ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 مهر 1390     |     کد : 26871

یکشنبه 24 مهر 19 ذي القعده 16 اکتبر

امضا معاهده ارزنة الروم در سال1238هجري قمري...

امضا معاهده ارزنة الروم در سال1238هجري قمري
معاهده ارزنة الروم ميان نمايندگان ايران و عثماني در سال1238هجري قمري در مكاني به همين نام امضا شد. دولت عثماني پس ازشكستهاي پي درپي درمقابل قواي ايران، ازدولت ايران تقاضاي صلح كرد و بدين ترتيب معاهده ارزنة الرّوم بين نمايندگان ايران و عثماني به امضا رسيد. به موجب اين قرارداد ايران ولاياتي را كه ازعثماني تصرف كرده بود به آن كشوربازپس داد و مرزهاي دوكشور به حالت سابق بازگشت. دولت عثماني نيزپذيرفت كه به حجاج ايراني آسيبي نرساند و بيش ازحقوق گمركي متعارف وجهي ازآنان مطالبه كند.

درگذشت « كمالُ الدّين فارسي» در سال718هجري قمري
«كمالُ الدّين فارسي»، رياضيدان و فيزيكدان مسلمان ايراني در سال718هجري قمري درگذشت. فارسي ازعلماي بزرگ رياضي و فيزيك ايران و جهان اسلام درنيمه دوم قرن هفتم و اوايل قرن هشتم هجري قمري بشمارمي‎رفت. كمالُ الدّين فارسي درهرزمينه علمي مطالعه دقيق و بررسي‎هاي موشكافانه‎اي انجام داد و اگرچه عمرش كوتاه بود درهمان مدت اندك آثاري بديع دررياضيات و نورشناسي پديدآورد. مهمترين اثروي دررياضيات رساله‎اي تحت عنوان « تَذكِرةُ الاَصاب في بَيانِ التَّحاب» است كه درباره نظريه اعداد آن را نوشته است. مطالب اين كتاب بيانگراين نكته است كه كمال الدّين فارسي رياضيداني محقق، مبتكرو صاحب افكاربديع بوده است. همچنين فارسي نخستين كسي بود كه دستورمحاسبه اجزاي حاصلضرب دو عدد طبيعي را درحالت كلي بيان و اثبات كرد. ديگراثرفارسي« تَنقيحُ المَناظِر» نام دارد كه مؤلف آن را درتكميل كتاب «اَلمناظِراِبن هِيثَم» نوشته است.

در گذشت حاج آخوند ملا عباس تربتي در سال 1322هجري شمسي
حاج آخوند ملا عباس تربتي ازروحانيان برجسته كشورمان در سال 1322هجري شمسي درگذشت . وي روحاني متديّن و مؤمني بود كه دركنارامورديني و تحقيقات خود همواره به مسائل مردم رسيدگي مي كرد و به حامي و خدمتگزار مردم شهرت داشت.

فاجعه مسجد كرمان در سال1357هجري شمسي
فاجعه مسجد كرمان در سال1357هجري شمسي رخ داد. مدرم كرمان كه براي بزرگداشت چهلم شهداي ميدان ژاله تهران درمسجد جامع گردآمده بودند؛ مورد حمله عده اي ازاوباش واقع شدند. دراين حادثه نيروهاي امنيتيو انتظامي رژيم شاه آشكارازمهاجمان حمايت مي كردند. مقامات مسؤول دركرمان شماركشته شدگان را فقط يك تن اعلام كردند اما شاهدان عيني جان باختگان اين حادثه را بيش ازاين ذكركرده اند. حادثه مسجد كرمان موج تازه و گسترده اي دراعتراض به دولت وقت ورژيم پهلوي بوجود آورد و درپي اين حادثه جانگداز مغازه ها و بازارهاي تهران تعطيل شد و متعاقب آن مردم بيشتر شهرهاي كشور نيز اعتصاب كردند.

آغاز هفته پيوند اوليا و مر بيان
از تاريخ 24 تا 30 مهرماه هر سال
خانه و مدرسه زماني مي توانند رسالت آموزشي و تربيتي خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر يک شناخت تربيتي کافي داشته باشند و نقش تربيتي خاص خود را با بصيرت انجام دهند. در اين راستا انجمن اوليا و مربيان هيأتي منتخب از پدران و مادران، دانش آموزان و مريبان مدرسه است که با هدف همکاري در جهت پيشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان تشکيل مي شود. اين انجمن پيشنهادها و طرح هاي مفيد را به مدير و مسئوولان مدرسه عرضه مي کند و در اداره بهتر امور، يار و ياور صميمي مديران محسوب مي گردد.

انجمن اوليا و مربيان، مظهر همکاري خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت کودکان و نوجونان است. در هفته پيوند اوليا و مربيان که از تاريخ 24 تا 30 مهرماه هر سال برگزار مي گردد، پدران و مادران به مدارس دعوت شده و درباره مسائل تربيتي بحث و تبادل نظر نموده و نمايندگان خود را در انجمن براي يک سال برمي گزينند مشاوره و برنامه ريزي به منظور تحقق اهداف انجمن، همکاري و همفکري با مدير و مربيان مدرسه در مورد برنامه­هاي اوقات فراغت دانش آموزان و دعوت از اولياي علاقمند به منظور بهره مندي از خدمات و ياري­هاي آنان براي تهيه و تدارک و تکميل امکانات آموزشي پرورشي مدرسه از جمله مهم ترين وظايف انجمن اوليا و مربيان مي باشند.
اوليا و مربيان، دوبال نيرومند پرواز در آسمان تربيت اند که هيچ کدام به تنهايي نمي توانند اوج گرفتن دانش آموزان، در افق هاي روشن فردا را فراهم آورند. والدين مهربان و معلمان دلسوز بايد با ياري يکديگر، به اميدهاي فرداي اين مرز و بوم، فرصت شکوفايي بدهند. هفته اوليا و مربيان را به والدين مهربان و معلمان زحمتکش و دلسوز تبريک عرض مي کنيم.

روز اشغال خرمشهر
با پيروزي انقلاب اسلامي، كشورهاي منطقه و دو قطب جهاني احساس خطر كردند. زيرا ماهيت انقلاب اسلامي مي توانست باعث بيداري مردم منطقه شود. به عبارت ديگر انگيزه آغازگران جنگ عليه ايران تركيبي از دو انگيزه منطقه اي و جهاني بود.

دنياي تقسيم شده به بلوك هاي شرق و غرب هرگونه انقلابي با ماهيت ديني و اسلامي را خلاف منافع خود ارزيابي مي كرد. از سوي ديگر اسرائيل و كشورهاي مرتجع عرب به دليل عدم مشروعيت مردمي از پيروزي انقلاب اسلامي احساس نگراني كرده و از تأثير آن در مسلمانان منطقه هراسان بودند. ادامه نگهداري گروگان هاي آمريكايي نيز به خصومت آمريكا با انقلاب اسلامي مي افزود. در فروردين ۱۳۵۹ آمريكا رابطه خود با ايران را قطع كرد و پس از ناكامي و شكست در عمليات طبس و كودتاي نوژه آمريكايي ها تصميم گرفتند صدام را در جنگ عليه ايران حمايت كنند.

هجوم سراسري عراق علي رغم تحركات نظامي عراق از چندين ماه قبل از هجوم سراسري در مرزها و همچنين پيش بيني نيروهاي مسلح در مورد وقوع يك جنگ تمام عيار، بني صدر كه در آن زمان فرمانده كل قوا بود اين تحركات را جدي قلمداد نكرد و هيچ اقدام عملي براي محافظت از مرزها و آمادگي نيروها انجام نداد.

عراق هجوم سراسري خود را در ساعت 14 روز 1359/6/31 با حملات هوايي آغاز كرد و ظرف چند ساعت 19 نقطه مهم از جمله فرودگاه هاي كشور را مورد هدف قرار داد. نيروي زميني ارتش عراق با استعداد 12 لشكر، 15 تيپ مستقل به اضافه تيپ 10 گارد رياست جمهوري و نيز نيروهاي گارد مرزي شامل 20 تيپ مرزي از سه جبهه به خاك ايران تهاجم كرد: ۱- جبهه جنوبي براي تصرف خرمشهر، آبادان، بستان، سوسنگرد، شوش، دزفول و دهلران ۲- جبهه مياني براي تصرف مهران، سومار، نفت شهر، قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلان غرب ۳- جبهه شمالي براي تصرف نوسود و ارتفاعات مرزي مريوان.

نبرد در خرمشهر
عراقي ها از مدت ها قبل اقدام به سازمان دهي نيروهاي خود در داخل خرمشهر نموده و با توزيع سلاح و مهمات و تشديد تبليغات سياسي- رواني، زمينه كار براي بهره برداري از نيروهاي موسوم به «خلق عرب» را مهيا نموده و درگيري هاي مرزي نيز از مدت ها قبل وجود داشت.
ارتش دشمن از مرز شلمچه تا پل نو را با سرعت طي كرد اما نزديك پل نو با مقاومت شديد رزمندگان اسلام مواجه شد كه اصلاً انتظار آن را نداشت و ضايعات و خسارات قابل توجهي به نيروهاي دشمن وارد شد. رزمندگان اسلام در بندر خرمشهر با حمله به نيروهاي دشمن موجب عقب نشيني آنها تا پل نو شدند و در نتيجه وحشت شديدي بر دشمن مستولي شد و فرمانده نيروهاي دشمن در خرمشهر، ضمن تقاضاي كمك، عدم توانايي در اجراي مأموريت خود را اظهار نمود. هرچند شهامت رزمندگان در تمام دوران مقاومت در خرمشهر ستودني و غيرقابل توصيف است اما روز 10 مهر جلوه ديگري داشت. در اين روز جنگ تن به تن و تانك در آستانه خرمشهر در گرفت در ميدان راه آهن، مدافعين شهر، چون صاعقه برتانك هاي دشمن فرود آمده و با پرتاب نارنجك و كوكتل مولوتف آنها را يكي پس از ديگري منهدم كردند و دشمن مجدداً اقدام به عقب نشيني كرد.
دشمن پس از تقويت نيرو و سازمان دهي جديد و افزايش آتش توانست به داخل شهر نفوذ كند و با عبور از كارون شهر را محاصره كرد. عقبه نيروهاي اسلام و محل تدارك، سازمان دهي، استراحت و مداواي مجروحين در مسجد جامع واقع شده بود. به عبارت ديگر مسجد جامع با قدرتمندي، نقش ستاد عمليات و فرماندهي و مركز پشتيباني و تغذيه كننده روحي و معنوي رزمندگان اسلام را ايفا مي كرد. به تعداد نيروهاي داخل شهر نه تنها افزوده نمي شد بلكه تدريجاً با شهادت و مجروح شدن نيروهاي موجود هر لحظه از تعداد آنها كاسته مي شد.
روز 24 مهرماه خرمشهر «خونين شهر» نام گرفت. سرانجام پل خرمشهر نيز مسدود شد و دشمن روز دوم آبان را روز اشغال خرمشهر اعلام كرد و اين درحالي بود كه هنوز مقاومت نيروها ادامه داشت و مدافعين از زن و مرد و كوچك و بزرگ همگي تا آخرين لحظات با دشمن جنگيدند و با 34 روز مقاومت خود حماسه آفريدند. دشمن بعثي كه در ابتدا تنها دو گردان را جهت تصرف خرمشهر اختصاص داده بود عملاً مجبور شد كه به منظور مقابله با مدافعين سلحشور و مظلوم خرمشهر كه از داخل كشور هم به خوبي حمايت نمي شدند و برخي از منافقين هم در داخل شهر كارشكني مي كردند بيش از دو لشكر را به كار بگيرد.
صدام كه قول تصرف سه روزه استان خوزستان را داده بود، 35 روز طول كشيد تا توانست قسمت غربي شهر مرزي خرمشهر را تصرف كند.

تشکیل فدراسیون مالزی، مالایا، صباح سارواک و سنگاپور در سال 1963 میلادی
مبارزات مردم مالزی بر عليه انگليس موجب آن شد تا اين استعمارگر كهنه كار به انتخابات پارلمانى تن در دهد و در سال 1955م با برگزارى اين انتخابات، نمايندگان يكى از احزاب اسلامي به رهبرى «تنكو عبدالرحمن » با پايگاه مردمى وسيع كرسيهاى پارلمانى را بدست آوردند. تنكو عبدالرحمن بعدها به رياست دولت مستقل مالزى برگزيده شد. به همت مردم و با پى گيرى وى از سال 1957م مالزى به صورت يك فدراسيون مستقل درآمد و در 16 سپتامبر 1963م فدراسيون مالزى، مالايا، صباح، ساراواك و سنگاپور پديد آمد كه در سال 1965م با تحريك انگلستان، سنگاپور از مالزى خارج شد. از مدتها قبل اندونزى بر جزاير صباح و ساراواك ادعاى ارضى داشت وطى سالهاى 66 - 1963 ميان مالزى و اندونزى برخوردهاى خفيفى صورت گرفت كه با توافق طرفين و مراجعه به آراء عمومى و بر اساس موافقتنامه بانكوك اين مخاصمه و درگيريهاى مرزى در سال 1966م پايان يافت و صلح حاصل شد.

درگذشت «جوزپه گاريبالدي» سردار ميهن پرست ايتاليا در سال1882ميلادي
«جوزپه گاريبالدي» سردار ميهن پرست ايتاليا در سال1369هجري شمسي در75سالگي درگذشت. گاريبالدي رهبر جنگ هاي اتحاد ايتاليا بود و براي متحد شدن بخش هاي مختلف ايتاليا تلاش فراوان كرد. اودرجواني براي امرارمعاش به مشاغل مختلف روي آورد اما بعدازچند سال به ارتش ايتاليا پيوست. گاريبالدي درمقام سپاهيگري خدمات بسيار انجام داد. سرانجام زمانيكه به مقام فرماندهي آزاديخواهان ايتاليا رسيد، درراه ايجاد ايتالياي واحد خدمت بزرگي به ايتاليا كرد؛ ازاين رو نام گاريبالدي درتاريخ كشورايتاليا به بزرگي ياد مي شود.

شهادت شيخ عمرمختار ميهن پرست و مبارز مسلمان كشور ليبي در سال 1931ميلادي
شيخ عمرمختار ميهن پرست و مبارز مسلمان كشور ليبي در سال 1931ميلادي به شهادت رسيد. عمرمختار در زمان يكه قواي ايتاليا بخش هايي از خاك ليبي رااشغال كرده بود، مبارزات خودرا با استعمار ايتاليا آغازكرد. نمايندگان كشورايتاليا پس از متحمل شدن چندين شكست پياپي از مبارزان ليبي تصميم گرفتند كه باعمرمختار مذاكره كنند. اما اين مذاكره نتيجه اي نداشت زيرا شيخ عمرمختار شرايط ايتاليا رانپذيرفت چون معتقدبود كه شرايط دولت ايتاليا استقلال و آزادي ليبي را به خطرمي اندازد. سرانجام شيخ عمرمختار دريكي از عمليات هاي شناسايي بدست نيروهاي ايتاليايي دستگير شد وسپس به شهادت رسيد.


نوشته شده در   يکشنبه 24 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode