ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 مهر 1390     |     کد : 25902

كشيدگي عضلات و در رفتگي مفاصل

در رفتگي مفاصل و كشيدگي عضلات ازجمله بيماري‌هايي است كه افراد زيادي را درگير خود مي‌كند.

جام جم آنلاين: در رفتگي مفاصل و كشيدگي عضلات ازجمله بيماري‌هايي است كه افراد زيادي را درگير خود مي‌كند.
دكتر سيد عليرضا بسطام‌پور، ارتوپد، جراح و متخصص بيماري‌هاي استخوان و مفاصل‌ در بخش نيمروزي راديو سلامت درباره اين بيماري و روش‌هاي درمان آن توضيح داده است.

آنچه مي‌خوانيد چكيده اين گفت‌وگوست.

دررفتگي

هر مفصل در بدن يك دامنه طبيعي حركت دارد، در صورتي كه نيرويي بيشتر از حد توان دامنه حركت خود به آن وارد شود و حركت كند، يك سري نگهدارنده اوليه فعال مي‌شوند تا بهترين عملكرد را در مقابل فشار وارد شده داشته باشند، اما زماني كه نيروي وارد شده بيشتر از توان نگهدارنده اوليه باشد توان خود را از دست مي‌دهند و سپس نگهدارنده‌هاي ثانويه فعال مي‌شوند. معمولا در اين زمان نگهدارنده ثانويه نيز تحمل فشار وارده را ندارد، غيرفعال شده و از مدار خود خارج مي‌شوند و در نتيجه فشار زيادي به مفصل وارد مي‌شود و مفصل آسيب جدي مي‌بيند. در صورتي كه نگهدارنده‌ها تغيير شكل پيدا كنند مفصل دچار در رفتگي مي‌شود.

كشيدگي

عضله، تاندون و وتر، نگهدارنده‌هاي يك مفصل هستند و وقتي بيش از حد دامنه طبيعي حركتشان جابه‌جا شوند باعث پارگي الياف درون مفاصل و خونريزي داخل مفصل مي‌شوند. كشيدگي در عضلات 3 دسته است:

خفيف يا درجه يك كه در عضله فقط كشيدگي رخ مي‌دهد و پارگي اتفاق نمي‌افتد. متوسط يا درجه 2 سبب بروز خونريزي و رشته رشته شدن مفاصل مي‌شود. شديد يا درجه 3 مفصل پاره مي‌شود.

هر مفصلي كه بيشترين فعاليت و وزن انسان را تحمل مي‌كند بيشتر درگير اين اتفاق مي‌شود چون پارگي مفاصل و كشيدگي تاندون‌ها بستگي به فعاليت فرد دارد.

پيچ‌خوردگي ناحيه مچ پا از شايع‌ترين پيچ‌خوردگي‌هاست كه در صورت بروز اين اتفاق سريعا بايد به پزشك مراجعه شود، در غير اين صورت آسيب جدي به فرد وارد مي‌شود. افرادي كه دچار اين مشكل مي‌شوند با يك دوره درمان دارويي 12 ساعته تحت نظر پزشك و انجام فيزيوتراپي بهبود پيدا مي‌كنند.

در كودكان نيز نشستن نافرم و اشتباه سبب چرخش غيرطبيعي سر استخوان ران مي‌شود كه در آينده راه رفتن فرد به شكل خاصي خواهد بود كه اين نوعي اختلال در حركت مفصل محسوب مي‌شود و با عمل جراحي قابل درمان است. به همين علت به والدين توصيه مي‌شود از اين گونه نشستن كودكان جلوگيري كنند و اصول صحيح نشستن را از كودكي به آنها آموزش دهند.


نوشته شده در   سه شنبه 5 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode