ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 6 دي 1390     |     کد : 30296

شنیدن و یادگیری قرآن عملکردهای مغزی و زبانی کودکان را تقویت می‌کند

یک فوق تخصص نوزادان گفت: شنیدن و یادگیری آیات قرآن و موسیقی می‌تواند عملکردهای مغزی و زبانی کودکان را تقویت کند و به‌عنوان قسمتی از درمان اختلال در خواندن به کار رود.

اکبر کوشانفر، فوق تخصص نوزادان:
یک فوق تخصص نوزادان گفت: شنیدن و یادگیری آیات قرآن و موسیقی می‌تواند عملکردهای مغزی و زبانی کودکان را تقویت کند و به‌عنوان قسمتی از درمان اختلال در خواندن به کار رود.
اکبر کوشانفر «دیس لکسی» یا نارساخوانی را به معنی اختلال در خواندن، دانست وبه فارس گفت: این مشکل مهمترین ناتوانی در یادگیری آموزشی است که در کودکانی که شروع به خواندن و نوشتن می‌کنند خود را نمایان می‌کند؛ همچنین نارساخوانی در 5 تا 10درصد کودکان رخ می‌دهد و در پسران 3 برابر بیشتر است، این اختلال فقط به معنای اشکال در خواندن نیست بلکه اشکال در تلفظ، نوشتن و دیگر جنبه‌های گفتاری را نیز شامل می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: متخصصان اعصاب کودکان و تعلیم و تربیت در تعریف نارساخوانی می‌گویند، فردی که با وجود امکانات اجتماعی-اقتصادی، آموزش و ضریب هوشی کافی، ممکن است در خواندن، تبدیل کلمات نوشتاری و گفتاری، نت خوانی موسیقی و ریاضیات مشکل داشته باشد، دچار این بیماری شده است.
این فوق تخصص نوزادان نارساخوانی را به دو دسته تقسیم کرد و در توضیح دسته اول بیان داشت: این کودکان ممکن است از هر میزان ضریب هوشی بهره‌مند باشند اما از تحریک کافی یا تجربه به‌دست آوردن مهارت گفتاری و خواندن محروم و متعلق به خانواده‌هایی باشند که مهارت گفتاری در آنها کم است؛ همچنین ازدحام کودکان در مهدکودک و مدرسه که در این مکانها جلوی تکلم کودک گرفته می‌شود، کودک برای مهارت‌های گفتاری تشویق نمی‌شود که در ایجاد این اختلال نقش مهمی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره نوع دوم نارساخوانی را نوع حقیقی دانست و گفت: در "نارساخوانی حقیقی"، اختلال خواندن ناشی از پائین بودن بهره هوشی کودک است و ممکن است ارثی بوده یا بر اثر ضربه به سر رخ دهد که این کودکان ناتوانی در گفتار و اختلال شدید تلفظ دارند.
وی در مورد سن تشخیص این اختلال و درمان آن تصریح کرد: نارساخوانی در فاصله زمانی پیش از دبستان و مهدکودک مشخص می‌شود در این مدت کودک باید تحت درمان قرار گیرد و برای درمان آن روشهای مختلفی از جمله آموزش خواندن با صداهای جداگانه و ترکیب کلمات، روش دیدن، خواندن، استفاده از وسائل بازی و سی دی های آموزشی که منجر به یادگیری و بازی های تقریحی است پیشنهاد می شوند.
کوشانفر اضافه کرد:‌همچنین شنیدن و یادگیری آیات قرآن و موسیقی می‌تواند عملکردهای مغزی و زبانی را تقویت کند و به عنوان قسمتی از درمان نارساخوانی به کار رود.


نوشته شده در   سه شنبه 6 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode