ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 آبان 1390     |     کد : 27267

با لغو ممنوعيت 14 ساله آموزش قرآن براي کودکان

بعد از لغو قانون ممنوعيت حجاب در مدارس و دانشگاهها، اخيرا، هيئت وزيران اين کشور طي صدور حکمي، ممنوعيت آموزش قرآن به کودکان را نيز لغو نموده است.

کودکان ترک پيروز شدند
با لغو ممنوعيت 14 ساله آموزش قرآن براي کودکان

بعد از لغو قانون ممنوعيت حجاب در مدارس و دانشگاهها، اخيرا، هيئت وزيران اين کشور طي صدور حکمي، ممنوعيت آموزش قرآن به کودکان را نيز لغو نموده است.
از زمان کودتاي 28 فوريه سال 1997 در ترکيه، دولتهاي لائيک که يکي پس از ديگري در اين کشور روي کار آمده اند، قوانيني را براي محدوديت آزادي ديني به اجرا گذاشته اند.
اما از زماني که حزب عدالت و پيشرفت، زمام امور را به دست گرفت، محدوديت هاي آزادي ديني کم کم از جامعه ترکيه رخت بربست و بعد از لغو قانون ممنوعيت حجاب در مدارس و دانشگاهها، اخيرا، هيئت وزيران اين کشور طي صدور حکمي، ممنوعيت آموزش قرآن به کودکان را نيز لغو نموده است.
بر اساس اين حکم، والدين مجاز هستند کودکان خود را بطور رسمي به مراکز آموزش قرآن کريم بفرستند، آموزش قرآن کريم ديگر از نظر قانوني محدوديت سني ندارد.
پيش از اين، شوراي امنيت ملي ترکيه، طي صدور حکمي، خانواده هاي ترکيه اي را از فرستادن کودکانشان به دار القرآن ها منع کرده بود. و آموزش قرآن براي افراد زير 15 سال رسما ممنوع شده بود. و کساني که از اين حکم تخطي مي کردند، به مجازات گوناگوني از جمله: حبس، شکنجه در کلانتري ها و يا حتي اعدام محکوم مي شدند. اما با همه اين تدابير و سخت گيريها، خانواده هاي ترکيه کودکان خود را بطور پنهاني به دارالقرآن مي فرستادند تا از برکت حفظ قرآن محروم نمانند.
رئيس انجمن فارغ التحصيلان دانشکده شرعيات، اين تصميم اخير هيئت دولت را نمونه بارزي از تجسم اراده جامعه مسلمان ترکيه دانست؛ جامعه مسلماني که ديگر قوانين ناعادلانه اي را که حکومتهاي لائيک از زمان تأسيس ترکيه، اعمال کرده اند، تحمل نخواهند کرد. رابيه يازجي نيز از گذشته ها مي گويد که در دوران کودکي چگونه دچار بحران روحي شده بود؛ چرا که در خانه به او مي گفتند که قرآن کريم يک معجزه است اما در بيرون از خانواده، همه آموزش قرآن را جرم مي دانستند که مجازات سنگيني هم بدنبال دارد.
او از خاطرات خود در جلسات قرآن مي گويد که چگونه وقتي زن هاي مسن مي ديدند که رابيه و دوستانش قرآن را فرا گرفته اند، اشک در چشمانشان حلقه مي زد و بي اختيار مي گريستند؛ چرا که آموزش قرآن در زمان آنها جرم بود و کساني که قرآن ياد مي گرفتند، از دانشگاهها اخراج و شکنجه مي شدند.
رابيه، در تابستانها وقت خود را صرف تعليم قرآن کريم به کودکان مي کند؛ کودکاني که خارج از ترکيه و مخصوصا از قبرس نزد او مي آيند. آنچه بيشتر اين آموزگار قرآن را رنج مي دهد اين است که بخش مسيحي نشين ترکيه، آموزش قرآن کريم براي اطفال را منع نکرده است در حاليکه بخش مسلمان نشين ترکيه، همچنان از آموزش قرآن به کودکان ممانعت به عمل مي آورد.


نوشته شده در   دوشنبه 2 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode