ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 12 آبان 1390     |     کد : 27761

قوانين خلاف شرع ازدواج بايد اصلاح شود

آيت‌الله‌العظمي ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد از دو قوه مقننه و قضاييه خواستند تا سه قانون خلاف شرع در مورد ازدواج را اصلاح كنند.

آيت‌الله‌العظمي ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد از دو قوه مقننه و قضاييه خواستند تا سه قانون خلاف شرع در مورد ازدواج را اصلاح كنند.

به گزارش ايرنا، ايشان ديروز در درس خارج فقه خود با اشاره به اين كه در خبرها آمده است كه هر روز شش جوان به خاطر عدم پرداخت مهريه روانه زندان مي‌شوند، افزودند: وقتي جواني براي خواستگاري اقدام مي‌‌كند خانواده عروس به او مي‌گويند شما بايد براي حفظ آبروي ما مهريه زيادي را براي دخترمان در نظر بگيريد و سپس مي‌گويند مهريه را چه كسي داده و چه كسي گرفته است.

ايشان ادامه دادند: مثلا اگر دختري متولد سال1370 باشد خانواده دختر مي‌گويند بايد همين تعداد سكه مهريه دختر ما باشد و پسر هم اين مبلغ را قبول مي‌كند و در دفتر به عنوان عندالمطالبه ثبت مي‌شود.

هنوز يك ماه از ازدواج آنها نگذشته كه ناگهان زن از شوهر مهريه خود را مطالبه مي‌كند و مي‌گويد من حق حبس دارم و شوهر به زندان مي‌رود.

ايشان با تاكيد بر اين كه اين قانون بايد اصلاح شود، اظهار داشتند: اسلام حرف غيرمنطقي نمي‌زند، اين قوانين موجب ريخته شدن آبروي اسلام مي‌شود و در حكومت اسلامي نبايد اين قانون‌ها باشد.نبايد شوهري كه توان پرداخت مهريه را ندارد و اعسار (ناتواني) در پرداخت آن درست مانند زماني كه از مادر متولد شده مشخص است را به زندان انداخت، مگر اين كه توانايي پرداخت مالي آن ثابت شود.

وقتي شوهر توان پرداخت يكجاي مهريه را ندارد، بايد طبق قانون آن را به صورت قسطي پرداخت كند و اگر مهريه 1370 سكه باشد دادن ماهانه يك سكه 110 سال طول مي‌كشد.قانون دوم خلاف شرع اين است كه اگر ثابت شد كسي فرد معسر است و گفتند بايد هر ماه يك سكه به زوجه بدهد، ماه اول كه پرداخت كرد زن بايد تكمين كند، اما در قانون اين گونه نيست.سومين قانون خلاف شرع كه بايد اصلاح شود اين است كه شما مي‌گوييد در عقد قصد جدي شرط است، آيا جواني كه مي‌گويد اين ميزان مهريه به طور مثال به سال تولد دختر را مي‌دهم قصد دارد اين ميزان مهريه را پرداخت كند؟ مشخص است كه اين جوان قصد جدي ندارد كه اين ميزان مهريه را پرداخت كند و همين كه مي‌گويند چه كسي داده و چه كسي گرفته شاهدي بر همين مدعا است.

ايشان ادامه دادند: اين قانون خلاف شرع هم بايد اصلاح شود همان گونه كه در هنگام جاري شدن خطبه عقد، داشتن قصد جدي لازم است براي تعيين مبلغ مهريه هم اين قصد جدي ضرورت دارد.ما خواسته‌ايم كه قانوني تصويب شود كه مطابق آن مهريه اگر از يك حدي بيشتر باشد و دفاتر آن را ثبت نكنند. حال اگر آنها با هر مهريه‌اي خواستند صيغه را بخوانند، با خود آنها است، هر چند بسياري از بزرگان مانند رهبري هم با مهريه بيشتر از14 سكه خطبه عقد را نمي‌خوانند.


نوشته شده در   پنجشنبه 12 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode