ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 8 مرداد 1403
دوشنبه 8 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 تير 1390     |     کد : 21904

ساخت ميكروفون فوق حساس براي شنيدن صداهاي اقيانوس با الهام از نهنگ

محققان دانشگاه استنفورد با الهام از مكانيسم گوش نهنگ موفق به ساخت يك ميكروفون فوق حساس براي شنيدن صداي قسمت‌هاي عميق اقيانوس شدند.

 
محققان دانشگاه استنفورد با الهام از مكانيسم گوش نهنگ موفق به ساخت يك ميكروفون فوق حساس براي شنيدن صداي قسمت‌هاي عميق اقيانوس شدند.


به گزارش ايرنا و به نقل از سي ان ان ،مكانيسم شنوايي اين نهنگ بزرگ دريايي كه اُركا – Orca – نام دارد تنها الهام‌بخش دانشمندان در طراحي اين ميكروفون بوده است.
اين ميكروفون به قدري حساس طراحي شده است كه تمام صداهاي اقيانوس را در هر بازه فركانسي ضبط مي‌كند. به عنوان مثال صداي توليد شده از يك زمزمه آرام تا صداي حاصل از انفجار 10 بمب توسط اين ميكروفون دريافت مي‌شود. چيزي كه دانشمندان را شگفت‌زده كرده است صداي ضبط‌شده پشه است!
به ميكروفون‌هايي كه در آب مورد استفاده قرار مي‌گيرند هيدروفون گفته مي‌شود. هيدروفون‌هاي پيشرفته‌اي كه امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرند از نظر كارايي به هيچ وجه توان رقابت با اين ميكروفون‌هاي جديد را ندارند. علاوه بر آن طيف‌هاي وسيع صدا را پشتيباني نمي‌كنند و در مكان‌هاي عميق دچار نقص مي‌شوند.
سيستم سونار كه با استفاده از صدا به شناسايي مكان مي‌پردازد تنها روش ارتباطي موثر در زير درياست؛ چراكه سيگنال‌هاي راديويي قبل از پراكنده‌شدن فقط قادرند يك يا دو سانتي متر به آب اقيانوس نفوذ كنند و روش موثري محسوب نمي‌شوند. علاوه بر آن باريكه هاي نور نيز نهايتاً به عمق 100 متري نفوذ مي‌كنند.
عميق‌ترين نقطه زمين در اقيانوس آرام قرار دارد كه عمق آن يازده هزار متر است. كاملاً واضح است كه به دليل فشار زياد هر ميكروفوني عملكرد خود را از دست مي‌دهد. ولي ميكروفون‌هاي فوق حساس با الهام از گوش نهنگ ساخته شده‌اند و در سنسورهاي آنها آب جريان دارد. اين مكانيسم باعث مي‌شود كه در قسمت‌هاي عميق با فشار بالا، فشار قسمت داخلي و خارجي ميكروفون برابر شود و مشكلي براي ميكروفون پيش نيايد.
تراشه سيليكوني به كار رفته در اين ميكروفون ( هيدروفون ) ضخامتي معادل 500 نانومتر دارد.
اين ميكروفون به گونه‌اي طراحي شده است كه ضعيف‌ترين صداها را به ميزان 100 ميليون برابر تقويت مي‌كند تا به راحتي شنيده شود.
با توجه به اينكه شنيدن صداي نقاط عميق اقيانوس براي كنترل محيط زيست و گونه‌هاي مختلف دريايي حائز اهميت است و اجازه نمي‌دهد كه طبيعت از چرخه طبيعي خارج شود، توسعه اين ميكروفون براي محققان به شدت احساس مي‌شود.
محققان بر اين باورند كه در آينده‌اي نزديك امكان شنيدن صداي اقيانوس براي همه افراد وجود دارد.


نوشته شده در   سه شنبه 14 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode