ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 مرداد 1390     |     کد : 23063

بي‌اشتهايي مهم‌ترين علامت آپانديسيت

دبير انجمن گوارش و كبد ايران مهم‌ترين علامت آپانديسيت را بي‌اشتهايي دانست و گفت: علاوه بر درد كه شايع‌ترين علامت التهاب آپانديس است بي‌اشتهايي علامت مهمي است كه معمولا هم به آن توجه نمي‌شود.

جام جم آنلاين: دبير انجمن گوارش و كبد ايران مهم‌ترين علامت آپانديسيت را بي‌اشتهايي دانست و گفت: علاوه بر درد كه شايع‌ترين علامت التهاب آپانديس است بي‌اشتهايي علامت مهمي است كه معمولا هم به آن توجه نمي‌شود.
دكتر رضا ملك زاده در گفت‌وگو با ايسنا توضيح داد: درد ناشي از التهاب معمولا در اطراف ناف ظاهر شده و سپس در ناحيه راست تحتاني متمركز مي‌شود. هر شخصي كه به آپانديسيت دچار مي‌شود حتما بي‌اشتها شده. فردي كه احساس گرسنگي داشته باشد قطعا آپانديسيت ندارد. در طول معاينات با فشار روي نقاط دردناك، اگر درد بيشتر شود مي‌توانيم احتمال وجود آپانديس را بدهيم.

وي علت تشخيص نادرست آپانديسيت را شباهت آن با مشكلات ديگري چون عفونت‌هاي روده و نظير آن عنوان كرد و افزود: امكان تشخيص آپانديسيت در كودكان زير 3 سال، در زنان و مرداني كه بيش از 60 سال سن دارند و در زنان باردار به اين علت كه دردهاي گوناگوني دارند، مشكل‌تر بوده و با خطرات بيشتري همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، شايع‌ترين سن ابتلا به التهاب آپانديس را دوره ميانسالي عنوان كرد و افزود: البته التهاب آپانديس در همه سنين قابل مشاهده بوده و مواجهه با درد آپانديس وجود دارد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد افراد در طول عمرشان به التهاب آپانديس مبتلا مي‌شوند، گفت: به طور ميانگين 150 تا 200 از هر 100 هزار نفر در هر يك سال گرفتار آپانديسيت مي‌شوند كه از اين ميان مردان 5/1 برابر بيشتر از زنان درگير مي‌شوند به اين معنا كه براي هر مردي در طول عمر خود، 5/8 درصد شانس ابتلا به آپانديس وجود دارد و براي هر زني 5/6 درصد اين احتمال وجود دارد.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي گوارش و كبد هم چنين توضيح داد: به همين تعداد كه اين بيماري مشاهده مي‌شود عمل جراحي هم انجام مي‌شود كه متاسفانه بعد از عمل مشخص مي‌شود 10 تا 20 درصد اين عمل‌ها ضروري نبوده و آپانديس فرد سالم است و مشكل چيز ديگري بوده است.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره علت ايجاد التهاب آپانديس توضيح داد: چون اين زايده يك طرفه است و يك دهانه باز دارد اگر به علت وجود مدفوع يا مواد زايد ديگر اين مجرا بسته شود، رشد ميكروب‌ها باعث ايجاد عفونت در آپانديس مي‌شوند. اگر اين عفونت برطرف نشود ممكن است كيسه آپانديس پاره شده و عفونت در محوطه شكم پخش شود.

وي تاكيد كرد: پاره شدن آپانديس خطرناك است و مي‌تواند در صورت عدم درمان به موقع با يك عفونت شديد در شكم منجر به مرگ شود.

وي وامل ژنتيك و وراثت را در بروز التهاب آپانديس مردود دانست و گفت: ارث هيچ تاثيري در ايجاد درد آپانديس ندارد. ضمن آن كه نمي‌توان گفت رژيم غذايي ويژه‌اي هم مي‌تواند در ابتلا به آپانديسيت، تشديد آن و پيشگيري از آن نقش موثري داشته باشد. به طور دقيق مشخص نيست كه چرا بعضي افراد به آپانديس مبتلا مي‌شوند و برخي افراد دچار نمي‌شوند.

اين فوق تخصص گوارش و كبد درباره راه‌هاي تشخيص آپانديس توضيح داد: آپانديسيت بايد زود تشخيص داده شود. بهترين راه تشخيص معاينه و توجه به بي‌اشتهايي يا اشتهاي فرد مراجعه‌كننده است و در اين زمينه سونوگرافي و سي‌تي‌اسكن ضرورتي ندارد.

دكتر ملك‌زاده درباره نقش تجويز آنتي‌بيوتيك در بهبود التهاب آپانديس گفت: آنتي‌بيوتيك به اين منظور تجويز مي‌شود كه مطمئن شويم عفونت ديگري بدن بيمار را تهديد نمي‌كند و معمولا 24 تا 48 ساعت پس از عمل جراحي آنتي‌بيوتيك به فرد داده مي‌شود.

دبير انجمن گوارش و كبد ايران در خصوص رعايت رژيم غذايي پس از عمل جراحي آپانديس گفت: به محض تشخيص آپانديس بيمار نبايد چيزي بخورد، پس از عمل هم ابتدا مايعات نرم براي او توصيه مي‌شود و پس از اين كه تحمل بدن بالاتر رفت غذاي نرم و سپس غذاي معمولي براي بيمار مناسب است.


نوشته شده در   چهارشنبه 5 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode