ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 شهريور 1390     |     کد : 25695

وقتي مهر با مهر آغاز مي‌شود

مدرسه حاصل تلاش نهایی بشر برای آموختن رسمی و یکی از اجزای بقای تعلیم و تربیت تعریف شده است و از این روست که در آستانه مهر، همه دست بر دست هم میدهند تا مهر ماه با مهر آغاز شود.

 مدرسه حاصل تلاش نهایی بشر برای آموختن رسمی و یکی از اجزای بقای تعلیم و تربیت تعریف شده است و از این روست که در آستانه مهر، همه دست بر دست هم میدهند تا مهر ماه با مهر آغاز شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مدرسه جایی است که افراد برای تمرین همکاری، آموختن مقررات و قوانین و یادگیری استدلال و منطق همچنین زیبایی شناختی هستی و مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن به آن وارد می‌شوند و طی فرآیندی نه چندان زود و برابر اصول، قواعد و جریان‌های مشابه و مشترک علمی به یادگیری می‌پردازند.
مدرسه به افراد احساس اعتماد به نفس داده و آنها را اجتماعی بار می‌آورد و از طرفی باعث می‌شود که افراد جرأت پیدا کرده و بتوانند مکنونات درونی خود را با دیگران به تبادل‌نظر بگذارند.

در مدرسه است که فرد یاد می‌گیرد چگونه ساعاتی را از افراد خانواده خود دور بوده و حس استقلال‌طلبی و استفاده از اراده خویشتن برای مواجهه با انواع مسائل و مشکلات را تجربه کرده و از این طریق بتواند «خوداتکایی» را تمرین کرده و به دست آورد.
مدرسه محلی است که کودکان نیازهای دانشی و اطلاعاتی خود را از افرادی مجرب و صاحب دانش و آشنا به اصول کلاس‌داری و تدریس می‌آموزند و در کنار آن به ایجاد ارتباط با همکلاسی‌های خود پرداخته و از این طریق به مهارت‌های اجتماعی دست پیدا می‌کنند و اعتبارورزی را می‌آموزند.
در مدرسه است که کودک یاد می‌گیرد اضطراب جدایی از والدین را کاهش داده و به همکاری، مشارکت و بازی‌های گروهی با دیگران تبدیل ‌سازد.
مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که در مدرسه می‌توانند با دیگران به سر برده و سازگاری پیدا کنند، در جریان تحصیلات نیز پیشرفت مناسب‌تری به دست می‌آورند بنابراین مدرسه جایی است که کودک آن را خانه دوم خود دانسته و مایل است که در آن از آرامش برخوردار باشد تا بتواند از توانایی‌ها، استعداد و قابلیت‌های خود استفاده مناسب ببرد.

-------------------------------------------------
عطر مهر مدرسه در استقبال از ماه مهر
-------------------------------------------------

با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی جدید تا چند روز دیگر زنگ شروع مدارس به صدا درمی‌آید؛ ماه مهر یکی از مهم‌ترین ماه‌های سال در تقویم کشور به شمار می‌آید که برای همه مسئولان، خانواده‌ها و اصحاب آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است.
معمولاً همراه با پایان فصل تابستان، جنب و جوش خاصی در جامعه پدید می‌آید که خبر از آغاز فصل تلاش، تحصیل، مشق و مدرسه است و این امر بیش از هر چیز لزوم همکاری و همراهی همه مسئولان و خانواده‌ها را طلب می‌کند.
از یک طرف تلاش خانواده‌ها برای خرید لوازم و ملزومات دانش‌آموزان که ضرورت گسترش طرح نظارت بر قیمت‌ها، تأمین و توزیع کالاهای اولویت‌دار را نمایان می‌سازد و از طرف دیگر تکاپوی مسئولان برای گشودن گره‌های ترافیکی، تنظیف و زیباسازی محوطه مدارس، بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل و رسیدگی به بهداشت مدارس و موارد مهم دیگر که لزوم تشکیل جلسات هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها را طلب می‌کند.
بر همین اساس جلسات هماهنگی و نشست‌های شورای آموزش و پرورش تبریز به ریاست فرماندار شهرستان تبریز برگزار شده که امید است با همراهی تمام دست‌اندرکاران امر، شاهد رفع موانع و مشکلات احتمالی و تلاش برای تدارک روزهای خاطره‌انگیز در ذهن حساس و بیادماندنی دوران تحصیل باشیم.

---------------------------------------------
تشدید اقدامات بهداشتی و ترافیکی
--------------------------------------------

محمود چمنی فرماندار تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: همزمان با بازگشایی مدارس باید برای ایمنی و سلامت دانش‌آموزان اقدامات بهداشتی و ترافیکی تشدید یابد.
رئیس شورای آموزش و پرورش تبریز با اشاره به آمادگی این شهر برای استقبال از 285 هزار دانش‌آموز افزود: در سال تحصیلی جدید بالغ بر 22 هزار دانش‌آموز کلاس اولی در جشن شکوفه‌ها شرکت می‌کنند و آموزش و پرورش باید در ایجاد محیط شاداب و پرنشاط برای این نوگلان تلاش کند تا با اعتماد به نفس بالا و نگرش مثبت در کلاس درس حضور یابند چرا که فضای آموزشی شاداب نقش محوری در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
فرماندار تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت تقارن بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس اظهار داشت: استقرار و استحکام کشور مرهون جانفشانی‌های ایثارگران 8 سال دفاع مقدس است و این امر لزوم زمینه‌سازی و انتقال فرهنگ ایثار و پایداری را به نسل جدید نمایان می‌سازد.
وی با اشاره به جایگاه ارزنده معلمان و دبیران مدارس در نظام آموزشی و تربیتی کشور، خواستار معرفی مدرسه نمونه در مناسبت‌های ویژه شد و افزود: معرفی مدرسه نمونه در ترغیب و تشویق مجموعه عوامل دست‌اندرکار تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان نقش مهم ایفا خواهد کرد و موجب تلاش و رقابت سازنده مجموعه آموزشی مدارس خواهد شد.
چمنی، همچنین اجباری شدن رشته‌های ورزشی از جمله شنا و ژیمناستیک در مدارس را در سلامت و تندرستی نوجوانان مهم خواند و خواستار گسترش رشته‌های ورزشی اجباری در مدارس به تناسب نیازها، مهارت‌ها و علایق دانش‌آموزان شد.
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان تبریز همچنین از دست‌اندرکاران امر وزارت آموزش و پرورش خواست تا برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان، دانش‌آموزان و ارتقای سطح علمی و مذهبی آنان، بسته‌ها و سی‌دی‌های آموزشی، سرگرمی و فرهنگی متناسب با سنین آنها تهیه و توزیع کند که این امر تا حدود زیادی خواهد توانست با جبران نیازهای تفریحی و سرگرمی از آسیب‌های فیلم‌ها، کارتون‌ها و موارد ضدفرهنگی دیگر پیشگیری کند.
فرماندار تبریز با بیان وظایف ادارات ذی‌ربط، از راهنمایی و رانندگی، شرکت واحد اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مراکز بهداشت خواست تا با ایجاد تمهیدات مناسب برای تسهیل رفت و آمد همچنین سلامت دانش‌آموزان اهتمام کنند.
وی همچنین با قدردانی از تلاش و خدمات شهرداری از آنان خواست تا با ایمن‌سازی حریم مدارس، تجدید خط کشی جلوی مدارس و نظافت محیط اطراف فضاهای آموزشی در آستانه بازگشایی مدارس تلاش مضاعف کنند.
چمنی خاطرنشان کرد: یکشنبه سوم مهر ماه، روز بازگشایی مدارس در شهرستان تبریز بالغ بر 285 هزار دانش‌آموز در 1826 مدرسه سر کلاس‌های درس حضور می‌یابند.
وی افزود: حدود 95.6 درصد روستاهای تابعه شهرستان تبریز دارای مدارس ابتدایی هستند.
چمنی همچنین از مرکز بهداشت تبریز خواست تا با نظارت جدی بر بهداشت مدارس، برای سالم نگهداشتن محیط مدارس برای دانش‌آموزان و افزایش سطح مراقبت‌های بهداشتی اقدام کنند.
فرماندار تبریز، سوق دادن نزدیک به 50 درصد دانش‌آموزان به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را برای هدایت دانش‌آموختگان به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار، مهم ارزیابی کرد.
چمنی همچنین بر اصلاح رویکرد آموزشی و توجه بیشتر به ابعاد تربیتی و معنوی دانش‌آموزان تأکید کرد.
وی، از اقدام ارزنده آموزش و پرورش در ایجاد زنگ نماز در مدارس قدردانی کرد و آن را زمینه مناسبی برای بهره‌برداری و تقویت بنیه معنوی و رشد کمال در نوجوانان و جوانان برشمرد.

----------------------------------------------------------------------------------
آمادگی نواحی آموزش و پرورش برای استقبال از بازگشایی مدارس
----------------------------------------------------------------------------------

محمد صیادی دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان تبریز نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان فرآیند استقبال از بازگشایی مدارس در خصوص برنامه‌ریزی‌های سه‌گانه قبل، حین و بعد از بازگشایی مدارس اظهار داشت: همه نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهرستان تبریز نسبت به انجام آماده‌سازی برای بازگشایی مدارس اقدامات لازم را معمول داشته‌اند.
وی ادامه داد: دو سال است که ثبت‌نام دانش‌آموزان به صورت اینترنتی انجام می‌شود و این امر کمک فراوانی به اصلاح حجم کار مدارس و نواحی آموزش و پرورش می‌کند.
صیادی افزود: نزدیک به 50 درصد دانش‌آموزان استان در سطح شهرستان تبریز قرار دارند و این امر نیازمند مشارکت و توجه مسئولان امر برای تأمین نیاز فضاهای آموزشی است.
وی همچنین از تعطیلی روزهای پنجشنبه در مقطع ابتدایی خبر داد.

--------------------------------------------------------
برنامه‌ریزی نظارتی و ارزیابی بهداشت مدارس
--------------------------------------------------------

حسین خسروشاهی رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از انجام مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دانش‌آموزان در سه پایه اول ابتدایی، اول راهنمایی و اول متوسطه خبر داد
وی افزود: طرح مدارس مروج سلامت با هدف ایجاد و تقویت اعتماد به نفس، ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی برای سلامت روانی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز با اشاره به برنامه‌ریزی نظارتی و ارزیابی بهداشت مدارس خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید موضوعات بهداشتی و ارتقا سلامت و اتخاذ سطوح پیشگیری در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

-------------------------------------------------------------
ساماندهی مدارس بانگاه کارشناسی صورت گیرد
-------------------------------------------------------------

احمد علیرضا بیگی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز به فارس گفت: کارگروه خاصی در آموزش و پرورش برای مدیریت منابع در زمینه ساماندهی مدارس باید تشکیل شود.
وی بر ضرورت رفع مشکلات در امر ساماندهی مدارس تأکید کرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برخی مشکلات در زمینه ساماندهی مدارس در زمان اجرا خود را نشان خواهد داد، در غیر این صورت بر روی کاغذ مشکلات خود را نشان نخواهد داد.
وی بیان کرد: در زمینه ساماندهی مدارس باید کار کارشناسی و دقیق صورت گرفته و گروه کاری در این زمینه فعال باشد.
بیگی بیان کرد: کارگروه خاصی در آموزش و پرورش برای مدیریت منابع و نیز استفاده از منابع جدیدتر صورت گیرد که تبدیل فرصت‌های جدید باید مورد توجه باشد.
وی با انتقاد از کندی حرکت در برخی سازمان‌ها و ادارات سنتی گفت: کندی حرکت موجب شده تا برخی جابه‌جایی‌ها با مشکل و کندی مواجه شود و شورای آموزش و پرورش استان نیز این زمینه را فراهم کرده تا مدیریت ساماندهی مدارس تک نوبته به سرعت و با کیفیت باشد.
استاندار آذربایجان‌شرقی، برخی مشکلات در زمینه ساماندهی مدارس را در سال اول اجرا اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار کرد: برخی مشکلات با اغماض روبه‌رو خواهد بود ولی نباید مشکل خاصی برای مردم و دانش‌آموزان به وجود آید.
بیگی، بر هماهنگی میان استانداری، آموزش و پرورش و شهرداری‌ها تأکید کرد و افزود: همراهی دستگاه‌های مرتبط در این زمینه ضروری است تا شاهد کم‌ترین مشکلات در این زمینه باشیم.
این مسئول اذعان کرد: منابع آموزش و پرورش باید به امر ساماندهی مدارس اختصاص یافته و در این زمینه اولویت دیگری در نظر گرفته نشود.
وی اظهار کرد: تحمیل بار ترافیکی شهر به نوبت صبح از نخستین مشکلات تک نوبته کردن مدارس است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.
استاندار آذربایجان‌شرقی، بررسی جزئیات مربوط به تک نوبته کردن مدارس را از سوی شورای آموزش و پرورش مورد تاکید قرار داد و افزود: مسائل جزئی و کلی باید در این راستا مورد توجه باشد و باید توجه داشت که مسائل مختلفی در این زمینه گریبانگیر ما خواهد بود.
بیگی با بیان اینکه در زمینه ساماندهی مدارس و تک نوبته کردن نیازمند همراهی و همگرایی هستیم، بیان کرد: شهرستان‌ها و مدارس مختلف در این زمینه باید بر اساس ضوابط عمل کرده و از تک روی پرهیز کنند.
وی ادامه داد: خروجی عملکرد شهرستان‌های استان در زمینه این قانون نباید کمتر از 20 درصد فاصله داشته باشد.
بیگی در ادامه با تاکید بر تدوین نظام جامع تربیت بدنی مدارس گفت: در صورت تدوین این نظام خواهیم توانست منابع ورزشی را به صورت مطلوب مدیریت و هدایت کنیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: نبود این نظام موجب شده تا اقدامات ورزشی مدارس دارای برنامه‌ریزی و اصول منظم نبوده و مشکلاتی را در این راستا شاهد باشیم.

------------------------------------------------------------
827 مدرسه دو نوبته امسال یک‌نوبته شده است
------------------------------------------------------------

فیروز رضایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی به فارس گفت: 650 هزار دانش‌آموز آذربایجان‌شرقی به همراه معلمان و مدیران خود با آمادگی کامل روز بازگشایی مدارس را جشن می‌گیرند.
وی افزود: تعداد 827 مدرسه دو نوبته آذربایجان‌شرقی در سال تحصیلی جدید یک نوبته می‌شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی افزود: با یک نوبته شدن این تعداد مدارس استان امسال 86 هزار نفر دانش‌آموز آذربایجان‌شرقی که در سالتحصیلی گذشته بعد از ظهرها به مدرسه می‌رفتند در سالتحصیلی جدید نوبت صبح به مدرسه می‌روند.
وی، هدف از اجرای طرح یک نوبته کردن مدارس را ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش و بهبود یادگیری دانش‌آموزان اعلام کرد و گفت: براساس تحقیقات و یافته‌های جمهور علمای تعلیم و تربیت بهترین زمان یادگیری ساعات اولیه صبح و بعد از استراحت شبانگاهی است.
رضایی اظهار امیدواری کرد، سنوات آتی با ساماندهی و ایجاد واحدهای آموزشی مورد نیاز همه دانش‌آموزان استان در نوبت صبح به تحصیل اشتغال ورزند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی در ادامه افزایش اعتبار تعمیرات و تجهیزات مدارس استان را خواستار شد و اضافه کرد: باید همه منابع و امکانات آموزش و پرورش در زمینه پشتیبانی از این طرح موثر به کار گرفته شود.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در زمینه ورزش در خصوص برنامه‌ریزی برای توسعه ورزش همگانی دانش‌آموزان و اجرای طرح‌های آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی به تعداد 45هزار نفر و برگزاری همایش کوهپیمایی 50 هزار نفری دانش‌آموزان پسر و دختر و برگزاری ورزش صبحگاهی در مدارس استان و برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفی در تربیت بدنی و اجرای طرح سنجش ساختار قامتی دانش‌آموزان توضیحاتی داد.
اجرای طرح آموزش ژیمناستیک در سال دوم ابتدایی، آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی، آموزش طناب‌زنی برای چهارم ابتدایی و اجرای طرح ایجاد مدارس تخصصی ورزش در 10 رشته ورزشی به تعداد 30مدرسه تخصصی برای سالتحصیلی 91ـ1390 ابراز خرسندی کرد.

------------------------------
گزارش از: جواد آهنگری


نوشته شده در   پنجشنبه 31 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode