره چهل اختران، علاوه بر قبر محمد بن احمد بن موسى مبرقع، قبور بسيارى از سادات رضوى و از اولاد و زرارى امام جواد)ع(، از جمله محمد بن موسى مبرقع، همسرش بُريهه دختر جعفر بن امام على نقى)ع(، يحيى صوفى فرزند جعفر بن امام على نقى )ع، زينب و امّ محمد دختران موسى مبرقع، فاطمه، بُريهه،ام سلمه و امّ كلثوم دختران محمد بن احمد بن موسى مبرقع نيز در اين مكان شريف مدفون مى‏باشند.



خروج حضرت محمد(ص) از غار ثور و هجرت به مدينه در سال يك هجري قمري

در چنين روزي از ماه ربيع الاول حضرت محمد(ص) پيامبر بزرگوار اسلام پس از سه روز اقامت در غار ثور از آن مكان خارج شدند وبه سوي مدينه هجرت كردند. كفار قريش حضرت رسول اكرم(ص) را در مسير هجرتشان از مكه به مدينه تعقيب مي كردند، از اين رو ايشان به امر پروردگار متعال در اين غار ماوا گزيدند تا پس از رفع خطر به حركت خويش ادامه دهند. شايان توجه است كه هجرت پيامبر(ص) در آينده اسلام تاثير بسيار مهمي داشت از اين رو مبدا تاريخ مسلمانان قرار گرفت.



آتش زدن خانه كعبه در نتيجه جنگ ميان سپاه شام و عبدالله بن زيبر در سال 64هجري قمري

خانه كعبه در نتيجه جنگ ميان سپاه شام و عبدالله بن زيبر به در سال 64هجري قمري آتش كشيده شد. ابن زبير از جمله افراد با نفوذي بود كه پس از مرگ معاويه با يزيد بيعت نكرد و با قدرت تمام مقابل او ايستاد در اين نبرد ابتدا مسلم بن عقبه از جانب يزيد مامور دفع عبدالله شد ولي در ميان راه به هلاكت رسيد و بجاي او حصين بن نمير فرمانده سپاه شد. ابن نمير با گروه كثيري به مكه رفت و پس از محاصره اين شهر با پرتاب گلوله هاي آتشين خانه خدا را تخريب كرد وبه آتش كشيد در همين اثنا خبر مرك يزيد اعلام شد از اين رو ابن نمير جنگ را ر ها كرد و روانه شام شد.



درگذشت « ابو اعلاءمعري » شاعر و نويسنده مسلمان در سال 449 هجري قمري

« ابو اعلاءمعري » شاعر و نويسنده مسلمان در سال 449 هجري قمري در گذشت. ابو العلا معري با وجود محروميت از نعمت بينايي از علم لغت، ادب و حكمت يوناني و هندي را تاحد استادي آموخت و از كودكي سرودن شعر را آغاز كرد و از آثار وي رساله الفقران را مي توان نام برد.



ادامه تظاهرات مردمی بر ضد رژیم پلهوی در سراسر کشور در سال1357هجري شمسي

با وجود ممنوع اعلام شدن اجتماعات بيش از دو نفردر بهمن ماه سال 1357هجري شمسي ، مردم مسلمان و مبارز ايران بي اعتنا به هشدارهاي حكومت نظامي به تظاهرات بر ضد رژيم پهلوي ادامه دادند مأموران رژيم شاه هم در مقابل مردم انقلابي صف آرايي كرده بودند و سرانجام برخورد قهرآميز مأموران حكومت با مردم سبب شد كه در بسياري از شهرها چون تهران ، تبريز ، آبادان ،گرگان و سنندج، جمعي از مردم شهيد يا مجروح شوند همچنين در اين روز جمعي ا زدرجه داران ، افسران و همافران نيروي هوايي برضد رژيم طاغوت به تظاهرات پرداختند و در پايان راهپيمايي با صادر كردن قطع نامه اي خيانات شاه را محكوم كردند آنان هم چنين آمادگي خود را براي فداكاري و جانفشاني در راه انقلاب اسلامي ابراز كردند.



درگذشت مجتبي مينوي محقق، اديب و استاد دانشگاه در سال1355هجري شمسي

مجتبي مينوي محقق، اديب و استاد دانشگاه بدرود در سال1355هجري شمسي حيات گفت. استاد مينوي درتهران زاده شد و بعد ازفارغ التحصيلي ازدارُالمُعلمين عالي تهران كارادبي و فرهنگي خود را با معلمي آغازكرد. مرحوم، مينوي پس ازتحصيلات استاد مينوي افزون برانتشاركتاب 15گفتاركه مجموعه‎اي ازمقالات تحقيق اوست متون زيادي را ازآثارقديم تصحيح كرده است. استاد مينوي كتابخانه نفيس و ارزشمند خود را به بنياد شاهنامه اهدا كرد. اين بنياد هم اكنون بخشي ازسازمان مطالعات و تحقيقات فرهنگي است.



برقراری نظام جمهوري درهندوستان در سال1950ميلادي

نظام جمهوري در سال1950ميلادي درهندوستان برقرارشد و دكترراجِند را پراساد به مدت هفت سال زمام اموررا بدست گرفت. گفتني است كه دراين زمان منازعات هندوستان و پاكستان برسرمسئله كشميربه اوج خود رسيده بود. اما با وساطت سازمان ملل هند و پاكستان صلح كردند. درسال1965ميلادي بارديگرجنگ مرزي برسركشميرميان هند و پاكستان آغازشد. درحال صلح نيزاين دو كشور روابطشان تيره شده است بطوريكه روابط سياسي خود را به حداقل رسانده‎اند. جمهوري هند درشبه قاره هند قراردارد و با كشورهاي پاكستان، چين، نپال، بنلادش، بوتان و برمه همسايه است



امضای قرارداد ننگين كمپ ديويد در سال1978ميلادي

با دخالتهاي اِمريكا و انگلستان انورسادات و مناخم بگين قرارداد ننگين كمپ ديويد را در سال 1978ميلادي امضا كردند. دراين قرارداد قيد شده بود كه رژيم اشغالگرقدس اراضي اشغالي شبه جزيره سينا را درسه مرحله به مصرواگذاركند و درمقابل مصرنيزموجوديت رژيم صهيونيستي را برسميت بشناسد. شايان توجه است كه قراردادنهايي صلح درسال1979ميلادي درواشنگتن امضا شد و رژيم صهيونيستي درسال982ميلادي صحراي سينا را به مصربازپس داد. اما اختلاف برسرمنطقه همچنان ادامه داشت. 




نوشته شده در   پنجشنبه 6 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode